PDA

View Full Version : eigen muziek op papier zetten



kikker
27 augustus 2004, 12:46
ik wil me eigen muziek op papier gaan zetten, maar ik weet niet hoe dat moet, Moet ik dan gaan leren om via de notenbalk op papier te gaan zetten, of kan het ook nog op andere manieren ??

groeten kikker :cool:

Lacrimosa
27 augustus 2004, 12:52
of je kan powertabs gebruiken... :wink:

sneez0r
27 augustus 2004, 12:58
Je kan het op tablatuur zetten. Dat zijn gewoon cijfertjes. Bijvoorbeeld:


e-0-------------
b-1-------------
g-2-------------
d-2-------5~----
a-x---5h7-------
e-1-------------

Je kan met tablatuur (TAB) ook ritme aangeven, en veel specifieke gitaartechnieken. Je kan heel snel en makkelijk ideeën op TAB zetten, dat is het grote voordeel.

Je kan het ook op notenschrift zetten. Dat heeft als voordeel dat het universeel leesbaar is; een pianist of saxofonist kan het ook lezen. Handig als je in een band speelt. Bovendien is het ritme véél duidelijker. Als nadeel heb je dat het voor de ongeoefende gitarist niet direct leesbaar is, en het opschrijven misschien ook meer tijd kost, zeker als je niet bekend bent met notenschrift. Op zich is het leren van notenschrift niet lastig, en absoluut een vereiste als je iets met muziektheorie wil gaan doen, of als je ooit nog een ander instrument wil gaan bespelen. Zoek een goed boek of artikel om mee te beginnen, bijvoorbeeld: http://www.ibreathemusic.com/article/148

kikker
27 augustus 2004, 15:06
ehj thanx voor je antwoord

ik ga beginnen met notenschrift dan

groeten en bedankt !!

Ronald
28 augustus 2004, 13:29
ik zou guitar pro gebruiken , da is gewoon via kazaa downloaden. met da programmatje kun je gewoon wat je speelt in typen en je kunt er zelfs ook nog bas en drum bij schrijven, en je kan het dan dus afspelen zodat je weet hoe het bij elkaar klinkt , tis echt ideaal om eigen nummers mee te schrijven en bovendien kan je ook nog kant en klare tabs van internet halen van nummers .

ae
28 augustus 2004, 17:31
Ik zou powertab editor gebruiken, kun je gratis downloaden! En op www.powertabs.net vind ik bijna al mijn tabs!

Als je op echt papier wil schrijven kun je op http://www.blanksheetmusic.net/ van die bladen printen (ben de naam vergeten).