PDA

View Full Version : enkele midi vraagjes



P****Fred
25 augustus 2004, 14:18
hey!

ik ben van plan om ooit nog over te schakelen op midi effecten...
nu heb ik een vraagje:


stel ik heb een Ground Control Pro (midi footswitch) van voodoolab.
Die kan via phantom gevoed worden door bv de GCX switcher met de 5-pin kabel...
maar kan die ook gevoed worden door een G-major??

en bv een midimate van rocktron (kan phantomvoeding krijgen via 7-pin kabel), kan die gevoed worden door de g-major?


en dan nog één vraagje:

ik zou graag een setup hebben met zowel program changes als control changes (stompbox mode), hoe moet ik dan de aansluiting maken van gmajor naar footswitch?

enkel gmajor midi in -> footswitch midi out?
of ook omgekeerd?

Raffel
25 augustus 2004, 14:37
je hoeft maar 1 connectie te maken wat midi betreft. Je stuurt met je floorboard je midi apparaten aan, niet andersom. (alleen in uitzonderlijke gevallen)

Ik denk dat als je phantom power wil gebruiken met je G-major, je de boel zal moeten modden. Als de G-major die optie heeft, is die voor de G-minor bedoeld lijkt me, dus dan zou er wel eens een voltage verschil kunnen zijn met wat de Ground Control nodig heeft. Volgens mij is het wel mogelijk om dat te modden. Het kan bij de FCB1010 immers ook.

LordRiffenstein
25 augustus 2004, 14:42
Ik denk dat als je phantom power wil gebruiken met je G-major, je de boel zal moeten modden. Als de G-major die optie heeft, is die voor de G-minor bedoeld lijkt me, dus dan zou er wel eens een voltage verschil kunnen zijn met wat de Ground Control nodig heeft. Volgens mij is het wel mogelijk om dat te modden. Het kan bij de FCB1010 immers ook.

G-Major doet inderdaad geen phantom en ik denk dat het ook niet kan tenzij met zeer uitgebreid modificatie. De aanpassing op de FCB is gewoon om hem met phantom te gebruiken maar ik denk niet in combi met een G-Major.

P****Fred
25 augustus 2004, 14:45
dus eigenlijk moet je al de GCX gaan kopen (heb toch een switcher nodig voor m'n amp...) of een mod aanbrengen...


en dan nog iets...

kan je bv die ground control id states aankopen zonder dat jer mods moet aan doen?

dus gaat die werken als hij via phantom aangestuurd wordt? of gaan er dan ook voltageverschillen in zitten? of kan je eventueel de voltages aanpassen, misschien zelfs autosensing zoals bij TC?

LordRiffenstein
25 augustus 2004, 15:19
dus eigenlijk moet je al de GCX gaan kopen (heb toch een switcher nodig voor m'n amp...) of een mod aanbrengen...

en dan nog iets...

kan je bv die ground control id states aankopen zonder dat jer mods moet aan doen?

dus gaat die werken als hij via phantom aangestuurd wordt? of gaan er dan ook voltageverschillen in zitten? of kan je eventueel de voltages aanpassen, misschien zelfs autosensing zoals bij TC?

Er zijn wel meer toestellen die phantom power zenden. Een Lex MPX1 kan het bv ook.

Ground Control werkt op lage spanning en dan zijn er geen verschillen. Een All Access bv gebruikt 9v AC 1A en dat is overal hetzelfde, je moet enkel de juiste adaptor hebben.

P****Fred
25 augustus 2004, 15:22
dus ik kan perfect een Ground Control id states halen?


is dat dan ook zo met die GCX switcher, of zit dit anders?

LordRiffenstein
25 augustus 2004, 15:36
dus ik kan perfect een Ground Control id states halen?

is dat dan ook zo met die GCX switcher, of zit dit anders?

Ground Control wel ja, GCX niet want die werkt met een adaptor en een rare 5 of 6 pins aansluiting. Ik heb dit ooit een keertje bekeken en dat was noppes. Ik dacht wel dat ik via VD Haar aan een Europese adaptor kon geraken maar die moest dan speciaal besteld worden.

vinni
25 augustus 2004, 16:21
Zucht....
Onderwerp G-major / aansturing is al een million times voorbij gekomen.

Zo ook al een million times mijn opmerkingen over Active Sensing.

In bepaalde gevallen als je stompboxmode gebruikt in je aansturing van de G-major heeft het heel veel voordeel om naast de verbinding midi out naar midi in (midi controller -> G-major) ook een midiverbinding terug te maken.

Het hoe en waarom.....effe de searchfunctie gebruiken.

