PDA

View Full Version : netvoeding bij effecten?



DOLBY
13 mei 2002, 12:00
Ik ga zelf een unit bouwen met 6 verschillende effecten. Als voeding wil ik geen batterij maar ook zelf een gestabiliseerde netvoeding maken. Nu is mijn vraag: kan ik die in dezelfde behuizing stoppen als de effecten of beter er zover mogelijk vandaan (i.v.m. brom door de trafo). Wie heeft er ervaring met zelfbouw?

aadplagiaat
13 mei 2002, 20:43
Je kunt hiervoor bijvoorbeeld een ringkerntrafo nemen. Een ringkern trafo heeft zoals gezegd een ringvormige kern. Dit heeft als gevolg dat er geen hoeken zijn (duhhh) en er dus minder magnetisch veld wordt rondgestrooid. Met zo'n trafo heb je bij voorbaat al minder kans op brom.

Verder heb ja natuurlijk een stabilisatie schakeling nodig. Of misschien meerdere. Hiervoor kun je verschillende keuzes maken. Aangezien je 9 effecten wilt voeden zal de voeding al gauw minstens 1 ampere kunnen leveren. Zelf zou ik kiezen voor 2 amperes in dit geval en meerdere stabilisatiecircuits. Neem bijv. per 3 uitgangen een stabilisatiecircuit 7809UC met elco 10uF over de uitgang.
De voeding kun je maken met de ringkern 15VA 2x12volt (parallel aansluiten) of 2x6volt (in serie zetten). Brugcel B40C3A3 en afvlakelco 4700uF/40volt. Wel zul je de voedingsstabilisatoren moeten koelen. Als de behuizing waar de voeding in komt van metaal is kun je ze gewoon aan de behuizing vastschroeven. Het metalen plaatje op de 7809 is tevens massa aansluiting, dus dat is wel makkelijk.


wissel
-----------/\
/ \ 1______ 3
_/- +\---------------| |-------------- 9volt+
| \ / |+ |7809 | |+
| \ / ===== ------- =====
| \/ |_____| |2 |_____|
| | | | |
| | | | |
--- | --- --- ---
- | - - -
| 4700uF 10uF
wissel |
------------|

Even kopieren naar kladblok.
Het gedeelte 7809 en 10uF meerdere malen uitvoeren.

DOLBY
14 mei 2002, 08:37
He bedankt Aad,
nog een vraagje: waarom adviseer je meerdere stabilisatie schakelingen. Ik had een schema gevonden van een 5A stabilisatie schakeling met een 7809 en een buffertransistor 2N2955 die het boven 200 mA overneemt. Is dat ook mogelijk.
Nu ik toch bezig ben: moet ik de metalen behuizing (etc) op randaarde aansluiten of is dat niet nodig.

aadplagiaat
15 mei 2002, 13:15
Ja, dat kan ook. Dan krijg je zoiets:



2n2955 OF tip125
_____________ ______________
| \ / |
| _\__/_ |
| | |
| |------ |
| | _______ |
------|-|2R2|--------|7809 |-----------
|______| |
| _|_
| ___
| |

Nog simpeler kan je de uitgang van de 7809 rechtstreeks in de basis van een eindtransistor stoppen. een diode in doorlaat van de common aansluiting compenseert dan de basis/emitter overgang weer:
________________________
| |
| | /
| ______ |/ npn (2n3055 oid)
---|---| |----------|\
|_____| | \---|--
| |
_|_ _|_
\ / 4148 oid. ___
_V_ |
| |
| |
Wat betreft het aansluiten van metalen delen aan randaarde: De norm geeft aan dat ALLES wat van metaal is geaard dient te zijn, behalve dat wat niet aangeraakt kan worden.
Mijn advies is aansluiten. Veiligheid voor alles.

TFT
15 mei 2002, 14:57
Tip: Bij het gebruik van een 7809 kun je het beste naast de afvlakcondensator 2 kleine condensatoren over de 7809 plaatsen om hoge frequenties afkomstig van de 7809 weg te filteren. Een condensator zet je dan zo dicht mogelijk bij de 7809 tussen de massa(middelste) en de ingang, de andere condensator tussen de massa en de uitgang.
Als je dit niet doet heb je kans dat er veel ruis of rare tonen door je geluid heen komt.

aadplagiaat
15 mei 2002, 15:09
Klopt helemaal. Neem b.v. 2x 100nF ceramisch.
Overigens is het het beste om de elco's ook zo dicht mogelijk bij de 7809 te plaatsen.
Goede tip (was ik vergeten te vermelden).

DOLBY
15 mei 2002, 15:35
bedankt weer. Ik ga aan de slag om mijn PCB te ontwerpen aan de hand van jullie adviezen

AllodoX
15 mei 2002, 23:51
ik gebruik voor mijn pendalen een Godlyke adapter, die geen transformator bevat, maar step-down techniek gebruikt.. 0.0 % brom, en je kunt er tot 20 boss pendaaltjes op aansluiten.. ideaal dus :grin: