PDA

View Full Version : isoleren binnenkant van een stratocaster



willer
26 augustus 2004, 00:46
Weet iemand hoe je de binnenkant van een stratocaster het beste kan isoleren tegen storingen van buiten af? Kopierfolie??
En waar koop je dit?

piezo
26 augustus 2004, 08:35
Koperfolie kun je gewoon bij een goede metaalwinkel kopen. In Rotterdam bij de "Metaalwinkel" dicht bij het Feijenoord stadion. Werkt goed, maar is vrij veel werk. Je moet stukken/stroken in de juiste vorm knippen en dan alle naden dichtsolderen.
Alternatieven zijn:
- (zelfklevende) aluminiumfolie, gemakkelijk maar kwetsbaar en minder goed als afscherming
- geleidende verf, zilverhoudend is vrij duur in aanschaf, koolstofverf werkt niet zo geweldig

bert k
26 augustus 2004, 09:24
En vergeet niet om de afscherming aan de aarde te solderen!

Stratman70
26 augustus 2004, 10:36
Ik prefereer de geleidende verf boven de folie. Als de folie er niet goed in zit en er zitten "lekken" (gaten) in, dan krijg je misschien wel meer storing dan voorheen.

Maar als je redelijk goede elementen hebt en een standaard slagplaat met zo'n foliestuk bij de electronica dan is het m.i. zelfs niet echt nodig om dat allemaal te gaan doen.
Als je versterker niet geaard is, blijf je brom houden bijv.

piezo
27 augustus 2004, 10:45
Nadeel van afscherming in het algemeen is dat je extra capaciteit aanbrengt en dus wat extra hoogverlies krijgt. Het is maar wat je het belangrijkste vindt.

dejohan
27 augustus 2004, 11:39
http://www.guitarnuts.com/wiring/shielding/shield3.php

Anavrin
27 augustus 2004, 12:50
die geleidende verf, hoe heet dat spul eigenlijk precies?
Ik heb namelijk vorig jaar m'n bas laten afschermen, en volgens mij zei die gitaarbouwer dat dat spul zilvergrafiet heette, maar in elke winkel waar ik nadien ben geweest voor dat spul, kreeg ik als antwoord: Wat? Daar heb ik nog nooit van gehoord.