PDA

View Full Version : Beginners Bas Gitaar



Skateforum
30 augustus 2004, 16:41
Hallo,

Ik wil een basgitaar aanschaffen en ik wil er vooral
rock/metal mee spelen zoals Slayer en Slipknot maar
ik weet niet wat zo`n gitaar kost en waar ik naar moet
kijken als ik er 1 haal en wat voor merken zijn goed

Stefan

Dandelion
30 augustus 2004, 20:00
Als je nou eerst eens met de FAQ (http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=16512) van het forum begint, ben je al een stuk wijzer...
Daarnaast is het verstandig om een gitaar winkel in te wandelen en wat bassen te proberen.
Begin je net? Dan hoeft een bas ook niet zo veel te kosten, stel je voor dat je er geen ruk aan vind.
Kijk eens naar 2de hands... Mijn eerste bas koste 200 gulden geloof ik. Pruts ding, maar ik heb me dr best ff op gered.
Wat voor merken goed zijn? Fender, MusicMan, Lakland ;) maar dat zal buiten je budget liggen.
Yamaha en Ibanez zijn redelijk goed en redelijk betaalbaar denk ik.

Mag ik verder de zoekfunctie van het forum aanraden, je bent namelijk niet de eerste met deze vraag 8-)

[edit]

Ow en welkom op het forum!

Skateforum
30 augustus 2004, 22:42
Oke bedankt ik denk dat ik naar musikproduktiv in duitsland ga en ik weet zeker dat ik het leuk vind want ik speel al af en toe op een gitaar bij een vriend van mij en dat spreekt mij erg aan

Indiana Joost
30 augustus 2004, 23:06
Bedenk wel dat bas iets heel anders is dan gitaar. 't Is nog veel leuker namelijk :D (maargoed ik ben misschien een ietsiepietsie bevooroordeeld).

MuNKeY
30 augustus 2004, 23:24
music productiv is een goede plaats om bassen te proberen, je zou ook je locale gitaarboer kunnen proberen, daar staat namelijk nog wel eens vaker 2e hands spul dan bij een grote zaak

Bastijn
1 september 2004, 15:22
Bedenk wel dat bas iets heel anders is dan gitaar. 't Is nog veel leuker namelijk :D (maargoed ik ben misschien een ietsiepietsie bevooroordeeld).

:-D :-D :-D

urezna
8 september 2004, 09:05
Bedenk wel dat bas iets heel anders is dan gitaar. 't Is nog veel leuker namelijk :D (maargoed ik ben misschien een ietsiepietsie bevooroordeeld).

:-D :-D :-D

ik speel beide.... tis allebei heel erg leuk, maar wel heeeel anders..... :-)

Bastijn
8 september 2004, 15:27
Ik denk dat je op dit forum weinig bassisten zal vinden die niet ook een beetje aankloten op een gitaar, of zelfs serieus gitaar spelen.
Ik heb zelf ook een gitaar, en piel daar af en toe mee als ik bijvoorbeeld de begeleidende akkoorden van een baslijn zoek. Over het algemeen vind ik een gitaar een waanzinnig instrument om naar te luisteren, maar een hel om te bespelen met die prielerige scherpe snaartjes en zo'n stuk plastic tussen duim en wijsvinger..........

Indiana Joost
8 september 2004, 16:21
Ik vind een gitaar juist makkelijker spelen, je hoeft met beide handen relatief weinig afstand te overbruggen en het klinkt al gauw ok, i.t.t. bas. Bij beide instrumenten is het natuurlijk zo dat het een hele tijd duurt voordat je echt een mooie tone uit je vingers krijgt, maar meestal klinkt een gitaarspelende bassist toch wat beter dan een bassende gitarist (maargoed dat is in de oren van een bassist..). Waarmee ik overigens niet wil zeggen dat het ene moeilijker is dan het andere, het is zo compleet verschillend dat het niet te vergelijken is. Ik denk wel te kunnen zeggen dat een goede groove neerleggen ongeveer even moeilijk is als een boeiende gitaarsolo spelen, en..misschien moet ik hiermee uitkijken maarja.. dat bij een standaard-nummer van bijv. de Bloodhoundgang de baspartij even moeilijk is als de gitaarpartij, omdat het ongeveer evenveel moeite kost (power)akkoorden op gitaar te spelen als herhaaldelijk achtste noten op de bas aanslaan.
Sow.. een lang verhaal, misschien iets teveel met in het achterhoofd de lekenopmerking "Basgitaar, da's toch een soort van makkelijke gitaar met maar 4 snaren?" geschreven. Sorry daarvoor, want dat hoor je op dit soort fora gelukkig niet, maar ik moest het hier even kwijt omdat je dit verhaal moeilijk kunt ophangen tegenover niet-muzikanten.
En idd, ik kloot ook wel eens wat aan op gitaar, maar soms begin ik er dan op te 'bassen' omdat er geen bas in de buurt is :roll:

Anavrin
8 september 2004, 16:26
ik ben begonnen met gitaar, en ben 2 jaar later begonnen met bas, en dat ging (op de spreiding van m'n hand na (maar da's gewoon ff wennen)) meteen goed. Ik denk dat bassisten voornamelijk moeite hebben met de snaren die op een gitaar dichter bij elkaar zitten, waardoor ze steeds snaren afdempen die niet afgedempt hoeven te worden...

Weer ff ontopic:
Yamaha...

check ff m'n onderschrift

Dandelion
9 september 2004, 23:52
Ik denk dat bassisten voornamelijk moeite hebben met de snaren die op een gitaar dichter bij elkaar zitten, waardoor ze steeds snaren afdempen die niet afgedempt hoeven te worden...


Absoluut.
Ik heb idd ook een gitaar staan, maar ik krijg er weinig fatsoenlijks uit hoor...
Geef mij inderdaad maar het leo-aspact (Lomp En Onhandig) van de bas, want een gitaar is me te priegelig :-D