PDA

View Full Version : Zelf een gitaar bouwen: fotoreportage



Gitaarbouwer
25 augustus 2004, 23:55
Hoi,

Ik bouw mijn eigen akoustische gitaren. Dit is een hobby waar ik sinds kort mee begonnen ben. Om iedereen te laten meegenieten, heb ik een fotoreportage over de bouw van de gitaren op mijn website geplaatst. De site wordt regelmatig voorzien van de nieuwste foto's. Neem daarom gerust een kijkje op:

http://www.xs4all.nl/~renegade/29

Veel kijkplezier!

prs
26 augustus 2004, 00:51
Wow! Dat ziet er professioneel en mooi uit.

De eerste gitaar is voor jezelf
De tweede gitaar is voor je broer
En de derde gitaar wordt voor mij :wink:

Ik vind ze echt mooi, en knap hoe je het bouwt.
Hoe krijg je in godsnaam die buigingen in het hout (heb ik me altijd afgevraagd).
Mooi zeg, ga je ook nog iets speciaals met inlay doen?

Heb je een prijsschatting van wat beide gitaren (zowel 1 als 2) je in totaal kosten (alleen materiaal, geen uren)?

m^rton
26 augustus 2004, 17:37
Dat is knap werk. Jammer dat er nog geen 'echt' resultaat te zien is.
Heb je eerst wat boeken doorgespit of doe je zomaar iets?

Gitaarbouwer
26 augustus 2004, 20:38
Thanx:-)
Ik ben er, als beginner, ook best trots op. Het duurt nog wel een maand of drie voordat de eerste gitaar af is. Momenteel ben ik druk bezig met het tunen van het bovenblad. Het tunen van een gitaar laat zich trouwens niet makkelijk op een foto vastleggen.
Het bouwen gaat op een professionele manier en onder begeleiding. Wel streven we naar het gebruik van huis-tuin-en-keuken gereedschappen. Dit lukt aardig.
Materiaalprijs guitar #1 350 Euro en voor guitar #2 550 Euro.
Enne, gitaar #3 gaat er zeker komen. Deze zal zo'n 1000 Euro gaan kosten bij gebruikmaking van de materialen à la guitar #2. Wie de nieuwe eigenaar wordt, weet ik nog niet. Misschien wel degene die zich hier als eerste meldt:-)

Gitaarbouwer
1 september 2004, 00:21
Hoi,

Deze week weer vorderingen gemaakt met de bouw van gitaar #2. Zie daarom de nieuwste foto's op:

http://www.xs4all.nl/~renegade/29/

Groetjes!

prs
1 september 2004, 00:34
Ziet er wederom klasse uit!
Ik vind het knap hoe je die buigingen in het hout krijgt, echt respect!

Gitaarbouwer
18 september 2004, 22:43
Eindelijk weer nieuwe foto's geplaatst!

Na een drukke week en een paar dagen ziekte, heb ik niet de voortgang kunnen boeken die ik graag had gewild. Maar toch is het leuk om te zien hoe ik bijv. heb staan *prutsen* :lol: om de blokrandjes te zagen. Wat een enorm takkenwerk zeg!

Tevens heeft de website een gedaanteverwisseling ondergaan. Alles ziet er nu wat gelikter uit. De pagina is ook wat trager geworden door het gebruik van flash trucjes, maar dat mag de pret niet drukken hoop ik....

Wederom veel kijkplezier gewenst op http://www.xs4all.nl/~renegade/29/ !

chennie
24 september 2004, 15:40
ziet er inderdaad mooi uit, niet alleen de gitaren, maar ook je flashy foto album =)

Gitaarbouwer
25 september 2004, 22:21
Hi,

Bedankt PRS en Chennie voor de complimenten! Dat is altijd leuk om te horen.
Er zijn weer nieuwe foto's geplaatst op de website. Zie mapje "Guitar 2 part three". Ik heb me bezig gehouden met het bevestigen van de blokrandjes in de gitaar. Hiervoor heb je héééééééél veel lijmklemmen nodig. Het zijn daarom ook kleurrijke foto's geworden!

http://www.xs4all.nl/~renegade/29/index.htm

Gitaarbouwer
31 oktober 2004, 19:07
Hehe,
Er staan weer een paar nieuwe fotootjes bij. Van de eerste gitaar heb ik de achterkant erop zitten. Van de tweede gitaar heb ik de toonbalkjes gemaakt aan de hand van papieren mallen.

Zie http://www.xs4all.nl/~renegade/29/index.htm

Gitaarbouwer
7 mei 2005, 23:52
Hoi,

Er zit weer schot in mijn gitaarbouw activiteiten. Ik ben het bouwen een tijdje gigantisch beu geweest en heb de body en hals in de hoek gesmeten. Maar nu ben ik weer vol goede moed en heb gitaar nummer 1 bijna afgerond. Hij staat nu lekker in de grondlak te glimmen en glanzen!

Foto's op:
http://www.xs4all.nl/~renegade/29

Mattia
8 mei 2005, 17:17
Oei...alles nu weer goed?

Enfin, ziet er allemaal strak uit. Ik moet maar eens m'n tweede afbouwen, kan ik zeggen de eerste twee (bijna) binnen een jaar af zijn gekomen. Heb je die pyramid bridge trouwens zelf gemaakt?

Gitaarbouwer
8 mei 2005, 21:31
Hoi Mattia,

Ja hoor, er is nooit daadwerkelijk iets aan de hand geweest. Had het gewoon zo enorm druk met andere dingen dat er van bouwen niets meer kwam. Maar ik heb nu de smaak weer te pakken en zit in de afrondende fase. Momenteel ben ik alle oneffenheden in het hout aan het wegwerken met de poriënvuller. Beetje vuller, beetje schuren, beetje vuller, beetje schuren enz... enz... Dit kost veel tijd. Ik hoop over twee weken de gitaar in de uiteindelijke lak te kunnen spuiten. Daarna de hals en brug plaatsen, vervolgens fretten en de kam e.d. stellen en klaar is kees. Zeg over een maand is hij klaar.
Tenslotte wil ik nog een geluidsfragment maken om op de website te plaasten. Daar heb ik de apparatuur en know-how niet voor, dus ik zal t.z.t. wel ergens een 'Hulp gevraagd'-berichtje plaatsen.
De brug is standaard en is een kopie van de brug op een Martin gitaar (type onbekend). Gekocht bij http://www.outbackacoustics.nl/.
Ik blader op gezette tijden door de foto's op je website. Met name de pearl/abalone inlay op de toetsen en bodies vind ik zeer indrukwekkend. Komt er nog eens een fancy albumpje op je site? Dat bladert wat makkelijker :lol:

Gitaarbouwer
8 mei 2005, 22:16
Nog even over de pyramid bridge. Dit vond ik op i'net:

The most familiar guitar bridge among the early Martin instruments is the famous "pyramid" bridge: So named because of the stylized pyramid designs carved at the ends, these hand carved rectangular bridges were standard equipment for most of Martin's first one hundred years of production! Talk about consistent designs!

Zie zo, heb ik weer wat geleerd.

Mattia
8 mei 2005, 23:00
Heh. Nou, als ik tijd heb (lees: als ik niet als een gek aan het bouwen ben) ga ik m'n echte website eens updaten, en de plaatjes binnen een cotext plaatsen, beetje verhaal erbij enzo. Momenteel zijn ze inderdaad 'gewoon' in een directory gedumpt. Als het zover is, plaats ik hier en in nmig wel een berichtje, denk ik zo ;-)

Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

Gitaarbouwer
9 mei 2005, 23:20
Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

Ik heb van de week de stemvork er nog even opgezet. De toon blijft bijna 20 seconden hoorbaar doorklinken. Het minimum voor een "goede gitaar" is 10 seconden. Dit is een aanwijzing dat het qua akoustiek wel goed komt met deze gitaar. Hij zal zeker beter klinken dan mijn huidige fabrieksgitaar (Jasmine - dochter van Takamine), dat is zeker.

Bedankt voor de tip over de wachttijd, ik zal er rekening mee houden.

Gitaarbouwer
10 mei 2005, 23:10
Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

De gitaar gaat zeker een heel stuk beter klinken dan mijn huidige gitaar (een Jasmine, uit de stallen van Takamine). Ik heb van de week met de stemvork nog even naar de body geluisterd. Je moet de toon minimaal 10 seconden kunnen horen doorklinken op alle plaatsen van de body. Bij de nieuwe gitaar klonk de toon overal bijna 20 seconden door, in tegenstelling tot mijn huidige gitaar waarvan de toon op de ene plek 10 à 12 seconden doorklonk en op een andere plaats weer 15 à 16 seconden. Dat is een indicatie dat de nieuwe vast beter (harder en gebalanceerder) gaat klinken dan mijn huidige gitaar.

Bedankt voor je tip. Ik zal er aan denken.

Wat is er toch aan de hand met dit forum??? Posten lukt soms niet of de posting verschijnt juist (drie)dubbel...

Gitaarbouwer
10 mei 2005, 23:11
Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

De gitaar gaat zeker een heel stuk beter klinken dan mijn huidige gitaar (een Jasmine, uit de stallen van Takamine). Ik heb van de week met de stemvork nog even naar de body geluisterd. Je moet de toon minimaal 10 seconden kunnen horen doorklinken op alle plaatsen van de body. Bij de nieuwe gitaar klonk de toon overal bijna 20 seconden door, in tegenstelling tot mijn huidige gitaar waarvan de toon op de ene plek 10 à 12 seconden doorklonk en op een andere plaats weer 15 à 16 seconden. Dat is een indicatie dat de nieuwe vast beter (harder en gebalanceerder) gaat klinken dan mijn huidige gitaar.

Bedankt voor je tip. Ik zal er aan denken.

Wat is er toch aan de hand met dit forum??? Posten lukt soms niet of de posting verschijnt juist (drie)dubbel...

