PDA

View Full Version : Midi converter software



giovan
22 augustus 2004, 23:03
Vraag: is er een softwareprogramma die je gitaargeluid converteert naar midi?

Achtergrondinfo
ik bezit een guitar port, deze wil ik als input gebruiken voor het betreffende programma die het omzet naar midi-signaal. De computer wavetable zet dan het midi-signaal om in geluid.

Gitaren die middels midi verschillende instrumenten simuleren zijn vrij kostbaar (bijvoorbeeld http://www.warrguitars.com/midi.html. Wat ze doen is frequenties afvangen en deze converteren naar midi (juiste noot/ bend/ aanslag). Nu is dit niet zo makkelijk en is het normale gitaarelement hier minder geschikt voor . Daarom hebben die gitaren speciale elementen ('hexatonische') en naar ik aanneem een stukje ingebouwde software.

Experts kunnen bij de meeste synths de roms dumpen en de zaak op een computer zetten. Goed voorbeeld in de synthesizer wereld: het programma 'rebirth', de 'memory dump' van de legendarische roland-TB 303 en de drumcomputers TR 808 en 809. Nu zal er vast wel een freak zijn geweest die een hexatonisch element op zijn gitaar heeft gezet en vervolgens een stuk software heeft geproduceerd of een dump van een 'steinberg gitaar' heeft gemaakt om eea te converteren.
Het voordeel is dat deze methode je honderden euro's scheelt.

Dirk_Hendrik
23 augustus 2004, 10:32
Je zit een beetje mis. De hexpickup is niets anders dan een element met 6 outputs. Het daaropvolgende apparaat (bijvoorbeeld een Roland GR) zet die afzonderlijke signalen om in een MIDI stroom. De pickup is dus maar een onderdeel van het geheel maar braakt geen MIDI uit. De enige reden voor het werken met een hex pickup is het hebben van een "schoon" signaal per snaar waar een gewone picup een mix van het signaal van de 6 snaren naar buiten gooit.

Bottom line is dus een converter hebben die dat pickup signaal omzet naar MIDI. Een geluidskaart kan dat al vast niet. Daar gaan je 100-den euro's.

Evenzo is het dumpen van de contents van je synth rom's niet altijd genoeg om daarmee de geluiden voorhanden te hebben. De Roms van bijvoorbeeld een DX7 bevatten geen geluidsinformatie. Ze bevatten alléén de algorithmes die de synth hardware gebruikt om z'n geluiden te creeren. Je rebirth voorbeeld is ook zo iets. De Rom contents zijn een onderdeel van het geheel maar het meeste is een bijzonder knappe simulatie van de analoge elektronica van een TB. dat schrijf je er niet "zomaar"even bij.

giovan
23 augustus 2004, 19:59
Je zit een beetje mis. De hexpickup is niets anders dan een element met 6 outputs. Het daaropvolgende apparaat (bijvoorbeeld een Roland GR) zet die afzonderlijke signalen om in een MIDI stroom.

Dirk Hendrik bedankt voor de verduidelijking en het uit de weg nemen van misverstanden.

Ik heb dus een hexa-pickup (bijvoorbeeld de Roland GAH) nodig, deze heeft een standaard gitaar output en een 13-dins output (naar ik aanneem voor de synth). Bij een PCI kaart met 13-dins connector in samenwerking met software die de signalen converteert (door emulatie van de Roland midi-synth) ben je aanzienlijk goedkoper uit. Rebirth lijkt me gecompliceerder, ergens zal er dus zo'n programma rondhangen.

Je hebt ook wav-to-midi converter software, een guitar synth is een wav to midi-converter maar dan real-time opgevolgd door een midi-effect als output. Na een flinke zoekactie lijkt dit programma aardig in de buurt te komen http://www.intelliscore.net/google.html. Ik ga het eens downloaden en uitproberen.

giovan
23 augustus 2004, 23:00
Die intelliscore software is 'het' niet! Real-time opnamen geprobeerd. Met guitar port lukte niet (gp kan ik wel direct opnemen in wavelab), gitaar direct op mijn audigy geschakeld maar helaas geen sjoege in het programma. Het laatste heeft waarschijnlijk te maken met een verkeerde instelling op m'n computer.

Vervolgens bestanden (mp3's) in het programma gedropt, een piano etude en akoestisch gitaarstuk, beiden zonder achtergrondinstrumenten. De tonaliteit werd prima geraden door de software, de noten die herkend werden waren goed zij het dat de duur veelal niet klopte. Leuke software om een stuk te ontrafelen maar gezien de gebrekkige herkenning (noten worden overgslagen, duur klopt niet) helemaal niks voor real-time midi conversie vanuit je electrische gitaar.