PDA

View Full Version : EMG81 of EMG85 en wat voor neck ?



JvD.
27 augustus 2004, 19:31
door de samples van de EMG site ben ik te weten gekomen dat een EMG85 harder klinkt maar de rest van het verschil kan ik echt niet horen, volgens mij zijn die samples exact hetzelfte alleen is de ene versterkt. anyway: welke van die 2 moet ik kiezen voor brug positie?

en dan de neck, ik ben opzoek naar iets met veel diepgang en zware bas voor mooie ballads, maar ik heb geen flauw idee wat voor element daar geschikt voor is.

ik ben ook nog niet helemaal zeker van m,n keuze voor een actief element in de brug, ik weet niet of ik zit te wachten op geklooi met batterijen en al dat soort onzin plus, ik speel me metalica achtige riff's met veel diepere bas dan metallica zelf met dat krijsende trebbel shit, is dat mogelijk met een EMG element, ze zijn ook nog oneindig duur dus misschien een alternatief?

owh die elementen gaan in een sustain loze basswood iceman =]

Josdevos
27 augustus 2004, 20:27
door de samples van de EMG site ben ik te weten gekomen dat een EMG85 harder klinkt maar de rest van het verschil kan ik echt niet horen, volgens mij zijn die samples exact hetzelfte alleen is de ene versterkt. anyway: welke van die 2 moet ik kiezen voor brug positie?

en dan de neck, ik ben opzoek naar iets met veel diepgang en zware bas voor mooie ballads, maar ik heb geen flauw idee wat voor element daar geschikt voor is.

ik ben ook nog niet helemaal zeker van m,n keuze voor een actief element in de brug, ik weet niet of ik zit te wachten op geklooi met batterijen en al dat soort onzin plus, ik speel me metalica achtige riff's met veel diepere bas dan metallica zelf met dat krijsende trebbel shit, is dat mogelijk met een EMG element, ze zijn ook nog oneindig duur dus misschien een alternatief?

owh die elementen gaan in een sustain loze basswood iceman =]

Welke taal is dit??? :-?
Probeer mssch eens iets samenhangend en constructiefs te schrijven?

Ivm de pickups:

De 60 in de neckpositie klinkt heel mooi, echt mooi clean in mijn Eclipsen, deze zijn wel uit erg goeie mahonie, maakt toch verschil uit bij EMG's hoor, wat anderen ook beweren. De 81 bijt meer en heeft vrij weinig bas maar in mijn Eclipsen valt dat ook mee.
In jou geval zou ik een 85 in de brug steken, deze klinkt vrij rond met iets minder output als een 81 dacht ik ook vanwege de alnico magneten. Voor de neck positie in combinatie met de 85 is een 60A aangeraden, de alnico magneet versie van de 60. Klinkt nog iets warmer imho. Wat ook mogelijk is is een 89. Dat zijn eigenlijk 2 pickups in 1. Een 85 en een SA. (Singlecoil dus)

Qua batterijen valt het gedoe eigenlijk wel mee hoor. Gaat in principe 3000 uur mee, je mag uittellen hoe lang dat is, wel zien dat je geen kable in je jack laat steken.

Negative K3 fan
27 augustus 2004, 21:21
lijkt me gewoon nederlands hoor. En metallica dankt veel van zn nieuwere sound aan emg's maar je hoeft niet per sé dezelfde toon te hebben om dezelfde muziek te spelen.

Josdevos
27 augustus 2004, 22:21
lijkt me gewoon nederlands hoor. En metallica dankt veel van zn nieuwere sound aan emg's maar je hoeft niet per sé dezelfde toon te hebben om dezelfde muziek te spelen.

Geef toe dat het niet prettig, zelfs erg moeilijk, leest.
Eens je die post begint te lezen haak je snel af. Zoals ik ook in't begin maar heb moeite gedaan.

BTW Waarom altijd die link naar Metallcia. Ok ze zijn de bekendste endorsers maar toch.
In een goeie gitaar zijn Emg's eigenlijk behoorlijk veelzijdig hoor. Het hout maakt wel degelijk uit.
Je moet natuurlijk wel van het geluid houden en je amp moet er mee overweg kunnen.

AART
27 augustus 2004, 22:41
fletcher dragge van pennywise gebruikt een 85 in brug positie, download maar eens het nummer enemy, zo'n sound kan je er ook uitkrijgen...

Negative K3 fan
28 augustus 2004, 00:40
lijkt me gewoon nederlands hoor. En metallica dankt veel van zn nieuwere sound aan emg's maar je hoeft niet per sé dezelfde toon te hebben om dezelfde muziek te spelen.

Geef toe dat het niet prettig, zelfs erg moeilijk, leest.
Eens je die post begint te lezen haak je snel af. Zoals ik ook in't begin maar heb moeite gedaan.

BTW Waarom altijd die link naar Metallcia. Ok ze zijn de bekendste endorsers maar toch.
In een goeie gitaar zijn Emg's eigenlijk behoorlijk veelzijdig hoor. Het hout maakt wel degelijk uit.
Je moet natuurlijk wel van het geluid houden en je amp moet er mee overweg kunnen.

ik heb zelf niks tegen EMGs hoor, ik heb er zelf geen ervaring mee, maar wat ik heb gehoord van andere(n) (bands) zijn ze best wel lijp...

