PDA

View Full Version : Van Amerika naar Nederland: je gitaar in het vliegtuig. Erva



Joost Assink
26 augustus 2004, 12:20
Van Amerika naar Nederland: je gitaar in het vliegtuig.

Mijn gitaar ligt nu in Amerika. Daar is er een pick-up ingebouwd, afgesteld en de topkam en het zadel zijn vervangen voor een ander materiaal (upgrade). Een vriendin van mij heeft aangeboden de gitaar mee te nemen als ze voor haar werk naar Amerika gaat op haar terugreis.

Is er iets dat dan mis kan gaan? Moet ik nog ergens rekening mee houden? Moet ze mijn originele factuur nog meenemen als ze gaat (zodat ze kan aantonen dat de gitaar uit Europa komt en niet de US?)

Wie heeft er ervaringen en wie kan me helpen??

Thanks

Window
27 augustus 2004, 19:50
Hm.. Ik zou evoor zorgen dat het goed beschermd het vliegtuig in gaat... ik wilde vorige jaar hetzelfde doen toen ik op vakantie ging maar ik moest een harde koffer hebben ervoor, en die had ik niet. (Misschiend at het met andere luchtvaartmaatschappijen wel gewoon met een doos erin mag) Ook zou ik de snaren een stukje losser draaien vanwege temperatuurs- en luchtdruksverschillen. Telt trouwens gewoon als 1 stuk bagage en mag niet mee de cabine in.

Verder weet ik het niet... misschien is de originele factuur wel handig, maar dat weet ik echt niet zeker. De douane in Nederland is niet zo streng, naar mijn ervaring. :)

Good luck!

oh, en misschien dat je hier ook nog wat aan hebt :)
http://www.gitaarnet.nl/forum/viewtopic.php?t=36893

Joost Assink
27 augustus 2004, 22:30
Goede tips en een erg handige link. Ik heb een goede flight case (een Calton) dus dan komt het wel goed.

De douane is dus kennelijk geen kopzorg?

RRRobin
27 augustus 2004, 22:43
jah houd inderdaad rekening met luchtdrukverschillen in de bagageruimte, dit kan je gitaar als onprettig ervaren ;)

Kjiratsiekoedel
27 augustus 2004, 23:35
als je orginele factuur nog hebt: gewoon meenemen. als je hem niet nodig hebt, is het niet erg. en als je hem wel nodig hebt, dan scheelt het veel gezeik

Joost Assink
28 augustus 2004, 08:53
Ja ik heb een originele factuur, maar die staat op mijn naam en een vriendin van mij neemt hem mee terug. Zou het een probleem zijn als het niet in haar naam is?

savecracker85
28 augustus 2004, 11:03
volgens mij maakt dat niet echt uit, als er maar een factuur beschikbaar is...
Ik heb ooit een keer een programma gezien op tv, er was toen een vent die een gitaar had gekocht in de VS.. Toen werd hij aangehouden door de douane zei hij dat hij hem in Nederland had gekocht (anders moet je belasting betalen over die gitaar etc)... Het kwam er uiteindelijk op neer dat hij de factuur moest laten zien...Zodat hij kon aantonen dat hij de gitaar in nederland had aangeschaft, en dan mocht hij door... Maar dat ging dus niet omdat de gitaar uit de VS kwam... Uiteindelijk heeft hij z'n gitaar bij de douane achter moeten laten geloof ik :-?
overigens nog na een heel sentimenteel betoon over hoeveel waarde hij wel niet aan dat ding hechtte, maar dat mocht niet baten

Negative K3 fan
28 augustus 2004, 12:55
mijn agile (les paul)( model heeft de rit van amerika naar nederland in het vrachtruim overleefd in een koffer en die koffer zat weer in een doos met beschermingsshit.

De pickupschakelaar was wel afgebroken, dus die kun je er het best even afschroeven/draaien ihgv een les paul.

iwan
29 augustus 2004, 06:32
Ik heb dit al eens eerder gepost, maar daar komt'ie maar weer: ervaringen uit mijn eigen eerste handje.

Ik ben een aantal maanden geleden met Bas en acoustische gitaar naar Oman gevlogen. Beiden zaten in een hardshellcase: de bas in een houten koffer met spanbanden en dichtgeplakt met verhuizerstape, de gitaar in een lichtere kunstof case (Gator) ook dichtgeplakt.

