PDA

View Full Version : Best gebruikte effect in een nummer ?



Mitch
22 augustus 2004, 20:18
Nog één tegen de komkommertijd......

In welk nummer wordt naar jouw idee een effect echt perfect gebruikt en door wie ?

Laat ik eens klassiek en afgezaagd beginnen en Jimi's wah op Voodoo Chile (slight return) noemen :D

Speeddemon
22 augustus 2004, 20:34
MXR Flanger op Van Halen's "Unchained". VET!

Dirk_Hendrik
22 augustus 2004, 20:38
EQ op de vocals in "breaking the law"van Judas priest.

Mark S
22 augustus 2004, 20:43
maar even meekomkommeren dan:

De Talkbox gebruikt door Peter Frampton in de 70's klassieker 'Show me the way' en Ritchie Sambora (Bon Jovi) in het intro van 'Livin' on a prayer'

De Delay gebruikt door The Edge (U2) in 'Pride'. The Edge gebruikte de delay niet als gadget om b.v solo's wat op te pompen maar creërde een totaal nieuw gitaargeluid met het effect.(Hij speelt het intro met flageoletten en de delaytime is 20 ms. mocht je het willen proberen 8-) )

Het flangerlickje in het intro van 'Kiss' door Prince: het duurt nog geen seconde maar iedereen weet gelijk wat het is!

Speeddemon
22 augustus 2004, 21:05
EQ op de vocals in "breaking the law"van Judas priest.
ik kan dat nou niet echt pinpointen.

Toevallig een specifiek stuk wat opvalt?

Dirk_Hendrik
22 augustus 2004, 21:17
Verschillende EQ settings per stuk van de zangpartij.

Wormaap
22 augustus 2004, 21:44
De Wah in de solo van Slash in Sweet Child O' Mine vind ik wel erg cool :)

skanky
22 augustus 2004, 22:19
De whammy-solo in Sunburn van Muse

Nicci
22 augustus 2004, 22:43
inkoppertje: Jimi Hendrix - voodoo chile.

PeArLjAm
22 augustus 2004, 23:27
De Wah in de solo van Slash in Sweet Child O' Mine vind ik wel erg cool :)

over Guns 'N Roses gesproken, de delay bij de intro van Welcome To The Jungle vind ik ook wel legendarisch 8)

BartL
23 augustus 2004, 00:07
MXR Flanger op Van Halen's "Unchained". VET!
+1 :dance:


De Wah in de solo van Slash in Sweet Child O' Mine vind ik wel erg cool :)

over Guns 'N Roses gesproken, de delay bij de intro van Welcome To The Jungle vind ik ook wel legendarisch 8)
Ook +1

Harry
23 augustus 2004, 11:11
de E-bow in god-hoe-het-dat-lied van Big Country waarin ze doedelzakken imiteren met hun gitaren.

Dirk_Hendrik
23 augustus 2004, 12:05
In de categorie onbekende:
In "that train don't stop here anymore" van Los Lobos zit een zalig Hammondje wat als dat hammondje gaat soleren ineens een gitaar blijkt te zijn. Gebruik van een Lesley kast dus.

Blijepanda
23 augustus 2004, 13:30
De Digitech Whammy in Killing in the name van Rage against the machine.

cosmos
23 augustus 2004, 13:53
Hoewel dat effect aan het begin van Know Your Enemy toch ook wel errrg vet is. Tom Morello heeft sowieso een hoop vette shit gedaan!!

harrie-beton
23 augustus 2004, 15:49
The Edge was geen uitvinder hoor.
het lijkt alsof the Edge de eerste was met een echo als gitaareffect maar denk aan QUEEN (brighton rock) maar bovenal:

1973 PINK FLOYD - ONE OF THESE DAYS (i am going to cut you into little pieces...)
1979 PINK FLOYD - RUN LIKE HELL

Moet je luisteren hoe ze daar het delay gebruiken als effect!
Bovendien, one of these days is het enige nummer wat ik ken met TWEE bas-gitaren. 1 links en 1 rechts

Mark S
23 augustus 2004, 16:06
The Edge was geen uitvinder hoor.


heb ik dat geschreven dan?



De E-Bow van Robert Fripp op David Bowie's 'Heroes'

Bigfoot414
23 augustus 2004, 16:11
Dat intro-stukje van Black Hole Sun. Dat is een mellotron of zoiets.

Antal
23 augustus 2004, 16:34
Bovendien, one of these days is het enige nummer wat ik ken met TWEE bas-gitaren. 1 links en 1 rechts

Wel eens naar walk on the wildside van Lou Reed geluisterd? Dan ken je vast wel!

Mark S
23 augustus 2004, 17:57
Wel eens naar walk on the wildside van Lou Reed geluisterd? Dan ken je vast wel

nee, kenniknie...zing 'ns een stukkie :D

Antal
23 augustus 2004, 18:22
nee, kenniknie...zing 'ns een stukkie :D

Grappenmaker... :-D

dejohan
23 augustus 2004, 19:57
De delay in een paar U2 songs, onder andere 'Where the streets have no name' en 'The Electric Co.'

ijff
23 augustus 2004, 23:19
De ring-modulator (???) in de solo van RCHP's 'Throw away your television' .. geen supernummer verder.. maar knap gebruik gemaakt van het effect in de solo.

