PDA

View Full Version : verschillen tussen Fender strat usa-japan-mexico



willer
26 augustus 2004, 00:22
Ik wil in de toekomst misschien een tweede stratocaster kopen (naast m'n huidige usa strat).
Wat zijn de (kwaliteits) verschillen tussen de amerikaanse, mexicaanse en japanse strats?
Volgens mij is het best de Amerikaanse, dan de Japanner en uiteindelijk de Mexicaanse....of moet kan het iets genuanceerder??
Uit welke jaar komen bv de beste Japanse Fenders? Hoe zijn deze elementen? Moet ik die gelijk vervangen of klinken die ok...?

Ik ben van plan om er uiteindelijk eentje 2e hands via internet aan te schaffen.

GuitarMaster
26 augustus 2004, 01:12
De USA strats zijn eigenlijk beter dan de andere 2 omdat ze uit beter hout/onderdelen zijn gemaakt. Ik vind trouwens dat veel Japanners weinig onderdoen voor USA strats, zeker voor het verschil in prijs. Of de elementen goed klinken moet je zelf maar bepalen, de meeste Jap strats waarop ik heb gespeeld klinken echt niet minder dan USA's.

Als ik een 2e handse strat zou kopen zou ik kijken naar een USA of een japanner, omdat ze allebei wel een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben (de jappen misschien nog wel een betere). Mexicanen vind ik over het algemeen wat minder, met een uitzondering daargelaten. Ik heb wel eens een mexicaanse '50 reissue bespeeld die erg goed klonk, net als de Jimmy Vaughan signature (ook een mexicaan dus).

Stratman70
26 augustus 2004, 10:50
Ik zou voor een Japanner gaan. Als je dan toch via internet gaat kopen, zou ik zelfs een JV strat overwegen. Op de meesten staan wel de merknaam Squier, maar die gitaren zijn niet voor niks zo beroemd. Het is misschien één van de beste series die Fender ooit gemaakt heeft. En ZEKER beter dan de USA strats die in die tijd werden gemaakt. Het is echt een sprookje dat een USA strat per definitie beter is. Ik heb ooit een USA strat uit 1979 gehad en heb hem ingeruild voor een Japanse '72 re-issue uit '85 ofzo en heb er geen seconde spijt van gehad, het is nu my main axe, my number 1.
De JV strat is eigenlijk de beste strat die ik heb, maar de vorige eigenaar dacht er waarschijnlijk net zo over, want de frets zijn erg versleten, maar nog altijd goed bespeelbaar.

dejohan
26 augustus 2004, 11:32
Jaren 80 Japanners zijn idd erg goed.

Maar als je tweedehands koopt, en je kan 500€ ofzo uitgeven, dan kan je al een USA Strat kopen. Ik zou dan toch het zekere voor het onzekere nemen en de USA kopen.
Als je echter een Jap zou kunnen vinden voor minder dan 350, zou ik het zeker doen.

BartL
26 augustus 2004, 11:39
Is altijd moeilijk.
Een jap is misschien soms wel beter (en een stuk goedkoper). Maar stel dat je hem over een jaar of 2weg wil doen (als hij misschien/onverhoopt niet bevalt) dan geraak je een USA sneller kwijt dan een jap...denk ik.

jaywalker
26 augustus 2004, 12:46
Ik zweer bij japanse fenders!
Ik heb nu een japanse strat uit 92. En dat ding roeleert gewoon. Enige wat er aan die jappen mankeert is de potmeters en vaak de tuners (al heb ik geen last van de tuners). De elementen verscheelt per smaak. Ik vind de elementen van mijn strat goed klinken. Ik ga wel de brug single coil vervangen met mijn squier humbucker (die scheurt gewoon als de tering).

Ik heb sinds een paar weken nu ook een japanse jaguar. Super ding, maar zoals bijna alle jaguars. (de brug spoort niet echt) dus daar ga ik wat aan laten doen. Ik heb nu van dude seymour duncan quarterpound element gekocht. Gewoon om even uit te proberen of dat beter klinkt. Als dat beter klinkt dan laat ik ze gewoon zitten.

dejohan
26 augustus 2004, 14:03
Ik zweer bij japanse fenders!
Ik heb nu een japanse strat uit 92. En dat ding roeleert gewoon. Enige wat er aan die jappen mankeert is de potmeters en vaak de tuners (al heb ik geen last van de tuners). De elementen verscheelt per smaak. Ik vind de elementen van mijn strat goed klinken. Ik ga wel de brug single coil vervangen met mijn squier humbucker (die scheurt gewoon als de tering).

Ik heb sinds een paar weken nu ook een japanse jaguar. Super ding, maar zoals bijna alle jaguars. (de brug spoort niet echt) dus daar ga ik wat aan laten doen. Ik heb nu van dude seymour duncan quarterpound element gekocht. Gewoon om even uit te proberen of dat beter klinkt. Als dat beter klinkt dan laat ik ze gewoon zitten.

Ik heb eens tegelijk een Japanse en een USA strat gehad (had de USA al, maar kon de Jap kopen voor 150 euro, héhé). Ik heb ze dus goed kunnen vergelijken, en hoewel de twee gitaren qua bespeelbaarheid en afwerking gelijkaardig waren, klonken de USA pups beter. De Japanse klonken goed, maar de USA leken hotter, minder iel.

Lune-a-tic
26 augustus 2004, 17:11
De Japanse klonken goed, maar de USA leken hotter, minder iel.
Dat is nog eens rechtsreeks vanuit de kontzak (lees de portefeuille) gesproken zie.
Voor de rest is dit het zoveelste slap gelul, een gitaar is goed als ze goed is PUNT of ze nu van Timboektoe of Kuttekoven afkomstig is.

dejohan
26 augustus 2004, 17:41
De Japanse klonken goed, maar de USA leken hotter, minder iel.
Dat is nog eens rechtsreeks vanuit de kontzak (lees de portefeuille) gesproken zie.
Voor de rest is dit het zoveelste slap gelul, een gitaar is goed als ze goed is PUNT of ze nu van Timboektoe of Kuttekoven afkomstig is.

Raar, een opmerking als "Ik heb twee goede gitaren, maar de ene is beter dan de anderen" brengt jou compleet van kaart.
Jij moet wel een heel arme denkwereld hebben als er voor jou maar twee toestanden besztaan die een gitaar kan hebben: goed of slecht. Laat me raden: een continuüm van slecht naar goed is te moeilijk voor je bevattingsvermogen?

Of is het iets anders? Is het volgens jou echt onmogelijk dat ik de USA beter vond klinken dan de Jap? Kan dat ALLEEN maar kontzakdenken zijn? Nou, dan weten we hoeven we jou op de schaal van kortzichtigheid moeten plaatsen, euh, vraag nu niet wat dat betekent, dat ga je toch niet begrijpen.

Lune-a-tic
26 augustus 2004, 20:57
Of is het iets anders? Is het volgens jou echt onmogelijk dat ik de USA beter vond klinken dan de Jap?

Kijk nog eens naar Spinal Tap, en wijs er niet teveel naar.


maar kon de Jap kopen voor 150 euro, héhé Dat vettig lachje was er net over.

dejohan
27 augustus 2004, 09:41
maar kon de Jap kopen voor 150 euro, héhé Dat vettig lachje was er net over.

Je hebt wel een hele grote omweg gemaakt om gewoon te zeggen dat je jaloers bent.

jaywalker
27 augustus 2004, 09:47
Kinderen :evil: !


Anyway ik heb vaak mijn strat vergeleken met USA modellen, maar moet eerlijk zeggen dat ik er geen één heb gevonden waar mijn jap voor onderdoet.
Misschien is het omdat mijn jap. van een oudere leeftijd is omdat ie in 92. is gemaakt of omdat je japanse modellen gewoon goed zijn.

Chris Wolstenholme
27 augustus 2004, 10:54
hoe staan de koreanen ten opzichte van de USA ?

Fuhgawz
27 augustus 2004, 12:31
Ik doe hier net het nieuwe foldertje van de EMI open en zie dat ze standaaard Stratocaster en Telecasters (Mexico dus) in de aanbieding hebben voor €499. Is dat een beetje een goede aanbieding of niet?

munkie
27 augustus 2004, 13:53
Gewoon een Jap Tokai kopen en daar Fender USA elementen, liefst Texas Special opzetten. Oud Japans Spreekwoord:
"Hij die een dag gelukkig wil zijn moet zich bedrinken.
Hij die een maand gelukkig wil zijn moet gaan trouwen.
Hij die de rest van zijn leven gelukkig wil zijn moet een Tokai kopen."
:-D :-D :-D :-D :-D

Lune-a-tic
27 augustus 2004, 18:40
Zeggen dat 1 USA 2 JAP en 3 MEX is, is bullshit, een goeie gitaar is een goeie gitaar, en daar blijf ik bij.
De herkomst is van geen enkel belang, ook de prijs niet.
Dus geringschattend doen over een gitaar van 150 euri is totaal misplaatst.