Gitaarbouwer
10 mei 2005, 23:11
Heh. Nou, als ik tijd heb (lees: als ik niet als een gek aan het bouwen ben) ga ik m'n echte website eens updaten, en de plaatjes binnen een cotext plaatsen, beetje verhaal erbij enzo. Momenteel zijn ze inderdaad 'gewoon' in een directory gedumpt. Als het zover is, plaats ik hier en in nmig wel een berichtje, denk ik zo ;-)

Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

Gitaarbouwer
10 mei 2005, 23:12
Heh. Nou, als ik tijd heb (lees: als ik niet als een gek aan het bouwen ben) ga ik m'n echte website eens updaten, en de plaatjes binnen een cotext plaatsen, beetje verhaal erbij enzo. Momenteel zijn ze inderdaad 'gewoon' in een directory gedumpt. Als het zover is, plaats ik hier en in nmig wel een berichtje, denk ik zo ;-)

Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

Gitaarbouwer
10 mei 2005, 23:14
Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

De gitaar gaat zeker een heel stuk beter klinken dan mijn huidige gitaar (een Jasmine, uit de stallen van Takamine). Ik heb van de week met de stemvork nog even naar de body geluisterd. Je moet de toon minimaal 10 seconden kunnen horen doorklinken op alle plaatsen van de body. Bij de nieuwe gitaar klonk de toon overal bijna 20 seconden door, in tegenstelling tot mijn huidige gitaar waarvan de toon op de ene plek 10 à 12 seconden doorklonk en op een andere plaats weer 15 à 16 seconden. Dat is een indicatie dat de nieuwe vast beter (harder en gebalanceerder) gaat klinken dan mijn huidige gitaar.

Bedankt voor je tip. Ik zal er aan denken.

Wat is er toch aan de hand met dit forum??? Posten lukt soms niet of de posting verschijnt juist (drie)dubbel...

Gitaarbouwer
10 mei 2005, 23:49
Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

De gitaar gaat zeker een heel stuk beter klinken dan mijn huidige gitaar (een Jasmine, uit de stallen van Takamine). Ik heb van de week met de stemvork nog even naar de body geluisterd. Je moet de toon minimaal 10 seconden kunnen horen doorklinken op alle plaatsen van de body. Bij de nieuwe gitaar klonk de toon overal bijna 20 seconden door, in tegenstelling tot mijn huidige gitaar waarvan de toon op de ene plek 10 à 12 seconden doorklonk en op een andere plaats weer 15 à 16 seconden. Dat is een indicatie dat de nieuwe vast beter (harder en gebalanceerder) gaat klinken dan mijn huidige gitaar.

Bedankt voor je tip. Ik zal er aan denken.

Wat is er toch aan de hand met dit forum??? Posten lukt soms niet of de posting verschijnt juist (drie)dubbel...

Gitaarbouwer
10 mei 2005, 23:52
Success met het afbouwen; hopelijk klinkt 'ie nog beter dan je had verwacht! Oh, en ik zou wel een week of twee wachten voordat je opnames gaat maken, omdat de klank zich ontzettend veel ontwikkeld in die eerste paar weken.

De gitaar gaat zeker een heel stuk beter klinken dan mijn huidige gitaar (een Jasmine, uit de stallen van Takamine). Ik heb van de week met de stemvork nog even naar de body geluisterd. Je moet de toon minimaal 10 seconden kunnen horen doorklinken op alle plaatsen van de body. Bij de nieuwe gitaar klonk de toon overal bijna 20 seconden door, in tegenstelling tot mijn huidige gitaar waarvan de toon op de ene plek 10 à 12 seconden doorklonk en op een andere plaats weer 15 à 16 seconden. Dat is een indicatie dat de nieuwe vast beter (harder en gebalanceerder) gaat klinken dan mijn huidige gitaar.

Bedankt voor je tip. Ik zal er aan denken.

Wat is er toch aan de hand met dit forum??? Posten lukt soms niet of de posting verschijnt juist (drie)dubbel...

harrie-beton
15 mei 2005, 00:34
woon je in de buurt van Groningen?
Ik heb hele goede spullen om akoestische planken op te nemen.

Een mp3 is net zo belangrijk als foto's

Gitaarbouwer
29 juni 2005, 20:44
woon je in de buurt van Groningen?
Ik heb hele goede spullen om akoestische planken op te nemen.

Een mp3 is net zo belangrijk als foto's

Hoi HB,

Vreemd dat ik dit bericht nooit heb zien verschijnen. In de forum overzichtslijst staat mijn naam nog steeds als auteur van de laatste posting vermeld, maar dat is kennelijk onjuist.

Maar goed, hartelijk dank voor je aanbod! Misschien maak ik er wel gebruik van, dat laat ik je dan nog wel weten. Ik kom nooit noordelijker dan Apeldoorn, maar van daaruit valt het wel mee naar Groningen.

Nogmaals dank.

Gitaarbouwer
29 juni 2005, 20:58
Hoi allemaal,

Het eind is in zicht!
Hals en body zijn samengevoegd.
Headplate staat strak in de lak en is gepolijst met Commandant en voorzien van een fris ruikende waslaag van Turtle wax. Het is een echte zwarte spiegel geworden!
Stelmechanieken zitten erop.

Nieuwe foto's op http://www.xs4all.nl/~renegade/29/.

Later!

Gitaarbouwer
2 juli 2005, 16:48
Ik heb de smaak te pakken: alweer nieuwe foto's in het flash fotoalbum op http://www.xs4all.nl/~renegade/29/, zie gitaar 1 deel 4. Dit keer is het plakken van de brug te zien.

Tot ziens!

dekort01
26 juli 2005, 00:23
Hoi,
Ook ik ben begonnen met het bouwen van een akoetische gitaar. Ik probeer een 000-18 te bouwen in de stijl van Martin van voor WOII. M'n vorderingen kun je zien op: http://home.tiscali.nl/gitaarbouw/.

Veel plezier en ik ben benieuwd naar je commentaar!

Gitaarbouwer
27 augustus 2005, 13:11
Ik ben er trots op om het heugelijke feit hier met jullie te delen:

Mijn eerste gitaar is klaar!

Her en der nog wat dingetjes afstellen en afwerken, maar oh man wat klinkt ie nu al prachtig, prachtig, prachtig! Echt tien maal voller, warmer en beter dan mijn huidige fabrieksgitaar. Ik ga geluidsopnames maken, welke ik t.z.t. ook zal publiceren.

Foto's van het eindresultaat op http://www.xs4all.nl/~renegade/29/.

Veel kijkplezier!

Mattia
27 augustus 2005, 19:07
Gefeliciteerd!

Geweldig gevoel is dat, he, je eigen gitaar voor het eerst bespelen? En let om m'n worden, de komende dagen/weken/maanden zal 'ie pas echt 'wakker' worden.

Zo, en nu terug naar de werkplaats, verderbouwen jij!

;-)

Dirk W
27 augustus 2005, 20:38
Is het niet veel leuker om die gitaar juist nu op te nemen? Dan kun je zien hoe hij zich in klank ontwikkeld, lijkt me wel interessant.
Verder moet ik zeggen dat ik ook erg onder de indruk ben van je bouwkunsten.

Gitaarbouwer
28 augustus 2005, 19:32
Gefeliciteerd!

Geweldig gevoel is dat, he, je eigen gitaar voor het eerst bespelen? En let om m'n worden, de komende dagen/weken/maanden zal 'ie pas echt 'wakker' worden.

Zo, en nu terug naar de werkplaats, verderbouwen jij!

;-)

Bedankt! Inderdaad een heerlijk gevoel. Het grappige is dat iedereen 'm mooi vindt om te zien, terwijl ik er zelf niet echt 100% tevreden over ben. Maar daar hebben we allemaal wel last van, denk ik....
Ik ben al geruime tijd bezig met mijn tweede gitaar. De bouw heeft bijna een jaar stil gelegen, maar ik ga nu op volle kracht verder:-)

Mattia
28 augustus 2005, 19:36
Gefeliciteerd!

Geweldig gevoel is dat, he, je eigen gitaar voor het eerst bespelen? En let om m'n worden, de komende dagen/weken/maanden zal 'ie pas echt 'wakker' worden.

Zo, en nu terug naar de werkplaats, verderbouwen jij!

;-)

Bedankt! Inderdaad een heerlijk gevoel. Het grappige is dat iedereen 'm mooi vindt om te zien, terwijl ik er zelf niet echt 100% tevreden over ben. Maar daar hebben we allemaal wel last van, denk ik....
Ik ben al geruime tijd bezig met mijn tweede gitaar. De bouw heeft bijna een jaar stil gelegen, maar ik ga nu op volle kracht verder:-)

Heh. Ik ken 't gevoel. De bouw van m'n eigen nummer 2 ligt ruim 10 maanden min of meer stil. Ander project moest eerst af (huwelijkskado enzo), en, nouja, toen kwam er vanalles tussen. Heb recent nog de end graft gedaan, binding moet erop, en dan lakken.

Gitaarbouwer
28 december 2005, 22:39
Hoi,

Ik heb weer wat nieuwe foto's geplaatst van mijn zelfbouw gitaar (de tweede inmiddels). De nieuwste foto's hebben met name betrekking op het frezen van de binding gleuven en het plakken van de bindingen.

Veel kijkplezier toegewenst op:
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/

Tot de volgende keer!

fred dons
29 december 2005, 08:12
heel mooi en smaakvol gedaan! :o

Gitaarbouwer
20 januari 2006, 23:58
Lekker, zo'n eindejaarsuitkering: ik heb in de kerstvakantie een hobby-lintzaagje voor mezelf gekocht voor de weggeefprijs van 70 eurootjes! Heb 'm al gebruikt en ben er helemaal mee in m'n sas! Het apparaat geeft een mooie zaagsnede. Ook ebben van plm. 4cm dik gaat goed.
En ik zou "ik" niet zijn, als ik er geen fotootjes van plaats op de site natuurlijk!

Dus bij deze nog maar een keer de link:-)
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/

(Guitar 2 - part 5)

JoostBaksteen
21 januari 2006, 00:18
Gaaf, ziet er goed uit. Dat met die schuur machine is ook een goed idee, mooie thickness sander :).

Gitaarbouwer
21 januari 2006, 08:44
Gaaf, ziet er goed uit. Dat met die schuur machine is ook een goed idee, mooie thickness sander :).

Ik heb er nog niet zo over nagedacht waarvoor ik die schuurmachine kan gebruiken. Misschien om het afdekplaatje van de trussrod wat dunner te maken. Dus inderdaad als thickness sander.

Gitaarbouwer
31 mei 2006, 17:50
Hi,

Ik voel me momenteel een hele coole gozer :), want niemand minder dan Harry Sacksioni himself heeft afgelopen zondag op mijn eerste dhz-gitaar gespeeld!!!!
Hij was positief verrast door de kleur en balans van het geluid. De speelbaarheid was een "ramp" door de te hoge actie. Daarentegen waren de intonatie en het lakwerk weer goed.
Kortom, kritiek waar ik iets mee kan en zal doen! Ik probeer binnenkort wat info op mijn site te zetten over het bovenstaande, maar gezien mijn enthousiasme kon ik jullie deze info niet langer onthouden :)

Mijn site: http://www.xs4all.nl/~renegade/29/
Klik op "My first guitar", dat is de gitaar waar Harry op speelde...

Vrgr

Dirk W
31 mei 2006, 18:13
Dat is zo cool! hoe krijg je dat voor elkaar? :nervous:
ik bedoel dat ie op je gitaar speelt. Je gitaar is ook cool daar niet van...

Gitaarbouwer
31 mei 2006, 22:40
Dat is zo cool! hoe krijg je dat voor elkaar? :nervous:
ik bedoel dat ie op je gitaar speelt. Je gitaar is ook cool daar niet van...

He Dirk,

Ik heb zondag een presentatie over gitaarbouw gegeven op de Pulling The Strings dag (meer info hierover op www.harrysacksioni.nl (http://www.harrysacksioni.nl)). Heb toen mijn gitaar meegenomen en een stukje gespeeld. Uiteraard wilde Harry Sacksioni de gitaar ook wel even proberen. En dat vond ik natuurlijk helemaal niet erg:)

Dirk W
1 juni 2006, 00:09
gaaf man, en dat je dan ook echt advies krijgt enzo. Leuk lijkt me dat!

Gitaarbouwer
1 juni 2006, 08:01
gaaf man, en dat je dan ook echt advies krijgt enzo. Leuk lijkt me dat!

Is ook leuk. Waarom wordt je geen lid van die club (geldt voor iedereen die dit leest)? Kost echt bijna geen drol!

Dirk W
1 juni 2006, 14:15
Ach, ik heb niet eens een akoustisch gitaartje. Alleen een spaanse en ik speel er nooit op. Ik ben toch echt een elektrische gitaren man.
Misschien als ik over 5 jaar nog gitaren bouw dat ik een akoustische bouw. Ik zit er ook over te denken een goedkoop chinees gitaartje te kopen.

Gitaarbouwer
4 juni 2006, 22:10
Vandaag begonnen met het finishen van de gitaar. Allereerst een laagje poriënvuller aangebracht. En wow, het ziet er nu al prachtig uit! Dit is uiteraard niet de uiteindelijke lak, want er komen nog een laag of 15 acryllak overheen, dus de komende weken ben ik druk met schuren, lakken, schuren, lakken etc....

Hier ff een plaatje van de back (black acacia):
http://www.xs4all.nl/~renegade/29_1/Photos/guitar/IMG_1775_1.JPG

rinaldo
4 juni 2006, 22:44
fantastisch,het ziet er prachtig uit, ik heb groot respect voor jullie allen die een acoustische gitaar bouwen. begin steeds meer zin te krijgen om het ook eens te proberen. maar mijn vraag, wat voor schuurpapier gebruik je tussen de lagen lak, droog of nat en welke korrel? ik heb net mijn tele in de eerste laagjes acryl lak gespoten maar ik moet zeggen dat het er een beetje sinaasappelig uitziet dus ik heb nog heel wat te schuren.

jan jansen
5 juni 2006, 10:02
fantastisch,het ziet er prachtig uit, ik heb groot respect voor jullie allen die een acoustische gitaar bouwen. begin steeds meer zin te krijgen om het ook eens te proberen. maar mijn vraag, wat voor schuurpapier gebruik je tussen de lagen lak, droog of nat en welke korrel? ik heb net mijn tele in de eerste laagjes acryl lak gespoten maar ik moet zeggen dat het er een beetje sinaasappelig uitziet dus ik heb nog heel wat te schuren.


http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=43489 deze heb ik doorgelezn.Veel nuttige info,

jan :rockon: :rockon:

rinaldo
5 juni 2006, 13:38
je hebt gelijk jan, ik had hem zelf ook al eens doorgelezen, maar ja ik hoor het graag van de mensen zelf iedereen heeft zo zijn eigen methodes lijkt me.

Javaca
5 juni 2006, 13:40
Je kan hiervoor beter zelf een apart topic openen Rinaldo.

rinaldo
5 juni 2006, 14:09
oke javaca je hebt gelijk. bij deze dan

Gitaarbouwer
5 juni 2006, 16:07
fantastisch,het ziet er prachtig uit, ik heb groot respect voor jullie allen die een acoustische gitaar bouwen. begin steeds meer zin te krijgen om het ook eens te proberen.

Thanks Rinaldo! Maar dat respect heb ik juist weer voor de elektrische bouwers! Ik zou me echt geen raad weten, hoor, als ik een el. gitaar zou moeten maken. Dat vergt net zo veel voorstudie als voor een ak. gitaar. Ik zou dat ook wel eens willen proberen :)

Mattia
5 juni 2006, 18:49
Thanks Rinaldo! Maar dat respect heb ik juist weer voor de elektrische bouwers! Ik zou me echt geen raad weten, hoor, als ik een el. gitaar zou moeten maken. Dat vergt net zo veel voorstudie als voor een ak. gitaar. Ik zou dat ook wel eens willen proberen :)

'tis maar een gevormde plank met wat gaten erin, hoor. Gewoon doen ;-)

Javaca
5 juni 2006, 19:09
Thanks Rinaldo! Maar dat respect heb ik juist weer voor de elektrische bouwers! Ik zou me echt geen raad weten, hoor, als ik een el. gitaar zou moeten maken. Dat vergt net zo veel voorstudie als voor een ak. gitaar. Ik zou dat ook wel eens willen proberen :)

Begin klein:
Bouw een electrische ukelele ;):p

Gitaarbouwer
28 juni 2006, 15:59
Hoi allemaal,

't Heeft even geduurd. Heb het ontzettend druk met allerlei dingen. Maar eindelijk is er weer een update van mijn site. Toegevoegd zijn de volgende zaken:

Harry Sacksioni's commentaar op mijn gitaar
Een videofragment waarin Harry op mijn gitaar speelt :rockon:
Nieuwe foto's van de tweede gitaar (part six en seven)
Dus als je ff tijd hebt, neem gerust een kijkje op:
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/

Muzikale groeten!

Javaca
28 juni 2006, 16:37
Wow dat ziet er erg goed uit Marko!
Ben benieuwd naar het resultaat :)

Gitaarbouwer
28 juni 2006, 18:12
Wow dat ziet er erg goed uit Marko!
Ben benieuwd naar het resultaat :)

Bedankt !

charlotte
28 juni 2006, 18:36
Hey gitaarbouwer :)

O. W. : One word : Gaaf !!!!!!!

Klinkt ook gaaf in mijn ogen (oren),niks mis mee.

Veel plezier met spelen hierop.

groetjes Charlotte :hippie:

DOc
28 juni 2006, 18:59
Poe ziet er echt strak uit, wat lijkt me het een machtig gevoel om een eigengebouwde gitaar te bespelen zeg vakwerk :cooler:

Gitaarbouwer
28 juni 2006, 22:18
Hi Charlotte, bedankt!

Hi Doc, het is inderdaad echt kicken om zo'n gitaar te maken. Zeker als ie voor het eerst in de lak gaat. Dan zie je voor het eerst hoe het hout ongeveer gaat worden aan het eind. Het is echt een heerlijk moment om de eerste laklaag erop te "mogen" aanbrengen! En bedankt voor het compliment!

hudson
3 juli 2006, 20:16
wow ziet er mooi uit! heel mooi afgewerkt! je kan er wel wat geld voor vrage, en lekker rijk worden^^
waar haal je trouwens je hout?

JoostBaksteen
3 juli 2006, 20:20
Cool, dat wordt wel wat :)

Ben benieuwd :)

Gitaarbouwer
3 juli 2006, 21:39
@Joost: bedankt!!


@Hudson: dank je. Gitaar één blijft lekker bij mij. Gitaar twee is bij voorbaat al verkocht (aan mijn broer; tegen kostprijs). Maar het lijkt me best leuk om mijn derde gitaar écht te verkopen aan een onbekende.
Ben eigenlijk best benieuwd wat er gebeurt als ik zo'n gitaar op Marktplaats zet voor bijv. 1500 euro. Of er dan echt mensen zijn die belangstelling hebben voor een gitaar van een onbekende bouwer.
Top hout komt trouwens bij Outback Acoustics (NL) vandaan. Back en sides van lmii.com (USA).

hudson
4 juli 2006, 00:19
hm ok thanks. weetje, als ik ergens naartoe gaat is het wel irri om altijd men setup mee te dragen, bv. op vakantie, dan neem ik men gitaar mee maar ik heb al gedacht om daarvoor een akoestische te kope dus als je ooit van plan bent em te verkopen, ik ben wel geintresseerd:p

Dirk W
4 juli 2006, 21:06
hm ok thanks. weetje, als ik ergens naartoe gaat is het wel irri om altijd men setup mee te dragen, bv. op vakantie, dan neem ik men gitaar mee maar ik heb al gedacht om daarvoor een akoestische te kope dus als je ooit van plan bent em te verkopen, ik ben wel geintresseerd:p

Dus je koopt een akoustische gitaar voor op je vakantie van 1500 euro?

Koop een aziatische plank voor 100 euro en je bent klaar. Die dingen zullen erg slijten bij het kampvuur.

Javaca
5 juli 2006, 01:24
Koop een aziatische plank voor 100 euro en je bent klaar. Die dingen zullen erg slijten bij het kampvuur.

Bijvoorbeeld Stagg...
Leuk voor bij, maar vooral ìn het kampvuur... 8-)

Gitaarbouwer
27 november 2006, 00:07
Het heeft even geduurd, maar ik heb weer tijd gevonden om verder te werken aan mijn tweede akoestische gitaar. En het einde is in zicht!!! De gitaar is gelakt en gepolijst. Ik sta nu op het punt om de hals te monteren. Maar die heeft nog wat finetuning nodig om 'm precies midden op de body te krijgen.

Ik zou zeggen: neem een kijkje in het fotoalbum op de site:
http://www.xs4all.nl/~renegade/29/
en klik op "My second guitar" en dan op part seven en eight.

Tot de volgende keer!
Marko

superfly
27 november 2006, 11:05
Een plaatje, als dat niet de winnaar van de volgende GitaarBouwMeeting wordt.......... Ben erg benieuwd hoe de klank zal zijn. FF flink doorklussen !!

Gitaarbouwer
28 november 2006, 22:45
Een plaatje, als dat niet de winnaar van de volgende GitaarBouwMeeting wordt.......... Ben erg benieuwd hoe de klank zal zijn. FF flink doorklussen !!

Nou, ik denk dat het als organisator lastig wordt om mezelf als winnaar uit te roepen :):) Maar ik ben ook wel erg benieuwd hoe ie gaat klinken.

Ik zag dat jij ook al zo'n mooi flashy fotoalbum hebt! Mijn site barst momenteel uit zijn voegen want mijn webruimte is op. 'k Zal dus alle foto's wat moeten verkleinen:(

oknarb180
29 november 2006, 01:40
Van mij mag jij als organisator natuurlijk ook mee doen.
De stemmen bepalen toch wie er wint?
Desnoods kan iemand uit het publiek helpen met het tellen van de stemmen.
Ik heb nergens gelezen dat je van deelname bent uitgesloten als je organisator bent, toch?

Wat betreft je project, ik heb de ballen verstand van akkoestische gitaren, maar ik vind het onwijs vet dat je zo'n constructie kunt maken.
Petje af hoor en nog eens mooi ook!!

Toch denk ik ook dat iedere zelfbouwer zich afvraagd: Hoe gaat ie straks klinken?
En dan maakt het niet uit wat voor constructie het is, maar het gaat om het samenspel tussen de gebruikte materialen en houtsoorten.

Spannend!!!

vr.gr.

Branko

robostrat
29 november 2006, 09:38
Wat betreft je project, ik heb de ballen verstand van akkoestische gitaren, maar ik vind het onwijs vet dat je zo'n constructie kunt maken.

+1

Zooowhe, erg mooi en deftig hoor...

goh, wat mensenhanden kunnen maken ;)

superfly
29 november 2006, 16:02
@ Marko; off-topic, maar ik kan je de tool JAlbum al of niet in combinatie met de Fotoplayer plugin van harte aanbevelen.
Resized in een beweging al je plaatjes inclusief thumbnailes. Reuze handig en gratis.

Bij nader inzien toch niet off topic dit is ook zelfbouw :dance:

Javaca
29 november 2006, 20:39
Erg mooi Marko!
Prachtige hazelfichte in het bovenblad :soul:

Voor foto's gebruik ik photobucket (www.photobucket.com) gratis, veel ruimte en makkelijk te dieplinken.
Veel succes en plezier bij het afbouwen.

Gitaarbouwer
29 november 2006, 21:22
Allemaal bedankt voor zoveel lof:)

@Superfly: ik zal eens kijken naar JAlbum. Het zou wel handig zijn als ik een mogelijkheid krijg om langere teksten te kunnen toevoegen aan de foto's, want dat is bij Firmtools Album Creator (mijn huidige album) minimaal.

@Javaca: 'k zal eens kijken bij Photobucket. Verschijnen er dan ook niet meteen allerlei popups?

Javaca
29 november 2006, 23:47
Ik heb er geen last van.
Gebruik het ook om hier op gitaarnet te posten. Werkt volgens mij perfect.

Gitaarbouwer
13 december 2006, 12:15
Hoi,

Ziezo, weer wat nieuwe foto's geplaatst. Dit maal het fijnafstellen van de hals-body joint en de halsmontage. Helaas bleek het fretboard niet geheel vlak, dus dat wordt momenteel gevlakt. Ook daar een foto van. Het einde is nu echt in zicht!
Zie http://www.xs4all.nl/~renegade/29/ en klik op "My second guitar" en dan part 8.


Groet,
Marko

PS. Over mijn gebrek aan webruimte: het bleek dat mijn foto's ruim 1MB per stuk waren, geen wonder dat er geen ruimte meer was :) Ik heb de size nu terug gebracht tot zo'n 50 à 100KB p.st.

B_2_the_a
13 december 2006, 12:29
damn,
das kut om daar achter te komen ;)


maarre! toppie!

Gitaarbouwer
21 januari 2007, 23:50
Hoi,

Na een kerstvakantie lang (en daarna) ploeteren om de laatste dingen in orde te maken, is het dan eindelijk zover: mijn tweede zelfbouwer is KLAAR!!!!!

Na tweeënhalf jaar en 200 uur zwoegen, met bloed, zweet en tranen, met vele tegenslagen gepaard gaand, kon ik vorige week eindelijk de snaren op deze gitaar leggen! Net als bij mijn eerste gitaar, kreeg ik ook deze keer weer kippenvel toen ik de snaren voor het eerst aansloeg. Wat een geluid! En wat een actie! Hij speelt echt superdesuper! De headplate moet nog een keer opnieuw in de lak want dat is niet helemaal goed gegaan, maar verder is ie helemaal "strak" om het zo maar te zeggen.

Graag had ik nog langer van de gitaar willen genieten, maar ja.... gisteren heb ik de gitaar kado gedaan aan mijn broer. Al wat rest zijn herinneringen en een handjevol foto's (opstapje naar de volgende alinea:))

Ik heb foto's klaarstaan van de laatste bouwactiviteiten (Guitar 2 part 10) en het uiteindelijke resultaat (Guitar 2 results). Dus neem gerust een kijkje op mijn site http://www.xs4all.nl/~renegade/29/.

Ben eigenlijk ook best benieuwd wat jullie ervan vinden.... :p

Muzikale groet,
Marko

DarknessAwaits
22 januari 2007, 01:24
Hij ziet er werkelijkwaar prachtig uit! Ik zal binnenkort even de tijd nemen om de hele reportage te bekijken, maar het resultaat is zoals al gezegd schitterend.

superfly
22 januari 2007, 11:28
Wow, die is mooi geworden, gefeliciteerd !
Heb je het geluid niet opgenomen zodat we 'm ook kunnen horen (mp3?)?
Je broer gaat hem toch nog wel uitlenen voor de DGBM ?

Wim

oknarb180
22 januari 2007, 14:00
Respect!!!!
En door de mooie presentatie op je site wordt ie nog mooier!
Geluksvogel, die broer van jou met zo'n mooie gitaar.

vr.gr.

Branko

Javaca
22 januari 2007, 18:07
Hij's prachtig Marko!

Je broer is een geluksvogel... 8-)

Gitaarbouwer
22 januari 2007, 22:45
Bedankt mannen! Ben er ook best een beetje trots op hoor!

@Superfly: tja, een mp3 had ik bij mijn eerste gitaar óók beloofd, maar die is er ook nooit gekomen. Ik beloof dus niets meer, maar wie weet komt het er nog eens van. Maar ik kan wel melden dat hij essentieel ánders klinkt dan mijn eerste gitaar. De gitaar heeft black acacia zij/achterkanten en de eerste gitaar mahonie. Moet zeggen dat black acacia een stuk mooier klinkt dan mahonie. Schijnt wat naar palissander te neigen.

Groet,
Marko

JoostBaksteen
22 januari 2007, 22:58
Cool ! Respect hoor, ziet er goed uit.

Heb je al plannen voor je volgende?

Gitaarbouwer
22 januari 2007, 23:16
Cool ! Respect hoor, ziet er goed uit.

Heb je al plannen voor je volgende?

Thanx!

Eh, nou, mijn vrouw wil graag een nieuwe kast in de keuken hebben. Een soort grutterskast. En daarna een nieuw bed met nachtkastjes. Dus die dingen moet ik eerst maar afwerken (ze zit er al 2 jaar op te wachten :)). Daarna zou ik graag een klein gitaartje willen maken. Dat wil zeggen kleiner dan een dreadnought. Dus misschien een Martin 00 of een Taylor 12. Of misschien wel een klassieke of flamenco gitaar. Tis maar net hoe de pet staat :-)
In de tussentijd lijkt het me wel leuk om wat eenvoudige reparatieklusjes te doen. Maar dat staat echt nog in de kinderschoenen en ik moet nog een hoop leren....

Marko

JoostBaksteen
22 januari 2007, 23:19
Haha, het bekende probleem, plannen zat, maar die tijd he.... :D

Ik wacht nu al met smart op het volgende project :)

ernieman
23 januari 2007, 00:31
Prachtig!
Als ie net zo goed speelt als ie eruit ziet is dit weer een topgitaar!

Fijn om weer eens wat acoustisch werk te zien. Ga zo door!

Gitaarbouwer
23 januari 2007, 20:35
Bedankt EJ!


Fijn om weer eens wat acoustisch werk te zien.
Helemaal mee eens! Ik kan ook niet genoeg krijgen van akoestische bouw-projectverslagen.

Marko

Enra
23 januari 2007, 20:47
Mooi project en een heel strak lakje!!! Mijn complimenten.

Gitaarbouwer
13 juli 2007, 19:58
Hoi,

Weer even een berichtje van mij. Tis behoorlijk rustig op het gitaarbouw-front. Ben momenteel meer bezig met werken, kinderen opvoeden en de Gitaarbouwersmeeting van 2008 (want die gaat er vast wel komen). Maar ik houd dit forum dagelijks in de gaten, hoor:)

Onlangs ben ik met mijn tweede zelfbouwgitaar naar de Pulling The Stringsdag van Harry Sacksioni geweest. Hij heeft de gitaar gekeurd. Voor wie het leuk vindt om dat te zien en horen: op mijn website staan een verslagje + videofragment van deze dag klaar. Dus neem gerust een kijkje op http://www.xs4all.nl/~renegade/29/!

Met een muzikale groet,
Marko