PDA

View Full Version : Pinch harmonics



Jax
24 augustus 2004, 10:49
Hee, ik ben best wel geinteresseerd in het gebruiken van pinch harmonics, na het horen van wat creaties van Zakk Wylde (die in mijn ogen wel erg tekeer gaat met deze techniek). Toch lijkt het me dat als het beschaafd wordt gebruikt je er veel leuke dingen mee kunt doen. Dus ik kijken op internet (onder andere cyberfret.com) en alles lezen, maar ik strand al meteen bij de eerste stap, en dat is een "natural harmony" vinden, door ongeveer bij de elementen de snaren aan te tikken om een harmonic te krijgen. Van hieruit zou je dan over kunnen stappen naar pinch harmonics. Maar aangezien dat niet lukte, leek het me niet erg handig om verder te proberen te gaan. Dus hierbij mijn vraag. Hoe krijg ik pinch harmonics?

Jax
24 augustus 2004, 10:56
doh, gebruik nu pas de zoekfunctie en zie erg veel topics erover.
Sorry.

slayurrr
24 augustus 2004, 11:01
Oké, er zullen vast mensen zijn die dit vele malen beter uit kunnen leggen dan ik, maar ik probeer het gewoon even makkelijk te vertellen, want een pinch harmonic is vrij makkelijk te maken.
Om de techniek wat te "vermakkelijken", raad ik aan om je versterker ff flink te oversturen, dan zul je sneller resultaat krijgen.

Het komt er eigenlijk op neer dat je een snaar aanslaat en vervolgens met je duim de snaar weer aanraakt om de harmonic te maken (als ik het goed heb). Maargoed, vergeet al die bullshit en theorie er omheen. Als ik een pinch harmonic wil maken dan zorg ik dat ik met een klein stukje plectrum de snaar aansla en in die beweging raak in met me duim ook de snaar, waardoor je dat "gillende" effect krijgt. Het is gewoon een kwestie van een beetje oefenen, maar als het lukt zul je snappen wat ik bedoel.

slayurrr
24 augustus 2004, 11:01
doh, gebruik nu pas de zoekfunctie en zie erg veel topics erover.
Sorry.

lol, vergeet mijn reactie dan maar :)

Jax
24 augustus 2004, 11:14
Hee bedankt Slayurrr, ik heb je hulp toch wel nodig :lol:

ik heb net al de dingen over pinch harmonics gelezen, snap nu wat de bedoeling is, maar heb nog echt teveel vragen

- kan het ook met een 15 watt versterker?
- waar vind ik nou die harmonic plek bij mijn elementen?
- ik snap nog steed niet hoe ik mijn plectrum vast moet houden?
Want ik weet dat je dus eerst met het plectrum en dan met de duim de snaar aan moet raken, maar moet je dan met het puntje van de plectrum de snaar aan slaan?

slayurrr
24 augustus 2004, 11:21
- Het kan zelfs zonder dat je ingeplugd bent :) , alleen dan is het effect minimaal te horen (gewoon flink die distortion er doorheen knallen, dan heb je het echt snel te pakken).

- Die harmonic plek bij mijn elementen weet ik zelf ook niet te vinden en ik denk dat het ook niet echt nodig is om te weten (wel leuk om te weten misschien, maar niet noodzakelijk in mijn ogen). Zelf doe ik PH meestal in de buurt van m'n middelste element (ik weet niet of dit nog per gitaar verschilt, dat zou iemand ander even moeten vertellen ofzo). :)

- Zelf gebruik ik een 3mm plectrum en ik hou de plectrum gewoon tussen m'n wijsvinger en duim. Ik zorg ervoor dat ik 'm heel dicht bij het puntje vasthou, zodat je eigenlijk gelijk je duim er overheen "strijkt" als je aanslaat (dit moet je ff aanvoelen, maar als je het eenmaal doorhebt is het easy, geloof me).

Misschien zijn er nog andere manieren en er zullen vast mensen op dit forum zijn die er meer vanaf weten, maargoed, ik hoop dat het lukt voor je. :P

Swan
24 augustus 2004, 11:34
ja bij mn Kelly zit die sweetspot zo'n beetje boven t neckelement, bij mn DInky weer ergens anders, t is dus gewoon zoeken, al kan je op elke plek wel iets van n PH krijgen, t klinkt gewoon op sommige plekken beter..

dat van je plectrum anders beethouden vind ik nogal irritant, je kan moeilijk midden in n solo of riff je plectrum anders gaan vasthouden dan normaal...ik doe t door mn hand ietsje te draaien zodat ik met mn duim bij de snaar kan...
je moet dus proberen om in 1 beweging aan te slaan en daarna met je duim de snaar te raken, in t begin lastig en irritant maar als t eenmaal lukt.....

sneez0r
24 augustus 2004, 12:44
Ik moet even een ernstig vooroordeel de wereld uit helpen; dat harmonics het duidelijkst te horen zijn boven een element. Eigenlijk is het omgekeerde zelfs waar; om de plek waar je de flageolet maak (de 'node') vibreert de snaar niet. De locatie t.o.v. je element is helemaal niet belangrijk. De locatie van de sweetspots is afhankelijk van de fret die je met links speelt. Bovendien zijn er meerdere sweetspots met elk een andere toonhoogte op elke snaar, die dus ook per fret verschillen.

