PDA

View Full Version : Plectrum of niet?



M.COM
31 augustus 2004, 18:14
Beste gitaarnetters,

Volgende week maandag begin ik aan mijn 7de jaar akoestische gitaar. Ik heb nu wel al een (zeer) goede basis wat betreft klassieke muziek. Deze zomer echter wou ik eens iets anders uitproberen, vandaar dat ik ben beginnen zoeken naar een deftige elektrische gitaar. Het eerste wat mijn oog trok was een Gibson SG Standard: liefde op het eerste zicht! :wink:

Nu heb ik er 5 à 6 maand over gedaan, maar eindelijk heb ik mijn Gibson! Nu ben ik wel geconfronteerd met een klein probleem: ik weet wel dat er onnoemelijk veel gitaristen zijn die met plectrum spelen (alhoewel, Mark Knopfler niet en die maakt ook goeie muziek), maar mij lukt het eigenlijk niet echt. Ik kan al een stukje elektrische gitaar spelen, maar dan wel zonder plectrum. Met plectrum zou ik weer moeten beginnen aan een reeks beginners-oefeningen om deftig met plectrum te kunnen spelen, en daar heb ik eerlijk gezegd geen zin in!

Daarom zou ik even willen vragen wat de voordelen zijn van met plectrum te spelen, zodat ik misschien toch zin krijg om het te leren....

Alvast Bedankt!

Cheers, Maarten

amon
31 augustus 2004, 18:28
tja, ik ben ook op klassieke gitaar begonnen en daarna ook gewoon over gegaan tot plectrum. je moet het even doorhebben, maar volgens mij loop je er geen grote achterstand mee op door het even te oefenen...

je kunt ook gewoon je nagel laten groeien (maja, dan heb je ook het plectrum effect en je nagel slijt nogal snel....)

het is eigenlijk helemaal niet nodig, soms speel ik ook gewoon met mn vingers, voor wat meer bas/plop-geluid.

M.COM
31 augustus 2004, 18:39
Sjah, ik speel al een jaar met nagels omdat het effect heeft op klassieke gitaar ( ze klinkt dan mooier vind ik )...dus ja, in feite ben ik al een klein beetje met plectrum aan het spelen...

Maar die slijten niet zo gemakkelijk af hoor bij mij!

Wormaap
31 augustus 2004, 19:10
'T is naar mijn idee niet zó'n grote omschakeling, hoogstens het feit dat je geen gevoel hebt in'n plectrum :P
'T is vooral onontbeerlijk als je snel gaat spelen, of typische metal triolen-die-eigenlijk-geen-triolen-zijn-palmmute-powerchord partijen (zie Iron Maiden bijvoorbeeld, couplet-riff van The Trooper, doe dat maar eens met je vingers :P)

andoni
31 augustus 2004, 19:15
Ik ben ook op klassieke gitaar begonnen, ook op elektrisch overgestapt, ik speelde ook eerst met mijn vingers. In het begin is het moeilijke aan een plectrum dat je geen gevoel hebt. Dit valt op te lossen door je duim als plectrum te gebruiken. Als je dit wat onder de knie hebt is de overstap naar plectrum veel makkelijker. Zo heb ik het gedaan uit noodzaak, ik kocht mijn elektrische gitaar maar had nog geen amp of niets dus ben maar wat met mijn duim over de snaren beginnen raggen.

Als je van plan bent rocknummers na te spelen (je bent voor een SG gegaan wat toch wel een rock getinte gitaar is) is een plectrum onontbeerlijk voor de scherpe, strakke sound. Ik zie mezelf niet palm muten terwijl ik met mijn vingers speel ;) Uiteraard houdt niemand je tegen om met je vingers verder te spelen - integendeel het is weer eens wat anders dan de gewoonlijke Hammett-wannabes waarmee we overstelpt worden, een eigen stijl enzo - maar je gaat dan wel last hebben met vele nummers.
Voor loopjes en zo is het erg knap, maar het steverige ritmewerk...

evilpompie
31 augustus 2004, 19:51
Waarom niet gewoon met je vingers blijven spelen? Wat je ook kan doen is met een duimplectrum spelen en voor de rest met je vingers, best of both worlds.

Negative K3 fan
31 augustus 2004, 20:55
ik speel ook klassiek, had een klassieke basis (ook al oefende ik nauwelijks), maar IMO kun je vanaf nu niet snel genoeg leren met plectrum te spelen. Fingerstyle, fingerpicking heeft zn charmes, maar als je flink wilt rocken/scheuren/beuken (of iets minder flink) dan is een plectrum absoluut een must!

Negative K3 fan
31 augustus 2004, 20:56
Sjah, ik speel al een jaar met nagels omdat het effect heeft op klassieke gitaar ( ze klinkt dan mooier vind ik )...dus ja, in feite ben ik al een klein beetje met plectrum aan het spelen...

Maar die slijten niet zo gemakkelijk af hoor bij mij!

met nagels spelen valt absoluut niet te vergelijken met plectrum overigens, je speelt hopelijk niet met alleen je nagels of wel?

e_lukather
31 augustus 2004, 21:43
Yo..

heb vroeger ook 4 jaar klassiek gehad en ben toen meteen over gestapt op elektrische. Ik vertikte het om met een plectrum te spelen..'k voelde me net gehandicapt. Dus ben ik eigenwijs een jaar met m'n nagels gaan spelen.. want anders kon ik niet. Ik kon zelfs pinch harmonics en palm muten gewoon met nagels.. Maar toen ben ik voor de gein gaan oefenen met plectrum. En nu kan ik niet meer zonder :D nog steeds kan ik wel zonder spelen. Maar met plectrum heb je gewoon veel meer power.. ik kan er nu veel meer dynamiek uit halen.. Met klassiek is het weer anders.. dan kan je met vingers een verhaal vertellen.

