PDA

View Full Version : Who's the lucky one?



sr.face
31 augustus 2004, 11:39
Ik ben ff benieuwd of hier de gelukkige rondzwerft die gister voor 125 euro een London city top+ cab uit eindhoven heeft kunnen halen.

Ik kwam helaas wat laat van mijn werk en ik zag m op marktplaats staan. Gelijk gebeld, en ik was de 9de die belde.

"Er komen vanavond 2 mensen kijken, maar als die mensen de versterker niet kopen, dan kan ik je wel bellen."
"Nee, dank u, ik weet genoeg." (alsof iemand voor dat geld die versterker + cab laat staan)

De vorige situatie brengt mij tot de volgende ethische kwestie:
Is het moreel verantwoord (of een kutstreek) om tegen de desbetreffende verkoper te zeggen dat je het dubbele bied (250 euri)???
Of ontneem je een ander zijn geluk?

jaywalker
31 augustus 2004, 11:44
waarom niet?. Als jij bereid bent om meer te betalen heeft die andere pech lijkt mij.

Useless
31 augustus 2004, 11:57
De vorige situatie brengt mij tot de volgende ethische kwestie:
Is het moreel verantwoord (of een kutstreek) om tegen de desbetreffende verkoper te zeggen dat je het dubbele bied (250 euri)???
Of ontneem je een ander zijn geluk?

Ik denk dat je beter de koper het dubbele aanbied
Zo is iedereen gelukkig :P

birt
31 augustus 2004, 12:03
idd, de verkoper meer bieden vind ik maar dom, tenzij de verkoper de andere nog niks beloofd heeft.

ik vind dat als je als verkoper aan de eerste beller zegt dat hij em voor die prijs mag hebben, je niet meer mag zwichten voor een hoger bod.
beetje ethiek :)

IndiepoprockJesse
31 augustus 2004, 13:20
zo is het, maar dan hangt et er dus vanaf of de verkoper die concessie al heeft gemaakt..

Jesse//

pimmetje
31 augustus 2004, 13:39
Natuurlijk kan je de verkoper 't dubbele bieden. Daar is niets onethisch aan.

Alleen zou de verkoper als hij 'm echt al heeft beloofd aan een persoon voor die prijs (een verkoop heeft gesloten) niet meer mogen zwichten voor jouw hogere prijs. Maar die ethische kwestie ligt bij hem.

Zoals ik 't lees, komen er mensen kijken naar 't beestje zonder nog een verkoop te hebben gesloten. Als zij binnen komen en hij zegt ze dat hij een bod van 250 heeft gekregen en dat dat dus de prijs is, dan is 't aan de potentiele koper om te zeggen of hij 'm dat waard vindt. Het zou dan wel netjes zijn om de eerste koper 'm voor 250 te laten kopen als hij dat wil... dus niet over laten bieden.

Maar 't lijken me ZIJN ethische afwegingen. Aan bieden zie ik hier niets onethisch.