PDA

View Full Version : goede preamp



nataz
27 augustus 2004, 03:25
Hoi allemaal. Ik heb sinds kort de stoute schoenen aan getrokken en ben na dertien jaar weer aan het gitaar spelen gegaan. Aangezien ik niets meer had afgezien van een beperkt budget heb ik het volgende aangeschaft.
Nieuw behringer cabinet ULTRASTACK BG412S , marshall 9005 poweramp en een Ibanez SZ320BK.
Ik ben nu op zoek nar een goede preamp. Ik heb inmiddels een rocktron pranha gebroberd en die klinkt redelijk goed. Echter vind ik hem als ik distortion gebruik niet mooi helder. Het hoog en mid doet zeer aan de oren.
Andere preamps waar ik aan zit te denken zijn sansamp psa1, of engl 530.
Is er iemand die ervaring heeft met mijn 9005 en zoja enige sugesties?
Ik zoek een mooie heldere en warme distortion en hetzelfde geld voor de cleane sound, deze mag echter wel wat warmer zijn.

nla0079
27 augustus 2004, 08:01
Beetje meer info misschien... Budget ? Muziekstijl ? MIDI-compatibel of niet ?

Phyrexian
27 augustus 2004, 09:51
Als je denkt te kiezen tussen een E530 of een Sansamp PSA-1, kies dan resoluut voor die E530. It blows the PSA-1 away!! Tenzij je natuurlijk persé die programmeerbaarheid wenst van de PSA-1.

nataz
27 augustus 2004, 12:15
budget 400 euro. daarvoor kan ik aan alle genoemde preamps komen.
stijl muziek moet je denken aan foofighters. Op de laatste plaat van linkin park vind ik de gitaarsound erg mooi, maar ja dat is bijna niet te realiseren.
Ik wil na verloop van tijd nog wel een effect processor en een racktuner kopen dus ik denk dat midi dan wel de beste optie is.

skabouter
27 augustus 2004, 13:29
H&K acces
Soldano SP-77
Bogner Hafler Triple Giant Preamp

doncker
27 augustus 2004, 16:57
Kzou ook voor de soldano gaan :-D

jw009
28 augustus 2004, 02:04
is die soldano ook echt een goede metal amp?

doncker
28 augustus 2004, 15:29
Kom hem testen en je weet het :d
Je hebt natuurlijk ook nog de marshall lmp-1 en de ada mp-1

skabouter
28 augustus 2004, 16:45
is die soldano ook echt een goede metal amp?

ik heb hem nooit gehoord, maar soldano heeft wel flinke hi-gain, denk dat je er best goede metal sounds uit kan halen. maar gitaar en PA is ook van belang natuurlijk

doncker
28 augustus 2004, 20:14
Metal kun je er zeker uithalen , hij klinkt naar mesa toe.

alhambra
28 augustus 2004, 20:17
Kom hem testen en je weet het :d
Je hebt natuurlijk ook nog de marshall lmp-1 en de ada mp-1

hmm die marshall had ik maar vond ik echt niks vergeleken bij mijn Access.

Soldano heb ik 1 keer gehoort en dat was niet verkeerd.

Trouwens 350 euro incl 3 he koffer is niet verkeerd dacht ik.

skabouter
28 augustus 2004, 23:36
zeker goed deal ! en anders zo`n 300 zonder case, ook mooi

jw009
29 augustus 2004, 14:43
ok thanks voor de info
hoe verhoudt trouwens de soldano zich t.o.v. een marshall jmp1 pre-amp?

doncker
29 augustus 2004, 20:21
Moeijlijke vraag ,
Kheb ze nu beide maar ze nog niet echt naast mekaar getest.
Zou ik is moeten doen

alhambra
29 augustus 2004, 20:41
Moeijlijke vraag ,
Kheb ze nu beide maar ze nog niet echt naast mekaar getest.
Zou ik is moeten doen

Ik hoop niet dat je zegt dat ze net zo goed zijn want dan ga ik toch echt aan de soldano twijfelen :wink: .

