PDA

View Full Version : Elementen splitten?



Jax
25 augustus 2004, 16:27
Hee,

Ik zat net een beetje met de zoekfunctie rond te kijken, aangezien ik een beetje een probleem heb. Ik wil graag het funky geluid krijgen à la John Fruciante, Eddy Hazel, Jimi Hendrix, etc. Aangezien ik een Epi G-400 heb met twee humbuckers, begon ik me af te vragen of ik niet één element zou kunnen vervagen met een humbucker die klinkt als een single coil element. Maar toen zag ik dit:

"later na enig sparen voor pak 'm beet 275E humbuckers erop laten zetten die beter klinken dan de standaard humbuckers en die je ook nog kunt splitten: heb je ook een lekker fel single-coil geluid !"

Wat houdt dit splitten precies in? Hoeveel zou het me kosten? Zou ik het zelf kunnen doen?

Bedankt.

BramVersteeg
25 augustus 2004, 16:38
Ik ben er niet helemaal zeker van maar volgens mij kan dat met aan humbuckers. Een humbucker is eigenlijk gewoon 2 losse single coils aan elkaar. Als je de handleiding van de elementen ergens vandaan zou kunnen toveren staat hier vast wel iets over. Het is gewoon een kwestie van de juiste draadjes solderen en dan andere knoppen op je gitaar. Deze kun je dan naar boven trekken om naar single coils te spliten. Als je een beetje handig bent met solderen zou je het zelf kunnen doen.

SilverFoo
25 augustus 2004, 16:41
Ehh.. niks geen solderen. Je kunt de humbuckers van je SG gewoon met de switch "splitten". Probeer maar eens, je zult een iets scheller geluid krijgen. Probeer ook de instellingen van je amp wat te veranderen.

Je zult nooit helemaal het geluid van hendrix krijgen, omdat die op strats speelde (een strat heeft een heellll ander geluid dan een SG), maar je kunt met een beetje proberen heel ver komen...

NeeraDJ
25 augustus 2004, 16:51
Ik ben er niet helemaal zeker van maar volgens mij kan dat met aan humbuckers. Een humbucker is eigenlijk gewoon 2 losse single coils aan elkaar. Als je de handleiding van de elementen ergens vandaan zou kunnen toveren staat hier vast wel iets over. Het is gewoon een kwestie van de juiste draadjes solderen en dan andere knoppen op je gitaar. Deze kun je dan naar boven trekken om naar single coils te spliten. Als je een beetje handig bent met solderen zou je het zelf kunnen doen.

No offense gast, maar volgens mij weet je niet helemaal waar je het over hebt...

Niet elke humbucker kun je splitten, dat hangt samen met de aantal aders. 1 en twee aderige humbuckers zijn niet te splitten. Wat bram hier bedoelt is dat je dan ook aparte switches aan zult moeten schaffen en deze hieraan vast zal moeten solderen. Je kunt echter ook push/pull (of push) potmeters kopen en deze in de plaats van de oude pots zetten, dit is vaak een gemakkelijkere en goedkopere optie. Ik kan wel wat schema's voor je maken of desnoods zoeken, want zo moeilijk is het echt niet.

Die gozer heeft waarschijnlijk een gloednieuw setje after-market pups gekocht, die 4-aderig waren. Wanneer je zo'n humbucker split deel je de output zeg maar en krijg je een single-coil-ish geluid, soms erg reëel, maar soms ook echt niet. Dat hangt helemaal samen met wat voor humbuckers je koopt. De kostprijs zou variëeren met waar je ze vandaan haalt. Uit het buitenland gemiddeld 120 euro per setje, 2ehands zo'n 150 euro, en nieuw misschien zelfs 275 euro. Je zou het zelf kunnen doen, maar dan zou ik me eerst goed verdiepen in solderen als ik jou was.

Jax
25 augustus 2004, 16:53
Hee, bedankt, maar bedoel je de rhythm/treble switch? En over de veranderingen met mijn amp, ik heb al geprobeerd de mid zoveel mogelijk weg te halen, een beetje bass erbij, veel treble gebruiken en weinig reverb, maar toch krijg ik nog niet dat lekkere geluid. Wat kan ik nog meer doen?

bert k
25 augustus 2004, 16:53
Nee, silverfoo, das geen splitten. Je moet een extra draadje solderen (of misschien zit dat draadje er al; veel pickups zijn zo bedraad) en er moet een extra schakelaartje bij. Kijk eens op de site van Seymouir Duncan, daar staan een hoop schema's.
http://www.seymourduncan.com/website/support/schematics/2hum_2vol_2tone_3way-w-spl.html

