PDA

View Full Version : Hulp gevraagd: DI, wat moet ik ermee?



semt-x
30 augustus 2004, 22:10
test

semt-x
30 augustus 2004, 22:10
Hallo allemaal,

Ben al aardig aan het neuzen tussen alle posts en verschillende sites, maar ben er nog steeds niet achter wat ik met een DI moet?

Ik heb een elektrische gitaar, en deze stuur ik via een PodXT naar mijn WaveTerminal 192m. Hier heb ik zeker geen DI meer voor nodig? Maar ik wil binnenkort ook een bass gaan kopen. Ook wil ik een Behringer UB1832fx mengtafel kopen. Heb ik voor die bass een DI nodig? Of zou je dan nog beter voor een BassPodXT kunnen gaan??? Of gewoon direct in mijn geluidskaart prikken?

Misschien vraag ik nou iets wat al 100x is gevraagd, maar ik heb de posts door zitten lezen en ben dit nog niet tegen gekomen, althans zo'n soort post...

In ieder geval bedankt dan maar!

skanky
30 augustus 2004, 22:43
Als je een Pod heb, dan heb je geen DI meer nodig. Een DI zet een ongebalanceerd signaal om in een gebalanceerd. Een Pod heeft al een gebalanceerde uitgang.

Je kan de bas via een Bass Pod opnemen of via een DI en een mengpaneel. Ik denk dat als je een goede opname wil voor niet teveel geld een bass pod de beste oplossing is.

semt-x
30 augustus 2004, 22:56
Ok bedankt!
Maar hoezo een basspod? Is een DI zo duur? Je hebt ze van Behringer (jajaja) voor behoorlijk weinig? Dit is dan zeker niets??? Ik heb me ooit eens laten vertellen dat goedkoop niet altijd duurkoop is, vandaar dat ik ook steeds met Behringer om de hoek zetten. Maar goed, een basspod. Kan iemand mij toevallig ook vertellen wat voor een DI ik nodig zou hebben? Ik maak rock en metal (in verschillende smaken).

skanky
30 augustus 2004, 23:19
Je kan een Behringer DI nemen en een Behringer mixer, maar de resultaten zijn dan niet echt om over naar huis te schrijven. Een Bass Pod is dan wel iets duurder maar de kwaliteit is wel veel beter. Je kan ook een Behringer V-amp Bass kopen voor 159 euro (Feedback). Dan ben je nog goedkoper uit dan met een DI en mixer, en het klinkt nog beter ook

semt-x
30 augustus 2004, 23:25
Ok bedankt!
Ik noem niet Behringer omdat ik zo goedkoop mogelijk wil. Ik zoek gewoon gear waar je voor een leuk bedrag wat aan heb. Die basspod zal er waarschijnlijk toch wel komen. Ik heb zelf ook een PodXT en ben hier super tevreden over. Ook die Behringer mengtafel noem ik omdat ik hier al het nodige van gezien heb, en goede resultaten vind geven. Maar ik zit nu zo te denken, heb ik uberhaupt wel een mengtafel nodig? Is dit weer beter om je geluid mee te kunnen bewerken? Ik speel alle stukken die ik op wil nemen zelf en dus allemaal apart. Is de mengtafel dan overbodig of meer een luxe? Heb je deze nodig voor het afmixen van je song?

En is het trouwens mogelijk om vanuit Cubase SX 2, het signaal onder te verdelen in kanalen op je mengtafel?? Dus dat je drum via kanaal 1, je bass via kanaal 2, je gitaar via kanaal 3, enz enz enz?

x.studio
31 augustus 2004, 02:39
En is het trouwens mogelijk om vanuit Cubase SX 2, het signaal onder te verdelen in kanalen op je mengtafel?? Dus dat je drum via kanaal 1, je bass via kanaal 2, je gitaar via kanaal 3, enz enz enz?

Ja, hier zijn diverse apperaten geschikt voor, als het goed is kom je bij device set-up al een aantal ondersteunde exemplaren tegen. Mijn Roland tafel zou het ook moeten kunnen, maar ik kan je er weinig meer over vertellen aangezien ik zo goed als pc-loos opneem en mix. Ik zou met zo'n specifieke vraag even bij een cubase forum langsgaan of even op usenet kijken., daar is er ook een aparte groep voor.

bert k
31 augustus 2004, 08:33
Ik prik mijn bas altijd direct in de mengtafel... Klinkt echt prima, zonder DI.

Frits van Mourik
1 september 2004, 00:29
Hmmm... bij je laatste opnames ging je bas door een 1st-class Focusrite preamp direct naar de harddisk-recorder. Maar da's natuurlijk ongeveer hetzelfde! :???: :???:

bert k
1 september 2004, 00:49
Ehhh...thuis, bedoel ik. Ik vrees dat die Focusrite een beetje dure DI is voor de meeste hier. Maar toegegeven, het klonk masterlijk :-D

Shaggy
2 september 2004, 07:06
live gaat mijn signaal soms ook via di naar de mixer .. maar ik vind het maar een pokkesound, voor gitaar gaat mijn voorkeur uit naar een gitaaramp en dan via microfoon naar de mixer ..

Dus het omzetten van ongebalanceerd naar gebalanceerd signaal? :???:

Kun je (of iemand) het ff in kindertaal uitleggen .. ben wel benieuwd.

Shaggy
2 september 2004, 07:16
live gaat mijn signaal soms ook via di naar de mixer .. maar ik vind het maar een pokkesound, voor gitaar gaat mijn voorkeur uit naar een gitaaramp en dan via microfoon naar de mixer ..

Dus het omzetten van ongebalanceerd naar gebalanceerd signaal? :???:

Kan iemand het ff in kindertaal uitleggen .. ben wel benieuwd.

Harry
2 september 2004, 14:17
gitaar klinkt nooit via een DI, misschien als je een goede speakersimulator hebt, maar dan nog......

harrie-beton
2 september 2004, 14:59
ik neem al 10 jaar multi track op en heb nog nooit di's gebruikt

bas - jack-jack -prik in de tafel en signaal terug voor de basversterker, klaar.

semt-x
2 september 2004, 17:47
Zit hier nou ook nog geluidsverschil in? Zal best wel, maar kan iemand mij het verschil laten horen? Ben wel benieuwd wat er nou precies anders aan is? Ik werk met een sequencer dus neem aan dat je het geluid daarin kan bewerken, dan heb je geen DI nodig lijkt me? En mocht ik die wel nodig hebben, en een Countryman 85 of Radial J48 DI, is dat wat??

Frits van Mourik
3 september 2004, 01:16
Alles ff op een rijtje:

Een DI doet nix anders, dan een hoogohmig ongebalanceerd signaal omzetten naar een laagohmig gebalanceerd signaal.

Een DI gebruik je, als je een kwetsbaar hoogohmig signaal, bijv. (bas)gitaar of keyboard over een lange afstand moet vervoeren.
Van het podium door 30 meter multikabel naar een mic-input op de zaalmengtafel, bijv.
De DI maakt er een laagohmig gebalanceerd signaal van, wat veeeel minder storingsgevoelig is. Daar is het ding voor bedacht.

Voor gitaar is dit meestal een minder gewenste oplossing, omdat je speakers een belangrijk deel van je gitaargeluid vormen.

In de (home)studio kun je je bas direct op een mic-input van de tafel aansluiten. Dat gaat meestal goed.
Sommige bassen hebben moeite met de laagohmige belasting van die mic-input.
In dat geval grijp je weer naar een DI.
Een goeie DI voegt nix toe aan/ laat nix weg van je geluid.

Nog vragen? Vraag!