PDA

View Full Version : Ibanez AFS75T Artcore



IndiepoprockJesse
26 augustus 2004, 15:05
Ben net bij verweij hier in de buurt geweest en ohjee ohjee, jullie weten allemaal wat er van komt als je naar een gitaarwinkel gaat..

Had eerst een gretsch syncromatic ofzo gespeeld.. beetje LP achtige sound, niet heel super..

daarna een crafter, zon oldskool single HB jazz model... mooi akoestisch geluid, maar niet echt om mee te rocken..

en toen die ibanez, wow, wat een ding voor die prijs (440 ofzo).. mooi afgewerkt en vooral een mooi en goed geluid.. lekker country achtig, sixties ook, zou echt een mooie toevoeging zijn voor mij en voor de band denk ik zelf..

http://www.ibanez.co.jp/world/products/eg/pict_big/AFS75TDTQ-13-01.jpg


nu ben ik dus echt zwaar in staat om dat ding te gaan kopen.. maar ikw ilde eerlijk gezegd ook nog pedalen aan gaan schaffen, oh jee oh jee...

op harmony central zijn ze er trouwens ook zeer over te spreken :

http://www.harmony-central.com/Guitar/Data4/Ibanez/AFS75T-Artcore-01.html

Jesse//

harrie-beton
26 augustus 2004, 16:17
nou nou

Op je link is er 1 reviewer die zegt:



There is a thin layer of foam-paper (yes, the one used for protecting bottles or glasses in a parcel) between the guitar's top and the lower bridge.


That can't really improve sound, can it? I mean the more solid and rock-hard this joint, the better the vibrations are transmitted.


They do that to have a "cushion" for the not-so-tight-fitting parts. Ok, then the drill two holes on top of this wooden part and screw a tune-o-matic tailpiece on top of this. The strings are now about 1 1/4 inch above the top!
The entire construction moves back and forth when you action the vibrato. And movement means DETUNING!!!!


The guitar sounds bad, really bad (that can be the crappy pickups) and detunes with every ever-so-slight action of the whammy bar. A Bigsby system isn't made for dive-bombs, but you can't even add a little shimmer with this thing - unless you like to play with random-tunings.


Good neck, medium-quality body and totaly crap workmanship!
I definately would not buy this instrument!!!!! Not even for half the price

MightyMike
26 augustus 2004, 16:31
Tja,

De reviews op Harmony-central zijn echt niets om je op te baseren... Ofwel is het instrument perfect, ofwel waardeloos. Echt genuanceerd gaat het daar nooit aan toe...

soup
26 augustus 2004, 17:27
inderdaad, iedereen geeft zijn eigen mening , zoals altijd is er iemand die de gitaar verschrikkelijk goed vind enzo en ook iemand die de gitaar zelfs niet geschikt vind als brandhout

Luca P
26 augustus 2004, 19:49
Waarom maakt Ibanez zulke stomme f-gaten?
Dood zonde.
En dat Ibanez embleem op het staartstuk ziet er ook behoorlijk V&D uit!

Maiden Michiel
26 augustus 2004, 20:21
Ehm..... auw mijn ogen? :razz:

treblemaster
26 augustus 2004, 20:21
Volgens mij heeft Marc Oblivian ook zo'n gitaar (in donkerblauw).

ben???
26 augustus 2004, 21:08
ik had over deze gitaren gelezen dat ze echt de allerbeste hollowbodies waren rond die prijsklasse. iets in de buurt van super afwerking, lekkere sound, goede playability, leuke looks (alhoewel dat een kwestie van smaak is, ik vind deze niet zo super eerlijk gezegd). was in een of ander guitar mag, ze waren er iig razend enthousiast over.

ben???
26 augustus 2004, 21:36
oh en de brug schenen ze zo slecht ook nog niet de vinden :)

GuitarMaster
26 augustus 2004, 23:11
Ik heb hem kort getest, ik vond hem eigenlijk een beetje als speelgoed aanvoelen.

IndiepoprockJesse
27 augustus 2004, 02:35
ja ik weet dat ik neit op die reviews moet afgaan, maar ik heb er zelf natuurlijk ook op gespeeld, had een goede veel en vooral de vibe van de gitaar is erg sixties en vintage achtig.. en met vibe bedoel ik sound en gevoel watik er bij krijg.. en ik bedoel voor 349 euro.. je moet het ook binnen z'n prijs klasse zien..

het valt mij op dat jullie goedkope gitaren vaak meteen al als crap zien ofzo.. ik heb zelf ook een LP, maar je moet wel reeel blijven in je oordeel.. als dit een goede gitaar is met een goede sound en niet een die binnen de kortste keren uit elkaar valt, dan is het toch goed.. je kan er miss later nog wat dingen aan aanpassen zoals andere elementen enzo..

ikzelf ben ook verbaasd over de kwaliteit, aangezien ik ibanez vaak gewoon niks vind(of niks voor mij)..

en harry, ik heb de tremolo zelf ook geprobeerd, en ook lekker aan gesjort.. je kan er geen dive bombs mee maken, duh, maar dat wil ik ook niet.. maar ik weet dat hij niet ontstemde..

Jesse//

Swoon
27 augustus 2004, 08:08
Ik heb zo een gitaar.

Heb ze wel 2e hands gekocht. (200 Euro)

Ik vind het in zijn prijsklasse een topper. Bij mij is de afwerking echt wel goed voor een gitaar in die prijsklasse (Beter dan de epi's die ik al gezien heb.)

Qua klank gebruik ik ze vooral in nummers waar het net iets 'vuiler' mag klinken. Je kan er een ongelooflijke bluesy sound uit krijgen. Ook clean valt het heel goed mee.

Maar het absolute pluspunt vind ik de bespeelbaarheid. Dit ding speelt heel vlot.

Ik gebruik ze als 2e gitaar naast mijn tele en ik moet zeggen dat het een van de beste 200 euro is die ik ooit heb uitgegeven.

440 Euro is wel net iets te veel. Een goede prijs er voor is 350-380 Euro.

Ik heb ze trouwens laten afstellen bij een gitaarbouwer. (De brugpickup zit standaard iets te laag imo.) Die was er ook over te spreken... Hij vond ze zelfs beter dan sommige gelijkaardige modellen van Gibson die hij al had binnen gekregen.

Misschien moet je er wat geluk mee hebben?

Cya,

Swoon

jaywalker
27 augustus 2004, 09:40
Ik heb de iets dunnere versie van die artcore. Echt een superding. Van ontstemming heb ik eigenlijk geen last.

Maar de artcore doet wel onder voor echte stijl gitaren zoals: Fenders :-D

IndiepoprockJesse
27 augustus 2004, 10:13
hmm ja dat zou kunnen, maar goed, je hebt dat met elke gitaar wel eens, dat je er ook een kan tegenkomen die wat minder is.. Ik sluit me ook een beetje bij mijn bevindingen van Swoon aan..

440 is idd te duur, maarja dat komt omdat hij bij de lokale gitaarboer stond (overigens wel een goede hoor maar goed) en ik heb ff op internet gekeken en je kan em op veel plekken voor rond de 350 euro vinden.. ik ga wel ff langs Nederland Muziek ofzo..

er zitten misschien wat foutjes hier en daar ofzo, maar voor die prijs en dan kan je het altijd nog laten fixen (zoals brugelement hoger zetten ofzo)

ik lees trouwens overal lovende recensies.. mensen die dit kiezen voor een dikke gretsch (dat lijkt mij een beetje overdreven maar goed)

Jesse//

Marc Oblivian
27 augustus 2004, 11:09
Hey Jesse,

Ik heb er idd ook 1 en ben er ook zeer over te spreken.
Mooie vette sound, behoudt ook mooi het accoustische karakter (hijs zoals al op HC werd gezegd niet semi accoustisch, maar...hoe zal ik het zeggen...meer driekwart accoustisch, omdat het houten blaok in de klankkast ongeveer 2 keer zo dun is al bij een echte semi).
Dat laatste voel je in het gewicht, hoor je in de nog rondere sound (en bij het nog sneller feedbacken).
Feedbacken doet ie trwns ook weer niet zo heel snel, maar hij geeft wel een hele mooie feedback (gebruik ik hem mede voor....dirty sounds en feedback)
Met een klein beetje scheur uit je amp ook een mooie bleussound uit te halen en clean ook jazz lijkt me zo (speel ik nl nooit).
Enige wat ik op te merken heb is dat bij de mijne de fretten aan de zijkanten een beetje scherp zijn....makkelijk te verhelpen en dat de lak op de hals een beetje snel beschadigt (kan ook komen doordat ik ringen draag).
Erg goed zijn de stemmechanieken. De brug en Bigsby ook niets op aan te merken (gitaar blijft erg goed op stemming).
Aanrader: .11 snaren erop zetten....hoor je echt in de klank.
Grts,

De Gitaarrecensist :razz:

iam
27 augustus 2004, 11:44
er zijn ondertussen ook nieuwe modellen in de artcore serie bijgekomen

http://www.guitar24.de/foto/IBA_AS83VLS-13-01.JPG

deze vind ik ongelooflijk vet voor de prijs (+/-440€)

IndiepoprockJesse
27 augustus 2004, 11:59
ziet er hip uit, alleen die oldskool look spreekt me meer aan..

en marc, wat je zegt klinkt goed, ik benz elf ook een 'dirty' gitarist dus dat komt mooi uit..

ik gebruik normaliter .10 snaren, maar het is dus een goede verbetering om .11 te gebruiken?!

en dat feedbacken is ook goed, lekker spacen, als het maar niet een schelle feedback is maarja dat is altijd af te regelen natuurlijk..

Jesse//

Marc Oblivian
27 augustus 2004, 16:18
Ik vind die Bigsby juist zo tof, dus heb dat model liever dan die op het plaatje.
@ Jesse: tja, dat ding is naar mijn mening echt geschikt voor het vuigere rock 'rollwerk, al zullen velen hem voor blues en jazz gebruiken.
De feedback is zeker niet te schel (mede door het warme karakter van de gitaar), maar dat ligt uiteraard ook een beetje aan je amp.
Bij mijn Powerball laat ik hem flink over z'n nek gaan en dan krijg ik zo'n mooie huilende feedback.
De snaren vervangen is in mijn ogen een duidelijke verbetering: hij kan .11 ook makkelijk hebben...de snarenspanning wordt niet te hoog ofzo waardoor ie te zwaar gaat spelen.
Ik heb hem btw bij Dirk Witte gehaald...krijg je er een nieuw setje snaren bij...kan je het gelijk proberen.
Wel die schuimbende onder de brug vandaan halen he als je hem koopt.
Ook de rolmechaniekjes van de brug even behandelen met naaimachineolie ofzo....zou wel eens kunnen gaan corroderen in de toekomst (minder snel mits geolied en het loopt wat soepeler).
Na het vervangen van de snaren ook effe kijken of ie nog goed is qua intonatie :wink:

Harry
27 augustus 2004, 19:05
die Marc... zo zie je hem maanden niet, en dan typt ie zich hier helemaal suf..... :razz:

welkom terug!

IndiepoprockJesse
27 augustus 2004, 22:33
OK, ik heb hem inmiddels gekocht de gitaar, morgen komt ie thuis en dan zal ik een topicje openen om hem jullie te laten zien :)

Jesse//

harrie-beton
27 augustus 2004, 23:48
zien? zien? hout en ijzerdraad.

ik wil hem horen - mp3?????

IndiepoprockJesse
28 augustus 2004, 10:37
geduld harrie, komt er allemaal aan.. :)

Jesse//