Baker
28 augustus 2004, 15:51
Zeggen dat 1 USA 2 JAP en 3 MEX is, is bullshit, een goeie gitaar is een goeie gitaar, en daar blijf ik bij.
De herkomst is van geen enkel belang, ook de prijs niet.
Dus geringschattend doen over een gitaar van 150 euri is totaal misplaatst.

Nou, dat vind ik overdreven.

Ik heb zelf een mex bass.
bevalt prima. Het viel mij ook op dat ik (in de winkel) verassend weinig verschil kon horen/voelen tussen een USA en een mex/jap.

Squier (spelling?) is toch wel wat anders hoor vind ik.
de afwerking is (vaak) duidelijk minder, en het kan echt beroerd klinken. Hoewel er ook weer verschil zit tussen een Squier en een Squier .

voor duurdere gitaren worden vaak duurdere materialen gebruikt. ook zijn het (duurdere) vakmensen die langer aan de gitaar werken, volgens een hogere kwaliteits normen. Toch kan daar ook weer verschil in zitten.
Jouw gitaar zal bij wijze van spreken maar net door een vakantiewerker in elkaar gezet worden.....

toch kan je rustig stellen dat DE KANS dat een USA gitaar beroerd klinkt/speelt veel kleiner is dan DE KANS dat je een je voor 150 euro (een nieuwe) goede gitaar koopt...

mijn Conclusie,

het verschil tussen een gitaar van 800 euro en 1500 euro is moelijk te horen. Maar voor 150 euro voor een nieuwe gitaar heb je DOORGAANS niet zo veel soeps.

Stratman70
28 augustus 2004, 16:11
Gewoon een Jap Tokai kopen en daar Fender USA elementen, liefst Texas Special opzetten. Oud Japans Spreekwoord:
"Hij die een dag gelukkig wil zijn moet zich bedrinken.
Hij die een maand gelukkig wil zijn moet gaan trouwen.
Hij die de rest van zijn leven gelukkig wil zijn moet een Tokai kopen."
:-D :-D :-D :-D :-D

:D :-D :D :-D :D :-D :D :-D :D :-D :D :-D :D :-D :D

Helemaal mee eens!!!!!!!

Lune-a-tic
28 augustus 2004, 16:42
Nou, dat vind ik overdreven.
Natuurlijk is dat overdreven, hoe krijg je anders op dit forum waar meestal alleen maar gescholden en geroepen word nog iets serieus gezegd.
Kijk, jij bent blij met je MEX bas en hebt verrassend weinig verschil gevonden met een USA, jij hebt tenminste geen oogkleppen aan.
Maar nu Squier met Fender vergelijken ligt een stuk moeilijker, in de discussie ging het over JAP en USA Fender.
En daar, daar blijf ik bij, is zeer weinig verschil tussen te vinden. Sterker nog, een aantal USA strats moeten gewoon de duimen leggen tegen MEX of JAP strats. Net zoals een auto op maandag gemaakt etc...je zal maar het geluk of het ongeluk hebben om daar op te vallen.
Die jongens in Mexico werken zich ook de ziel uit de naad om mooie en goeie gitaren te leveren, en ze hebben evenveel capaciteiten als amerikanen. Beweren dat USA altijd beter is ,is bijna racisme, potverdorie nog an toe zeg...

metallic
28 augustus 2004, 16:47
btw een usa stratocaster krijg je nu al voor 599....geen squier dus..bij musictore in keulen

dejohan
30 augustus 2004, 09:24
Natuurlijk is dat overdreven, hoe krijg je anders op dit forum waar meestal alleen maar gescholden en geroepen word nog iets serieus gezegd.


... zegt diegene die in dit topic is beginnen te schelden. Wie de bal kaatst...

Kijk, ik zeg dat ik één (1) US en één (1) jap heb kunnen vergelijken, en dat de US beter klonk. Ik heb genoeg ervaring met gitaren om te weten wat ik hoor, los van alle vooroordelen.
Ik heb nergens gezegd dat elke USA strat zowiezo beter is als een Jap, alleen bij die twee die ik in handen heb gehad was de USA beter qua geluid. Period. Andere heb ik niet bespeeld dus daarvan kan ik niks zeggen.

