PDA

View Full Version : overdubs



wanna1
31 augustus 2004, 14:37
Ja, ik weet alles op een ding na.

Wie kan mij precies vertellen wat een overdub is en hoe dit gedaan wordt.
ik weet wel dat een gitaar meerdere keren wordt ingespeeld geoverdubt maar dan ??

Ligt het nou aan mij, of is de wereld echt zo verrot !!

harrie-beton
31 augustus 2004, 18:30
letterlijk betekent "overdub" overnieuw opnemen.

Het opnemen van muziek in studio's is een vak apart. Studio's gebruiken vaak 16 sporeren om muziek op te nemen. Ieder instrument wordt apart opgenomen en kan apart worden weergegeven. Veel bands spelen niet alles tegelijk in maar doen vaak "overdubs". Stel de gitaar is niet helemaal strak gespeeld. Dan kan de gitarist het overnieuw inspelen zonder dat de band aan de bak moet.

Wat jij misschien bedoeld is het effect wat sommige gitaristen gebruiken: De slagparty nog een keer spelen en dat extra opnemen. Het lijkt dan dat de band twee gitaristen heeft en het klinkt meteen iets voller qua geluid.
Live kun je dat natuurlijk nooit nadoen...

Ook veel live concerten waar cd's van gemaakt worden doen ze stiekem wel eens overdubs later. Weinig bands vermelden dat op de hoes. Vooral zang en koortjes doen ze overnieuw.

guhlenn
2 september 2004, 14:43
ja de wereld is zo verrot ja.

Negative K3 fan
2 september 2004, 18:26
Ook veel live concerten waar cd's van gemaakt worden doen ze stiekem wel eens overdubs later. Weinig bands vermelden dat op de hoes. Vooral zang en koortjes doen ze overnieuw.

s&m :)

bobby
2 september 2004, 20:50
Of strapping young lad's "no sleep till bedtime" live cd..
Ze vermelden het wel op de hoes.. en ze zeggen:

"Strapping young lad would like to apologize for releasing a live record with overdubs in it, oh well, everybody else is too chicken shit to admit it!
Get a band together, do a better job then we do, and then bitch about it."

Wel stijlvol.. :lol:

Frits van Mourik
3 september 2004, 00:23
Van Thin Lizzy's album "Live and Dangerous" wordt beweerd,
dat alleen de drums "live" zijn. De rest is in de studio overgedaan;
zelfs het applaus schijnt van Peter Frampton te zijn "geleend"!

harrie-beton
3 september 2004, 09:10
dat van thin lizzy had ik ook gehoord van een producer (Erwin Musper)een keer inderdaad.
Ik heb het album wel. Leuke dubbele gitaarsolo's. Geweldig baswerk.

Dirk_Hendrik
8 september 2004, 11:32
Van Thin Lizzy's album "Live and Dangerous" wordt beweerd,
dat alleen de drums "live" zijn. De rest is in de studio overgedaan;
zelfs het applaus schijnt van Peter Frampton te zijn "geleend"!

Knap. Eén van de twee gitaren in het unisono stuk in "emerald" is zo vals als de tering. Hadden ze nou niet even kunnen stemmen in die studio?

harrie-beton
8 september 2004, 12:57
Ik heb de CD van het concert van the Wall van Roger Waters.
Mijn broer was er bij en er ging een hoop mis. Leuke sfeer, slecht concert.

De CD klinkt echter heel goed: het zijn grotendeels opnames van de soundchecks en een paar "overdubs"..

echt nep zeg maar

Frits van Mourik
9 september 2004, 00:02
Van Thin Lizzy's album "Live and Dangerous" wordt beweerd,
dat alleen de drums "live" zijn. De rest is in de studio overgedaan;
zelfs het applaus schijnt van Peter Frampton te zijn "geleend"!

Knap. Eén van de twee gitaren in het unisono stuk in "emerald" is zo vals als de tering. Hadden ze nou niet even kunnen stemmen in die studio?

Tja... ik was er niet bij, anders had ik er wel wat van gezegd. 8-)

harrie-beton
9 september 2004, 10:39
ik heb in juni opgetreden (19 nummers met een pop-koor). Ik heb de 8 sporen recorder mee laten lopen en heerlijke opnames gemaakt.
In 1 nummer zat een gitaar misser (te vroege overgang), ik heb thuis even de gitaar opnieuw gespeeld. Je hoort er niks van...

Beetje fraude is niet zo erg.
:lol: