PDA

View Full Version : Hulp - pedalen keus - basis set



e_lukather
23 augustus 2004, 11:39
Yo people,

ik heb nu dan een Twin Reverb thuis.. Ik gebruikte hiervoor een ME50 maar die heb ik verkocht want de kwaliteit was niet echt in balans zeg maar. Ik heb besloten om toch maar over te gaan op losse pedalen.
Maar ik heb eerst een basis set nodig.

Volgende keuzes:

1: Boss DS1 , Boss Ch1 , Delay van Boss weet niet welke , JH wah?

2: HK Tubefactor , EHX Memory Man , Boss PW10


Er zit natuurlijk een wereld van verschil in de keuzes qua prijs en kwaliteit.
Maar dit zijn maar producten. Mijn eisen zijn een distortion (evt. boost) ,een lekkere chorus , delay (erg belangrijk) en tja.. een wah/volume pedaal... daar heb ik nog niet echt super veel ervaring mee. Ja op mn Me50 maar dat is omdat die er gewoon op zit. Maar zou ik er ook zonder mee kunnen?

En is heeft de EXH een chorus/delay/tap functie? Heb wel veel gelezen van de sites en hiero.

Ik ben nog beetje nieuw op dit gebied.. Ik sta open voor alles.
Maar ik denk dat de Tubefactor een erg goede keus . M'n leraar had de TUbeman die is ook heel gaaf. Alleen het is puur voor podium gebruik niet direct in mengpaneel.
Jullie kunnen mij nu alles wijsmaken.. Ik wil gewoon beste vant beste :razz:

Vast bedankt!

Dirk_Hendrik
23 augustus 2004, 11:45
Dan is het eerst wat ik je ga "wijsmaken" dat je moet afstappen van dat automatische ge-Boss. Er zijn hele stapels effectenfabrikanten. Kijk dus breder rond. (Is net zoiets als Heineken. Niemand vind het te zuipen en toch zijn ze marktleider.). JH Wah.... Ik geloof dat er op dit forum zo ongeveer niemand rondloopt die em heeft en lang houd.

Stap next. Ga 2e hands. Meer keuze én goedkoper.

ijff
23 augustus 2004, 11:47
Echt.. een beetje gitarist kan niet zonder wah..
Ik zou proberen een 2ehands Dunlop Crybaby 535Q op de kop te tikken :-D

BramVersteeg
23 augustus 2004, 11:59
Zeker als eerste wah vind ik een JH wah echt niet zo slecht hoor. Ik heb en nog een liggen en echt ontevreden ben ik er niet over.
Ik heb laatst die EHX Memory Man Deluxe uitgetest en vond hem geweldig. Wel echt EHX en hij kan heel ver/extreem. Het is niet echt een directe delay dus je moet er wel van houden! Een echt toffe dalay is een T-rex replica maar ik denk dat die weer veel te duur is.
Die DS-1 van boss zie je vaak als booster om je solo's net dat beetje meer te geven. Als enkel distortion is ie niet echt je van het (IMO).
En chorus, wil je een trasparante chorus of een wat warmere??
En 2e hands is zeker erg handig. Als je iets niet bevalt verkoop je het voor dezelfde prijs weer door. En Boss pedalen zijn zeker niet slecht maar voor dat geld zijn ze echt niet de enige! Het is een erg commercieel merk dat veel adverteert dus kijk je al snel naar Boss. Ook elke muziekzaak heeft ze wel liggen. Veel succes ermee iig! :wink:
Grz. Bram

e_lukather
23 augustus 2004, 12:10
woow snelle reacties.. tnx

tja.. chorus.. warm of tranparant. Heb eigenlijk geen idee. Miss beetje de chorus van steve lukather in jaren 80.

De markt voor effectpedaaltje ligt eigenlijk best wel gunstig. Wat is voor jullie nou echt een wah die boven de rest uitsteekt?

Antal
23 augustus 2004, 13:14
Als je het beste van het beste wil dan zou ik zeker verder kijken als het rijtje wat je nu opsomt. En zeker verder dan Boss.

Wat betreft de chorus, ik heb nog weinig goede dingen gehoord over die CH1. Ik zou gewoon het een en ander uitproberen. Kijk bijvoorbeeld is naar een CE2, een oude Ibanez chorus of die van Carl martin.

Wat betreft de wah zou ik niet voor een dunlop gaan, en zeker niet voor de JH. Vox maakt erg goede betaalbare wah's, en wil je meer geld uitgeven dan zou ik voor een Teese wah gaan!

Harry
23 augustus 2004, 14:48
de EHX memory man heeft geen tap-functie. Er zit wel een vibrato/chorus dingetje op, maar die is meer om de 'sleep' van de oude bandecho na te maken.
En de Teese Wah is erg goed, en de RMC1 versie daarvan is niet veel duurder dan een Vox, maar wel true bypass.

Speeddemon
23 augustus 2004, 15:06
dit is een rijtje ECHT goeie chorussen:
-Boss CE-2 (50-75 euro)
-Ibanez BC9 (65-90 euro)
-TC Electronics SCF (120-200 euro)
-Fulltone Choralflange (200-250 euro)

(2e hands prijzen)

echt goeie overdrive/distortions:
H&K Tubefactor
Banzai Fireball II
Ibanez SM9 (voor rock/metal sounds en Boss OD-3 voor blues/crunch-sounds)
MXR Distortion II (NIET de Distortion + !!!)

milde overdrive/boosts:
Rocktron Austin Gold
Zoom PD-01 Power Drive
Hot Wire Audio MiG*Boost 8-)

goeie delays:
Ibanez DE7 Delay/Echo (goedkoop)
Boss DM-2 (en DM-3)
Carl Martin Delayla
Electro Harmonix Deluxe Memory Man
Boss DD-20 Gigadelay
Line6 DL-4
T-Rex Replica
Korg 301dl Dynamic Echo (betaalbaar/goedkoop)

en nog wat 19" spul

e_lukather
23 augustus 2004, 15:21
WOW!

Hey Speeddemon jij hebt toch ook een Tubefactor? Zit er qua geluid nog verschil in de de tubefactor en tubeman? Of is het alleen een extra kanaal en nog wat features?

Speeddemon
23 augustus 2004, 15:33
Tubeman is veel meer bedoeld als direct recording 'pre-amp'.
Tubefactor kun je gewoon als boost, overdrive en/of distortion voor je amp gebruiken.

BartL op dit forum verkoopt er 1.

BramVersteeg
23 augustus 2004, 17:29
Hey remco,
Over die chorussen he,
bedoel je daarmee kwalitatief goede pedalen of is dat jouw smaak? Er zitten nl wel verschillende soorten chorussen bij (qua sound). Coralflange is naar mijn mening veel transparanter en minder warm dan bijv. die van Boss. En ik zie dat je een uitstekende smaak voor delays hebt 8-) :wink: .

Speeddemon
23 augustus 2004, 17:48
ik heb eens een ChoralFlange vergeleken met een Taiwanese Boss CE-2, and die CF was idd misschien een tikkie transparanter, maar veel scheelde het niet. Qua chorus vond ik 'm misschien 5 a 10% beter.

Die Ibanez BC9 vind ik een zeer goeie en veelzijdige chorus, en die klinkt nog wat dikker (met een hoog/mid boost) dan een CE-2.
Ben er nog steeds niet uit welke ik beter vind (Boss is subtieler en heeft minder volume boost, Ibanez heeft die classic chorus-sound, maar lijkt een klein beetje minder goed te werken met high gain, maar nog steeds veel beter dan menig moderne chorus).

Wat de delays betreft, ik heb zelf een Boss DM-2, Ibanez AD9, Ibanez DE7 en Korg 301dl. Misschien dat ik nog eens een Boss DD-20 of een Replica erbij koop, en qua analoge delays loop ik nog te azen op een DOD 680.

Dirk_Hendrik
23 augustus 2004, 18:38
Die Ibanez BC9 vind ik een zeer goeie en veelzijdige chorus, en die klinkt nog wat dikker (met een hoog/mid boost) dan een CE-2.
Ben er nog steeds niet uit welke ik beter vind (Boss is subtieler en heeft minder volume boost, Ibanez heeft die classic chorus-sound, maar lijkt een klein beetje minder goed te werken met high gain, maar nog steeds veel beter dan menig moderne chorus).


+1

e_lukather
23 augustus 2004, 19:17
Die ibanez pedaaltjes zijn nog niet eens zo duur he.. Ik denk dat ik nu eerst voor een Tubefactor + een BC9 ga.. En over een maandje ofzo de Replica scoren !

Mitch
23 augustus 2004, 20:14
BC9 heeft nog een broertje: BCL. Minstens even goed en zeker op ebay Duitsland zeer goed te scoren. Voor ebay.de tips: raadpleeg Dirk of mij :D

BartL
23 augustus 2004, 22:16
Tubeman is veel meer bedoeld als direct recording 'pre-amp'.
Tubefactor kun je gewoon als boost, overdrive en/of distortion voor je amp gebruiken.

BartL op dit forum verkoopt er 1.
Als je interesse hebt, laat maar horen! :wink:

BramVersteeg
23 augustus 2004, 23:08
:o even een replica scoren???
Dat leuke dingetje kost je wel een 400 euro! Dat is niet niks. Als je er echt verliefd op bent kun je het overwegen maar ik zou zeker niet zonder er op gespeelt te hebben iets kopen. Zeker niet zulke duren spullen!
Ieder geeft hier zijn mening gebaseerd op smaak. Maar mijn/iemand anders z'n smaak hoeft niet de jouwe te zijn!

e_lukather
23 augustus 2004, 23:15
Yo BartL Heb je een meeltje gestuurd.

Is de rest van de T-rex serie ook O.K. ? Wat zijn onder de pedalen een beetje de Ferrari's ?

Mitch
23 augustus 2004, 23:22
Van T Rex' scheurbakkies was ik niet onder de indruk. Comp en Delay vind ik wel erg prijzig, maar goed.
Beste wahs: Teese.
Delays: zo veel....wil je analoog, digitaal, mag het allebei, wil je kunnen feedbacken ermee, alleen slapback, meer voor solootjes of juist slag.....
Chorus: is al veel over gezegd. Komt er op neer: wil je een warme of juist een wat metaliger klinkende die wat laag weghaalt ?

Ferrari's ? Weet je, er zijn zo veel goede bakken. Maar ze zijn zo moeilijk te vinden. Verruim je je zoektocht naar het buitenland heb je een stuk meer keus.
Als je nog een beetje ideeën op wil doen, kijk anders eens hier: www.musictoyz.com
Niet dat dat nou de beste shop is of zo, maar het geeft een aardige indruk van het huidige aanbod van kwalitatief goede pedalen.