Gewoon ff wennen..

AART
31 augustus 2004, 22:05
tokkelen is zonder plectrum makkelijker maar als je aan punk of metal wil beginnen is het toch wel handig als je nagels wilt overhouden :-D

M.COM
31 augustus 2004, 22:07
Ja, de Gibson SG is inderdaad zeer rockgetint. Ik ben dan ook een rockfan en dacht dat ik het zo ook wel zou kunnen maar ja, schijn bedriegt en juist daarom vind ik het zo beu dat ik niet met plectrum kan spelen. Ik kan (zeer) snel spelen zonder, maar met is het een totale ramp :razz:

Ik kan nu ook niet echt power uit m'n gitaar halen, maar ja....misschien is zo'n duimplectrum wel een goed idee :D ......

Cheers, Maarten

ben???
31 augustus 2004, 22:10
gewoon oefenen, had precies tzelfde probleem ooit maar t was er binnen een maandje uit.

Janne
31 augustus 2004, 22:23
Gewoon oefenen, ik heb ook sinds kort een elektrische gitaar na jaren akoestisch te hebben gespeeld en kon eerst ook niks met een plectrum. Na een tijdje gaat dat al veel beter, gewoon oefenen en de snelheid langzaam opbouwen.
Met een duimplectrum moet je trouwens net zo veel (misschien nog meer wennen) je moet je duim echt in een heel andere houding houden en dat is ook wennen.

abbys
31 augustus 2004, 22:37
kwil iets posten, maar aangezien ik toch maar hetzelfde te zeggen heb ( plectrum oefenen) zal ik het simpel houden: +1 :razz:

Bins
31 augustus 2004, 23:14
Koop ook een hele zooi verschillende plectrums: zacht, hard, middel, rond, driehoek....enz. Misschien zit er eentje tussen waar je juist wel lekker mee speelt.
Ik weet niets over met vingers spelen, en klassieke gitaar enzo, maar ik weet wel dat als ik niet "mijn" plectrum heb, het spelen een stuk minder (ja.. nog minder :P) gaat.

Raffel
1 september 2004, 09:17
mijn ervaring is, dat het plectrum waarmee je het moeilijkste speelt, je uiteindelijk het meeste oplevert.

dejohan
1 september 2004, 09:25
Als je echt lange sterke nagels hebt en er hard mee kan aanslaan, kan je misschien overwegen zonder plectrum spelen, anders zou ik het toch wel aanraden om wel een plectrum te gebruiken.
BTW: Brian Molko van Placebo speelt met zijn nagels dacht ik.

pol
1 september 2004, 10:07
ik zou alvast zeker geen plectrum gebruikt dat gemakkelijk plooit, die dingen zijn alleen maar geschikt om wat akkoordjes aan te slaan, maar als je iets sneller wil spelen heb je hier te weinig controle mee.
Zelf hou ik vooral van de dunlop tortex plectums, die groene of de blauwe.
Deze worden nogal veel gebruikt door metalgitaristen (james hetfield, Dimebag Darrel,enz...)

keef
1 september 2004, 10:13
als je flink wilt rocken/scheuren/beuken (of iets minder flink) dan is een plectrum absoluut een must!

Hmm - weet ik eindelijk waarom Jeff Beck niet rockt :-D

MightyMike
1 september 2004, 10:37
Je kan het ook proberen met DunLop Jazz III plectrums. Deze zijn redelijk klein en dik. Het voordeel hiervan is dat ze slechts enkele millimeters tussen je duim en wijsvinger uitsteken. Op die manier heb je veel meer controle dan bij een standaard groot en zacht plectrum.

harrievandenberg
1 september 2004, 11:09
het zal wel het lot zijn van de acoustische gitarist die ook eens electrisch wil spelen. ik kan er eigenlijk ook maar moeilijk aan wennen. Het beste advies is inderdaad zoals al vaker verteld in dit topic, oefenen. En als je liever met je vingers speelt, why not? Ik ben van mening dat je dan sneller kunt spelen, maar ja... een echt antwoord op deze vraag zal waarschijnlijk niet bestaan, doe gewoon wat je denk dat het beste/fijnste is voor jou gitaarkunsten. Succes!

bert k
1 september 2004, 11:33
Toch is het wel lastig soms. Ik speel al heel lang met plectrum, en sinds een paar jaar ook akoestisch. Dus heb ik mijn nagels laten groeien en oefen ik hard op fingerpicking. Maar nu zitten mijn nagels in de weg als ik een plectrum pak! Zo is er altijd wat... Hard oefenen toch, denk ik.

M.COM
1 september 2004, 13:44
Hartelijk bedankt iedereen :wink: !

Ik ga eens een paar plectrums uittesten en vooral -zoals iedereen mij hier al heeft verteld- veel oefenen :D

Mercikes

Cheers, Maarten

jorrit
1 september 2004, 15:42
(alhoewel, Mark Knopfler niet en die maakt ook goeie muziek),

mark knopfler heeft een hele aparte techniek hij speelt met plectrum en met zn overig vingers speelt hij gewoon dr bij. een soort fingerpicking met plectrum gecombineerd...