JvD.
28 augustus 2004, 00:54
mja.. ik ben dus op zoek gegaan naar samples van EMG 60 en nu vond ik uit dat de EMG 60A nog bassiger is voor mooie clean, maar daar hebben ze dan weer geen samples van =/

iemand ervaring ?

arno
28 augustus 2004, 15:04
James heeft twee 60 pickups(Soms ook één van 81 bij de brug).
Kirk heeft er twee van 81. Als je metallica kent, weet je dus ongeveer wat ze doen. James meer van de vette riffs en Kirk van de schelle solo's.

60 is dus beter voor de riffs en clean. 81 voor de solo's en loopjes. 85 is ietsjes minder schel.

Rubenios
28 augustus 2004, 15:08
81 is ook lekker voor riffen hoor, ik hoor michael romeo ook nooit klagen...

Josdevos
28 augustus 2004, 15:12
81-60 is wel de JH combo hoor. Maar heb ook al positieve verhalen gehoord over de 60 in de brug. Zou het eens moeten proberen op mijn ESP. De 81 en 60 omwisselen. Toch denk dat de 81 het strakste is om te "riffen".

NeeraDJ
28 augustus 2004, 16:46
De EMG85 heeft meer meetbare output dan de 81, het klinkt alleen minder agressief en vlijmscherp. De EMG85 brug en EMG60a lijkt me zelf een heerlijke combo, mocht ik ooit over mijn aversie tegen actieve elementen heenkomen dan zou deze combinatie ideaal voor mij zijn. De EMG81 heeft mij meerdere malen teleurgesteld, wanneer men spreekt of steriele EMGs dan heeft de EMG81 daar vaak schuld aan. De EMG85 kan zeker nog agressief klinken, maar naar mijn mening minder levenloos als je begrijpt wat ik bedoel. Een duitse gitaarbouwer heeft mij ooit verteld dat hij de EMG81 in de brug heeft omgewisseld met zijn EMG85 in de hals, en hij vond dit dus vele malen beter klinken. Misschien zou je dat ook kunnen proberen (lijkt mij logisch omdat:) de schelheid van de EMG81 wordt dan iets getemd door de bassigheid in de halspositie. Alleen kan ik je wel beloven dat de clean ups in de halspositie minder goed zullen zijn. Daar is de EMG85 namelijk bekend om :)

Soulflyhigh
28 augustus 2004, 17:08
Ff tusendoor hoe zou een 85 in de brug zijn bij een basswood body? Een 81 lijkt me namelijk te schel klinken of hebben er meer mensen positieve ervaringen met 81's in de brug in combinatie met basswood?

ae
28 augustus 2004, 19:21
Donderdag of vrijdag heb ik als het goed is een emg81 in de brug bij mijn basswood ibanez, ik laat wel weten of het schel klinkt.

bobby
29 augustus 2004, 15:22
verdikkeme.. ik hoop dat het niet al te schel is, ik heb net een zakk wylde 81/85 setje besteld bij thomann, en wou juist een beetje van het schelle geluid af... laat het ons weten of het inderdaad schel is, of dat het nog wel te doen is..

jw009
29 augustus 2004, 16:18
81 vind ik helemaal niet schel, ligt misschien aan je gitaar. Maar met mijn mahonie vind ik hem absoluut niet schel, en rete lekker klinken.
60 in de neck-positie vind ik het mooiste wat er is, een ontzettend zwaar en laag geluid en toch helder. Iets te veel hoog zit er in die emg 60 maar is niet storend, vind ik. Succes met je keuze

DREAMMACHINE
29 augustus 2004, 18:03
ik heb nu ongeveer een half jaartje een zw setje ( 81 en 85) in mn les paul zitten en ik ga ze er nu echt wel uit halen, vooral omdat het op mn high gain marshall jcm800 op hogere volumes echt wel schel wordt!
Hiervoor speelde ik vooral over jcm2000 en had echt een vet strak geluid met mooie middentonen en ultieme sustain, maarja dat is dus met de jcm800 over! ...

JvD.
29 augustus 2004, 18:24
dus die emg85 doe je weg ? (= aan mij verkopen) =]

Soulflyhigh
29 augustus 2004, 18:43
81 vind ik helemaal niet schel, ligt misschien aan je gitaar. Maar met mijn mahonie vind ik hem absoluut niet schel, en rete lekker klinken.
60 in de neck-positie vind ik het mooiste wat er is, een ontzettend zwaar en laag geluid en toch helder. Iets te veel hoog zit er in die emg 60 maar is niet storend, vind ik. Succes met je keuze
Ik vraag specifiek in een basswood body want mahonie is veel warmer en donkerder van kleur. Dit zal dus juist het element weer compenseren.

@ ae
Thanks ik ben benieuwd naar je bevindingen. Kan je er misschien dan ook bij vertellen wat voor een gear je verder gebruikt? Alvast bedankt