PS: als het écht niet lukt wil ik wel een filmpje maken.

Jax
24 augustus 2004, 13:03
@Slayurrr: Bedankt voor de verdere uitleg, nu een kwestie van oefenen :)

@Swan: Bedankt voor de reactie. Gebruik je bij de beweging dan de zijkant van je duim, of zeg maar de punt?

@SneezOr: Ik zal goed oefenen, maar als het echt niet lukt zal er misschien niets anders opzitten dan een filmpje te maken... :wink:

Thom TK
24 augustus 2004, 19:54
Het is misschien wel handig toe te voegen dat IK pinch harmonics maak met de nagel van mijn WIJSVINGER.
Dat vind ik 100 keer makkelijker, en je pakt de harmonic wat "sneller" vind ik.
Je moet alleen wel rekening houden met de lengte van je wijsvinger nagel.

Jax
25 augustus 2004, 09:26
Maar als je je wijsvinger gebruikt raakt deze toch eerder de snaar aan dan je plectrum? Of hou je het plectrum dan anders?

Thom TK
25 augustus 2004, 10:55
Maar als je je wijsvinger gebruikt raakt deze toch eerder de snaar aan dan je plectrum? Of hou je het plectrum dan anders?

Nee, ik raak de snaar met de plectrum en de nagel tegelijk.
Zo wordt het trouwens ook uitgelegd in een aantal lesboeken hoor (Rod Ling heavy metal).

Jax
25 augustus 2004, 11:46
Ok, ik ga weer aan de slag! Bedankt

harrie-beton
25 augustus 2004, 11:50
Die Billy Sheehan doet pinch harmonics op zijn bas :o

pimmetje
25 augustus 2004, 12:46
Zal 't verdomme aan de voornaam liggen?...
Billy Gibbons (ZZ-top) vind ik ook altijd heel fijn met die pinch harmonics omgaan.

Raffel
30 augustus 2004, 15:06
sweetspot? wijsvinger?

Je kunt pinches overal maken, maakt niet uit of het boven een pickup is of er tussen in.

Als je snel pinches wilt kunnen doen, is het aan te raken dat je het met je wijsvinger en je duim leert, dan kun je alternate picken en tegelijkertijd pinches doen. Vereist wel heel wat oefening en het voordeel dat je er van hebt is niet heel groot natuurlijk.

Als je daar niet voor gaat, leer het dan alleen met je duim.

theo!
1 september 2004, 18:28
ik ken/kan het zelf alleen maar met mijn duim en het plectrum redelijk kort vasthouden...wat ik trouwens bijna altijd heb, behalve als ik van de distortion afstap:) bij funk oid..

maar hoe doe je dat dan met je wijsvinger en duim?

Jax
1 september 2004, 19:30
ik ken/kan het zelf alleen maar met mijn duim en het plectrum redelijk kort vasthouden...

Nou, mij lukt het voor geen meter. Alle manieren geprobeerd, maar het wil gewoon niet. Misschien wordt het wel tijd voor je filmpje SneezOr...

Maroetoo
1 september 2004, 20:19
ik ken/kan het zelf alleen maar met mijn duim en het plectrum redelijk kort vasthouden...

Nou, mij lukt het voor geen meter. Alle manieren geprobeerd, maar het wil gewoon niet. Misschien wordt het wel tijd voor je filmpje SneezOr...

Ik las dit topic net half uurtje geleden en ben meteen mee aan het klooien gegaan en ben er ondertussen al achter hoe het moet en krijg het meestal wel voormekaar, dus zo moeilijk ist niet? wat volgens mij wel moeilijk is toon,vibrato goed hebben en op het juiste moment in een solo spelen 8-)

tip: flink agressief spelen en je moet denk ik niet teveel op je duim letten maar gewoon kort puntje plectrum uit laten steken en dan alst ware een beetje de snaren met een draai plukken

theo!
2 september 2004, 19:39
mja, je hebt nu wel gelezen hoe het zo'n beetje moet....van daaruit kan je mooi zelf bezig gaan met proberen, en je krijgt er dan vanzelf handigheid in...

eerder kon ik het maar n klein beetje, maar nu kan ik wel redelijk zak wylde achtige pitches maken...de solo's die hij speelt laat ik dan nog maar eff achterwege...maar toch:)