PDA

View Full Version : Help totale natuurkunde-leek met volts en ampere's svp



Bastijn
26 augustus 2004, 16:03
Zelf wil ik dus ook een pedalboard in elkaar plakken, die de volgende pedaaltjes zal bevatten:
*Digitech X-series Bassdriver
*Digitech X-series Multichorus
*Samson Airline Bass receiver
In de Samson handleiding werd sterk afgeraden een andere adaptor dán die van Samson voor deze receiver te gebruiken. Deze adaptor is/heeft 12V en 200mA.
Vandaag heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en de adaptor die ik voor mijn pedalen gebruik (vreemd merkloos ding) op mijn receiver aangesloten. Deze adaptor heeft 9V en 400mA.
Het werkte perfect. Ik kon geen verschil horen in de geluidskwaliteit tussen deze twee adaptors, hoewel die merkloze én minder volt heeft, en het sterk wordt afgeraden een andere dan de Samson adaptor te gebruiken.
Speel ik nu met vuur, of is dit volstrekt logisch en probeert Samson gewoon zo veel mogelijk adaptors te verkopen?
Kan ik nu deze merkloze adaptor veilig gebruiken voor mijn pedalboard (het enige wat ik zeker weet is dat 400mA genoeg is voor een receiver en twee pedaaltjes) of moet ik toch iets anders aanschaffen? Want mijn pedaaltjes werken namelijk niet, wanneer ik ze aansluit op mijn Samson adaptor. Ik sta voor een raadsel, en heb advies nodig.
Als je mij hier wat over kan vertellen, ga er dan van uit dat ik een bassist van een andere planeet ben, die van natuurkunde geen kaas heeft gegeten. Bij voorbaat dank.... :(

SilverFoo
26 augustus 2004, 16:58
Het advies van fabrikanten om vooral HUN adaptors te gebruiken bij de pedaaltjes is volkomen bullshit. Ik gebruik al jaren een huis-tuin-keuken adaptor en het werkt perfect.

Let er wel op dat je een gestabiliseerde adaptor neemt. Daarmee voorkom je dat je "pieken en dalen" krijgt.

Succes ermee :D

Marco5150
26 augustus 2004, 17:04
Tja.......het kan lijkt me niet echt kwaad om een 12volts pedaal op 9volt te laten draaien. Maar de overdracht van je signaal wordt er zeker niet betrouwbaarder op. En wat is het nut er eigenlijk van?? Je hebt toch ook die 12V samson adapter?? Of begrijp ik dat verkeerd?

Als je toch per see die 9V adapter wilt gebruiken, let dan in elk geval op dat de polariteit van de beide adapters gelijk zijn. (waar de + en - pool zit dus. Anders draai je dat per ongeluk om.)

Bastijn
26 augustus 2004, 18:22
Let er wel op dat je een gestabiliseerde adaptor neemt. Daarmee voorkom je dat je "pieken en dalen" krijgt.

Succes ermee :D

Wat is een gestabiliseerde adaptor?



Tja.......het kan lijkt me niet echt kwaad om een 12volts pedaal op 9volt te laten draaien. Maar de overdracht van je signaal wordt er zeker niet betrouwbaarder op. En wat is het nut er eigenlijk van?? Je hebt toch ook die 12V samson adapter?? Of begrijp ik dat verkeerd?


Om één of andere duistere reden werken mijn 9V pedalen niet op de 12V adaptor van Samson......(puur en smerig monopolisme dus)
En ik wil natuurlijk mijn pedalboard het liefst door één adaptor laten voeden, dus daarom vraag ik me af of het veilig is om mn 12V receiver op een 9V adaptor te laten werken.


Ik heb het dus al geprobeert, en ik merk weinig verschil in de kwaliteit van mijn signaal. Maar loop ik niet het risico dat mijn signaal halverwege een optreden uitvalt, of iets dergelijks?
Want wat is nu het wezenlijke, fysische verschil tussen een 12V ontvanger voeden met een 12V adaptor en met een 9V adaptor?

p.s. Hoe kan ik trouwens zien of de polariteit van beide adaptors gelijk is?

Marco5150
26 augustus 2004, 19:40
Ik heb het dus al geprobeert, en ik merk weinig verschil in de kwaliteit van mijn signaal. Maar loop ik niet het risico dat mijn signaal halverwege een optreden uitvalt, of iets dergelijks?
Want wat is nu het wezenlijke, fysische verschil tussen een 12V ontvanger voeden met een 12V adaptor en met een 9V adaptor?

p.s. Hoe kan ik trouwens zien of de polariteit van beide adaptors gelijk is?

Poeh....ikzelf heb geen ervaring met ontvangers moet ik je zeggen. Misschien dat er iemand anders is die daar meer vanaf weet. Maar je ontvanger voeden met 9V beinvloed natuulijk wel de werking van het apparaat. Het zou best kunnen dat het bijvoorbeeld de reikwijdte beinvloed. Maar dat zou je kunnen uittesten misschien.

De polariteit staat meestal op de sticker van de adapter. Je moet ff checken of dat overeen komt. Meestal bij effectpedalen zit de - op het binnenste pinnetje en de + op de buitenkant. Je kunt het eventueel natuurlijk ook met een multimeter meten.