PDA

View Full Version : Roland Cube 30/60 of Marshall Valvestate (8080 of VS265)?



Bart1981
26 augustus 2004, 19:42
Hallo,

Ik ben op zoek naar een goeie gitaarversterker voor een beperkt budget. Enkele eisen:
- geschikt voor in bandje (oefenruimte zonder PA, optredens met PA)
- goed clean-geluid en vette distortion (rock-muziek)
- handzaam (niet te zwaar, log, etc.)
- kanalen switchen met voetpedaal


Ik heb al gezocht in de topics, en de Cube 30 komt er overal zeer goed uit. Over de Cube 60 staat niet zo veel, en die heb ik eigenlijk op het oog. Maar ik zit ook te twijfelen over een Valvestate (8080 of VS265).

Dus mijn vraag is: wat raden jullie aan. Een Roland Cube (en dan de 30 of 60?) of een Marshall Valvestate (8080 of VS265).

Ik hoor 't graag!

Bart

BlackSun
26 augustus 2004, 20:36
Toevallig heb ik zowel de Cube30 als VS265.

De cube wint het op veelzijdigheid, handzaamheid, scheur geluid.
Ik weet echter neit of hij voldoende power heeft om in ene abndje mee te spelen, het wordt wat krap denk ik. Als je wat hard speelt verliest de cube zn 'duidelijkheid' van het geluid. De VS is erg log, en niet handzaam. Ook minder veelijdig, maar wel veel krachtiger. Ik speel nu over VS met scheurpedalen ervoor, want de scheur vind ik niet veel van de VS.

Tis een moeielijk keuze, maar wellict dat de Cube 60 juist DE oplossing voor je is. De cube met wat meer power. En de cube is kwa geluidskwaliteit toch wle beter dan de VS.

andoni
26 augustus 2004, 20:55
Lang geleden is mijn mede-gitarist van onze band begonnen op een Cube 30. Deze is inderdaad niet krachtig genoeg om in bandverband (koel he :razz: ) te spelen. Vooral het miezerige speakertje speelt hem parten. (Verklaart ook het lage gewicht en kleine formaat). Indertijd speelde ik op een Line6 Spider 212 100 W, en die blaasde hem volledig weg.

Bart1981
26 augustus 2004, 21:03
Ik heb tot nu de optredens en de repetities op een Marshall G15RCD (15 watt!) gespeeld. Voor het optreden ging er een microfoonvoor en was de amp zelf alleen monitor. Voor repetities trok die G15RCD 't net. Maar ik neig steeds meer naar de Cube 60 inderdaad, de 30 lijkt me geen optie. Alleen moet ik nog van het "niks boven Marshall"-gevoel af ;-)

Diedo
26 augustus 2004, 21:05
ipv de marshall 8080 zou je ook eens heel goed naar de peavy bandit kunnen kijken; is ook een erg puik ding voor het geld! orienteer je in ieder geval breed!

AART
26 augustus 2004, 21:11
gisteren was ik in de oefenruimte waar ik vroeger vaak kwam om te repeteren en daar staat zowel de vs 8080 en de cube 60, en ik moet zeggen, in eerste instantie klonk de cube 60 duizend maal beter, maar hij neemt de eigenschap van de cube 30 om op hoger volume kutter te gaan klinken...
vooral de bas kwam niet goed uit de verf....
de valvestate heeft ten eerste al kutgeluid en hoe harder je hem zet hoe ongedefinieerder hij wordt...
vooral het laag flubbert er een beetje achteraan...
en hoe ze in bandverband klinken?
vroeger gebruikte ik bij repetities die vs 8080 en die moest je behoorlijk hard zetten om erdoor te komen zodat ie echt kut klonk(ja, met mids...)
de cube 60 heb ik nooit in bandverband gehoord maar toen ik samen met een andere gitarist speelde kwam hij behoorlijk goed uit de verf, de mix klonk wel lekker al zat er heel weinig bas in...
mijn advies:
de cube 60...

The_RockeR13
26 augustus 2004, 21:15
Lang geleden is mijn mede-gitarist van onze band begonnen op een Cube 30. Deze is inderdaad niet krachtig genoeg om in bandverband (koel he :razz: ) te spelen. Vooral het miezerige speakertje speelt hem parten. (Verklaart ook het lage gewicht en kleine formaat). Indertijd speelde ik op een Line6 Spider 212 100 W, en die blaasde hem volledig weg.

Die is nog altijd 2x75 wat dus 150 watt :wink:

AART
26 augustus 2004, 21:35
ik weet niet wat jij doet ofzo maar draai jij een amp dan altijd voluit ofzo in en bandsituatie? :-? :o

BlackSun
26 augustus 2004, 22:12
ik weet niet wat jij doet ofzo maar draai jij een amp dan altijd voluit ofzo in en bandsituatie? :-? :o

huh?
...jaja...hij zegt alleen maar datie 150 watt is:P


Het verbaast me dat de cube60 te weinig bas zou hebben, de cube30 heeft namelijk juist erg veel bas...

AART
26 augustus 2004, 22:20
totdat je ze harder zet...

Speeddemon
26 augustus 2004, 23:48
nee, ik ben 't met BlackSun eens.
Ik heb laatst de Cube60 getest, en ik vond m bijna klinken als een 10" speaker.
Nou heeft de Cube30 een line-out. Misschien kun je die over de zang-installatie van je oefenhok gooien?

naast Peavey Bandit 112 nog zo'n goeie oefenruimte bak: Randall RG75. 350 euro ofzo. 75Watt. hard zat.

andoni
27 augustus 2004, 10:57
andoni schreef:
Lang geleden is mijn mede-gitarist van onze band begonnen op een Cube 30. Deze is inderdaad niet krachtig genoeg om in bandverband (koel he ) te spelen. Vooral het miezerige speakertje speelt hem parten. (Verklaart ook het lage gewicht en kleine formaat). Indertijd speelde ik op een Line6 Spider 212 100 W, en die blaasde hem volledig weg.


Die is nog altijd 2x75 wat dus 150 watt

Ik heb het hier over de Spider 1 van 3 jaar geleden die 100 Watt is, heb hem hier nog staan :p (en ik had hem slechts op 3 staan, hoger kon ik niet die Cube stond al volledig open en hoorde je amper).

Persoonlijk vind ik ook dat een Cube nogal weinig bas geeft, hoewel hij wel minder modderig klinkt dan mijn Spider of een Valvestate. Ik denk dat je best de hierboven gegeven raad volgt en gewoon iets anders zoekt. Misschien een Randall of zo, of zelfs een solid state Fender, met een goed pedaal ervoor vind ik die zelfs nog zo slecht niet klinken, ze zijn iig luid ;)

Nocki
27 augustus 2004, 11:02
Hoi. ik heb de vs265 gehad en de cube 30 heb ik nu. gebruik m alleen voor projecten en kleine optredens.

kwa volume zou het zeker de vs265 worden. ik denk zelfs dat et wat cooler is als je die zou hebben. ipv dat kleine cubeje. maar je moet de vs265 wel goed instellen. niet alle mid eruit draaein want dan hoor je niks meer. je zal ook erg slecht jezelf ermee horen terwijl d erest van je band gek word van dat harde hoge schelle geluid. maar het is er zeker uit te halen,.


michien maoet je eens door sparen.
NOcki

Nicci
28 augustus 2004, 11:28
Lang geleden is mijn mede-gitarist van onze band begonnen op een Cube 30. Deze is inderdaad niet krachtig genoeg om in bandverband (koel he :razz: ) te spelen. Vooral het miezerige speakertje speelt hem parten. (Verklaart ook het lage gewicht en kleine formaat). Indertijd speelde ik op een Line6 Spider 212 100 W, en die blaasde hem volledig weg.

wegblazen . . . . mmm. wat je bedoelt is dat je geen rekening hield met je mede muzikant.
een cube30 heeft voldoende volume om in een band mee te kunnen. je zit wel snel aan grenzen, maar het kan. als ik mocht kiezen zou ik echter voor de 60 watt versie gaan. dat is in ieder geval voldoende.

andoni
28 augustus 2004, 15:00
ok wegblazen is niet het goede woord... in het geluid verdrinken misschien beter... Het probleem van de Cube is niet de versterker maar de speaker. Op hoog volume hoor je niets anders dan geruis en heb je geen definitie en laag niet meer. Ofwel kon die kerel zijn Cube gewoon niet instellen, dat kan ook ;) Maar als die 60 Watt versie een beter speaker heeft zeker nemen...

En rekening houden met medemuzikanten... leg dat maar eens aan een drummer uit :O. Mijn combootje stond trouwens op standje 3. Is niet overdreven lijkt mij zo, misschien was er gewoon iets mis met die Cube dan :???:

Ik weet alleen wat ik gehoord heb...

Nicci
28 augustus 2004, 17:03
standje 3 niet overdreven? het gaat niet om het getal, het gaat erom dat je zelf al constateert dat je die andere gitarist slecht hoort. misschien had je standje 1 of 2 moeten overwegen. . . . maar ik begrijp dat je niet doet aan standjes beneden de 3 . . . . . :D