PDA

View Full Version : dummyload voor buizen ?



cappuccino
30 augustus 2004, 09:54
iemand hier die ervaring heeft met zgn. dummyloads voor buizenversterkers ?? Ik heb me laten vertellen dat dat zoiets is als een weerstand die een deel van het uitgangsvermogen opneemt en omzetin warmte ipv. geluid. Het hele idee daarachter is dat je je buizenbak wel helemaal open kan gooien voor de drive, zonder in snoeihard lawaai te zitten (leuker voor de relatie met buren).....
Anyone die me iets kan vertelle ? Waar verkopen ze suks ??
:roll:

Negative K3 fan
30 augustus 2004, 10:29
je bedoelt attenuaters, die zijn al vaak genoeg voorbij gekomen hier op het forum

birt
30 augustus 2004, 10:36
weber mass en thd hotplate hoor je vrij veel goeds over

Sir Peckerkäse
30 augustus 2004, 14:17
een straalkachel naast je versterker zetten wil het ook weleens warmer maken

jorrit
30 augustus 2004, 16:53
maar haal je dan 1 eindbuis dr uit en gooi je dr een dummy in? en dan ?

ik heb een 120 watt top, schakelbaar naar 60 watt maar naar 30 watt zou helemaal niet verkeerd zijn...kan ik dit dan bereiken met zo'n attenuater?

ijff
30 augustus 2004, 17:47
Nee.. je laat je buizen zitten!
Je trekt je speakerkabel eruit .. dus Amp > Attenuator > Speaker

jorrit
30 augustus 2004, 21:26
hoho rustig maar ik doe nog niets :D
dus het is een soort powersoak? ik dacht dat het zoiets was als een yellow socket (oid daar heb ik vaag iets over gelezen...)

ijff
30 augustus 2004, 22:10
Een yellow socket is een adapter waarmee je EL84 buizen in een versterker kan stoppen i.p.v. de EL34 of 6L6 (nog meer?) buizen..
Doordat de EL84's minder vermogen hebben, daalt het vermogen van je versterker en zal de eindtrap eerder verzadigen...

... geloof ik
:-D

heavy-metal-thunder
3 september 2004, 10:00
Er wordt veel gezegd en geschreven over attentuators. Ik zou zeggen : uittesten voor je koopt.

Mijn Mass reageert totaal anders op mijn 30 W Laney mastervolume, dan met mijn 50W Marshall zonder MV.

Ik heb mijn Mass nog maar een week of 6, dus ben zeker geen routinier, maar mijn eerste mening is dat het op een lampenbak met mastervolume niet nodig is.