PDA

View Full Version : pickup past niet



ae
25 augustus 2004, 13:02
Hallo,

Aangezien ik nieuw ben hier zal ik mij even kort introduceren: ik ben Arie, 18 jaar en speel rock/metal.

Ik speel al een tijdje op een ibanez rg1570 die heerlijk speelt. Omdat ik de pickups niet strak genoeg vond klinken heb ik emg's gekocht. Deze blijken echter niet te passen :-? de gaten voor de pickups zijn niet breed genoeg. Heeft iemand anders dit probleem ook gehad? Hoe kan ik het gat het beste breeder maken? Of weet iemand nog een andere oplossing?

prs
25 augustus 2004, 13:12
Bedankt voor de uitvoerige introductie :-D

Ik denk toch dat je of andere elementen moet kopen, of de bestaande elementenholtes groter/breder moet laten frezen.
Volgens mij is dat de enige oplossing.

Bobbel
25 augustus 2004, 13:14
en wil je het niet verkloten... ga dan naar een winkel die dat kan :D

SilverFoo
25 augustus 2004, 16:45
Heb ik ook gehad, toen ik de nieuwe pickups van mijn strat installeerde. Bleken de "gaten" in de slagplaat te klein te zijn :-? . Beetje zagen en schuren hier en daar en het was klaar.

bert k
25 augustus 2004, 16:49
Maar is het een millimetertje, of moet je echt vet hout weghakken?

ae
25 augustus 2004, 17:24
Het inderdaad maar een millimeter. Ik heb nog eens goed gekeken en de lengte en breedte van de pickup passen wel, alleen de hoekjes niet. De hoeken van de standaard pickups waren rond en die van de emg's meer vierkant, waardoor hij er net niet in gaat.

Als ik zelf vijl, is er kans dat het hout gaat brokkelen of dat ik de gitaar compleet verneuk (ik heb niet zoveel verstand van hout)?
Ik heb al geinformeert en ik kan het bij een gitaarbouwer/reperateur voor ongeveer 30 euro laten freezen. Wat lijkt jullie de beste optie?

En SilverFoo, moest je bij jou gitaar alleen de slagplaat bewerken of de gitaar zelf? Want het lijkt me best moeilijk om helemaal zo diep alles gelijk te vijlen.

sickpunk
25 augustus 2004, 17:38
tjah, 30 euro voor iets waar je zelf eigenlijk niet echt wat fout kan doen....
gewoon kleine dunne fijne vijl pakken en heel rustig en echt heel voorzichtig steeds beetje weg halen en passen...

ik zou het zelf doen, maarja.... je moe het zelf maar kijken, als je het laat doen kan je altijd hun de schuld geven :roll:
als je het zelf doet leer je er zelf weer wat bij.....

Bins
27 augustus 2004, 19:33
Hey,

Ik zit nu met hetzelfde probleem. De "oortjes" van de EMG zijn te groot en te vierkant. Ik ben zelf van plan om de oortjes zelf bij te vijlen, en het hout met rust te laten. Dat lijkt me iets makkelijker.
Ik laat nog wel weten hoe het is gegaan.

jorrit
28 augustus 2004, 16:35
ik wou al zeggen, is het niet veel handiger om de oortjes bij te veilen maar gelukkig was je nog niet begonnen met hakken en kwam je dr zelf achter... :P

ae
28 augustus 2004, 17:19
Hmm ik heb zelf geprobeerd het hout bij te veilen maar de pickup gaat er maar niet in. Daarom heb ik de gitaar vandaag maar naar een gitaarbouwer gebracht die hem voor 30 euro freest, vind ik wel een mooie prijs om er vanaf te zijn :wink: .

Ik heb zelf niet aan de pickups geveild omdat ik had begrepen dat de buitenkant bij emg's ook belangrijk was voor de werking van de pickups :-? . Misschien is het onzin, hoop iig dat het lukt Bins! Laat nog even weten of het gelukt is. In welke gitaar zet jij ze trouwens?