Zoals ik al zei ik heb de H&K access en de marshall (gehad) maar ik vond de jmp toch duidelijk minder, minder dynamiek minder "echt". De marshall is dus ook weer de deur uit gegaan. Mocht de soldano niks zijn probeer dan is een Access, ik vind hem super en heeft alles wat je zoekt en meer, uiteraard midi, 3 kanalen clean/tube en tube2 maar ook 2X send return en de mogelijkheid om een externe preamp als 4de kanaal toe te passen. Bediening is erggggggggggg simpel (gewoon alles met knoppen) en ook nog is een stel leuke lampies :-D

jw009
29 augustus 2004, 21:38
Kheb ze nu beide maar ze nog niet echt naast mekaar getest.
Zou ik is moeten doen


laat even weten als je ze getest hebt, ik ben zeer benieuwd

Nocki
29 augustus 2004, 22:35
Ik las uit mn oog hoek even Marshall 9005 poweramp.

dat was mn eerste poweramp die ik had. ik had toen een mesa studio preamp. ik kon er maar geen overdrive uit halen die lekker klonk. ik vekocht de mesa omdat het niks was. er komen 2 vervelende ventjes met een prs en een mesa 50/50 en proberen dat ding uit. klinkt geweldig. metallica enb harder. en ik zat nog met die stomme 9005. ik heb 2 van die stomme zware rot dingen gehad en waren beide niks... heb toen verhsillende andere poweramps gehad maar voor mij nooit meer dat domme zware rot ding. lose it. met geluk kan je er weer 400 euro voor vangen en koop aub iets waar je spullen goe dop gaan klinken. zolang je die poweramp hebt. klinkt je stack niet goed. vreselijk.

sorry dat ik negatief ben. maar het is echt heel erg...

Nocki

doncker
30 augustus 2004, 10:17
Soldano heeft een beter geluid (buizen ) ,
Marshall heeft meer mogelijkheden
Bij de soldano klinkt alles wat gedefinieerder en het clean blijft redelijk lang clean mits de gain open krijg je natuurlijk een goeie crunch.

@ nocki over die 9000- serie hoor ik eigenlijk weinig goeds , de poweramps sucken hard en de pre-amps (9001) zijn ook niet al te best , kspreek nu wel niet uit ervaring.

Chiel
30 augustus 2004, 12:53
is die soldano ook echt een goede metal amp?

Uuuuh….. is de paus rooms???? :D

Ik heb zelf een Ernst Fliek i.c.m. een VHT eindtrap. Super clean t/m een briljante scheur. Metal kun je er echter niet uithalen. Daar gebruik ik dus de SP77 voor. De sound van o.a. ‘Evenance’ en ‘Limp Bizkit’ zijn geen enkel probleem. Met minder gain en een beetje effecten krijg je al heel gauw de Lukather sound, dus dan heb je een beetje een idee welke kant je het kunt zoeken qua sound. Hij heeft veel hoog en laag en mist best wat definitie in het midden gebied t.o.v. bijv. een Marshall. Maar ja, dat is nu ook juist het typerende karakter van de Soldano :P .

Clean is wel lekker, maar dan vooral voor de 80’s Rock sound, niet de dikke Fender Bassman sound o.i.d. Ik kan er best mee uit de voeten, maar houd er wel rekening mee dat het ‘maar’ een twee kanaals preamp is.

doncker
31 augustus 2004, 00:22
Dat vind ik het minpunt van de sodlano, hij heeft maar 2 kanalen en is niet midi te schakelen , voor de rest goed

Jasper5150Lok
10 september 2004, 19:09
De Carvin Quad X schijnt redelijk te zijn, en kan je 2e hands met wat zoeken nog wel kopen voor zo'n 400 euro (als je een nieuwer (nieuw zijn ze niet meer) koopt is ie nog midi-compatibel ook).

Verders heb ik sinds kort de H&K Access Midi preamp: Clean geluid is solidstate en de brown sound en scheur zijn buizen - heel erg tevreden en veelzijdig... maar die zie je weinig meer tweedehands (ik had een gelukje met mijn 450 euro).

Verders schijnt de Mesa Boogie Formula goed te zijn, veel te koop, maar die is weer niet midi-compatibel, en je moet van het specifieke geluid houden... (ik dus niet)

alhambra
11 september 2004, 09:48
Kijk anders voor Access is op de duitse ebay daar zie je ze wat vaker maar nog steeds niet veel.