PDA

View Full Version : mijn eerste zelfbouw 18watt!



birt
24 augustus 2004, 21:58
gebaseerd op een aangepaste versie van een marshall 18watt (origineel uit 1965)

wat fotos http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/18watt/potsboard.gif
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/18watt/boardspots.gif
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/18watt/wholething.gif

nog meer fotos: (ook van de kapotte pioneer die ik heb gesloopt)
http://users.pandora.be/vandijckheffen/bert/18watt/

mijn ma slaapt dus ik kan em morgen pas testen, wish me luck!
:D

nicoverduin
24 augustus 2004, 22:25
Bert,

Je hebt een lekker tempo gemaakt. Vrijdag moest je nog beginnen en nu al klaar. Zeker nog geen school....

Groetjes,

Nico

birt
24 augustus 2004, 22:31
de volledige bedrading heb ik gisteren en vandaag gedaan :D

bedankt trouwens voor de goede uitleg over die transfos, zonder jouw hulp was ik nu nog nergens :wink:

Mr.Jay
24 augustus 2004, 23:06
de volledige bedrading heb ik gisteren en vandaag gedaan :D

bedankt trouwens voor de goede uitleg over die transfos, zonder jouw hulp was ik nu nog nergens :wink:

fotoos bekeken > ziet er kei-stoer uit !!

JaY

Franc
25 augustus 2004, 08:57
Jij moet een hoop zelfbeheersing hebben (of een hele strenge ma), maar ik had gedacht: ma, je kan me wat ;) ik test hem ff!

Ziet er gaaf uit hoor, heel benieuwd naar het geluid.


Franc,

Dirk_Hendrik
25 augustus 2004, 09:50
I like! :-D

birt
25 augustus 2004, 11:17
ik zette em net aan.
resultaat: een lichtflits van de zekering :o

Franc
25 augustus 2004, 12:11
Ja, dat zat er wel in. Trek het je niet aan, het is vast iets heel eenvoudigs, gebeurt iedereen.
Heb je gecontroleerd of er geen losse soldeerklodders in het chassis rondzwerven? Geen blanke draden die contact maken met iets.

In ieder geval niet zomaar een nieuwe zekereing erin doen en weer proberen, als de zekering knalt is er altijd een oorzaak. Heb je de handel niet te licht gezekerd?

Dirk_Hendrik
25 augustus 2004, 12:28
of met een "snelle"zekering? Die knallen er uit op de inschakelpiek van je voedingstrafo. Inderdaad dus eerst die zekering checken. Daarna voeding losgooien van het versterkergebeuren en checken (meten). Goeie spanning (en gloeiende buizen)? Is goed. Voeding werkt. Daarna stukje voor stukje verder werken.

nicoverduin
25 augustus 2004, 13:31
Ik heb net het volgende bericht aan Bert verstuurt:
Bert,

Ik zou het stap voor stap doen:
1) eerst alleen de trafo aansluiten op 230. Aanzetten en de spanningen meten die we hebben besproken. Mogelijk is die trafo kapot. zou kunnen.
2) dan alleen de voedinggedeelte aansluiten en opnieuw meten
3) dan de eindbuizen toevoegen en de speaker aansluiten; even met een schroevedraaier op de Grid. Bij brom is het goed (alleen dan brom)
4) daarna de voorversterkerbuizen stap voor stap.

Hoor van je.

Groetjes,

NIco

birt
25 augustus 2004, 13:40
ik heb het even nagekeken, het was een snelle zekering. ik had die er maar ingezet omdat ik geen andere bij de hand had.

voor ik jullie replies las ben ik al op zoek gegaan naar een andere zekering. het enige dat ik nog had was er eentje van 1A ipv 500mA

nu werkt hij maar het geluid is slechts wat gepruttel dat in volume verschilt, je hoort er amper gitaargeluid in.
als ik harder aansla, harder gepruttel.
het volume is ook wat laag denk ik.

voor de rest is hij lekker stil, beetje ruis maar geen brom ofzo.

edit: ik ga straks wel even wat zekeringen met de juiste waarde kopen

hadv
25 augustus 2004, 17:48
ik vind die stukken kurk als isolator erg mooi :P

sterkte met het oplossen van de problemen :D

nicoverduin
25 augustus 2004, 18:04
Qua parts recycling verdient hij wel een ereplaats.

Nico

nicoverduin
25 augustus 2004, 18:07
ik heb het even nagekeken, het was een snelle zekering. ik had die er maar ingezet omdat ik geen andere bij de hand had.

voor ik jullie replies las ben ik al op zoek gegaan naar een andere zekering. het enige dat ik nog had was er eentje van 1A ipv 500mA

nu werkt hij maar het geluid is slechts wat gepruttel dat in volume verschilt, je hoort er amper gitaargeluid in.
als ik harder aansla, harder gepruttel.
het volume is ook wat laag denk ik.

voor de rest is hij lekker stil, beetje ruis maar geen brom ofzo.

edit: ik ga straks wel even wat zekeringen met de juiste waarde kopen
Ik zou eens beginnen met het noteren van de spanningen op de buizen en de voeding.
Nico

birt
25 augustus 2004, 23:16
hmm, die versterker ineen zetten was 1 ding..

nu heb ik er dus geen flauw benul van hoe en waar juist ik spanningen moet gaan meten...

misschien kan ik morgen een radiotech hier in de buurt bereiken, hij kan me misschien wel helpen (kent veel van buizentechnologie)

PeeVee
26 augustus 2004, 20:26
Qua parts recycling verdient hij wel een ereplaats
Absoluut RETEKOEL een true junkbin- of rat-amp (en dat is een eretitel). Nu moet je 'm nog wel werkend krijgen natuurlijk!! Die kurkjes vind ik ook te gek... Er mogen wat mij betreft nog wel wat meer van die huis-tuin-en-keuken features in en dan gewoon VETTE Marshall sound d'ruit halen... echt te gek... Keep it up!!

birt
26 augustus 2004, 23:20
Qua parts recycling verdient hij wel een ereplaats
Absoluut RETEKOEL een true junkbin- of rat-amp (en dat is een eretitel). Nu moet je 'm nog wel werkend krijgen natuurlijk!! Die kurkjes vind ik ook te gek... Er mogen wat mij betreft nog wel wat meer van die huis-tuin-en-keuken features in en dan gewoon VETTE Marshall sound d'ruit halen... echt te gek... Keep it up!!

voorstellen voor nog meer features? :D

en om em werkend te krijgen zal ik nog wat hulp nodig hebben... :-?

Frits van Mourik
27 augustus 2004, 00:07
Heb je een soort van schema? Dat helpt hier een stuk gemakkelijker!
BTW: Hoe kom jij aan die "solder-studs" op je printplaatjes??

birt
27 augustus 2004, 09:52
Heb je een soort van schema? Dat helpt hier een stuk gemakkelijker!
BTW: Hoe kom jij aan die "solder-studs" op je printplaatjes??

schema: http://www.18watt.com/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownload&cid=30

die turrets komen van oude printplaatjes, het zijn wel vrij onhandige, ze zijn heel smal en niet zo schoon meer en het soldeer 'pakt' niet altijd even goed, ik heb ze dus enkel als steunpunt gebruikt en de connecties goed aan elkaar gesoldeerd ipv aan de turret (dus geen draden onderaan de turret gesoldeerd)

Frits van Mourik
28 augustus 2004, 22:12
Hoi Birt,
Is dit de amp (18watt TBM), waarin je "mijn" buisjes aan het opstoken bent? :razz:

Volgens mij zie ik een foutje in het schema: :???:

De + van de uitgangstrafo en de schermroosters (via 100 Ohm) van de eindbuizen moeten volgens mijn bescheiden mening vóór de 2k/2W-weerstand aangesloten worden: op het schema dus niet links, maar rechts.
In het bedradingsschema is de trafo goed aangesloten, de 100 Ohm weerstand niet.

Misschien willen echte deskundigen zich ook eens over het schema buigen...

birt
28 augustus 2004, 23:11
hierin stook ik jouw buisjes op :wink:

ik zie op het schema en de lay-out wat je bedoeld, ik kan je vertellen dat het bij mijn amp aangesloten is zoals in de lay-out, of dit nu goed of slecht is weet ik niet.
het verbaasd me wel enigzins dat dit een fout zou kunnen zijn omdat dit schema en die lay-out al door veel mensen gebruikt is.


ik heb echter nog altijd een probleem. ik weet niet hoe ik de spanningen overal moet gaan meten. en ook niet waar juist.
kan iemand mij in detail zeggen hoe ik dit doe?
dan meet ik alles, schrijf ik het op en gooi ik het online voor de kenners.



eigenlijk spijtig dat hij het nog niet goed doet want als ik stil speelde toen ik em teste was het geluid al heel mooi.

Dirk_Hendrik
29 augustus 2004, 17:19
Frits,

Over het goed of fout kun je lang babbelen. (ik ben het met je eens :wink: ) Hoofdzaak is dat het in elk geval wel werkt.