PDA

View Full Version : ritme rechterhand ontwikkelen



y0ur1
22 augustus 2004, 22:59
Ik ben nu een paar weken gitaar aan het leren spelen op mijn acoustische oude gitaartje en het gaat best aardig, ken al best wat accoorden en dan al redelijk wisselen ertussen. Alleen het enige wat naar mijn idee nog niet helemaal goed gaat is een goed ritme vinden met mijn rechterhand bij een nummer. Zijn hier ook oefeningen voor of kleine workshops op internet? Zoja weet iemand deze? Of misschien dat jullie nog andere tips hebben.

alvast bedankt

Ron4ld
22 augustus 2004, 23:44
hallo your1,

ik wist niet precies wat je bedoelde met het vinde van het juiste ritme...maar ik kan je wel iets van basis meegeven als je daar nog niet bekend bent.

waarschijnlijk beweeg je over de snaren met je duim (of plectrum..of..) alleen omlaag. maar je kan ook weer omhoog bewegen zodat je duim (of plectrum..of..) de onderste sna(a)r(en) raakt. Probeer maar eens en je hebt ineens een ritme. (bijvoorbeeld: A-akkoord en dan met je rechterhand: omlaag-omhoog-omlaag-omhoog of: omlaag-omhoog-omlaag-omlaag, etc)

Mocht je wel met deze techniek bekend zijn maar je weet niet of je nou omhoog of omlaag moet bewegen en je probeert een liedje na te spelen dan zeg ik luister heel aandachtig naar het liedje voor het ritme maar dat kan heel lastig zijn om het juiste ritme te vinden.

Op het internet zullen vast wel wat oefeneningen te vinden zijn, maar ik heb geen adres voor je...probeer eens te zoeken bij http://www.google.nl...waarschijnlijk zul je een hele boel websites vinden.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt. RW

prs
22 augustus 2004, 23:52
Tik maar eens bij google in: wisselslag+gitaar
Dan kom je wel verder denk ik....

Succes!

y0ur1
23 augustus 2004, 01:05
hallo your1,

ik wist niet precies wat je bedoelde met het vinde van het juiste ritme...maar ik kan je wel iets van basis meegeven als je daar nog niet bekend bent.

waarschijnlijk beweeg je over de snaren met je duim (of plectrum..of..) alleen omlaag. maar je kan ook weer omhoog bewegen zodat je duim (of plectrum..of..) de onderste sna(a)r(en) raakt. Probeer maar eens en je hebt ineens een ritme. (bijvoorbeeld: A-akkoord en dan met je rechterhand: omlaag-omhoog-omlaag-omhoog of: omlaag-omhoog-omlaag-omlaag, etc)

Mocht je wel met deze techniek bekend zijn maar je weet niet of je nou omhoog of omlaag moet bewegen en je probeert een liedje na te spelen dan zeg ik luister heel aandachtig naar het liedje voor het ritme maar dat kan heel lastig zijn om het juiste ritme te vinden.

Op het internet zullen vast wel wat oefeneningen te vinden zijn, maar ik heb geen adres voor je...probeer eens te zoeken bij http://www.google.nl...waarschijnlijk zul je een hele boel websites vinden.

Ik hoop dat dit je wat verder helpt. RW

Ik gebruik een plectrum en krijg er omhoog en omlaag een aardig geluid uit. Liedjes als doolin-dalton en weather with you gaan redelijk maar het is erg moeilijk om het te doen zoals het gespeeld wordt, of in ieder geval iets in de buurt. Ik ga eens google'en, tnx voor je bericht.

petrus
26 augustus 2004, 13:47
Hoi!

Ik speel flamenco gitaar, met behoorlijk ingewikkelde rechterhand patronen.

Ik studeer ze meestal in met de snaren gedempt met mijn linkerhand, dus zonder accoorden.
Zodoende kun je je geheel op je rechterhand concentreren.
Ik kan me voorstellen, dat het handig is als je een liedje instudeert, eerst met je rechterhand het ritme mee te spelen met gedempte snaren.

misschien heb je wat aan deze tip!

Peter.