PDA

View Full Version : lage watt amp + hoge watt cabinet?



Sebman
27 augustus 2004, 18:37
ik heb een peavey classic van 30 watt (=lampen). stel nu dat ik op een moment wat meer power nodig heb voor op een podium ofzo en ik wil een cabinet kopen -> kan ik daar dan een cabinet met hoger vermogen op aansluiten om luider te gaan? en zoja, wat is dan eigl het nut om een amp met hoog vermogen(+ 80W) te kopen als je er een met een kleiner vermogen toch even luid kan laten klinken + bijkomend dat je hem gemakkelijker kan laten oversturen?

bon, tis eigl puur hypothetisch, want tot nu toe heb ik nog geen last gehad van te lage volumes, alleen het gebrek aan luide clean is soms (heeeeel soms :)) een beetje vervelend, vandaar dus

thx people!

GuitarMaster
27 augustus 2004, 19:44
Een versterker klinkt niet harder door een cabinet met meer watt. Het aantal watt wat een cabinet heeft zegt alleen iets over de belastbaarheid. Of je een 30 watt versterker nou op een 100 watt of een 400 watt cabinet aansluit, je krijgt geen harder geluid bij de 2e (het aantal watt bij een cabinet heet dus geen vermogen, maar belastbaarheid).

andoni
27 augustus 2004, 19:44
Het aantal decibels gaat niet hoger zijn... je gaat wel beter gehoord worden door een goede cabinet. Voller geluid, betere spreiding, en minder storend op echt hoge volumes.

Je geluid zal er wel zmisschien niet cleaner op worden. Je gaat zelfs meer oversturing krijgen, je moet met hetzelfde vermogen immers meer speakers aandrijven.

Ik zou het testen. Als die amp hard moet werken om die cab aan te drijven ga je minder clean geluid hebben (wel mooier imho, voller, minder schel), maar voor hetzelfde geld kan het zijn dat je alles beter hoort door meer speakers en wil je je amp niet zo hard zetten...

Negative K3 fan
27 augustus 2004, 21:23
het aantal watt van een cab geeft aan tot hoeveel watt je hem mag belasten voor hij kapot gaat ahw. Hoe hard hij gaat wordt aangegeven met de gevoeligheid, bijvoorbeeld 100 dB op 1 meter met 1 watt met een toon van 1 khz in het geval van 1 v30 speaker...

maar als je er een cab op aansluit heb je meer speakers en dus ook meer geluid.

strattie
28 augustus 2004, 09:46
idd je moet kijken naar een cab met hoge rendements speakers erin. dan krijg je met een mindere uitsturing van je amp een harder geluid. dus hoef je hem minder hard te zetten om hoorbaar te zijn, dus blijf je langer clean.


dagt ik.

josh.vandenberg
28 augustus 2004, 10:50
G12 h 100 is 101 db ,ben je ong net zo hard als 4x12 met standaards

of 5150 peavey kasten ,die zijn ook 101db

GuitarMaster
28 augustus 2004, 18:12
het aantal watt van een cab geeft aan tot hoeveel watt je hem mag belasten voor hij kapot gaat ahw. Hoe hard hij gaat wordt aangegeven met de gevoeligheid, bijvoorbeeld 100 dB op 1 meter met 1 watt met een toon van 1 khz in het geval van 1 v30 speaker...

maar als je er een cab op aansluit heb je meer speakers en dus ook meer geluid.

Weet je zeker dat je met meer speakers meer geluid krijgt? Is het niet zo dat je evenveel decibel krijgt omdat je het vermogen van de versterker over meer speakers verdeeld (zodat elke speaker minder belast wordt dan dat het naar één speaker gaat)?

strattie
28 augustus 2004, 18:29
er wordt zowieso meer lucht verplaatst dus is het harder

Negative K3 fan
28 augustus 2004, 19:11
het aantal watt van een cab geeft aan tot hoeveel watt je hem mag belasten voor hij kapot gaat ahw. Hoe hard hij gaat wordt aangegeven met de gevoeligheid, bijvoorbeeld 100 dB op 1 meter met 1 watt met een toon van 1 khz in het geval van 1 v30 speaker...

maar als je er een cab op aansluit heb je meer speakers en dus ook meer geluid.

Weet je zeker dat je met meer speakers meer geluid krijgt? Is het niet zo dat je evenveel decibel krijgt omdat je het vermogen van de versterker over meer speakers verdeeld (zodat elke speaker minder belast wordt dan dat het naar één speaker gaat)?

daar heb je wel een punt, maar in de praktijk is het vaak zo dat meer speakers meer geluid geeft.

andy
28 augustus 2004, 21:47
Kan ook aan de karakter eigenschappen van je speakers liggen.
Mijn Marshall JCM 800 amp klinkt bv harder over een 300 watt JCM 900 cab, dan over mijn kasten met die oude Celestions.