Kijk ook eens naar het kadertje over controllers in het volgende artikel.
http://www.soundonsound.com/sos/Dec01/articles/tcgmajor.asp?session=2bae071dc4ef6a749fb212a0d3a62 19a

En dan nog de Ground control + G-major.
De Ground control ondersteund GEEN active sensing. Dus alleen de midi out van de GC verbinden met de Gmajor. Wel kun je als je de GC in 4PC+8CC mode gebruikt per patch aangeven welke CC's er aanstaan(ledjes van de gebruikte effecten staan aan). Met deze CC's bestuur je dan als on/off je effecten binnen een patch op de G-major.

Tip...je kan op de website van rocktron de manual van de GC downloaden.

Groet,
Vinni

vinni
25 augustus 2004, 16:23
Aanvulling.....

Ik neem aan dat je phantompower wil gebruiken om maar één midikabel naar je GC te laten lopen en geen adapter wil gebruiken.

Je kan ook over een echte midikabel (active 5-pin) op de twee buitenste pins de stroom laten lopen vanuit de adapter die in je rackje zit.

Het hoe lees je op de forums van Harmony Central. Effe searchfunctie gebruiken.


En het werkt!.....uit eigen ervaring....

Groet,
Vinni

P****Fred
25 augustus 2004, 16:27
En dan nog de Ground control + G-major.
De Ground control ondersteund GEEN active sensing. Dus alleen de midi out van de GC verbinden met de Gmajor. Wel kun je als je de GC in 4PC+8CC mode gebruikt per patch aangeven welke CC's er aanstaan(ledjes van de gebruikte effecten staan aan). Met deze CC's bestuur je dan als on/off je effecten binnen een patch op de G-major.

Tip...je kan op de website van rocktron de manual van de GC downloaden.



snap nu niet goed wat je bedoelt...
kan je de 8 cc's + 4pc's functie gebruiken met één kabel of niet?

het hoe en waarom moet ik nu nog niet weten...
ik wil gewoon weten wat ik kan en niet kan...


en ik heb al heel wat afgezocht met de search hoor, ik kom gewoon niet tegen wat ik wil weten (namelijk Ground control icm gmajor)

de handleiding heb ik ook al gedownload, maar aangezien ik totaal nog niet ervaren ben met midi...


al bedankt voor de reacties!

BramVersteeg
25 augustus 2004, 16:52
Elke midi-controller heeft z'n eigen aantal CC's en PC's die ie kan versturen. Als die Ground Control 8 cc's en 4 pc'aankan kan ie dat dus ook met 1 kabel. Als er een 7 pins aansluiting op de ground control zit en je deze aansluit op een apparaat dat phantom kan voeden moet het lukken. Succes! :wink:
Grz. Bram

Jimi Hendrix
25 augustus 2004, 19:07
Dat active sensing verhaal is niet nodig, elke midicontroller waar je van preset wisselt, stuurt meteen daarna de actieve CC's mee, waardoor dus je footswitch de baas blijft en je op je footswitch precies kunt zien welke effecten er via CC's aan danwel uit staan....
zodat je ook binnen een preset wijzigingen dmv CC's kunt opslaan in een preset op je footcontroller, maar dit geheel terzijde, oude koeien etc.

Baco
25 augustus 2004, 20:34
Dat active sensing verhaal is niet nodig, elke midicontroller waar je van preset wisselt, stuurt meteen daarna de actieve CC's mee, waardoor dus je footswitch de baas blijft en je op je footswitch precies kunt zien welke effecten er via CC's aan danwel uit staan....
zodat je ook binnen een preset wijzigingen dmv CC's kunt opslaan in een preset op je footcontroller, maar dit geheel terzijde, oude koeien etc.
Is dit zo? Ik heb gelezen dat de GC Pro dit bijvoorbeeld niet kan (altans niet automatisch) ... Ik dacht dat de All Access dit wel ondersteunde. De Bigfoot weet ik niet, ik wacht nog op antwoord...

Jimi Hendrix
25 augustus 2004, 20:42
Je bedoelt dat het CC deel los staat van de Patch?

Baco
25 augustus 2004, 21:14
Nee, dat bedoel ik niet. Wat ik bedoelde is als je een PC stuurt die bepaalde blocks activeert (reverb, delay) - die je met CCs kan activeren/desactiveren - dat van de overeenkomende switchen de leds gaan oplichten. Wat er op neer komt dat als je een PC stuurt, je op je controller kan zien of je reverb bijvoorbeeld aan of af staat. Hopelijk begrijp je een beetje wat ik wil zeggen :-?

LordRiffenstein
25 augustus 2004, 22:06
Ik denk dat de meesten onder jullie niet helemaal begrijpen hoe PCs en CCs samenwerken. Het is nl zo dat de CCs die aan staan opgeslagen zitten in de midi-controller en dus automatisch juist staan. Even een voorbeeldje.

Je hebt 5 CCs om verschillende fx-blokken op te zetten

1-Reverb
2-Delay
3-Chorus
4-Pitch Shift
5-Compressie

Ondere de Instant Access switches 1-5 sla je dus de juist CC en waarde op om de fx-blokken aan en uit te schakelen. Stel nu dat je 2 klanken hebt, een clean met fx en een lead met fx.

