PDA

View Full Version : wat is de toegevoegde waarde van een equalizer



FNaRK
25 augustus 2004, 22:33
yoho menschjes

ik zit te dubben om een 19" equalizer aan te gaan schaffen, die dan in mijn huidige setup gebruikt moet gaan worden:

Jackson --> Line6 Pod Pro --> Marshall 8008 poweramp --> Marshall 1960 cabs (2 maal)

vraag: waar plaats je zo'n ding ? Vooraan, of als laatste, dus na je eindtrap. Of zou je hem in je FX-loop kunnen doen ?
vraag: EQ's zijn vaak stereo, kun je nu met de linker kant het geluid van je onderste cabinet en met je rechter kant de bovenste cab. beinvloeden
vraag: wat is een beetje leuke 19" EQ voor weinug ?

heeft iemand er nog 1 in de aanbieding wellicht :wink:

met dank van een absolute EQ n00b

Antal
26 augustus 2004, 02:24
Je kan een EQ voor je effecten zetten, of na je preamp. Maar niet na je poweramp. Tenzij de 8008 een stereo poweramp is (ken hem niet), kun je dus niet apart voor je speakers het geluid regelen. Normaal zit een EQ op een versterker tussen de voor en eindversterker.

Stitch
26 augustus 2004, 04:26
misschien overbodig...een nieuwe XT met ingebouwde semi-parametrische eq?

Nocki
26 augustus 2004, 10:04
He

Ik heb er ok ooit met een gespeeld. van alles gerpobeerd maar vond zonder toch nog steeds het leukste. als je altijd een geluid speel. v high gain dan kan je leuk gaan schuiven om bepaalde frequenties lekkerder te laten klinken maar moet zelf zeggen dat het geluid er meestal minder en sterieler van wordt. ik heb mn er gauw weer uit gegeooid. maar goed. eht zag er leuk uit in een rackje.. :-)

Nocki

schwalbe
26 augustus 2004, 10:09
Je zou ook nog kunnen proberen een kanaal te gebruiken tussen gitaar en versterker en een kanaal tussen voor-en eindversterker, maar ik heb geen idee wat een line-level EQ doet met instrument-level gitaarsignaal...proberen dus, kapot kan er op deze manier niks (EQ tussen poweramp en spekers gaat je wel schade opleveren).
Ik zou trouwens een speciale gitaar EQ kopen hiervoor... deze zijn nl vaak footswitchable en de frequentiebanden zijn speciaal gekozen voor gitaar terwijl een huis-tuin-en keuken EQ banden heeft in frequentiegebieden waar je niks aan hebt bij gitaar (alles onder 80hz en boven 8000hz) en de frequenties waar je wel wat aan hebt zijn niet speciaal gekozen voor gitaar en wellicht dus ook niet allemaal even bruikbaar.
Als ik jou was zou ik gewoon beginnen met zo'n EQ-pedaaltje tussen gitaar en amp.

schwalbe
26 augustus 2004, 10:10
Je zou ook nog kunnen proberen een kanaal te gebruiken tussen gitaar en versterker en een kanaal tussen voor-en eindversterker, maar ik heb geen idee wat een line-level EQ doet met instrument-level gitaarsignaal...proberen dus, kapot kan er op deze manier niks (EQ tussen poweramp en spekers gaat je wel schade opleveren).
Ik zou trouwens een speciale gitaar EQ kopen hiervoor... deze zijn nl vaak footswitchable en de frequentiebanden zijn speciaal gekozen voor gitaar terwijl een huis-tuin-en keuken EQ banden heeft in frequentiegebieden waar je niks aan hebt bij gitaar (alles onder 80hz en boven 8000hz) en de frequenties waar je wel wat aan hebt zijn niet speciaal gekozen voor gitaar en wellicht dus ook niet allemaal even bruikbaar.
Als ik jou was zou ik gewoon beginnen met zo'n EQ-pedaaltje tussen gitaar en amp.

Antal
26 augustus 2004, 15:28
Er zullen toch ook wel 19" Eq's zijn die wel speciaal voor gitaar zijn lijkt me?

Speeddemon
26 augustus 2004, 16:19
Furman heeft een parametrische EQ, die o.a. door Dimebagg Darrell wordt gebruikt.

En volgens mij heeft TC Electronics ook zo'n oud beestje, die je af en toe 2e hands tegenkomt.

Goeie parametrische (studio) EQ is de Speck ASC. Kost eurootje of 500, 1 kanaals, maar da's wel pro-spul.
Geen Line6, Mario! :wink: