PDA

View Full Version : overdrive



soapwater
24 augustus 2004, 14:46
Ik speel op een OLP MM2 over een Behringer BX3000T met custom made cabinets en m'n geluid vind ik prima. Zeer helder, toch diep een een tikkeltje stringbuzzzzzz..... Maar voor sommige nummers ben ik toch op zoek naar dat ietsje meer ruigere geluid.... overdrive-distortion?!
voorbeeldje vind je in het nummer 'panic' van 'the beatsteaks':
http://users.skynet.be/fa500290/panic.wma
Ik ben al een boss ODB-3 gaan testen, maar dat viel heel hard tegen. Gewoon hetzelfde geluid als wanneer je een gitaar-distortion-pedaaltje voor bas gebruikt. Je krijgt altijd da hoge geknisper door de tweeter, en dat is dus niet wat ik wil... Een buizenversterker á la ampeg is waarschijnlijk ook een oplossing, maar budgetair kan ik dat niet verantwoorden. Liefst van al zou ik ook zelf zo'n pedaaltje bouwen, maar schema's zoeken is nogal moeilijk als ik niet weet wat ik nodig heb... Iemand een schema, hint, ??

Greetz

All Dirt
24 augustus 2004, 21:42
Hee probeer de big Muff Pi die is wel redelijk te zelf te bouwen volgens mijn broer, en je kan hem daarna ook nog , modiviceren.

(Dit ga ik zelf <lees: mijn broer> ook doen)!

Ik zoek de skemas nog even!

:razz:

Chris Wolstenholme
24 augustus 2004, 22:17
dan klink je nog als gitaar,

probeer de digitech bassdriver is, goedkoop uit duitsland te halen en hou je laag beter. of anders de EBS multidrive, geen disto, echte overdrive, erg laag :)

ben over beiden tevreden, en heb ook de muff, die toch echt niet zo subtiel wil als die andere 2.

niels_r
24 augustus 2004, 22:31
Als je een ruiger geluid wil, probeer dan de Boss OC-3 eens uit. Octaver en overdrive in 1. Echt een geweldig geluid als je een beetje octaver met een beetje overdrive hebt. ODB-3 heb ik ook gehad, maar vond ik ook niks en is ook al weer weg.

Laus
25 augustus 2004, 00:35
is die OC3 al te krijgen in nederland? Ik wil hem wel graag eens uitproberen.

ODB3 is een schitterend apparaat maar je moet hem wel even afregelen. Tweaters zet ik sowieso uit. Heb daar dus geen last van.

niels_r
25 augustus 2004, 09:38
is die OC3 al te krijgen in nederland? Ik wil hem wel graag eens uitproberen.

Ik weet dat Dijkmans (Breda) en Vriese (Doetinchem) hem hebben, dus ik denk dat hij wel redelijk verkrijgbaar moet zijn. Echt een heel bruikbaar ding.

Chris Wolstenholme
25 augustus 2004, 10:11
ik heb laats zon vergelijkbaar ding gebrobeerd, de unibass van Akai, dacht dat dat het helemaal ging worden voor mij. De unibass is ook een octaver met optionele distortion, waarin je nog kan kiezen hoe en wat, zwaar ligt, en wat voor octaaf die doet, je kan hoger, je kan lager, en je kan zelfs solo gitaar spelen erop. maar persoonlijk vond ik het speelgoed waar je in een band nix aan heb, maar dirk witte heeft hem nog, en feedback rotterdam ook :)

Phyrexian
25 augustus 2004, 11:03
Dure aanraders:
> EBS MultiDrive
> Fulltone Bassdrive

Betaalbare aanraders:
> Digitech Bassdriver
> Ibanez Phat-hed PD-7
> DOD 250 Preamp/Overdrive

Afblijven:
> DOD Bass Overdrive FX91 (no low-end)
> Boss ODB-3 (schel, ...)

Aanraders qua fuzz/distortion:
> Big Muff
> ProCo RAT (modded, bv. door Robert Keeley)

Bastijn
25 augustus 2004, 13:22
Zelf ben ik heel erg tevreden over de Digitech Bassdriver, die heeft heerlijke overdrive geluiden, en vooral in combinatie met een beetje string-fret-buzz kan je m heerlijk ruig laten klinken. Qua prijs-kwaliteit verhouding is dit de beste die je kan kopen (musicstorekoln) maar als je echt de top-of-the-crop wil, dan moet je natuurlijk naar EBS gaan kijken. Maar dat voel je dan ook wel in je portomonnee....

MuNKeY
25 augustus 2004, 13:48
ik zit zelf ook te denken om een overdrive te kopen, maar ik wil eigenlijk mn geluid niet te erg vervormen, ik wil dus een soort kyuss/qotsa geluid krijgen (vooral het geluid op supa scoopa & mighty scoop,gardenia of el rodeo)

maar is het dan aan te raden om een distortion te halen of moet ik meteen een EBS multidrive halen ? :)

Phyrexian
25 augustus 2004, 15:00
De oude Queens of the Stone Age sound is zwaar overstuurd. In realiteit is het een buizenversterker die serieus de gain heeft openstaan. Hoogstwaarschijnlijk een Ampeg. Met een pedaal kom je best in de buurt met een goeie overdrive pedaal die je zwaar opendraait. De sound op de eerste QOTSA cd heeft ook wat weg van een big muff vind'k persoonlijk.

MuNKeY
25 augustus 2004, 18:07
De oude Queens of the Stone Age sound is zwaar overstuurd. In realiteit is het een buizenversterker die serieus de gain heeft openstaan. Hoogstwaarschijnlijk een Ampeg. Met een pedaal kom je best in de buurt met een goeie overdrive pedaal die je zwaar opendraait. De sound op de eerste QOTSA cd heeft ook wat weg van een big muff vind'k persoonlijk.

mjah , het mexicola geluid is wel cool
maarjah , moeilijk na te spelen zonder distortion/overdrive

basswasp
25 augustus 2004, 20:35
De oude Queens of the Stone Age sound is zwaar overstuurd. In realiteit is het een buizenversterker die serieus de gain heeft openstaan. Hoogstwaarschijnlijk een Ampeg. Met een pedaal kom je best in de buurt met een goeie overdrive pedaal die je zwaar opendraait. De sound op de eerste QOTSA cd heeft ook wat weg van een big muff vind'k persoonlijk.
De Queens spelen alles op vintage Ampeg, ook de gitaristen. Dat staat ergens op de Ampeg site :)

Laus
26 augustus 2004, 10:12
Zelf ben ik heel erg tevreden over de Digitech Bassdriver, die heeft heerlijke overdrive geluiden, en vooral in combinatie met een beetje string-fret-buzz kan je m heerlijk ruig laten klinken. Qua prijs-kwaliteit verhouding is dit de beste die je kan kopen (musicstorekoln) maar als je echt de top-of-the-crop wil, dan moet je natuurlijk naar EBS gaan kijken. Maar dat voel je dan ook wel in je portomonnee....

heb ooit de EBS en de ODB3 in de Rockpalace uitgeprobeerd, ben toen met de ODB3 naar huis gegaan omdat ie lekker extreem was. De overdrive uit de EBS krijg ik ook uit m'n versterker als ik de gain vol opendraai. De EBS is een overdrive en geen distortion. Mind the difference.

Chris Wolstenholme
26 augustus 2004, 12:15
daarom zo ik dan de digitech kopen, kost nix en kan alles, van ebs ( naast mekaar geprobeerd, heb ze beiden, hij komt cloooose :) ) hij kan ook de boss disto doen, gewoon de toonknop opendraaien en hij kan nog fuzzen ook :)

Phyrexian
26 augustus 2004, 12:24
daarom zo ik dan de digitech kopen, kost nix en kan alles, van ebs ( naast mekaar geprobeerd, heb ze beiden, hij komt cloooose :) ) hij kan ook de boss disto doen, gewoon de toonknop opendraaien en hij kan nog fuzzen ook :)

sweet, misschien moet'k em ook maar eens zoeken. ik heb even genoeg overdrives (check signature) maar wil nog wel een aggressieve distortion (geen fuzz). een modded RAT staat op m'n getlist :)

Bastijn
26 augustus 2004, 12:56
vergeet niet dat je er ook heerlijke distorted bassolo's mee kan geven...