PDA

View Full Version : Basgitaar opnemen



El Capitain
24 augustus 2004, 04:55
Ik heb de keuze tussen een bassist met een actieve bas en een bassist met een nonactieve bas. Hoe moet ik deze twee verschillende bassisten opnemen als ik een mixer heb (voorversterking dus) met een guillemot geluidskaart (die is echt wel goed genoeg :))?
De bassisten hebben geen eigen versterker, dus waarschijnlijk moet ik dan een DI hebben, voorzover ik heb begrepen. Wat voor DI voldoet en hoe moet ik dat ding aansluiten en kan het ook zonder DI?

harrie-beton
24 augustus 2004, 08:47
als je een mixer hebt dan heb je geen DI nodig.
Bas-gitaar in de mixer. De mixer stuurt een line-signaal uit en dat is prima op te nemen.

Let wel, sommige mensen houden niet van directe bas-opnames. Soms moet je toch klooien met hun versterker en met microfoons.
Je mist namelijk de "ruimte". Het is vaak zo droog.
Snap je me?

El Capitain
24 augustus 2004, 15:55
ik snap je, maar het probleem is gewoon dat er geen versterker aanwezig is om op te nemen, dus het moet wel zo. Maar er is geen probleem met het signaal van die bas? Iets met Hi en Lo signaal toch?

harrie-beton
24 augustus 2004, 16:22
geen probleem, bij een passieve bas zet je de voorversterker van de mengtafel iets harder.
Actieve bas hoef je weinig aan te doen. Kan zelfs meteen line in?

Wat voor mengtafel is het?
Merk en type nummer?

bert k
24 augustus 2004, 16:39
Al in de jaren 60 werden Fender bassen (passief dus) gewoon in de mengtafel geprikt, en dat klonk erg lekker. Signaal genoeg. Toonregelen doe je dan op de tafel.

El Capitain
24 augustus 2004, 17:37
De mixer is een Behringer UB2442FX-Pro (link (http://www.behringer.com/UB2442FX/index.cfm?lang=ENG)).
Wat voor kabel kan ik dan het beste gebruiken? Jack-XLR of Jack-Jack (dan in de insert) of maakt dat niks uit? En equalizen...doen op de mixer of later digitaal (ik gebruik samplitude als opname en mixprogramma) doen?

bert k
24 augustus 2004, 19:32
Kabel maakt idd niks uit, het is en blijft ongebalanceerd. En ik zou de toonregeling van de tafel niet gebruiken. (Als er een by-pass knopje opzit moet je dus by-passen) Je kan inderdaad later in samplitude toonregelen wat je wilt.

El Capitain
24 augustus 2004, 19:49
Thanks.

Dan gebruik ik de direct-out wel, als het goed is geeft ie dat signaal puur door (ik meen dat daar alleen de fader en de gain op zitten).

Horus
24 augustus 2004, 22:14
ik heb zelf meerdere opnames met actieve en passieve bassen gedaan en er vallen me telkens een aantal dingen op. Ik prik altijd direct in (dus geen DI, maar een pre-amp of mixer, dan naar de pc). Wat me altijd opvalt:

Passieve bassen hebben vaak wat meer ruis dan actieve bassen.
Passieve bassen klinken wat rauwer dan actieve bassen.
Als je van plan bent in de mixruimte op te nemen (dus ook dichtbij de computer) en je gebruikt een passieve bas, zet dan de monitor (beeldscherm dus) UIT als je op gaat nemen. Ik heb gemerkt dat er m'n passieve elementen duidelijk iets van straling ofzo van m'n monitor oppikken, wat resulteert in een soort mid-hoge brom, best hard vergeleken met een nette ruisloze opname.

Ik zou ze gewoon inprikken, passief of actief, monitor uit als je gaat opnemen en zo direct mogelijk je pc in pompen (dus EQ e.d. iid bypassen als het kan).

harrie-beton
25 augustus 2004, 10:06
Passieve bassen hebben vaak wat meer ruis dan actieve bassen.


Een bas ruist natuurlijk NIET. De ruis komt van de voorversterker die verder open moet dan bij een line signaal. Er zijn ook voorversterkers die veel minder ruisen hoor maar dat kunnen wij niet betalen. Wisseloord wel.



Als je van plan bent in de mixruimte op te nemen (dus ook dichtbij de computer) en je gebruikt een passieve bas, zet dan de monitor (beeldscherm dus) UIT als je op gaat nemen.


Een scherm is een stralings bron (CRT= Cathode Ray Tube) en die stoort altijd flink op single coils en slecht afgeschermde gitaren.
Maar ook dimmers, TL buizen en trafo's en mobieltjes, allemaal uitzetten.

Horus
26 augustus 2004, 17:07
[quote]
Passieve bassen hebben vaak wat meer ruis dan actieve bassen.


Een bas ruist natuurlijk NIET. De ruis komt van de voorversterker die verder open moet dan bij een line signaal. Er zijn ook voorversterkers die veel minder ruisen hoor maar dat kunnen wij niet betalen. Wisseloord wel.

Komt op hetzelfde neer. Passief = lagere output = is meer gain nodig = meer ruis. Ik geloof best dat een bas puur vanuit zichzelf niet ruist. Meer bedenk dat een passieve bas veel meer oppikt. Bijvoorbeeld de oude Ibanez Musicians bas van m'n leraar heeft zulke oude elementen (mid jaren 80) dat ze zelfs iets microfonisch werken, dus meer achtergrondgeluid oppikken. Ze pikken straling van vanalles op, en hebben een lage output. Dan je bas ook nog niet goed geaard hebben kan t.o.v. een actieve bas flink wat ruis veroorzaken.

bert k
27 augustus 2004, 11:31
Dat is toch niet zo, dacht ik. Een passieve bas heeft een lagere output, maar dat je dan automatisch meer ruis krijgt wegens meer gain is wel dubieus, hoor. Dan denk ik toch dat de pre-amps in je mixer brakke zooi zijn. Ga maar na, een microfoon heeft een nog veel lagere output en die is ook ruisvrij te versterken.

guhlenn
27 augustus 2004, 16:25
LOL niet met een behringer.

skanky
27 augustus 2004, 17:36
Als de bas slecht geaard is hoor je volgens mij een brom en geen ruis.




Dan je bas ook nog niet goed geaard hebben kan t.o.v. een actieve bas flink wat ruis veroorzaken.[/quote]

El Capitain
27 augustus 2004, 21:39
hey, niet mijn behringer afzeiken hè :evil:

guhlenn
30 augustus 2004, 10:17
you get what you pay. :roll: