PDA

View Full Version : Weer eenzelfde soort vraag als alle andere...



Window
27 augustus 2004, 19:39
Jullie raden vast al dat ik ook op zoek ben naar een gitaar en dat ik daar hulp bij nodig heb.

Kijk, het zit zo. Ik speel al zo'n twee jaar gitaar en volg daarbij les. Voor de lessen speel ik Spaanse riedels, klassieke stukjes en volksdeuntjes. Naast de les speel ik liever wat modernere muziek. Red Hot Chili Peppers, John Frusciante, Nirvana, ... eigenlijk voornamelijk rock merk ik net.
Maar goed, mijn trouwe Juan Salvador waar ik verschrikkelijk dol op was heeft een barst in zijn hals (broertje en gitaar terwijl je zelf niet thuisbent is niet een handige combinatie) en is dus aan vervanging toe.
De lessen wil ik graag blijven volgen opdat ik geconcentreerd op mijn techniek en dergelijke blijf letten en om variatie in mijn repetoire te houden, dus de gitaar moet wel akoestisch zijn. Nu vraag ik me af ik een staalsnarige (vanwege mijn vrijetijds-stukjes) of een nylonsnarige (vanwege de lessen) gitaar moet kopen. Ook heb ik het idee dat stalen snaren minder prettig zullen spelen en op mijn vingers gaan inhakken, aangzien ik de nylon snaren gewend ben. Daarnaast overweeg ik een elektro-akoestische gitaar, maar weet niet wat de voor- en nadelen daarvan zijn t.o.v. een 'gewoon' gekoestische. Wel wil ik graag een gitaar met een cutaway en die ook nog eens geschikt is voor mijn kleine handjes, dat maakt het spelen van veel stukjes iets gemakkelijker. ;) En mijn budget is helaas niet zo heel groot... (Wat een eisen, ja ik weet het.)

Dus, nu eindelijk de vraag: Wie kan/kunnen mij helpen een geschikte gitaar te zoeken, en kan mij de voor- en nadelen van de mogelijkheden laten zien? :)

Br@mbo
28 augustus 2004, 11:01
(broertje en gitaar terwijl je zelf niet thuisbent is niet een handige combinatie)

+1 !!

kun je je budget wat meer specifiëren aub?
persoonlijk lijkt dit me een moeilijke keuze, klassieke stukken op een staalsnarige zijn niet zo mooi en veel moeilijker...
vice versa: rock op een klassieke is ook niet je dat... vanwege de klank en de kwetsbaarheid (plectrum)

ikzelf heb zowel een staalsnaar als een klassieke en 'k zou je dit ook aanraden ( kun je 2 gitaren kopen die niet zoveel kosten, en er verder mee experimenteren zodat je kunt uitmaken wat je het meest ligt en dan een betere kopen )

Window
28 augustus 2004, 11:28
+1 !!


Ik heb mijn lesje ook wel geleerd, hoor! ;)

Maar goed, het budget is mede afhankelijk van mijn moeder. Ze heeft nog niet besloten of ze mee wil betalen aangezien ze vindt dat het mjin schuld is dat mijn gitaar kapot ging. Als ze mee betaalt, weet ik ook niet precies hoeveel dat zal zijn. Volgens mij zal het uiteindelijke totaal bedrag tussen de 200 en 350 euro liggen. Denk ik.

Ik vind het zelf ook een moeilijke keuze en heb daarom ook over twee gitaren nagedacht. Ik ben er ook nog steeds niet over uit of ik dat ga doen. Is dat het waard, denk je? Ik bedoel, qua uitgegeven geld en de kwaliteit die je daarvoor terugkrijgt?
Nu speel ik niet heel veel met plectrum op mijn gitaar, akkoorden sla ik stiekem liever aan met mijn handen, dus het bovenblad ziet er nog mooi gaaf uit...maar inderdaad, de klank is toch niet helemaal hetzelfde.

Kjiratsiekoedel
28 augustus 2004, 12:40
ik zou één 'dure' nemen en één 'goedkope'

dan heb je tenminste één gitaar waarmee je verder kan en één die ooit nog eens kan vervangen voor een betere

ik nou een goede klassieke kopen (zijn ook wat goedkoper dan een goede western), en die gebruik je meer met lessen

en een wat goedkopere western

en ik zou allebij 2e hands proberen te halen

Br@mbo
28 augustus 2004, 13:26
ik denk dat 2 gitaren je veelzijdigheid enorm bevorderen

Window
29 augustus 2004, 17:58
Hmm.. okee. Ik hoor dus 'veel' stemmen voor twee gitaren.
Dan koop ik sowieso eerst een klassieke, maar is het dan verstandiger om even door te sparen zodat ik een twee betere gitaren kan aanschaffen, of gewoon die 350 piek door midden delen en de twee gitaren tegelijk halen? (Dus dat ik dan eerst zo'n 200 euro uitgeef aan een klassieke, en dan vervolgens nog even wacht met de western, of dat ik er twee tegelijk koop.)

Wat raden jullie qua merken aan?

Sja, normaal gesproken zou ik een paar keer in een winkel informeren, maar dan moet ik eerst minstens een halfuur reizen en iemand zo gek krijgen mee te komen, maar dat wordt zo'n gedoe... ik hoop dat jullie me niet al te vervelend vinden :)

Daniël_san
29 augustus 2004, 19:45
voor staalsnarig kan je wel ff kijken naar crafter en furch dat zijn wel goeie gitaren.
Voor nylon weet ik niet..... Ik heb gewoon zo'n goedkoop k*t ding van motion.......

Br@mbo
29 augustus 2004, 23:37
ik vind je idee van eerst een klassieke kopen en dan nog even sparen ideaal!
voor een klassieke zou ik je zeker eentje aanraden met een massief bovenblad, maar dat kon je al raden...
merken zijn niet zo belangrijk bij klassiek( ik ken btw alleen alhambra :p)
als ie maar goed klinkt

Jeroenvanhulsteijn
30 augustus 2004, 09:18
Heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel af en toe kom je goedkope Hanika's tegen. Maar dan moet je even mazzel hebben. Dat schijnen wel hele goeie klassieke gitaren te zijn.

Met western gitaren kun je voor 150 euro heel goede 2e hands gitaren kopen. Als je geduld hebt koopt er op den duur altijd iets moois voorbij. De oude Yamaha FG serie schijnt wel veel waar voor je geld te bieden. Er staat nog een Daion gitaar op marktplaats die veel waar voor je geld biedt. Het is de Daion Year 80.

Bij Casa Benelly (http://www.casabenelly.nl) hebben ze iig veel akoestiek hangen.

Window
4 september 2004, 10:27
Hm.. dank jullie wel voor de adviezen, ik zal eens goed rondkijken! :)