Mitch
23 augustus 2004, 23:23
Random arpeggiator uit zijn Line6 FM4 is 't volgens mij, maar hoe dan ook neem je me de woorden uit de mond 8-)

ijff
23 augustus 2004, 23:36
Net ook wat op internet gezocht.. en de algehele opininie is inderdaad dat het live in ieder geval de FM4 is (filter modulator.. dus ik zat close) en op de CD wellicht een Zvex Seek Wah.

jaywalker
23 augustus 2004, 23:39
De ring-modulator (???) in de solo van RCHP's 'Throw away your television' .. geen supernummer verder.. maar knap gebruik gemaakt van het effect in de solo.


damn dat wou ik ook al zeggen.

De solo erachter op "live at slane castle" is echt super. Aanrader!


Ik vind de Big Muff solon van I could have lied - RHCP ook geniaal, juist omdat hij het identieke van een muff er niet uit haalt :D

Michael AE
23 augustus 2004, 23:56
Lifting Shadows Off A Dream van Dream Theater maakt leuk gebruik van delay. Ik heb het vaker elders gehoord, maar in dit nummer is het essentieel en onmisbaar goed.

dejohan
24 augustus 2004, 09:54
Fuzz (?) in de solo van Paranoid (Black Sabbath)

Subtiel gebruik van flanger (?) in de beginaccoorden van Lightning Crashes (Live)

Philippe
24 augustus 2004, 21:45
1979 PINK FLOYD - RUN LIKE HELL

Moet je luisteren hoe ze daar het delay gebruiken als effect!



+1

Chris Wolstenholme
24 augustus 2004, 22:12
over dubbele bas gesproken, dat heb ik de band Live, on stage ( dus live :-D ) ook zien doen met 1 nummer weet alleen niet meer welk

stewartfan
24 augustus 2004, 23:37
de flanger van danny lademacher bij saturday night

Antal
25 augustus 2004, 00:18
De univibe in de intro van 'Catch the Rainbow' van Rainbow. Wel heel erg hendrix achtig, maar daarom niet minder geniaal!

Robbert
25 augustus 2004, 00:47
De reverb in ieder Dick Dale nummer.

:razz:

SilverFoo
25 augustus 2004, 17:54
De DS2 distortion van Kurt Cobain :razz: .

Zonder gekheid:

Chorus in "come as you are" - Nirvana

Delay in "emotion sickness live @ rock am ring - Silverchair

Wah partij van James Iha tijdens Disarm (electrische versie) oa MTV awards `94 - Smashing Pumpkins

Delay intro "special needs" - Placebo


Een aantal stukjes waarvan ik de effecten wel lekker vind klinken :)

Ronald
25 augustus 2004, 18:37
de delay ( :???: tenminste ik denk dat het delay is , of anders een mengeling van effecten ) bij shoots and ladders van korn



de tremelo phaser mix bij headtrip van sevendust , een soort helicopter geluid zeg maar. :)

IndiepoprockJesse
26 augustus 2004, 09:32
Pink Floyd met hun omgedraaide wah... maakt een schreeuw achtig, meeuw achtig geluid.. maarja die gasten hebben zoveel vette shit met effecten gedaan.. hele vette delays enzo..

Jesse//

Wicked Willy
26 augustus 2004, 17:52
Whammy in "Bulls on Parade" van RATM

VET!!!!!!!!!

rambe029
26 augustus 2004, 19:06
solo van "Bold as love" van Jimi. :P

jaywalker
26 augustus 2004, 19:30
solo van "Bold as love" van Jimi. :P

ja en dus welk effect??

rambe029
26 augustus 2004, 19:33
wah :wink:


sorry had ik nie verwerkt :oops:

Mitch
26 augustus 2004, 19:41
Pink Floyd met hun omgedraaide wah... maakt een schreeuw achtig, meeuw achtig geluid..

Over welk nummer heb je het in vredesnaam :???:

Antal
26 augustus 2004, 20:10
Pink Floyd met hun omgedraaide wah... maakt een schreeuw achtig, meeuw achtig geluid.. maarja die gasten hebben zoveel vette shit met effecten gedaan.. hele vette delays enzo..

Jesse//

Ik weet wat je bedoelt. Geen idee bij welk nummer, maar op de video van live at pompeii staat het ook. Lijkt een soort gekraai van een vogel ofzo. Dat doet hij volgens mij met z'n gitaar. Maar geen idee hoe. Want van een omgedraaide wah heb ik nog nooit gehoord.

Mitch
26 augustus 2004, 22:15
Echoes dan ?

