PDA

View Full Version : G-major in effectloop van préamp



habberdoedas
26 augustus 2004, 13:40
Sinds kort heb ik mijn G-major aangesloten op de parallele effect send return van mijn préamp. En ik moet zeggen dat het geluid van mijn préamp niet meer gekleurd wordt door de G-major toen ik hem serieel had aangesloten. Hoe denken jullie daarover???? En welke voor en nadelen heeft het??

Nocki
2 september 2004, 08:49
paralel is inderdaad te verkiezen boven serieel. enigste probleem is dat fx zoals tremelo en volume niet meer werken... maar de oplossing voor de tonesucking G-major is idd paralel. ik wil er ook weer eentje. en dan zal ik ook wel eens kijken of ik niet met een mixertje paralel kan gaan ipv serieel.
het beste geluid heb ik ooit gehad met een serieele fx loop in mn formula preamp en een rocktron ding in die fxloop... en dat was dus idd serieel.

succes.

NOCki

bluegate
2 september 2004, 13:19
Rocktron heeft als een van de weinige (volgens mij de enige)
een compleet analoge dry/wet mixer.
Vandaar dat deze het origineel veel minder kleurt.
Alle anderen maken gebruik van een digitale dry/wet mixer dan
gaat al je geluid dus altijd door de A/D en D/A conversie heen.

Als je de G-Major parallel gebruikt zal deze het geluid veel minder aantasten dan serieel.
Er zou echt een wezelijk verschil moeten zijn in de 2 configuraties.
Het laag moet parallel straker en voller zijn, tevens hoor je in het
mid/hoog iets meer details.
Tenzij je de mix op 40% of hoger hebt, dan overheerst de G-Major.
Oh ja, de Gmajor mag alleen nog effect signaal afgeven, GEEN origineel
signaal meer.

habberdoedas
8 september 2004, 23:22
Jo Bluegate,

Ik heb de G-major in m'n parallele eff-loop hangen. Jij zegt dat de g-major alleen nog maar effect mag uitsturen. Dit heb ik nog niet gedaan maar indien mogelijk leg eens ff uit hoe je dan de g-major precies moet instellen.

ijff
9 september 2004, 00:22
Het is als ik het goed begrepen heb in principe niet aan te raden om een digitaal effect aan de parallele FX-loop te hangen.
Een digitaal effect zal het signaal toch altijd iets vertragen (door de AD-DA-conversie.. wordt de laatste jaren uiteraard steeds minder).
Hierdoor zal het natte signaal uit fase raken met het droge signaal. Dit is voor de meeste effecten die je in een FX-loop zal gebruiken (reverb, delay) niet zo'n probleem.. maar het kan zijn dat je G-major bij sommige effecten een stuk beter klinkt als ie in een seriële FX-loop hangt.

ijff
9 september 2004, 00:23
Het is als ik het goed begrepen heb in principe niet aan te raden om een digitaal effect aan de parallele FX-loop te hangen.
Een digitaal effect zal het signaal toch altijd iets vertragen (door de AD-DA-conversie.. wordt de laatste jaren uiteraard steeds minder).
Hierdoor zal het natte signaal uit fase raken met het droge signaal. Dit is voor de meeste effecten die je in een FX-loop zal gebruiken (reverb, delay) niet zo'n probleem.. maar het kan zijn dat je G-major bij sommige effecten een stuk beter klinkt als ie in een seriële FX-loop hangt.

habberdoedas
11 september 2004, 00:00
:-D
Gebruik nu de g-major in de parallele effectloop en gebruik inderdaatd aleen maar reverb, delay, en chorus dus geen rare fratsen ala pitch en andere geluiden. Bevalt me wel maar er is in de g-major ook een dry kill instelling wat moet ik hier mee....

ijff
11 september 2004, 12:36
Lijkt met dat dat het droge signaal uitschakelt... dus als je een delay gebruikt, dat je dan de originele toon niet meer hoort, maar alleen de herhalingen...

Als dat het is, dan is het ideaal om te gebruiken met een paralle FX-loop...