PDA

View Full Version : shredden op een Epi G-400?



Jax
29 augustus 2004, 19:49
Hee,

Ik had dus een vraag. Ik speel nu al ongeveer een jaar electrisch, eerst op een Ibanez GSA60, nu sinds een maand of twee op een Epi G-400, waar ik tot nu toe erg blij mee ben. Aangezien ik ook klassieke gitaar speel, wilde ik ipv de GSA60 een electrische gitaar met een wat dikkere hals. De keuze werd tussen een Les Paul of een SG, en uiteindelijk kwam de SG als winnaar uit de bus. Sinds een tijdje begin ik me erg te intresseren voor het wat snellere werk, maar bedacht me al snel, is het wel mogelijk om snelle solo's en shred-stukken op een SG te spelen? Ik vind de feel van de SG te lekker om op te geven voor een dunnere wizard-achtige hals, maar heb toch wel zin om shred te gaan oefenen. Mijn vraag is dus; Is dit mogelijk op een SG?

Mithrandir
29 augustus 2004, 19:53
Ja, bij shredden zal voornamelijk jij eigen techniek en discipline de beperkende factor zijn en zal de gitaar in beperkte mate van invloed zijn.

Wormaap
29 augustus 2004, 19:58
Ik shred op mijn Epi Les Paul, 'nuff said :razz:

Qua shred-mogelijkheid van'n gitaar zit er meer in de afstelling dan in de hals zelf ;)

THW
29 augustus 2004, 19:59
Ik shred op een SG, Angus Young shred op een SG waarom niet zou ik zeggen :???:

Jax
29 augustus 2004, 20:03
Ik shred op een SG, Angus Young shred op een SG waarom niet zou ik zeggen

Ik dacht dat de dikte van een hals best wel een belangrijke factor was bij het shred-gehalte zeg maar van die gitaar, maar dat is dus niet zo

Negative K3 fan
29 augustus 2004, 20:31
zijn ook genoeg lui die wel shredden op een klassieke gitaar hoor :)

Megadeth
29 augustus 2004, 23:13
Shredden heeft niks met de soort gitaar te maken hoor. Alleen het aantal frets kan misschien als beperkende factor werken.

Anders Destium
30 augustus 2004, 00:01
Als je "al" een jaar elektrisch speelt is shredden hetgeen waar je je het minst druk om hoeft te maken lijkt me. Zorg maar eerst dat je weet wat akkoorden zijn en leer spelen, eigenlijk boeit je gitaar niet eens...

Wormaap
30 augustus 2004, 01:22
Als je "al" een jaar elektrisch speelt is shredden hetgeen waar je je het minst druk om hoeft te maken lijkt me. Zorg maar eerst dat je weet wat akkoorden zijn en leer spelen, eigenlijk boeit je gitaar niet eens...

Niet persé hoor :P Ik speel 'al' anderhalf jaar, maar oefen wel tussen de 3 en de 15 uur per dag, meestal 5 tot 7, en ik kan, al zeg ik't zelf, best een aardig partijtje shredden, en wil over een jaar richting conservatorium (en heb een leraar die zegt dat't haalbaar is) dus hoe lang je speelt hoeft niet altijd alles te verraden :P

Jax
30 augustus 2004, 07:22
Als je "al" een jaar elektrisch speelt is shredden hetgeen waar je je het minst druk om hoeft te maken lijkt me. Zorg maar eerst dat je weet wat akkoorden zijn en leer spelen, eigenlijk boeit je gitaar niet eens...


Ik heb al daarvoor een langere tijd op een akoestische gitaar gepingeld, en weet dus wel de basis, al zal shredden dan misschien een beetje te moeilijk zijn voor nu.

Maiden Michiel
30 augustus 2004, 09:09
Als je "al" een jaar elektrisch speelt is shredden hetgeen waar je je het minst druk om hoeft te maken lijkt me. Zorg maar eerst dat je weet wat akkoorden zijn en leer spelen, eigenlijk boeit je gitaar niet eens...

