PDA

View Full Version : Wat is het kwaliteitsverschil van Squier "JV" and



wille525
26 augustus 2004, 20:53
Wat is het kwaliteitsverschil van een Squier "JV" and "SQ" series? Heeft iemand ervaring met deze gitaren? Ik wil nl een nieuwe backup gitaar kopen en zit te twijfelen tussen een Japanse Fender Stratocater of een Squier "JV" of "SQ". Hoeveel zijn de Squiers trouwens waard?

abbys
26 augustus 2004, 21:24
srry als ik iets mis of niet weet hoor ( ben nog jong, kan nog leren :razz: ) maar twijfel je nou tussen een japanse fender en een Squier? Heb je het nou over de oude degelijke Squiers of de budget Squier dingen die ze nu nog verkopen?

Harry
27 augustus 2004, 14:08
de JV-squiers zijn dus juist die degelijke oude squiers.

stewartfan
30 augustus 2004, 21:26
hoi wille525 het verschil is dat de jv`s ouder zijn en veel beter als de "SQ" series als je en jv wilt kopen moet je echt doen ik heb er ook een en ik vind persoonlijk dat geen enkele strat waar ik op heb gespeelt het haalt bij mij strat een squier jv dus.

Bobbel
31 augustus 2004, 10:18
jullie zeggen dat JV oud is... dat klopt... maar ik heb een strat (van Squier) die vrij nieuw is maar nog beter dan de JV's... sterker nog hij is net zo goed als een USA Fender... omdat ze tegenwoordig ook squiers hebben die alle electronica en hardware van fender usa gebruiken... dus er zijn ook hele goeie 'nieuwe' squiers...

green_day
31 augustus 2004, 10:31
omdat ze tegenwoordig ook squiers hebben die alle electronica en hardware van fender usa gebruiken... dus er zijn ook hele goeie 'nieuwe' squiers...

dat lijkt me wel sterk! heb je meer informatie over die gitaar?

Stratman70
31 augustus 2004, 10:49
De kwaliteit van JV's zijn inderdaad zeer goed. Ik heb er ook één met een body uit twee stukken essenhout van een hele oude boom volgens mij. De onderdelen van de eerste serie JV strats komen uit de USA en zijn in Japan geassembleerd en in elkaar gezet. De voornamelijk gebruikte houtsoorten zijn essen bij de two tone sb 50's reïssues - en elzenhout bij alle andere modellen. Tegen de tijd dat de SQ serie de Jv's ging opvolgen werd er telkens vaker basswood (wat is dat in het nederlands eigenlijk???) gebruikt. Je kunt dus zeggen dat SQ voornamelijk van basswood en in mindere mate van elzenhout werden gemaakt. Er werd geen essenhout meer gebruikt en er werden alleen nog maar effen kleuren gebruikt bij de finish.
De JV's zijn gebaseerd op de '57 en '62 modellen stratocasters en de SQ op een '72 model, dus met een grote kop.
Afgezien van het andere hout en het gwijzigde model, verschillen de SQ's niet zo heel veel van de JV's in kwaliteit. Maar door met name het hout is de JV toch een stuk gewilder.
Tijdens de productie van de SQ serie was al bekend dat de JV's eigenlijk veel te goed en te duur waren in productiekosten in vergelijking met de prijs waar ze voor weggingen. Daarom werd er ten tijde van de SQ's telkens meer bezuinigd, waardoor de kwaliteit wat achteruit ging en de gitaren minder populair werden. Maar zelfs de Squier (Silver serie) die na de SQ serie kwam, daar zitten nog pracht exemplaren bij, waarbij weer dezelfde halzen werden gebruikt als bij de JV 62's reïssues, waardoor je nu soms nog Squier gitaren tegenkomt met dezelfde halsconstructie als de tegenwoordig zo dure 60's reïssues (of de goedkopere 60's modellen uit Mexico). D.w.z.: kleine kop, rosewood hals, geen skunkstripe op de achterkant en de trussrod aan de body kant.

guvnor
31 augustus 2004, 10:49
In de JV's zijn USA elementen gebruikt, in de SQ zitten Japanse elementen. JV's hebben een 4 punt halsbevestiging, de SQ een 3 punts.

De JV's zijn eigenlijk Vintage reissues (JV=Japanese Vintage) volledig naar de oude specs gebouwd en verschillen niet in kwaliteit met de USA Strats (gezien de kwaliteit van de USA's begin jaren 80 kan je gerust stellen dat de JV Squiers stukken beter waren dan hun USA tijdgenoten). De eerste JV's hadden ook een 3 standen pickup switch die later pas door een 5 standen schakelaar zijn vervangen.

De SQ's waren de eerste Japanse Squiers die meer een budget uitvoering waren en dat zat voornamelijk in goedkopere lak en basewood bodies. De JV's hadden meestal een body van Alder maar aan het eind van de JV periode was dat ook wel eens basewood.

Een echte JV liefhebber zal je voor gek verklaren als je die alleen als backup wilt gebruiken. Veel JV's winnen het op tone en kwaliteit van de meeste USA's en ze zijn ook zeldzamer. Laat je niet misleiden door de naam Squier. Een vraagprijs van 600-800 euro is voor een JV in goede staat een hele redelijke prijs.

Een goede SQ is minder waard. De 3 punts bevestiging is niet populair en de kwaliteit van de gebruikte materialen is iets minder. Vraagprijs zou mogen liggen tussen 350 en 500 euro, maar zeker niet meer.

Ennuh... Stewartfan... Een JV hoeft niet ouder te zijn dan een SQ !! JV's zijn gebouwd van '82 t/m '84 en de SQ van '83 t/m '84.

Tip: als je een goedkope backup gitaar zoekt check dan eens een Squier met een E nummer. Die zijn gebouwd tussen '84 en '87 en zijn ook heel degelijk gebouwd. Zeker voor het geld een hele goede keus. Die gitaren verschillen alleen van naam met de Japanse Fenders (alle hardware is wel Fender stamped) en kosten daarom iets minder. Alles van na die periode is van duidelijk mindere kwaliteit. Een E nummer Squier zou 250-350 euro mogen opbrengen.

guvnor
31 augustus 2004, 10:55
volgens mij liggen we aardig op dezelfde lijn, Stratman :D

Stratman70
31 augustus 2004, 10:56
ja, dat viel mij ook op. Het vult elkaar goed aan in ieder geval! :D