PDA

View Full Version : effect wel of niet met/uit amp



jaywalker
30 augustus 2004, 20:32
Wat ik me de laatste tijd wel afvraag:

Als ik in het versterker topic kijk, zie ik veel mensen die een goede amp zoeken waar een goed gain kanaal in zit etc. Dezelfde mensen kopen ook effect pedalen zoals: distortion/overdrive echo etc.

Wat doen jullie er mee, want als je met scheur-effectpedalen speelt gebruik je toch eigenlijk alleen de clean?

Ik heb zelf een jaar geleden een tsl 100 gekocht en heb daarom geen gain effecten gekocht, omdat het al in de amp zit (behalve de Big muff want dat haal je niet uit je amp). Nu merk ik steeds meer dat ik liever mijn vervorming uit effecten haal en bijna alleen maar het cleankanaal van mijn versterker gebruik.

Hoe doen jullie dit onstage en thuis?

Fuhgawz
30 augustus 2004, 21:08
Veel mensen gebruiken overdrives over hun scheurkanaal als gainboosts voor solo's. De Menatone Red Snapper is hiervoor geloof ik een populair apparaat.
Verder heb je natuurlijk ook mensen zoals jezelf die een ander type scheur willen voor bepaalde nummers.

jaywalker
30 augustus 2004, 21:31
veel mensen zullen het misschien raar vinden, maar de mxr distortion + heeft mijn leadkanaal van mijn tsl overgenomen :D

Dirk_Hendrik
30 augustus 2004, 22:01
Wel eens bij je opgekomen dat je een combinatie van scheurpedalen en versterkeroverdrive zou kunnen gebruiken? Sommige scheurgeluiden krijg ik nou eenmaal niet uit m'n versterker, andere niet uit een pedaal...

jaywalker
30 augustus 2004, 22:10
ja maar je gaat geen metalzone voor je scheur bak hangen (zowieso geen metalzone :D)\

echt highdistortion gebruik je niet om je amp beetje te pushen lijkt me

Antal
30 augustus 2004, 22:13
Ik heb een 2 kanaals marshall. Het 2de kanaal gebruik ik niet. Alleen het cleane kanaal. Dat stel ik zo in dat die van zichzelf al een lekkere drive heeft, en dan laat ik hem nog een beetje xtra over z'n nek gaan met m'n snapper. En als ik dan een solo speel dan doe ik m'n fuzz er bij. En misschien moet ik nog een cleanboost, want voor sommige solo's is het dan met de fuzz wat overdone.

Dirk_Hendrik
30 augustus 2004, 22:14
Nope. Meer boost pedalen met tubescreamers als maximum aan vervorming. (Metalzones hebben we allemaal gehad maar nu niet meer :D )

In mijn persoonlijk geval gebruik ik of de versterkerscheur, of de keuize uit een Ibanez ST-9 of een Tubeking. Die gaan beide over het cleane kanaal.

Mitch
30 augustus 2004, 23:55
Verschillende doeleinden. Het scheurgeluid wat uit mijn amp komt is gewoon totaal erschillend van karakter van het geluid dat uit mijn Tube King komt. Mijn Bog Tone OD kan ik dan weer gebruiken voor iets mildere drive (of, nu ik even zonder footswitch zit, dienen als 'dedicated drive channel' :D) en mijn fuzz.....tja, zoals gezegd: dat haal je niet uit een amp.
Het ene nummer leent zich gewoon meer voor het ene soort drive geluid. Maar goed, ik ben dan ook niet een gitarist die op zoek is naar 'het geluid' maar naar verschillende geluiden.

jaywalker
31 augustus 2004, 10:44
Ja ok. Ik had al meer op dit soort reacties gehoopt.

Niet van: "je weet toch wel dat je je amp kan pushen met boost pedalen....I know that"