Voor de cleane gebruik je comp, chorus en reverb. Voor deze patch stuur je dus de PC naar je versterker zodat deze op clean staat en activeer je Instant Access switches 1-3-5, hierdoor sturen zij de CCs. De lichtjes branden hiervan. Voor lead gebruik je Reverb en Delay, je stuurt dus een PC nr de amp om nr het lead-kanaal over te schakelen en je zet IA switches 1-2 aan. als je nu dus schakelt van clean nr lead zal IA switch 3 en 5 (chorus en comp) uitgaan en IA 2 aangaan. 1 blijft gewoon aanstaan en 4 werd niet gebruikt.

Wat de meesten van jullie bedoelen met CCs zijn eigenlijk Instant Access switches, switches waarmee je fx-blokken af en aan kan zetten.

Ik hoop dat dit een beetje helpt :oops:

Jimi Hendrix
26 augustus 2004, 00:29
dat is iig wel wat mijn Ernst Navigator doet.....

Baco
26 augustus 2004, 15:16
Hmm, blijkbaar mis ik toch iets. Dit is zoals ik het zie (allez, zoals ik denk dat het werkt):

Ik maak op mijn FX processor 2 patches. De ene patch gebruikt reverb en delay (2 van die blocks dus, laat ons dit Patch 1 noemen) en een andere patch gebruikt Reverb, Modulatie en Compressie (3 blocks, patch 2). In die patch kan ik dus alle parameters nr believen instellen.

Op mijn Controller maak ik 2 patchen aan, één die een PC stuurt en die patch 1 oproept op mijn FX processsor en een andere die patch 2 oproept op mijn FX processor. Dmv van die Instant Access switchen (is dit hetzelfde als CCs :???: ) kan ik dus de verschillende blocks gaan uit of aan zetten. Of ze aan of af staan (die blocks), kan ik dit dan ook zien op de MIDI controller? Dat is zo een beetje de vraag waar ik mee worstel :-?

Alain
26 augustus 2004, 15:53
volgens mij ben je volledig juist.

Je kan dit zien op je FC als je je CC schakelt, want die lichtjes zijn aan of uit. Als je ze op 6-10 in Bank 1 zet.

vinni
26 augustus 2004, 18:21
Baco,

Als je de GC gebruikt kun je dit inderdaad zien.....maar.....
Dit moet je zelf per patch op de GC instellen.

Voorbeeld.....
Op je Gmajor heeft patch 1 delay en reverb.
Selecteer dan de patch op je GC waarmee je patch 1 op je Gmajor oproept. Als je de CC's gebruikt op de GC klik je dan de corresponderende switches aan en saved that patch.

Als je nu later de betreffenpatch aanklikt op Ground Control zie je dat de LEDS van de CC's voor Reverb en Delay branden. Tegelijkertijd is patch 1 op de Gmajor actief.

Dit is wat je wilt...alleen de GC sensed niet zelf actief (hee....active sensing) welke effecten er binnen de patch op de Gmajor aan staan.
Nogmaals.....zelf instellen dus.

Groet,
Vinni

Baco
26 augustus 2004, 18:54
Baco,

Als je de GC gebruikt kun je dit inderdaad zien.....maar.....
Dit moet je zelf per patch op de GC instellen.

Voorbeeld.....
Op je Gmajor heeft patch 1 delay en reverb.
Selecteer dan de patch op je GC waarmee je patch 1 op je Gmajor oproept. Als je de CC's gebruikt op de GC klik je dan de corresponderende switches aan en saved that patch.

Als je nu later de betreffenpatch aanklikt op Ground Control zie je dat de LEDS van de CC's voor Reverb en Delay branden. Tegelijkertijd is patch 1 op de Gmajor actief.

Dit is wat je wilt...alleen de GC sensed niet zelf actief (hee....active sensing) welke effecten er binnen de patch op de Gmajor aan staan.
Nogmaals.....zelf instellen dus.

Groet,
Vinni

Bedankt voor de info. 'k Had al iets dergelijks gelezen op het net. 'k Vraag me nu gewoon af of de Bigfoot ook via een work-around zo werkt of als hij auto sensing ondersteunt. Ik dacht dat de All Acces dit kan, weet niet hoe het zit met de andere controllers...

LordRiffenstein
26 augustus 2004, 21:12
Bedankt voor de info. 'k Had al iets dergelijks gelezen op het net. 'k Vraag me nu gewoon af of de Bigfoot ook via een work-around zo werkt of als hij auto sensing ondersteunt. Ik dacht dat de All Acces dit kan, weet niet hoe het zit met de andere controllers...

De AA werkt zoals hierboven beschreven voor de Ground control en ik ben vrijwel zeker de Big Foot ook!