Maar als er dan zo'n wijsneus mij dan komt vertellen dat ik uit mij nek lul en dat ik aan kontzakdenken doe, terwijl ik nergens zeg dat USA fenders altijd beter zijn, dan kan je van mij een gepeperde repliek verwachten.

ToolRulez
30 augustus 2004, 10:00
Ik heb een MIJ Strat uit '97 en ik ben tot nu toe nog geen betere tegengekomen. De finish zit er loeistrak op en is keihard (soort van rood-sparkle), de afwerking benadert de perfectie.
De sound is ook geweldig, deze wordt wel geholpen door het Custom Shop elementensetje wat er op zit. De tussenposities zijn echt absolute tone-heaven bij deze gitaar!

Lune-a-tic
30 augustus 2004, 13:23
Kijk, ik zeg dat ik één (1) US en één (1) jap heb kunnen vergelijken, en dat de US beter klonk. Ik heb genoeg ervaring met gitaren om te weten wat ik hoor, los van alle vooroordelen.
Dat laatste betwijfel ik niet, maar je bent de zoveelste om de myhte dat "USA boven alles staat" levend te houden, en daar krijg ik nog altijd de kriebels van. Proberen die handel, en als ze klinkt maakt het geen fuck uit waar die gitaar gemaakt is.
En wat de 'handelswaarde' of 'verkoopwaarde' betreft, als het om investeren of speculeren gaat kan je er best niet op spelen, en wie gaat DAN vertellen wat beter klinkt.

dejohan
30 augustus 2004, 13:29
En wat de 'handelswaarde' of 'verkoopwaarde' betreft, als het om investeren of speculeren gaat kan je er best niet op spelen, en wie gaat DAN vertellen wat beter klinkt.

:lol:

Trouwens: de Jap heb ik nog, de USA heb ik geruild voor een andere gitaar. Ik heb er geen spijt van: het verschil in kwaliteit tussen de US en de Jap was klein genoeg om de Jap te houden en de US te ruilen voor een andere goede gitaar.

Diedo
30 augustus 2004, 15:43
Beweren dat USA altijd beter is ,is bijna racisme, potverdorie nog an toe zeg...

mooie vergelijking! haha! ik zou om principiele redenen liever een gitaar uit japan nemen dan een uit amerika, als de kwaliteit min of meer vergelijkbaar is welteverstaan. :wink:

The_RockeR13
13 september 2004, 15:43
Een vriend van mij heeft een fender mexico gekocht 2e hands voor 230 euro, is dat een beetje goed?

Fluffy
13 september 2004, 16:00
lijkt me een goede prijs, al weet ik weinig dan over de gitaar zelf dan

The_RockeR13
13 september 2004, 16:19
lijkt me een goede prijs, al weet ik weinig dan over de gitaar zelf dan

gelukkig maar :D

The_RockeR13
13 september 2004, 17:48
wat is dan de gemmidelde advies prijs van een mexico fender?

Fluffy
13 september 2004, 21:13
2 de hands of nieuw ??

kijk ff op marktplaats, kun je een beetje een plaatje schetrsen van de prijs

Diedo
13 september 2004, 21:15
ik gok een slordige 400 a 450 uiers... voor de goedkoopste modellen dan.

The_RockeR13
14 september 2004, 14:47
Zijn die dingen beter kwa kwalitiet dan yamaha pacifica's?

Diedo
14 september 2004, 15:08
hmm weet ik niet... ik heb ze nog niet naast elkaar gehad. de fender zal wel beter zijn dan de goekope pacifica´s, maar de dure pacifica´s zjin denk ik toch weer beter (en ook duurder dan de fender)
dus je zal ze naast elkaar moeten zetten om echt te kunnen vergelijken.

The_RockeR13
14 september 2004, 15:41
ga ik ook doen 8-) ik heb een yamaha pacifica 604w en me vriendje nu dus een fender mexico 8-)

Diedo
14 september 2004, 16:17
EDIT: dubbel

Diedo
14 september 2004, 16:18
hmm ik denk dat die fender het misschien moet afleggen tegen de yamaha... wel allebei zelfde pickup configuratie? ik ben benieuwd...

The_RockeR13
14 september 2004, 19:53
nee mijne (pac 604w) heeft nog een humbucker en die van me vriend alleen single coil denk

Distance
6 oktober 2004, 17:25
Ik ben nu al een tijdje in het bezit van een Fender Sambora Signature model (Mexico). DiMarzio pickups, floyd rose brugje.. Niets mis mee.