PDA

View Full Version : Versterker transport



arjenh
26 augustus 2004, 09:40
Hallo!

Ik heb een praktisch probleem, namelijk het transport van de basversterker. Ik moet nog een basversterker aanschaffen om tijdens optredens te gebruiken, want ik speel nog maar pas in een band. Ik wil graag een versterker kopen waarmee ik een kroeg kan bespelen...

Het probleem wordt veroorzaakt doordat ik voor transport afhankelijk ben van het openbaar vervoer en mijn fiets. De meeste versterkers die voor me werden gehuurd of geleend tijdens vorige optredens waren niet geschikt om in de trein te krijgen of achterop de fiets mee te nemen.

Hebben jullie dit probleem ook wel eens gehad? Wat heb je toen gedaan? Toch een grote versterker kopen? Zijn er bijvoorbeeld versterkers met een goed geluid en een gunstig gewicht? Of misschien via de PA spelen (als die er is)? Voor ieder optreden een versterker huren en naar de plaats van het optreden laten brengen zou ook nog kunnen, maar daar krijg je volgens mij een hoop geregel van...

Alvast bedankt voor het meedenken!

Arjen

Laus
26 augustus 2004, 10:08
uhm...simpel.

Wij hebben met de band een aanhanger gekocht en hier zelf een huif op gelast en een zeil laten maken. Ding is aerodynamisch gemaakt zodat je er praktisch gewoon 120 mee kan rijden. 1 van de bandleden had een auto.

Een box van 75 kilo neem je niet even in je broekzak mee.

Voor kleinere cafées kan een 50 watt combo genoeg zijn. Maar ook dat is geen pretje met gitaar erbij in de bus.

Ik heb nog een klein 30watt beesje, in m'n eerste band nam ik die mee op de bagagedrager. Maar die is te klien om mee op te treden tenzij je jezelf niet wilt horen.

frenske
26 augustus 2004, 11:15
Ampeg heeft portable (en nu in het Nederlands) combo's, met wieletjes en een trekdingetje.

http://www.musik-produktiv.de/bilder2/10/00/03/100003509l.jpg

Een nadeel ze kosten zo'n 1500 euro en dan kan je bijna net zo goed een 2de hands auto kopen.

emielow
26 augustus 2004, 12:52
of via de Pa spelen, met een pre-amp er tussen, en dan jezelf terughoren op de monitor, volges mij doet bassssssplayer dat ook zei ie laatst

Dandelion
26 augustus 2004, 17:38
of via de Pa spelen, met een pre-amp er tussen, en dan jezelf terughoren op de monitor, volges mij doet bassssssplayer dat ook zei ie laatst

Ik doe het ook wel eens en dat bevalt me niet eens zo heel slecht.

John P
26 augustus 2004, 23:30
Ik heb dat ook gedaan, omdat dat een heleboel gesjouw en doorgelus voorkomt. Toch ben ik er weer teruggekomen. Je mist de specifieke klank (het lekkere laag) van de basversterker op het podium; de pa kan de klank en de douw van de basversterker echt niet vervangen. Lekker wapperende broekspijpen en een trillingen in het onderlijf zijn toch wel erg belangrijk bij het basspelen, vind ik.

MazeMouse
27 augustus 2004, 00:25
Ik heb dat ook gedaan, omdat dat een heleboel gesjouw en doorgelus voorkomt. Toch ben ik er weer teruggekomen. Je mist de specifieke klank (het lekkere laag) van de basversterker op het podium; de pa kan de klank en de douw van de basversterker echt niet vervangen. Lekker wapperende broekspijpen en een trillingen in het onderlijf zijn toch wel erg belangrijk bij het basspelen, vind ik.
Niet te vergeten het feit dat behalve jij je bandleden het ook zonder dat gedreun moeten doen. En dat willen we natuurlijk niet ;)

Phyrexian
27 augustus 2004, 09:49
Als je alleen in clubs speelt met PA support dan heb je genoeg aan een Bass POD XT van Line 6. Rechtstreeks de PA in en je hebt een redelijk goed geluid door de monitors.

In een klein café of jeugdhuis zonder PA heb je vaak toch al een 1x15 of 4x10 cab (of combo) nodig om jezelf voldoende te horen als je wat luide/ruige muziek speelt.

Welke muziek speelt je band.

arjenh
27 augustus 2004, 10:26
Hallo allemaal,

Bedankt voor jullie reacties tot zo ver! De muziek die wordt gespeeld is vrij stevig, maar toch vrij breed. Van de Guano Apes tot Joss Stone en van Muse tot Coldplay. Het is dus wel gewenst dat de bas stevig in zijn schoenen staat. Ik vind het bovendien wel prettig als ik goed kan horen/voelen hoe (eigenlijk meer of) de (kick)drum en de bas op elkaar ingrijpen.

Ik heb me laten vertellen dat ik toch wel ongeveer 120 Watt of meer nodig heb, maar ervaring heb ik hier niet mee. Wat denken jullie, zou het ook al kunnen met een kleinere versterker, zoals de genoemde 50W?

Stel dat je de basversterker alleen als monitor gebruikt, dan heb je iets minder vermogen nodig toch? Wat voor eisen moet je dan aan je versterker stellen? Het zaalgeluid moet dan over de PA, maar zijn kleine PA's daar wel voor geschikt? Meestal worden die toch alleen voor zang gebruikt?

Ik zat zelf nog te denken aan het spelen via een hoofdtelefoon als monitor, maar daar heeft de rest van de band niets aan...

Bedankt! Arjen

bassopotmus
27 augustus 2004, 17:15
Stjah, sorry maar je bent bassist ebn je weet dat je met redelijk grote versterkers aan de haal moet gaan als je wilt gaan optreden. Helaas zijn er geen amps die je opvouwd en in je achterzaqk meeneemt, dus zorgen voor vervoer of beroep doen op andere.
Natuurlijk is de PA wel een optie, maar wil je echt onderdoen door over een PA te spelen, je wilt toch je eigen sound laten horen over een goede amp?

arjenh
27 augustus 2004, 17:22
Ja, natuurlijk!
Ik ben nog niet zo lang bassist en heb hier dus helemaal nog geen ervaring mee. Ik probeer van andermans ervaringen te leren. Als ik een grote versterker de enige oplossing is ga ik daar natuurlijk voor :lol:

Arjen

MazeMouse
27 augustus 2004, 17:36
Ik weet niet hoe groot jij speelt (hele grote zalen of enkel cafetjes en clubs (dingen tot de 300 man uiterlijk)
Anders zou je eens aan een Hartke Kickback 12 (of liever 15) kunnen gaan denken. Of de goedkopere broer ervan de Behringer BX1200
Beiden 120 watt combo's die je in de monitorhouding kunt zetten zodat je op een klein podium jezelf PRIMA kunt horen :)
En dat allemaal voor prijzen tussen de 309 (behringer) tot de 450 (Hartke kickback 15)

Verder kun je inderdaad ook gewoon een V-amp of Line6 pod kopen en via de PA spelen en de aanwezige monitoren gebruiken (maar zoals gezegd is dat niet echt geweldig)

En doen zoals ik: Karretje achter je fiets :) (zoiets als die kinderkarretjes alleen dan speciaal voor goederen)

John P
27 augustus 2004, 21:08
Ik wil alleen in noodgevallen spelen over alleen de pa versterker. Ik heb gemerkt, dat basgeluid het best wordt versterkt door een specifieke basversterker en specifieke luidsprekers. Dan heb je het lekkerste geluid op het podium. Ik heb ook zo'n Hartke geprobeerd, lekker licht en bijdehand etc., maar op grotere podia heb je er niet veel aan; dan moet-ie te hard en gaat de speaker klapperen en moet de versterker veel te ver open. Ik heb nu een zwaardere versterker(een Hartke van 350 w) en een kast met een 15 " speaker. Hiermee kan ik op elk podium terecht en de set is ook nog redelijk hanteerbaar. Wil ik nog meer volume, dan ik ik nog kiezen voor een extra 2x 10" kast van Hartke. Ik gebruik dan het volledige vermogen. Meestal laat ik deze kast thuis, want een kast is over het algemeen meer dan genoeg.

