PDA

View Full Version : Waarmee kan ik nu het best verder oefenen?



Jax
30 augustus 2004, 07:37
Hee,

Ik heb in deze zomervakantie geprobeerd een beetje intensief te oefenen. Hierdoor zijn volgens mij mijn algemene technieken best wel vooruit gegaan. De basis open-akkoorden gaan nu goed (C, A, Amin, A7, E, Emin, D, Dmin, etc.), ook de barré akkoorden lopen wel lekker, en dankzij de eerste oefeningen van Steve Vai's 10 hour workout gaan de meeste loopjes en toonladders ook wel op tempo. Nou is mijn vraag, wat zijn goede liedjes of oefeningen om nu mee verder te gaan? Ik heb al snel met andermans liedjes dat ik niet de moeite wil nemen ze te leren, vooral liedjes met veel powerchords, etc. Ik zoek dus muziek met redelijk veel loopjes, die in het begin nog makkelijk zijn. Waarschijnlijk zal iemand nu wel zeggen dat ik lui ben dat ik het niet zelf zoek, maar indien iemand mij niet in de goede richting stuurt zal ik erg lang blijven zoeken zonder resultaat.

Bedankt

harrie-beton
30 augustus 2004, 09:47
Van oefenen leer je alleen beter oefenen.
ik zou met andere mensen gaan spelen. Het liefst iemand die iets beter dan je speelt.

BlackSun
30 augustus 2004, 11:01
Van oefenen leer je beter oefenen slaat nergens op...
Je leert er niet mee in band verband te spelen, maar je moet wel degelijk gewoon op jezelf oefenen om uiteindelijk een redelijk potje gitaar te kunnen spelen. En hoe meer je oefent, hoe makkelijker je gaat spelen, hoe beter je mee kan komen als je met andere muzikanten in bandverband speelt.

Ik zou zeggen: ga nummers naspelen, van makkelijk naar moeilijk. En kijk wat voor nieuwe technieken je tegenkomt. Leer welke akkoorden worden gespeeld in de nummers, etc etc.

sneez0r
30 augustus 2004, 11:35
Leer alle septime-akkoorden in meerdere liggingen.

Je kan toonladders en chromatische oefeningen altijd gecontroleerder spelen. Bedenk zoveel mogelijk verschillende oefeningen, bedenk meerdere manieren om alle toonladders en modi te spelen.

Leer andere technieken. Sweeppicking, tappen, etcetera.

Als je moeilijker nummers nodig hebt, check dan bijvoorbeeld muziek van Joe Satriani, Yngwie Malmsteen en Steve Vai, of ga meer de fusion-kant op: Allan Holdsworth, Eric Johnson, Scott Henderson (Tribal Tech), John Scofield.

Ga klassieke stukken spelen. Download de bladmuziek van bijvoorbeeld een Franse of Engelse suite van J.S. Bach en zoek ook hoe je dat gaat spelen.

Jax
31 augustus 2004, 10:55
Als je moeilijker nummers nodig hebt, check dan bijvoorbeeld muziek van Joe Satriani, Yngwie Malmsteen en Steve Vai, of ga meer de fusion-kant op: Allan Holdsworth, Eric Johnson, Scott Henderson (Tribal Tech), John Scofield.

Nee, ik heb zeker geen moeilijkere stukken nodig. Ik heb zelfs moeite met redelijk simpele liedjes. Het is gewoon dat als ik bijvoorbeeld een liedje vind in een Total Guitar/ Guitarist, heb ik gewoon geen idee hoe ik hieraan moet beginnen en geef ik het snel op.

harrie-beton
31 augustus 2004, 13:30
tja gitaarspelen gaat met kleine stapjes. Eerst kruipen dan lopen.

Probeer eens wat les te nemen. Of speel met simpele platen mee.
Of speel met andere gitaristen.

Hoe lang speel je nu gitaar?

Post anders even een mp3 met je spel, dit forum van wijze mannen heeft vast wel goede tips als ze jou horen spelen.

dejohan
31 augustus 2004, 14:30
Zoek tabs van "say it ain't so" van Weezer eens op, met de loopjes ertussen. Of dingen van the Police.

Let trouwens op met tabs van het internet: veel tabs zijn gemaakt door klungels die overal power- of standaardchords inzien. Dan heb je vaak iets ingewikkeldere nummers die door de tabschrijver in powerchords zijn omgezet, wat natuurlijk pokkesaai is om na te spelen. Vaak lijken de tabs zelfs van ver niet op het origineel (compleet andere noten enzo). Er staat echt veel rommel op het internet.
Je kan beter tabs sites checken waar de tabs punten hebben (vb ultimate guitar.com, waar ze met een sterrensysteem werken), en enkel die tabs checken met het maximum aantal punten.
Het is ook leerrijk om eens zelf uit te zoeken hoe een nummer gespeeld wordt, zonder van tabs gebruik te maken. Zo leer je luisteren.

Verder: leer gewoon de nummers die je goed kent en zelf leuk vindt. Check je platenkast na, zoek je favoriete nummers en ga op zoek naar zoveel mogelijk tabs. De tabs die véééls te moeilijk zijn bewaar je voor binnen een jaar, de tabs die te makkelijk bewaar je voor als je je verveelt, maar de tabs die je net niet aankan: DAT zijn de interessante stukken, daar moet je op werken.

Ik kan wel een paar nummers opsommen, maar wie weet ken je ze niet, , vind je het gewoon saaie nummers of zijn ze te makkelijk/moeilijk voor jou. Daarom: zoek het zelf uit, je kan zelf wel horen of een nummer uit enkel powerchords bestaat of het interessante loopjes bezit, en als het een favoriet nummer is is het des te leuker om het te leren spelen.

Jax
31 augustus 2004, 14:47
@Harry-Beton


Hoe lang speel je nu gitaar?

Post anders even een mp3 met je spel, dit forum van wijze mannen heeft vast wel goede tips als ze jou horen spelen.

Ik heb een jaar les gehad op mijn klassieke gitaar, maar vindt zelf dat ik niet echt veel vooruitgang boekte. Daarvoor heb ik een tijd lang op een krotten-gitaar gespeeld (30 gulden bij de Intertoys) maar daar heb ik wel mooi akkoorden op geleerd. Nu speel ik iets van 2 jaar electrisch, waarbij ik geen les heb. Ik wil binnenkort weer klassiek les nemen, om gewoon de basistechnieken en theorie onder de knie te krijgen. Zelf wil ik dan electrisch gaan spelen zonder les.

Ik zal wel een mp3tje posten, maar dan is meteen de vraag weer wat. Ik hou niet zo van andermans liedjes te spelen (dat is, ik hou er niet van het uit te zoeken. Als ik het goed zou kunnen spelen, zou ik er meer plezier aan beleven!) en schrijf daarom zelf muziek. Ik ben nu wel bezig met een stukje van B.B. King. Mischien zal ik dat wel opnemen.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

@Dejohan

Ik heb al gemerkt dat veel van de tabs op internet of niet kloppen of erg versimpeld zijn, waardoor de lol eruit is. Toch heb ik vaak dat bij moeilijkere stukken ik meteen het idee heb; Hoe begin ik hieraan? Het lijkt zo'n berg die je gewoon niet kunt beklimmen.


Verder: leer gewoon de nummers die je goed kent en zelf leuk vindt. Check je platenkast na, zoek je favoriete nummers en ga op zoek naar zoveel mogelijk tabs. De tabs die véééls te moeilijk zijn bewaar je voor binnen een jaar, de tabs die te makkelijk bewaar je voor als je je verveelt, maar de tabs die je net niet aankan: DAT zijn de interessante stukken, daar moet je op werken.


Ook hier denk ik vaak, o leuk, laat ik die eens proberen. Of het zijn (in de ogen van degene die de tab heeft geschreven :wink: ) alleen powerchords, of het lijkt weer zo'n klus waar gewoon niet aan te beginnen lijkt. Ik zal wel dat liedje van Weezer zoeken. En bedankt voor je reactie

moretel
31 augustus 2004, 20:56
@Harry-Beton

s, ik hou er niet van het uit te zoeken. Als ik het goed zou kunnen spelen, zou ik er meer plezier aan beleven!)


Om echt beter te kunnen spelen is dat uitzoeken erg leerzaam. Zowel voor gehoor en techniek.
Je wordt gedwongen om je te concentreren op iets wat je nog niet beheerst. Het is heel normaal om een week op een moeilijke passage (soms maar 1 of twee maten) te studeren. Maar voor je het weet gaat dat een stuk sneller. Met een goede leraar kan je dat proces aanmerkelijk versnellen.
Je zult ook zien dat je eigen composities een stuk gevarieerder worden.

Begin maar eens met wat accoorden waarvan je maar drie noten speelt,
bv. een D die je met je wijsvinger pakt.

----------------------
--7-------------------
--7-------------------
--7-----------7h9----
--------7h9-----------
-----------------------

die je uitbreid met een lickje.

Voor elk accoord kan je dergelijke versieringen "embellishments" maken
Jimi Hendrix was daar een meester in.
Heb daar nog wel een leuk artikeltje over, zal ik binnenkort eens inscannen.

Jax
1 september 2004, 09:49
@moretel
Jimi Hendrix was daar een meester in.


ik weet het, ik vind het ook schitterend hoe hij gewoon meester is over zijn gitaar. Ik dus meteen in Guitar Techniques kijken, staat er een artikel "Solo like Jimi Hendrix". Hierbij vond er een briljante afwisselingvan begeleidende akkoorden en mooie solo licks plaats op één gitaar. Ik helemaal blij, en meteen beginnen. Maar werd gewoon helemaal weg geblazen (het engelse "blown away", ik weet niet hoe je dat in het Nederlands moet zeggen) door de combinatie van techniek, gevoel, ritme, en snelheid. En dacht dus meteen, dit zal nooit wat worden.
En dat is gewoon jammer, maar ik heb geen idee hoe ik het dan in zijn geheel aan moet pakken.


Heb daar nog wel een leuk artikeltje over, zal ik binnenkort eens inscannen.

Dat zou mooi zijn, als je dat zou kunnen doen!

Nog bedankt voor je reactie

moretel
5 september 2004, 12:34
Ik heb een paar artikeltjes over Hendrix ingescand, staan op mijn site, moeten je een aardig eind op weg helpen.
Oefen met al je gewone accoorden op deze manier, maar neem de tijd en doe het in begin vooral langzaam en goed.
En tot slot veel luisteren naar Hendrix, vooral First rays of the new rising sun staat vol met Hendrix op zijn best op ritme gebied.
Probeer ook maar eens de eerste maten van Wind cries Mary.
Als je eenmaal de basis beheerst zal je zien dat die stukjes in Guitar Technique je een stuk makkelijker afgaan.

Ook goed voor je rechterhand is het spelen van funk ritmes, waarbij de rechterhand continu op en neer gaat maar niet altijd de snaren raakt.
Suc6

http://home.hccnet.nl/m.spaans/

Jax
5 september 2004, 16:49
woh, hartstikke bedankt man! Ik kan weer een eind op gang!