PDA

View Full Version : Verschillen



prs
24 augustus 2004, 15:49
Wat zijn nu precies de klankverschillen tussen een dreadnought, jumbo enzovoort.
Is er ook klankverschil tussen een dreadnought met of zonder cutaway?

Bedankt alvast!

bert k
24 augustus 2004, 16:31
Een dreadnought is een hele grote gitaar. Ontworpen door Martin rond 1900 (geloof ik) Hij is genoemd naar een slagschip. Herkenbaar aan de brede, rechte schouders.
Een Jumbo is ook een hele grote gitaar, maar dan ontworpen door Gibson. Je hetkent hem aan de ronde schouders, en zeg maar het model van een hele dikke Spaanse gitaar. Genoemd naar de bekende olifant..
Wat kleiner zijn van Martin de OOO en de OM modellen, en van Taylor de Grand Auditorium en Grand Concert.
Ze klinken allemaal verschillend, maar een vuistregel is: hoe groter hoe harder, en hoe meer bas. Ik heb zelf een Grand Concert van Lakewood, een wat kleiner model dus. en die klinkt vrij helder. Mooi voor fingerpicking. Voor heftig slaggitaar neem je eerder een Dread of een Jumbo. Maar dat is maar naar smaak, hoor.
Een cutaway schijnt geen klankverschil op te leveren, hoewel daar heftige discussies over zijn.

prs
24 augustus 2004, 19:36
Bert, bedankt!

sebastiaan88
28 november 2006, 17:46
heej jongens, ik zit zelf in zon soort probleem
Ik heb nog geen mogelijkheid gehad ze bijde naast elkaar uit te proberen.
Maar ik zit dus te twijfelen tussen een martin 000-16GT en een martin D-16GT
Ze zijn qua materiaal identiek aan elkaar, en ik geloof de hals etc ook, alleen de voor verschilt, de ene is dreadnought en de andere 000(auditorium)
Ik ben iemand die erg op een John mayer manier speelt, veel met de vingers maar ook zeker akkoorden die tot hun recht moeten komen.
Qua uiterlijk vind ik persoonlijk de 000 mooier van vorm, wat modieuzer wat minder WESTERN zal ik maar zeggen. Heeft iemand ervaring hiermee
Ze zijn ook precies even duur, dus ik vind niet dat je kan zeggen de 000 is het kleinere broertje, volgens mij is het gewoon qua klank een heel andere gitaar.

Iemand die meer weet?

Groeten

Tho
28 november 2006, 18:40
Over de Cutaway.
In theorie is er klankverschil, of dat nou hoorbaar is, amper, of niet. De kast word er tóch kleiner door. Toen ik mijn Alvarez MD95 kocht, kon ik ook kiezen tussen een cutaway of niet. Ik heb het exemplaar zonder cutaway genomen, omdat ik de bass net wat voller vond. Of dat tussen de oren zat weet ik niet, maar ik heb er in ieder geval geen spijt van ;).
Je moet moet je ook afvragen of je uberhaubt veel op dat deel van je toets zal spelen..

greencharlie
28 november 2006, 20:06
als je geen cutaway hebt zal je idd niet veel op dat gedeelte vd toets spelen. :punk:

Gitaarbouwer
28 november 2006, 21:30
Een leuk artikel over de verschillende sizes:
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Guitar/FlatTopSizes/sizes.html

Wat betreft het geluid: ik denk dat het uiteindelijke geluid van een jumbo of dreadnought grotendeels bepaald wordt door het volume en de "nagalm", ofwel luide, lang doorklinkende en in elkaar versmeltende tonen van de zes snaren. Bij een kleinere gitaar daarentegen, ontbreekt die nagalm en kun je relatief gezien véél meer genieten van het échte geluid als gevolg van de gebruikte houtsoort en constructie.

Hmmm, ik zuig dit ter plekke uit mijn duim. Iemand die dit verhaal kan onderschrijven?

Picker
28 november 2006, 23:18
Over de Cutaway.
In theorie is er klankverschil, of dat nou hoorbaar is, amper, of niet. De kast word er tóch kleiner door. Toen ik mijn Alvarez MD95 kocht, kon ik ook kiezen tussen een cutaway of niet. Ik heb het exemplaar zonder cutaway genomen, omdat ik de bass net wat voller vond. Of dat tussen de oren zat weet ik niet, maar ik heb er in ieder geval geen spijt van ;).
Je moet moet je ook afvragen of je uberhaubt veel op dat deel van je toets zal spelen..Op mijn website, bij downloads, staat een programmaatje wat laat zien hoe het bovenblad van een gitaar trilt. Dan krijg je een beetje een gevoel voor het effect van een cutaway.

Tho
28 november 2006, 23:33
Op mijn website, bij downloads, staat een programmaatje wat laat zien hoe het bovenblad van een gitaar trilt. Dan krijg je een beetje een gevoel voor het effect van een cutaway.

Okey! Ik ga morgen ff kijken! Hoe denk jij er eigenlijk over de cutaway in verband met de sound Eltjo?

Picker
29 november 2006, 01:34
Okey! Ik ga morgen ff kijken! Hoe denk jij er eigenlijk over de cutaway in verband met de sound Eltjo?In principe maakt het natuurlijk wel uit. Maar ik zou graag iemand ontmoeten die - met een blinddoek om - de vijf gitaren met cutaway weet te vinden als hij tien gitaren hoort. Ik denk dat het klankverschil door de snaren, de specieke gitaar, en de manier van spelen veel groter is dan het effect van een cutaway.

Ikzelf geef de voorkeur aan gitaren zonder cutaway, maar alleen maar omdat ik die mooier vind om te zien. Omdat een cutaway toch wel handig is, soms, heb ik er ook een paar mét.

chris c
29 november 2006, 09:49
Wat ook meespeelt in de keuze is het soort snaren dat je wil gebruiken. Een grotere gitaar (dreadnought of jumbo) komt beter tot zijn recht met zwaardere snaren, terwijl de lichtere 000 of OM meestal gebouwd is voor lichte snaren. Op de Martin website worden dan ook medium gauge snaren aanbevolen voor hun dreadnoughts en jumbo's, en light gauge voor de 000's.

freekick
29 november 2006, 11:44
Een leuk artikel over de verschillende sizes:
http://www.frets.com/FRETSPages/Musician/Guitar/FlatTopSizes/sizes.html

Wat betreft het geluid: ik denk dat het uiteindelijke geluid van een jumbo of dreadnought grotendeels bepaald wordt door het volume en de "nagalm", ofwel luide, lang doorklinkende en in elkaar versmeltende tonen van de zes snaren. Bij een kleinere gitaar daarentegen, ontbreekt die nagalm en kun je relatief gezien véél meer genieten van het échte geluid als gevolg van de gebruikte houtsoort en constructie.

Hmmm, ik zuig dit ter plekke uit mijn duim. Iemand die dit verhaal kan onderschrijven?

ben het eens met "versmeltende tonen" . bij kleine kast hoor ik meer gedefinieerde klank. (per snaar).

die duim lijkt me wel in orde!

Tho
29 november 2006, 17:42
In principe maakt het natuurlijk wel uit. Maar ik zou graag iemand ontmoeten die - met een blinddoek om - de vijf gitaren met cutaway weet te vinden als hij tien gitaren hoort. Ik denk dat het klankverschil door de snaren, de specieke gitaar, en de manier van spelen veel groter is dan het effect van een cutaway.

Ikzelf geef de voorkeur aan gitaren zonder cutaway, maar alleen maar omdat ik die mooier vind om te zien. Omdat een cutaway toch wel handig is, soms, heb ik er ook een paar mét.

Ik ben het eens met elk woord wat je zegt :)