De bas ging in het ruim.
In de open ruimte die er in de baskoffer rond de bas vrijbleef had ik flink wat kleren gepakt. = isolatie en = tegen schuiven. De koffer ging niet op slot, zodat de douane hem evt. kon openen zonder het slot te forceren (maar dat is denk ik achteraf gezien niet nodig geweest).
De gitaar ging mee als handbagage.
Beide instrumenten heb ik ongeveer 2 tonen omlaag gestemd om de spanning van de snaren losser te maken (tip van de Ovation website, die melden dat snelle luchtdrukverschillen, zowel in het bagageruim als in de passagierscabine, die schadelijk zijn, zeker voor acoustische gitaren).

Mijn ervaringen? Beide gitaren zonder probleem over. Was van de baskist wel een van de spanbanden kwijt en een van de scharnieren was kapot, maar die hing voor vertrek al op half zeven, dus dat verbaaste me niet.

Wel werd me bij elke gate door gatemedewerkers gezegd dat de gitaar waarschijnlijk niet meekon de cabine in, waarop ik zei dat ik hem dan wel bij de ingang van het vliegtuig achterliet zodat ie dan alsnog in het ruim kon (analoog aan al die kinder- en wandelwagentjes).... Echter met een niet te vol vliegtuig is er altijd wel een plek om hem te stouwen: tip is de kleer/bagagekast van de crew. In mijn geval hielp het dat ik businessclass vloog. Dan rennen ze toch iets harder voor je

Dus: als je het vertrouwt dat je koffer in het ruim heel blijft (er wordt mee gegooid, ondanks 'fragile' stickers) kan je het zeker doen. Zorg er voor dat je vriendin het aankoopbewijs bij zich heeft. Importeren kan je geld, tijd en/of veel gezeik bij de douane kosten als je de pech hebt uit de rij gepikt te worden en je hebt geen bewijsje dat 'ie in Europa gekocht is. En dat wil je je vriendin niet aandoen. Met bewijs ben je in een minuut door de douane. Als je naam op de factuur staat geef je haar ook een kopie van je paspoort mee met daarop de aantekening dat drager dezes een in de US gerepareerd instrument voor je vervoert, met je telefoonnummer.

Iwan

Luca P
29 augustus 2004, 14:04
De regels zijn intussen natuurlijk veranderd, maar je weet nooit.
Tien jaar geleden had een mijn Les Paul mee terug genomen als handbagage.
Boven in de kastjes gepropt en vrolijk Schiphol uit gewandeld.
Geen centje pijn!

Joost Assink
29 augustus 2004, 17:48
ik zal inderdaad de factuur en een kopie paspoort meegeven. Goed idee!

heavy-metal-thunder
6 september 2004, 10:56
Ik ben vorige maand van de States (Dulles - Washington) naar Brussel gevlogen met United (Airlines).
Zelf had ik geen gitaar meegebracht, maar een andere Belg die in dezelfde vlieger zat wel. Het was een Martin akoestische.
De gitaar is gewoon mee in de passagiersruimte gegaan. Op transcontinentale vluchten is dit geen probleem want de Bin is groot genoeg. Kan perfect een case in.

Pikant detail : Op Zaventem werd deze man toch staande gehouden door de Belgische douane. Dus ik zou zeker een kopie, evt. kopietje paspoort meegeven. Evt. nog briefje van jou bij dat zij gemachtigd is om dit mee te brengen. Beter voorkomen, dan dat ze een paar uur moet kamperen aan de douane.

flightcase
14 september 2004, 17:46
Ik ben begin dit jaar bij mijn tante in New York geweest en heb daar bij Manny's een Gibson SG gekocht.
We hebben met United gevlogen en het was geen probleem om de gitaar in de cabine mee te nemen.We vlogen met een boeing 777 waarvan de bagage rekken te kort waren,dus de gitaar paste met zijn lengte hier niet in.
Ik vroeg aan een stewardes waar ik de gitaar kon opbergen en die zei me dat er een kast voor in het toestel zat waar ik hem op kon bergen.
En snaren losser draaien werd mij ook geadviseerd bij manny's.

Blijepanda
16 september 2004, 15:17
Ik gooi deze dicht, omdat dit topic bijna hetzelfde is als het andere vliegtuigtopic.