PDA

View Full Version : Stain = ????



Iceman
30 augustus 2004, 18:09
Lees op de engelstalige sites dat ik naast laquer (oke, is lak) 'stain' nodig heb om het fineer te kleuren.

Wat is het nederlandstalige woord voor stain?
Is dat beits?

Waar voor 'stain' kan ik het beste kopen?

michielv
30 augustus 2004, 20:13
Volgens mij is stain inderdaad een soort beits. In ieder geval betekent het "vlek" dus ik neem aan dat ze "verkeuring" oid bedoelen. Alleen kun je gewone beits volgens mij niet lakken (is nl. vettig dus de lak hecht niet) . Wat je zou kunnen doen is een beetje verf op terpentine-basis (dus geen acrylverf) zwaar verdunnen met terpentine en dat gebruiken als was het beits. Het voordeel is dat je alle kleuren beits kunt maken, dus ook blue/green/purple burst enz. En het is nog retesimpel ook :D

Iceman
31 augustus 2004, 01:34
Michiel bedankt.

Hele dag op internet aan het zoeken.
Ze bedoelen waterbeits die je wel kunt overlakken, zou verkrijgbaar moeten zijn bij elke verfzaak.
Ik ga er morgen op uit om dit te kopen.

BramVersteeg
31 augustus 2004, 13:01
Dat smeer je toch op het hout om de tekening mooier uit te laten komen?? Dat heb ik ook nodig voor m'n bas.

schwalbe
31 augustus 2004, 13:20
Bedoelen ze geen pigment?- uiteraard wel opgelost in een oplosmiddel ?

bert k
31 augustus 2004, 14:51
Waterbeits heb ik me blind naar gezocht (voor mijn houten vloer) Ik heb het uiteindelijk gevonden bij Wim Bakker Verf Pannekoekstraat 50-52 3011 LH Rotterdam tel.: 010-4334544
Het zijn zakjes poeder, die je aanlengt met water. De verf wordt waterdun, en je moet het voorzichtig opbrengen met een spons, of een poetsdoek. Het water verdampt en het pigment blijft achter. Lakken , klaar. Heel erg mooi, maar wel ff oefenen want het opbrengen is lastig; je smeert gauw te veel.

fred dons
31 augustus 2004, 14:55
nee het is inderdaad waterbeits, (van het merk Clou) en verkrijgbaar bij de meeste verfwinkels in de primaire kleuren

als je fineer beitst hou er dan wel rekening me dat het door het water vervormd en los kan trekken van de ondergrond, als ik fineer beits breng ik het of dun op met de airbrush of met een watje zodat er zo min mogelijk vocht in het fineer trekt

je kunt overigens ook inkt gebruiken om hout of fineer te stainen