PDA

View Full Version : wat (noob) vraagjes over voor-, eindversterkers en tops



amon
31 augustus 2004, 12:04
kom ik weer met voor jullie simpele vragen:

in een ander topic schreef ik dat ik op zoek was naar een 3 of 4 kanaals top met cabinet. maar kan ik ook gewoon een 2 kanaals top kopen (is makkelijker met mn budget) en later als ik weer geld heb er een (19") voorversterker bij kopen die zelf ook nog eens 2 of 3 kanalen heeft, zodat ik in totaal een keuze uit 4 a 5 kanalen?

als dat mogelijk is, is het dan van belang dat die voorversterker (net als de top) buizen bevat? als je die preamp in de fxloop van je top hangt, dan slaat hij de voorversterker op de top over (?). van wie krijg je dan het meest geluidsbepalende geluid, van de voorversterker ov van de eindversterker in de top? en is het daarom beter om allebei buizen te nemen, of maakt dat voor de voorversterker niet veel uit, omdat dat geluid gekleurd wordt door de buizen in de top?

en andersom, als ik bijvoorbeeld een topje zonder buizen neem maar een voorversterker die wel buizen heeft, verschilt het dan met een buizentop en een no-buizen voorversterker? (zal wel, maar toch even voor de zekerheid vragen)

ik wil dus eigenlijk gewoon om te beginnen een halfstack kopen, een goede top (liefst dus 3 a 4 kanaals, maar mn budget is niet meer dan 1000 euro, dus dat wordt denk ik toch 2 kanaals), waar ik, als ik meer geld heb, een voorversterker aan kan hangen om aan het 3e en 4e kanaal dat niet op de top zit te voldoen. dat is mogelijk?

marc_o
31 augustus 2004, 13:02
Voor 1000 euro kun je absoluut een goede 3 kanaals of zelfs 4 kanaals top kopen.
Vriend van me heeft voor dat geld wel een Engl Savage 120 watt buizentop voor je en die heeft 4 kanalen.
En op gitaarmarkt staat er een Engl souvereign 4 kanaals buizencombo voor 1000.
(nee, niet van mij, de mijne is reeds weg)

Bij interesse kun je me een bericht sturen.

amon
31 augustus 2004, 13:13
ja, goed, maar van die 1000 euro moet ik dan ook nog een cabinet kopen en dan kom ik toch wat te kort...

MightyMike
31 augustus 2004, 14:08
Ik vraag me af waarvoor je 5 kanalen wil gaan gebruiken...

Met een "gewone" 2 a 3-kanaals versterker, heb je al heel wat mogelijkheden. Andere "kanalen" kan je later nog steeds toevoegen met pedaaltjes.


Een andere mogelijkheid om het meeste uit je budget te halen is een degelijke combo te kopen ipv een top met cabinet. Wanneer je dan later weer wat geld hebt, kan je er nog steeds een cabinet op aansluiten.

jorrit
31 augustus 2004, 14:11
ik heb zelf een drie kanaals versterker maar persoonlijk heb ik aan 2 genoeg.....4 kanalen lijkt me overbodige luxe....3 is zat..

Mr.Bluesbreaker
31 augustus 2004, 14:46
Dat denk ik ook, met een goede buizentop kun je ook nog met je volumeknop spelen om wat extra of juist miner gain/oversturing in je geluid te gooien. Ik heb zelf 3 kanalen, waarvan kanaal 2 een donkere rythem is en kanaal 3 een iets ander gevoiced- helder kanaal vool solo's. Plus dat ik mijn effectsloop als een volumeboost gebruik. In feite dus bijna 4 kanalen, maar je hebt aan 3 al zat. Je kan wel een goede halfstack vinden voor 1000 euro, en dan later evt nog naar een extra pre-amp kijken als je het niet meer zint na een tijd denk ik.

jorrit
31 augustus 2004, 14:51
kun je eingelijk (sorry beetje offtopic) een preamp op je eind trap van je verterker aansluiten? een losse 19" preamp dus...

marc_o
31 augustus 2004, 15:53
ja, goed, maar van die 1000 euro moet ik dan ook nog een cabinet kopen en dan kom ik toch wat te kort...


Niet voor de Engl combo, heb je 100 watt buizen en natuurlijk zit er al een speaker in, in dit geval een V30. Later kun je dan nog om een extra cabinet.

ijff
31 augustus 2004, 17:56
kun je eingelijk (sorry beetje offtopic) een preamp op je eind trap van je verterker aansluiten? een losse 19" preamp dus...

Yep. Kan via de 'poweramp in' ... als je die aansluiting niet hebt kan't ook nog via de FX-return van een seriële FX-loop.
Ten slotte heb je altijd nog de mogelijkheid om de Preamp gewoon op de input te gooien, moet je wel de preamp van je top zo clean mogelijk insteleln... ook opletten op het volume van de losse preamp als er geen aparte uitgang op zit om hem aan de gitaaringang van de top te verbinden.

amon
31 augustus 2004, 17:57
mannen,
ik wil een halfstack...
ik denk dat ik dan een jcm800/900 koop, 2 kanalen dus, maar ik wil 1 clean, 2 rythm, 3 solo en dan ook nog eens gedeelde eq eigenlijk, maja.
als ik dus een jcm koop moet ik toch steeds veranderen tussen solo en rythm. daarom:
ik ben van plan een jcm halfstack te kopen van die 1000 euro (moet toch lukken lijkt mij) en dan later, als ik genoeg geld heb er een soldano sp bij ofzo. maar is dat nou mogelijk, heb ik als ik die in de fxloop (of ergens anders?) hang dan 4 kanalen?
is die soldano dan een toevoeging aan de voorversterker van de jcm of slaat hij die over en gaat ie rechtstreeks naar de eindversterker van de jcm?

ijff
31 augustus 2004, 18:10
is die soldano dan een toevoeging aan de voorversterker van de jcm of slaat hij die over en gaat ie rechtstreeks naar de eindversterker van de jcm?

Je zou volgens mij je gitaar aan een A/B-box kunnen hangen, dan 1 kabel naar de pre-amp, 1 kabel naar de top, en de preamp aan de FX-return hangen.

amon
31 augustus 2004, 18:13
ok, dus het is mogelijk?


en nog een vraag:
als ik nou een (19") eindtrap en een (19") preamp koop. maar alleen de preamp bevat buizen, of alleen de eindtrap bevat buizen, wat zou beter zijn? alleen de eindtrap of alleen de preamp? (uiteraard beter als ze het allebei hebben...)

ijff
31 augustus 2004, 19:10
hangt van de combinatie af denk ik... maar over het algemeen zal een buizen pre-amp beter klinken dan een transistor... dus ik zou dan voor een buizen pre-amp gaan met een transistor eindtrap.

Als je al over transistor zit na te denken zou je er dan ook voor kunnen kiezen om bijvoorbeeld een POD 2 pro te kopen en daar bijv. een goede PA-eindtrap aan te hangen (2x200 watt ofzo)... zou niet mijn eerste keus zijn.. maar er zijn hier wel mensen op het forum die over zoiets spelen..

amon
31 augustus 2004, 19:48
dat laatste vraagje was even omdat ik op marktplaats een advertentie zag van trace elliot 19" voor en eindversterker, maar alleen de voorversterker bevat buizen.
maargoed, misschien wordt het dat, maar ik denk dat ik het toch gewoon bij een jcm900/800 hou.
:)

ijff
31 augustus 2004, 20:52
mmm.. ik zou ff checken of dat toevallig geen basversterker is.

amon
1 september 2004, 09:59
nope:

http://www.marktplaats.nl/markt/muziek/gitaarbasversterkers/22563.htm?zoek=trace