Antal
26 augustus 2004, 22:28
In ieder geval wel uit die tijd. Ik zal eens zoeken. Wil de dvd van pompeii nog steeds kopen, maar komt steeds niet van.

harrie-beton
27 augustus 2004, 09:23
rambe029 schreef:
solo van "Bold as love" van Jimi.


ja en dus welk effect??


Aan het einde is een hele mooie flanger toch? Bedoel je die?
Dat deden ze toen met 2 bandrecorders geloof ik.

IndiepoprockJesse
27 augustus 2004, 10:46
Pink Floyd met hun omgedraaide wah... maakt een schreeuw achtig, meeuw achtig geluid.. maarja die gasten hebben zoveel vette shit met effecten gedaan.. hele vette delays enzo..

Jesse//

Ik weet wat je bedoelt. Geen idee bij welk nummer, maar op de video van live at pompeii staat het ook. Lijkt een soort gekraai van een vogel ofzo. Dat doet hij volgens mij met z'n gitaar. Maar geen idee hoe. Want van een omgedraaide wah heb ik nog nooit gehoord.

heb je dat nog nooit gehoord? je doet gewoon de lijn van je gitaar in de output van je wah, en de input van de wah in de input van de amp.. werkt trouwens niet bij alle modellen hoor.. delaytje erover en spacen maar..

in het nummer echoes zit het trouwens, in het middelste rustig spooky stuk..

Jesse//

IndiepoprockJesse
27 augustus 2004, 10:46
Pink Floyd met hun omgedraaide wah... maakt een schreeuw achtig, meeuw achtig geluid.. maarja die gasten hebben zoveel vette shit met effecten gedaan.. hele vette delays enzo..

Jesse//

Ik weet wat je bedoelt. Geen idee bij welk nummer, maar op de video van live at pompeii staat het ook. Lijkt een soort gekraai van een vogel ofzo. Dat doet hij volgens mij met z'n gitaar. Maar geen idee hoe. Want van een omgedraaide wah heb ik nog nooit gehoord.

heb je dat nog nooit gehoord? je doet gewoon de lijn van je gitaar in de output van je wah, en de input van de wah in de input van de amp.. werkt trouwens niet bij alle modellen hoor.. delaytje erover en spacen maar..

in het nummer echoes zit het trouwens, in het middelste rustig spooky stuk..

Jesse//

Fuhgawz
27 augustus 2004, 12:15
:o Kan dat dan ook? Je moet er maar op komen. Ik ga het vanmiddag ook eens proberen met mijn Crybaby! :)

Antal
27 augustus 2004, 13:33
heb je dat nog nooit gehoord? je doet gewoon de lijn van je gitaar in de output van je wah, en de input van de wah in de input van de amp.. werkt trouwens niet bij alle modellen hoor.. delaytje erover en spacen maar..

in het nummer echoes zit het trouwens, in het middelste rustig spooky stuk..

Jesse//

Nee, dit is echt nieuw voor mij! Zo leer je nog eens wat. Ik ga het ook proberen. Kijken of het met me Vox lukt.

The_RockeR13
27 augustus 2004, 13:53
Van The Rocker (whehe :roll: ) van thin lizzy, dan speelt ie het legendarische (voor mij :razz: )riffje met een effect geen idee wat het is, flanger? Ja vast wel 8-)

IndiepoprockJesse
27 augustus 2004, 22:38
heb je dat nog nooit gehoord? je doet gewoon de lijn van je gitaar in de output van je wah, en de input van de wah in de input van de amp.. werkt trouwens niet bij alle modellen hoor.. delaytje erover en spacen maar..

in het nummer echoes zit het trouwens, in het middelste rustig spooky stuk..

Jesse//

Nee, dit is echt nieuw voor mij! Zo leer je nog eens wat. Ik ga het ook proberen. Kijken of het met me Vox lukt.

ja ach het was een ongelukje zei Gilmour, wel een pretty heavy ongelukje dan haha :D

Jesse//

Globetrotter
30 augustus 2004, 03:13
De Wah in de Live @ Wembley Versie van Black (Pearl Jam) = een echte aanrader! Meestal is de wah in hun nummers perfect geïntegreerd...
Cheers,

Bart

Shaggy
30 augustus 2004, 07:14
wah en delay scoren erg hoog

we hebben heel wat gitaartjes gehad .. basgitaar dan maar

De bassist van Casiopea slapt in een battle ==> casiopea vs level 42 (downloadbaar via de bekende p2p warezz), met een distorion wat erg vet klinkt .. ik had het nooit eerder gehoord maar het klinkt erg apart

casiopea poepte level 42 er trouwens goed uit :P

Ronald
30 augustus 2004, 15:02
als we het toch over bas hebben. de basdistortion van lemmy van motorhead vind ik wel de mooiste basdistortion die er is. als ie wa hoger op zn bas speelt klinkt het net als een gitaar. das wel cool.

harrie-beton
30 augustus 2004, 15:55
basgebied?

De "knor" van Jaco Pastorius zijn fretloze bas in "Teen Town".

Verder is de bassist van "John Spencer blues explosion" erg goed.
Op alle nummers