PDA

View Full Version : De Hals



Maroetoo
26 augustus 2004, 01:07
Goed je gaat dus een gitaarbouwen maar je besluit om de hals niet zelf te gaan bouwen omdat dit toch te ingewikkeld is.

Je bouwt een Les Paul model body en nu wil je een goede les paul hals hebben.

Wat doe ?

Je koopt een 2e hands les paul en sloopt de hals eraf
Je koopt een nieuwe hals.

In het eerste geval vraag ik mij af welk merk hiervoor in aanmerking komt.
In het 2e geval vraag ik mij af waar ik les paul halzen kan kopen en of dit wel zo voordelig is

Bedankt

schwalbe
26 augustus 2004, 10:53
Als een hals maken je te moeilijk is, dan zou ik sowieso niet aan een set neck beginnen.... gaat geheid mis. Het inlijmen van de hals is veel moeilijker dan het lijkt.
Als je er toch aan wilt beginnen koop dan de hals eerst, dan kun je de body precies passend maken op die hals. In de gitaarfabriek hebben ze de luxe dat ze er zoveel halzen hebben liggen dat ze het perfecte body-hals-paar bij elkaar kunnen zoeken..thuis zelfbouwen betekend dat je grote kans hebt dat je met een niet al te gelukkig 'huwelijk' tussen hals en body te maken krijgt.

Maroetoo
27 augustus 2004, 17:06
Als een hals maken je te moeilijk is, dan zou ik sowieso niet aan een set neck beginnen.... gaat geheid mis. Het inlijmen van de hals is veel moeilijker dan het lijkt.
Als je er toch aan wilt beginnen koop dan de hals eerst, dan kun je de body precies passend maken op die hals. In de gitaarfabriek hebben ze de luxe dat ze er zoveel halzen hebben liggen dat ze het perfecte body-hals-paar bij elkaar kunnen zoeken..thuis zelfbouwen betekend dat je grote kans hebt dat je met een niet al te gelukkig 'huwelijk' tussen hals en body te maken krijgt.

Maar waar kan ik losse les paul halzen krijgen?

fred dons
28 augustus 2004, 08:02
als het bolt-on is bij www.warmoth.com

als het een gelijmde lp nek moet zijn dan wordt dat een stuk moeilijker
(ik ken alleen individuele bouwers die een LP nek maken en dat is zeker niet goedkoop)