PDA

View Full Version : Een 2x12 verkiezen boven de 4x12 ? Wat denken jullie..



e_lukather
31 augustus 2004, 12:11
Wat zijn de voordelen van de 2x12 combinatie ipv een 4x12 (behalve het vervoer enzo).

Geeft het een betere sound? Of staat het..professioneler? En andersom? Heb nogal wat topics over gelezen en zag dat sommige zelfs 2x2x12 nemen.

laat maar horen..


ps. ja ik zit zelf ook een beetje in de twijfel.. heb denk een koch212 opt oog :)

marc_o
31 augustus 2004, 12:59
Het ligt helemaal aan jezelf.
Ik vind een 4 keer 12 absoluut ruig, maar ik heb er gewoon geen zak aan, ben het sjouwen kotsbeu geraakt en wanner je vaak speelt gebruik je een P.A. toch? De zaal zal echt geen verschil horen.
Ik gebruik daarom al jaren 2 keer 12's of zelfs 1 keer 12 als extra cab.
Zaak is dat je een kwalitatief goede speaker koopt, en de koch is dat zeer zeker.
Met welke versterker gebruik je die dan, en is het de enige speaker, of zet je 'm onder een combo?

e_lukather
31 augustus 2004, 14:45
yo..

zit een beetje te gassen op een twintone top. Ik vind de 50 watt ruim voldoende. Dat gaat KEIHARD! En idd wat je zegt.. vaak over pa is het juist praktischer om een wat compacter iets te nemen. Ik zat nog te kijken naar evt. andere 212 cabs.. Van de twintone ben ik eigenlijk al zeker. Maar een setje koch ziet er gaaf uit toch? 8-)

marc_o
31 augustus 2004, 15:55
Lijkt me een meer dan prima set hoor, zeker met de dubbele master op de twintone, heb je beide geluiden maal 2, erg handig voor solo's.
Wat vragen ze voor de 212?

NeeraDJ
31 augustus 2004, 16:06
Heb je de twintone trouwens al geprobeerd? Mocht 'm vandaag uitvoerig testen bij gitaar van meerdervoort, uiteraard met die beroemde TS212V cab. De clean channel was echt super veelzijdig en perfect, maar in overdrive was het meer een vintage ijzersterke Rock tone, beetje '70's. Ik weet niet of je zo'n Blues/Rock speler bent, want daar is ie perfect voor.

Voor de modernere hi-gain, shred e.d. vond ik 'm niet geschikt, maar het was echt een lekkere amp.

Bins
31 augustus 2004, 16:21
Sorry voor de offtopic... maar hoe was die gitaar v. Meerdervoort? Ik zag em vandaag voor het eerst op internet. Beetje chille winkel? Wat hebben ze zoal aan amps (prijzen?)?
Ik wou eigenlijk ff gaan kijken vandaag, maar is er een beetje bij ingeschoten.

Ook maar wat ontopic dan:
Ik zou die twintone gaan testen, en dan het liefst in een zaak waar ze allerlei speakerkasten hebben. Gewoon kijken wat het best klinkt. Of dat nou een 1 2 4 of 16x12 is.. dat moeten je oren beslissen.
Ik denk ook dat een 1x12 van merk A misschien beter kan klinken dan een 4x12 van merk B enz.

Speeddemon
31 augustus 2004, 18:35
ik heb een Engl 2x12" Vintage 30 cab. Erg tevreden over en idd relatief erg 'handzaam'.
Probeer er ook eens 1 als je de kans hebt.

NeeraDJ
31 augustus 2004, 19:25
BTW ook mijn excuses voor het betogen in jouw topic


Sorry voor de offtopic... maar hoe was die gitaar v. Meerdervoort? Ik zag em vandaag voor het eerst op internet. Beetje chille winkel? Wat hebben ze zoal aan amps (prijzen?)?
Ik wou eigenlijk ff gaan kijken vandaag, maar is er een beetje bij ingeschoten.

Ja leuke winkel moet ik zeggen, de verkoper was behoorlijk vriendelijk en weet waar hij het over heeft, niet eens een synisch ondertoontje zoals ik bij sommigen van de Rockpalace gewend ben. Het assortiment is nu vrij beperkt, dure Gibsons, paar Epiphones, een paar occasions (heerlijke SG met ebben toets en een Duncan daar bespeeld trouwens!). Verkoper daar is een ex-studio muzikant als ik het goed heb

Ze hebben daar ook veel MXG gitaren, rond de 1400 euro zijn die, maar ze zien er wel behoorlijk geil uit. Ze hebben momenteel maar 4 buizenversterkers, aldus de twintone head (wordt met de 2x12 verkocht als setje), de multitone en classictone (deze was €1750) combos en de Ampeg R-112 Reverb Rocket voor €1195 (ongelooflijk geile versterker moet ik zeggen!). Het is 100 meter van m'n school af dus ik rij er elke dag langs

Als ik jou was zou ik nog even wachten, ze zijn daar nog niet helemaal klaar en in de kelder komt een speciale versterkers afdeling met een breder assortiment. Hoewel het daar nu lekker rustig is en je wel op je gemak lekker luid kunt spelen. It's up to you

josh.vandenberg
31 augustus 2004, 19:34
Een echte goede 4 x 12 is professioneel.Een 2 x 12 is bijzonder geschikt voor een barband.En voor opnames is 2 x 12 beter

e_lukather
31 augustus 2004, 21:24
@marc rond de 300 Dat is toch wel te doen? Wat is de nieuwprijs eigenlijk? Ik zag via purpleguitars.com iets boven de 1000 :-? duurder als een 4x12 dus. Kan ik beter voor een mesa cab gaan ofzo hahah

@neeradj Ik heb de twintone zeker zeker uitgetest. zowel de combo als de top versie (wel over een line6 cab maar ja). De reden waarom ik naar de multitone ben gaan kijken is omdat de top (50watt) zowat gelijk is aan de twintone combo. En als ik die 2e handse cab kan regelen heb ik het wel goed gedaan toch?

Wie heeft er al ervaring met de winkel purpleguitars (scheveningen)

NeeraDJ
31 augustus 2004, 21:45
Hmm die Line6 cab kan veel uitmaken hoor, ik zou hem eerst met andere cabs testen, en wanneer het niet je sound blijkt te zijn dan maar de Line6 cab halen. Ik ga misschien van de week nog naar Purpleguitars, ik post wel wat als/wanneer ik ben geweest. Eerst maar even naar de Rockpalace...

sash
31 augustus 2004, 22:19
Je moet een 2x12 en 4x12 niet naast elkaar horen, want dan kies je geheid voor de 4x12, meer speakers, meer spreiding, meer power. Ikzelf speel het liefst over een 4x12, maar een 2x12 box heb ik ook niets op tegen. Tis maar net je wat je zelf het handigst vindt met vervoer. Qua sound lijkt de keus me wel duidelijk denk ik :D

Akira
31 augustus 2004, 22:46
Je moet een 2x12 en 4x12 niet naast elkaar horen, want dan kies je geheid voor de 4x12, meer speakers, meer spreiding, meer power.

Dat gaat niet altijd op.
Ik heb een brunetti 4x12 met v30's getest, en onmiddelijk daarna twee 2x12's ook met v30's.
De 4x12 haalde het bij lange na niet bij de twee 2x12's.
Zelfde speakers, zelfde fabrikant, maar bij brunetti vind ik de 4x12 bagger, en de 2x12 erg goed.