MazeMouse
27 augustus 2004, 21:34
Ik wil alleen in noodgevallen spelen over alleen de pa versterker. Ik heb gemerkt, dat basgeluid het best wordt versterkt door een specifieke basversterker en specifieke luidsprekers. Dan heb je het lekkerste geluid op het podium. Ik heb ook zo'n Hartke geprobeerd, lekker licht en bijdehand etc., maar op grotere podia heb je er niet veel aan; dan moet-ie te hard en gaat de speaker klapperen en moet de versterker veel te ver open. Ik heb nu een zwaardere versterker(een Hartke van 350 w) en een kast met een 15 " speaker. Hiermee kan ik op elk podium terecht en de set is ook nog redelijk hanteerbaar. Wil ik nog meer volume, dan ik ik nog kiezen voor een extra 2x 10" kast van Hartke. Ik gebruik dan het volledige vermogen. Meestal laat ik deze kast thuis, want een kast is over het algemeen meer dan genoeg.Kan natuurlijk komen door de pre-amp die ik heb maar zo ENORM hard hoef ik mijn BX1200 toch vaak niet te zetten. (komt misschien omdat ik em alleen gebruik bij onder de 120 personen omdat anders mijn halfstack meegaat maar toch :o)

John P
27 augustus 2004, 23:39
Het gaat meer om de grote van het podium. Als je ver van elkaar staat, moet je een flink volume produceren om goed hoorbaar te zijn voor iedereen op het podium. De Kickback was daarvoor te licht. Als je vlak bij elkaar staat is het ding goed genoeg. Als je speelt via de monitors, heb je te weinig laag, want de speakers zijn hiervoor niet geschikt. In de zaal kun je wel een goed basgeluid hebben als je geen eigen versterker gebruikt, want de zaalboxen kunnen genoeg laag aan, maar dat hoor je niet op het podium. Vandaar dat op het podium een eigen versterker het lekkerst is. Achter de band neerzetten, achter de drummer geef het beste resultaat. De drummer en jij kunnen elkaar dan goed volgen, de rest van de band hoort de bas zo het beste.

MazeMouse
28 augustus 2004, 10:07
Het gaat meer om de grote van het podium. Als je ver van elkaar staat, moet je een flink volume produceren om goed hoorbaar te zijn voor iedereen op het podium. De Kickback was daarvoor te licht. Als je vlak bij elkaar staat is het ding goed genoeg. Als je speelt via de monitors, heb je te weinig laag, want de speakers zijn hiervoor niet geschikt. In de zaal kun je wel een goed basgeluid hebben als je geen eigen versterker gebruikt, want de zaalboxen kunnen genoeg laag aan, maar dat hoor je niet op het podium. Vandaar dat op het podium een eigen versterker het lekkerst is. Achter de band neerzetten, achter de drummer geef het beste resultaat. De drummer en jij kunnen elkaar dan goed volgen, de rest van de band hoort de bas zo het beste.
Ik zet mijn versterker altijd aan een van de zijkanten neer (zo ongeveer haaks op het podium)

Chris Wolstenholme
28 augustus 2004, 10:25
dat doe ik ook, volle druk op mezelf en de drummer via die kant en de rest kan ook nog meegenieten.

btw heb ik t zelfde probleem als de topic opener, marshall 4x10 en geen auto ( moet nog leren rijden :-D ) dus tja je bent op anderen aangewezen, maar je wil echt niet met minder t podium op. Je speelt omdat je het leuk vind, maar dat vind je niet als je 1 uur lang jezelf niet hoort..

John P
28 augustus 2004, 12:35
Wij, bassisten, hebben natuurlijk een probleem met het vervoer door al die zware zooi. Maar ja; drummers hebben ook een probleem, hoor! Gitaarversterkers, vooral de buizenversterkers, neem je ook niet zo maar mee achterop de fiets! Dus eigenlijk heb je met je bandje altijd vervoer nodig; een aanhanger is dan erg makkelijk, want dan hoeft niet iedereen te rijden. Da's mooi, want dan kan alleen de chauffeur niet genieten van wat frisse jongens tijdens het optreden. Je kunt bij toerbeurt dan chauffeur zijn; hartstikke eerlijk.

Chris Wolstenholme
28 augustus 2004, 12:52
mits je roze papier heb :(


( nee geen pleepapier )

AntY
28 augustus 2004, 13:21
busje is nog beter :)