PDA

View Full Version : Ik zoek een goede microfoon, hulp gevraagd!



semt-x
30 augustus 2004, 23:04
test

semt-x
30 augustus 2004, 23:05
Ik ben ook nog steeds op zoek naar een micrfoon, maar ik hoor allemaal zoveel dat ik niet weet hoe en wat?

Ik wil een akoestische gitaar gaan opnemen. Het is niet bedoeld om de micrfoon voor een versterker neer te zetten. Waat moet ik dan voor gaan, Dynamisch of een Condensator? Kan iemand mij ook het verschil hiertussen vertellen??

Voor dynamisch heb ik veel mensen over een Shure SM57 gehoord en condensator blijkt de Rode NT1(a) een goede te zijn???

Ik wil ook later een 12-snarige akoestische gitaar gaan aanschaffen. Wat is dan mooier? Een akoestische met een element erin (of iets waarmee deze versterkt kan worden) of een standaard 12-snarige met daarvoor een mic????

AUB, help me, want ik zie door de bomen het bos niet meer...

Bedankt!

Antal
31 augustus 2004, 00:54
Om een acoustische gitaar op te nemen kun je volgens mij het beste een condensator microfoon gebruiken. Dit geeft toch een wat natuurgetrouwere weergave.

En wat betreft de keuze tussen micen en een element. Voor opnames zou ik gewoon een microfoon gebruiken. Dat is toch wel een stuk mooier als een piezo. Maar voor live gebruik is een element gewoon veel handiger!

x.studio
31 augustus 2004, 02:49
een condensator, geen verdere discussie over mogelijk.
Als je even zoekt vind je ergens een post van mij waarin ik me blauw getiept heb om het verschil uit te leggen. Hou er wel rekening mee dat een condensator 'phantom' nodig heeft.
Je andere postjes gelezen hebbende zou ik daarvoor eerder een goede mic-voorversterker nemen dan een (el-cheapo)mengpaneeltje die de phantom voor je levert, een goede mic staat of valt met een goede pré.

x.studio
31 augustus 2004, 02:53
waarom zou je trouwens kiezen tussen of piezo of mic, doe het allebei en gebruik eventueel beide signalen. Ik zou in ieder geval die optie open houden. Tenzij je een kanalentekort hebt, maar dat lijkt me niet.

semt-x
31 augustus 2004, 11:27
Ok, dan gaan we maar eens kijken naar die condensatoren van Rode. Heb van een aantal mensen gehoord dat dit een prima merk is. Ik moet het nog gaan meemaken...

En hoe bedoel je een mic preamp? Me geluidskaart levert phantom, althans dat staat erop. Als ik een Behringer mengtafel koop zit er een mic-preamp in en phantom. Phantom lijkt me toch gewoon phantom??? Of schop ik nu tegen een zeer been?
Wat zouden jullie aanraden (phantom/mic pre)? Ik heb ook al een aantal mensen gehoord dat ik ipv. een Behringer mengtafel een Yamaha MG-serie tafel zou moeten nemen? Iemand ervaring hiermee?

harrie-beton
31 augustus 2004, 13:43
De Rode is perfect voor een akoestische gitaar en ook zang trouwens hoor. De RODE nt is 189 euro hier in de muziekwinkels.

bert k
31 augustus 2004, 13:59
Al vaak gepost hier, maat toch ff DE GROTE MICTEST: http://www.studiohetpand.nl/mictest.htm Kan je er een stel vergelijken.
Ik beveel je naast de Rode zeker de B2 van Behringer aan, klinkt errug mooi. In de test is het eidresultaat uiteindelijk met twee Behringers opgenomen.

x.studio
31 augustus 2004, 20:30
Je hebt gelijk, die ESI van je heeft phantom aan boord. Nu vraag ik me alleen af of het voldoende is. De ESI levert volgens de specs 12v maar als ik naar de specs van de Rode kijk zie ik staan : power requirements 24v en 48v http://www.rode.com.au/NewBrochurePDFs/NT1.pdf .
Hoeft allemaal niet zo'n probleem te wezen, er zijn wel losse voedingen te krijgen, maar zou er wel even op bedacht zijn dat het niet meteen werkt als je blij met je mic thuiskomt en 'hij doet ut niet' denkt.
Ik heb geen Rode, maar de recenties zijn lovend.
Ik had toen ik poste niet naar je lijstje met gear gekeken, nu dus wel en met die ESI hoef je volgens mij niet direkt een pré bij te kopen.

Horus
5 september 2004, 11:41
Heel veel geluidskaarten leveren wel een soort "phantom" power, maar dat is vaak bedoelt voor de standaard gooseneck microfoontjes van 10 euro die je bij de computerzaak koopt. Vaak is het voltage verre van 48 volt, en werkt dus niet bij een condensatormic. Bovendien zou je dan alleen nog maar stroom hebben, en lang niet genoeg signaal.

Je hebt zowiezo een preamp nodig. In elke mixer zitten preamps, maar die zijn vaak niet erg goed. Zoek naar een 1 of 2 kanaals preamp van rond de 100 euro of iets erboven (de M-Audio DMP-3 schijnt erg goed te zijn). Dan heb je phantom en een mooi geluid.

Ik zou voor akoestische gitaar in de studio gaan voor een klein membraan condensator (het liefst 2 in een A/B opstelling), maar een groot membraan gaat ook wel.

Er zijn er zat te vinden. Ga er niet blind van uit dat een Rode goed voor je is. Proberen en dan pas kopen. Er zijn tegenwoordig zat goedkope merken die toch goed mics leveren.

harrie-beton
6 september 2004, 08:39
sem tx ,
waar woon je?
anders mag je mijn Rode een keer lenen. Ik heb ook wel een mixertje die geschikt is als pre-amp. Proberen, en je weet het.

ps. losse pre amps zou ik nog niet doen. Dat is te duur voor thuisgebruikers.

semt-x
6 september 2004, 19:58
Ik woon in Zoetermeer. Ligt naast Den Haag. Maar wat zou dan een oplossing zijn. Want een mixer heb ik eigenlijk helemaal niet nodig, ben ik achter gekomen.

harrie-beton
6 september 2004, 23:02
Dat is mij te ver weg - ik woon in Groningen.
Dan maar via het forum:

Ik heb je kaart opgezocht en dat valt me tegen. 4 inputs en 8 outputs... Klopt dat wel?
http://www.tracertek.com/waveterminal_192m.htm

Je hebt toch de ESI WaveTerminal 192M, dat ding heeft maar ruimte voor 2 microfoons en de rest is line in??
Als je iets opneemt kom je zeer snel microfoon pre-amps te kort (bijvoorbeeld de 3 tenoren kan je al niet opnemen).
Als je losse pre amps koopt heb je betere kwaliteit maar ben je veel geld kwijt.

Als je een mengtafel koopt ben je uit de brand voorlopig: Je tackelt meteen een andere probleem, de meeste condensator microfoons hebben meer dan 12 volt nodig! Een Rode gaat niet werken op je ESI WaveTerminal 192M.

Let op, als je een mengtafel koopt, let er dan op dat hij per kanaal een line out heeft die je op kunt nemen. Via de "insert" poort of via " direct out".

Wat je ook nog kunt doen is een 8 kanaals microfoon pre-amp kopen.
Die zijn 19 inch en hebben phantoom voeding aan boord. De EQ kun je in je geluidskaart doen toch?
Er zijn een aantal soorten, ik denk ook over zo iets maar mijn budget gaat eerst op aan Jazz gitaar...GAS GAS

Is de PODxt (USB digitaal in) trouwens compatible met de kaart? Dat zou ik testen voordat ik veel geld uit zou geven.

Tot slot, 4 sporen. Sinds 1968 nemen we niet meer 4 sporen op maar meer dan 4. Ik heb 8 en zelfs dat is weinig om muziek op te nemen.
Waarom geen harddisk recorder?

Ik hoop dat je er iets aan hebt, er zit een hoop denkwerk en typewerk in. Ik ben op mijn andere pc 30 CD's aan het branden van een pop-koor wat ik heb opgenomen. 7 microfoons en gitaar piëzo line in. Laten mixen door de koor dirigente.

semt-x
7 september 2004, 00:30
Ik snap er nog niet helemaal iets van.
Wat zou je aanraden? Iedereen vertel dat ik geen mengtafel moet kopen maar een losse preamp. Volgens jou niet? En idd Groningen is een beetje ver, zeker om ff te komen testen... Maar bedankt voor het aanbod! En waarom allemaal zover spullen voor een beetje recording? Een bass, gitaar, 2 zanger(es)-en, een synth, een plugin en je bent er?!?!??!? Idd mijn geluidskaart heeft 4 ingangen (line) en 8 uitgangen en 2 micamps a 12volt. Maar goed, laat maar horen. Stel je voor dat je een standaard budget ongeveer 2500 EURO heb, wat zou je doen???

Frits van Mourik
7 september 2004, 00:53
Stel je voor dat je een standaard budget ongeveer 2500 EURO heb, wat zou je doen???

Voor dat geld kun je wekenlang over een goede studio beschikken ( de mijne bijvoorbeeld). :lol:
Heb je geen technische zorgen aan je kop.
Er staat dan (bij mij) ook 15 jaar ervaring en + 150.000 euro aan spullen voor je klaar...
Kan je je volledig op het creatieve proces concentreren.

't is maar ter overweging. :wink:

Frits

semt-x
7 september 2004, 00:56
Hartelijk bedankt voor het aanbod, maar ik wil toch zelf een begin gaan maken met een studio. Hierbij helpt een kant-en-klare studio niet. Het gaat mij nu nog niet om het produceren van songs en die te kunnen verkopen. Ik begin gewoon net, en wil zelf hier in gaan deelnemen!

Frits van Mourik
7 september 2004, 01:48
Natuurlijk, dat dacht ik ook al, maar ik kon het ff niet laten... :oops:

harrie-beton
7 september 2004, 08:56
Een bass, gitaar, 2 zanger(es)-en, een synth, een plugin en je bent er?!?!??!?


Gaan we tellen:
1 bass
2 gitaar
3 zangeres 1
4 zangeres 2
5 synth (eigenlijk stereo dus ook spoor 6)

Je komt NU al sporen tekort en dan heb ik nog niet gesproken over het drumstel, bijna iedereen heeft een akoestisch drumstel.
Om die goed op de te nemen... ik kan het nog steeds niet.

Als je thuis serieus op wilt nemen zou ik een harddisk recorder aanschaffen (ik bedoel HD recorders met ingebouwde mengtafel) en die koppelen aan je pc. Die zijn vanaf 1300 euro tot heel duur.
Dan kan je verder editen en mixen op je pc. Die HD recorders zijn ook makkelijk vervoerbaar en hebben vaak ook phantoomvoeding, denk wel om 48 volt.

Denk om je budget: Cubase SX is ook 740 euri.

semt-x
7 september 2004, 10:43
Het is ook niet mijn bedoeling om gelijk alles aan te gaan schaffen. Maar ik wil gewoon iets opgaan zetten voor de hobby. Maar ik zoek ook weer geen spul wat na een maand in elkaar donderd.

semt-x
7 september 2004, 10:45
Het is ook niet mijn bedoeling om gelijk alles aan te gaan schaffen. Maar ik wil gewoon iets opgaan zetten voor de hobby. Maar ik zoek ook weer geen spul wat na een maand in elkaar donderd. Maar een drumstel programmeer ik in Cubase. Dus niet analoog. Zanger(es) is nu nog ook niet aan de orde, en kan ik altijd later invoegen... Ik zal dit toch allemaal in me eentje doen en zal echt niet verder komen dan 2 dingen tegelijk. Drum & Bass.

bert k
7 september 2004, 13:06
Ja, maar ga je dan alles tegelijk opnemen, of gewoon instrument voor instrument? In het laatste geval heb je aan twee spoortjes genoeg toch?

semt-x
7 september 2004, 13:20
In principe instrument voor instrument. Maar ik zoek nog een oplossing voor een condensator mic. De een die zegt, koop een goedkope mengtafel met preamp erin, en de ander zegt koop een aparte preamp.

bert k
7 september 2004, 14:42
Instrument voor instrument, oke. Das wat ik thuis ook doe, met een simpel geluidskaartje, 2 in, 2 uit. Voor vet multitracken heb je dan nog een grote mengtafel nodig.

Alles hangt van je budget af. Er worden allerlei mooie maar dure suggesties gedaan over losse pre-amps, en goedkope mengtafels worden gebashed, maar als je weinig geld hebt heb je niet veel aan die ideeen. Voordeel van een goedkoop mengtafeltje is dat er 48 volt spookstroom inzit voor je mic. Voordeel van een losse pre-amp is dat het erg profi klinkt. Uiteindelijk is een pre-amp gewoon een 1 kanaals mengtafel :)

harrie-beton
7 september 2004, 14:47
als je 1 condensator mic gaat gebruiken zou ik dan een simpele pre-amp doen. Ik was tevreden over zo'n Behringer ULTRAGAIN van 20 euro ofzo.

Koop dan ook een "grootmembraam" condensator van Rode of vergelijkbaar en je kunt prima zang (met plop beschermer) of een akoestische gitaar opnemen.

Die rode is ook goed om de buren ruzie af te luisteren.
Heel gevoelig ding.

Koop ook een microfoon STANDER!

Horus
7 september 2004, 23:31
Ik ben het helemaal met harrie beton eens. Ik snap je probleem beter nu.

Koop bijvoorbeeld een Behringer Mic100 Tube Ultragain (hoezo onnodig lange naam?). Zijn overal te krijgen voor ronde 40 euro (geloof ik, veel meer zal het niet zijn). Dan heb je een 1 kanaals preamp met phantoomvoeding waar ook nog een buis in zit (stelt niet veel voor, maargoed). Deze heb ik ook en werkt prima. Inmiddels wil ik heel graag een betere preamp maar opzicht kan ik best nog met deze door. Zeker voor een beginner een goede keus en geen rib uit je lijf. Koop d'r 1, vind je het nix, kan je alsnog voor een betere pre-amp/mixer gaan.

Je zou eventueel ook voor bijvoorbeeld een Mackie mixer kunnen gaan. Dan heb je meerdere kanalan, fantoomvoeding EN goede kwaliteit preamps, maar die zijn niet goedkoop...