Bins
30 augustus 2004, 18:29
Ik heb ze in een OLP mm1 (musicman kopie) gedaan. Ik heb dus die oortjes bij moeten vijlen, was een kwestie van met een tangetje de hoekjes afknippe, en bijvijlen. Beetje kutwerk, maar toch gelukt. Verder moest ik de schroefgaatjes een beetje uithollen met een rond vijltje, omdat ze direct op de body gemonteerd moeten worden, en ik nergens een klein genoeg schroefje kon vinden... ik had de EMG toch al een beetje verneukt, en dacht dus "fakkit, dan maar geen doorverkoopwaarde.."
Maar goed, alles toch gelukt, en de 81 klinkt gelukkig super, dus over dat verkopen hoef ik niet in te zitten :)

Soulflyhigh
30 augustus 2004, 19:37
Ouwe punk rock doe het zelf mentaliteit :-D maar het werkt dus. Ik zou het lef niet hebben en ze meteen naar de gitaarboer brengen. Ik had even een vraagje. Is dat veel werk zo'n EMG inbouwen (met baterij enz.) ? Ik wil namelijk binnenkort twee EMG 707's bestellen voor mijn ESP.

Bins
30 augustus 2004, 20:32
Ja, ik vond het wel veel werk :P
Als alles past ben je zo klaar. De schema's van EMG zijn superduidelijk/simpel. Paar dingetjes solderen en klaar is kees. De gitaarboer wilde er 30-60 euro (afhangkelijk van hoe lang het zou duren, in dit geval dus iets langer) voor hebben, vandaar dat ik het maar zelf heb gedaan.

Soulflyhigh
30 augustus 2004, 21:19
ah thanks dat is wel een indicatie van hoe veel ze ongeveer zouden kunnen vragen. Ik wil het eigenlijk ook graag zelf doen. Hoe zit dat eigenlijk met de batterijen? Zet je die in een houertje in de tremoloruimte?

ae
31 augustus 2004, 12:12
Bins, moet je alle draadjes vast solderen? Want bij sommige draadjes van bv output naar tone/volume staat niet dat je ze moet solderen in het schema, dit is de eerste keer dat ik dit doe.

Bins
31 augustus 2004, 12:23
Ikbegrijp niet precies wat je bedoeld.. . Maar alles wat aan met elkaar verbonden moet zijn, moet je ook solderen. Je kan de draadjes niet aan elkaar vastdraaien ofzo, dat gaat niet goed.

Soulflyhigh
31 augustus 2004, 19:57
@ Bins
Waar kon je de baterij(en) kwijt? Moet daar nog voor gefreesd worden.

Bins
31 augustus 2004, 20:46
Er zit in mijn control-cavity (wat is het nederlandse woord daarvoor? "gat?") alleen een volumepot en een 3-way switch, plek zat voor een 9v. Hij zit nu een klein beetje "klem" tussen de switch en het hout, das mooi. Nog een beetje schuimrubber-spul om de batterij heen, en dan zit hij helemaal vast als ik het plaatje eropschroef.
Als er gefreesd zou moeten worden aan mn gitaar, dan had ik het echt wel professioneel laten doen, ik weet niet eens hoe een frees eruitziet :-?
Ik was dan denk ik zowizo niet aan EMG's begonnen, dit was meer een impulse-koop toen ik op zoek was naar dimarzio's. "Hmmm, zou dat passen?" "Ja, vast wel..." :)

Edit: Ik wil wel fotos maken.. maar mn zus heeft mn digicam gepikt (Euro Disney) ...

Soulflyhigh
1 september 2004, 12:50
Haha thanks man en je zus spreek je wel als ze terug is van Eurodisney :-D

ae
1 september 2004, 17:09
Dankje, ik wist dus niet zeker of alle draadjes die iets verbinden gesoldeerd moesten worden. Dacht dat sommige ook een soort van plug en play draadjes waren net als die van de pickup zelf :roll: . Wat was er trouwens mis met de schroefgaatjes? Er zitten toch gewoon goede schroefjes bij de EMG's zelf?

ae
1 september 2004, 17:09
Dankje, ik wist dus niet zeker of alle draadjes die iets verbinden gesoldeerd moesten worden. Dacht dat sommige ook een soort van plug en play draadjes waren net als die van de pickup zelf :roll: . Wat was er trouwens mis met de schroefgaatjes? Er zitten toch gewoon goede schroefjes bij de EMG's zelf?

Bins
1 september 2004, 19:29
Nee, niet als je ze direct in het hout moet schroeven.