Niet persé hoor :P Ik speel 'al' anderhalf jaar, maar oefen wel tussen de 3 en de 15 uur per dag, meestal 5 tot 7, en ik kan, al zeg ik't zelf, best een aardig partijtje shredden, en wil over een jaar richting conservatorium (en heb een leraar die zegt dat't haalbaar is) dus hoe lang je speelt hoeft niet altijd alles te verraden :P

Post eens wat in het sounds forum mate :)!

Anders Destium
30 augustus 2004, 10:10
Als je "al" een jaar elektrisch speelt is shredden hetgeen waar je je het minst druk om hoeft te maken lijkt me. Zorg maar eerst dat je weet wat akkoorden zijn en leer spelen, eigenlijk boeit je gitaar niet eens...


Ik heb al daarvoor een langere tijd op een akoestische gitaar gepingeld, en weet dus wel de basis, al zal shredden dan misschien een beetje te moeilijk zijn voor nu.

Ah, dat van de akoestische gitaar had je er niet bijgezegd :) Op die manier heb je normaal gesproken toch al een betere basis dan wanneer je alleen maar elektrisch hebt gespeeld. Goed kunnen gitaarspelen heeft ook te maken met kennis van wat je speelt (akkoordenopbouw en toonladders), dat speelt ook bij shredden een grote rol (behalve de snelheid die je op moet bouwen). Jezelf overspannen verwachtingen opleggen lijkt me niet verstandig, als je de hele tijd aan het oefenen bent op toonladders en riedeltjes is de lol ven het spelen er snel vanaf denk ik :wink:

Blijepanda
30 augustus 2004, 10:34
tussen de 3 en de 15 uur per dag

:o 15 uur!?

amon
30 augustus 2004, 10:39
dat speel ik in 1 week... :???: :???: :o :roll:

Traai
30 augustus 2004, 10:50
Hi,

mss een stomme vraag maar wat is shredden precies??? :oops:

Anders Destium
30 augustus 2004, 11:05
http://www.shred-guitar.com/#shred

NeeraDJ
30 augustus 2004, 12:50
Hmm als die hals zo lekker voor je is dan moet je echt geen andere gitaar aanschaffen. Snel spelen doe je op een hals die je lekker ligt, je zou misschien zelfs slechter kunnen presteren op een dunnere hals

Wormaap
30 augustus 2004, 17:59
Die 15 uur heb ik maar een paar keer gehaald, de dag voor ons eerste optreden bijvoorbeeld, en soms blijven we met de hele band in't repetitiehok pitten, en spelen we van 12 tot 3 's nachts ofzo :P
En mijn shreds zijn momenteel nog te willekeurig (toonladdertjes rennen op alle mogelijke manieren ofzo, en alleen maar trempicking en tappen, sweepen wil nog niet zuiver...) om al hier te gaan posten :P

Edit: Ik kan BTW momenteel sneller shredden op m'n Epi LP dan op m'n Charvel Model 6, maar die Charvel is nog wat hoog afgesteld voor mij (heb'm pas 2 dagen ofzo :P)

Megadeth
30 augustus 2004, 19:12
Ja, ik merk ook dat ik beter kan shredden op m'n Ibanez SZ met relatief dikke hals dan m'n Dean Custom450 die ik eigenlijk had gekocht om op te gaan leren shredden. :roll:

Maiden Michiel
31 augustus 2004, 09:32
Ik wil wat ik doe niet eens echt shred noemen maar goed, gaat fantastisch op mijn Dean Custom 450

Wouter J
31 augustus 2004, 13:20
Ik heb een SG gehad en het ongehinderde berijk wat je tot aan de onderste fret hebt maakt het juist een zeergeschikte shred gitaar.

Vraag het maar aan Alan Holdsworth. Die vespeelde een Witte SG custom in het begin van zijn carriere

En Jake E Lee, die Randy Rhoads bij de Band van Ozzy Osbourne opvolgde speelde ook SG's



http://www.jakeelee.com/equipment/guitars/images/sg.jpg

THW
31 augustus 2004, 13:30
Eric Clapton heeft ook nog een tijdje op SG's gespeeld

Pickslide
31 augustus 2004, 14:15
De "shredkoning" clapton bedoel je??