Jax
25 augustus 2004, 16:55
Ee, bedankt Neera, ik zal eens kijken. Welke humbuckers zouden hiervoor goed zijn? Is het uberhaupt mogelijk om echt een redelijk geloofwaardig funkgeluid uit een ongesplitte humbucker te krijgen, want het klinkt als een moeilijke klus om het te splitten. Dus als het niet zou hoeven, zou het erg makkelijk zijn.

hadv
25 augustus 2004, 17:35
als je geen 4-aderige kabel hebt moet je je pickup open maken en de spoelen zelf splitten
geen hoogstaand electronisch werk, maar het vereist wel de nodige handigheid

een humbucker heeft 2 coils die, vaak, in de pickup aan elkaar zitten. door deze verbinding los te halen en de spoelen elk van bedrading te voorzien maak je gesplit. echter, je moet de kapjes er af halen, je moet de zaak openhalen, sommige pickups kom je niet makkelijk in, sommige bevatten was, kortom, het kan een flinke klus zijn

de bedrading van het seymour duncan schema laat je zien hoe je de zaak vervolgens moet aansluiten

NeeraDJ
25 augustus 2004, 17:54
Ee, bedankt Neera, ik zal eens kijken. Welke humbuckers zouden hiervoor goed zijn? Is het uberhaupt mogelijk om echt een redelijk geloofwaardig funkgeluid uit een ongesplitte humbucker te krijgen, want het klinkt als een moeilijke klus om het te splitten. Dus als het niet zou hoeven, zou het erg makkelijk zijn.

Goede humbuckers voor funk zijn (zowel gesplit als ongesplit): Seymour Duncan JB, SD Jazz (neck), Pearly Gates, Custom Custom, DiMarzio Paf Pro, DMZ Fred en Norton. Keuze genoeg dus, en al deze pups zijn te splitten en klinken ook nog eens keigoed gesplit. Voor strat-like clean ups raad ik zeker de Jazz, JB, Pearly Gates en Paf Pro aan. Sommige klinken onwijs realistisch moet ik zeggen.

Sir Peckerkäse
25 augustus 2004, 20:09
je kan makkelijk funk spelen, op mijn gitaar kan je heel funky spelen met een humbucker in de neck positie, gewoon treble op 10 draaien en dicht bij de brug spelen en het lijkt er wel op

BramVersteeg
25 augustus 2004, 22:31
Ik ben er niet helemaal zeker van maar volgens mij kan dat met aan humbuckers. Een humbucker is eigenlijk gewoon 2 losse single coils aan elkaar. Als je de handleiding van de elementen ergens vandaan zou kunnen toveren staat hier vast wel iets over. Het is gewoon een kwestie van de juiste draadjes solderen en dan andere knoppen op je gitaar. Deze kun je dan naar boven trekken om naar single coils te spliten. Als je een beetje handig bent met solderen zou je het zelf kunnen doen.

No offense gast, maar volgens mij weet je niet helemaal waar je het over hebt...

Niet elke humbucker kun je splitten, dat hangt samen met de aantal aders. 1 en twee aderige humbuckers zijn niet te splitten. Wat bram hier bedoelt is dat je dan ook aparte switches aan zult moeten schaffen en deze hieraan vast zal moeten solderen. Je kunt echter ook push/pull (of push) potmeters kopen en deze in de plaats van de oude pots zetten, dit is vaak een gemakkelijkere en goedkopere optie. Ik kan wel wat schema's voor je maken of desnoods zoeken, want zo moeilijk is het echt niet.

Die gozer heeft waarschijnlijk een gloednieuw setje after-market pups gekocht, die 4-aderig waren. Wanneer je zo'n humbucker split deel je de output zeg maar en krijg je een single-coil-ish geluid, soms erg reëel, maar soms ook echt niet. Dat hangt helemaal samen met wat voor humbuckers je koopt. De kostprijs zou variëeren met waar je ze vandaan haalt. Uit het buitenland gemiddeld 120 euro per setje, 2ehands zo'n 150 euro, en nieuw misschien zelfs 275 euro. Je zou het zelf kunnen doen, maar dan zou ik me eerst goed verdiepen in solderen als ik jou was.

Ik bedoelde inderdaad dat je zo'n push/pull knop op de gitaar moest zetten en deze aan je hum moet solderen. En mij is ooit verteld dat elke hum te splitten is, maar dat heb ik inderdaad zelf nog niet geprobeerd. Kan dus goed zijn dat dat helemaal niet klopt. Maar gelukkig zijn er hier mensen met meer verstand van zaken :P .