PDA

View Full Version : Strats onderscheiden



Fvddungen
22 augustus 2004, 09:48
Ik moet zeggen dat ik intussen een beetje de weg ben kwijt geraakt in het aanbod van strats van Fender. Er zijn zoveel types en soorten en ze heten allemaal stratocaster, elk met een eigen prijskaartje, wat ook nog enorm kan uiteenlopen.

Nu is mijn probleem dat als ik op marktplaats een strat te koop zie staan en sommige personen er ook nog een type, jaartal, whatever bij zetten dat ik er eigenlijk van uit moet gaan dat ze de waarheid spreken en dat de prijs die ze vragen schappelijk is. Maar ja, hoe kan ik nou zien of de aangeboden strat ook echt een american deluxe of 50th anniversary ofzo is?

michielv
22 augustus 2004, 10:26
Het fijne weet ik er ook niet van maar met het serienummer zou je denk ik een heel eind moeten kunnen komen?

The Mule
22 augustus 2004, 12:07
Het onderscheid begint met het merk, namelijk Fender of Squier en vervolgens het land van herkomst (made in...).

De Squiers kunnen volgens mij uit Korea, Japan, Indonesie, China of India komen. Uit Korea en Japan komen de Squiers die door veel mensen als goede kwaliteit gezien worden (vooral Japan = MIJ of de beroemde JV series). Zijn ook ouder (jaren '80). Tegenwoordig is het echt een budgetmerk (waar op zich niets mis mee is) en worden de Standard en Affinity series onderscheiden, waarbij de eerste weer wat beter kwaliteit biedt.

Fenders kunnen gemaakt zijn in Japan, Mexico, Mexico/Amerika (de California series) en Amerika. Japanners zijn gewoon goed, en kennen leuke modellen en kleuren. Mexicanen zijn zowel de Standard MIM, als de Classic series (50's/60's en 70's). De California series bestaat geloof ik niet meer, en als je bij de Amerikanen komt (MIA) dan begint de ellende inderdaad weer opnieuw, zeker als het om Anniversary / Deluxe / Reissue en alle mogelijke combinatiemodellen gaat. Customshoppers zijn trouwens altijd te herkennen aan een stempel, en ook moet er een certificaat bijzitten.

Als je een bepaald instrument op het oog hebt, zou ik de verkoper altijd om details vragen, en dan op internet gaan zoeken, kom je een heel eind mee. Ook op dit forum heb je echte experts rondlopen, en daar reken ik mezelf zeker niet onder!

Nou, als iemand opmerkingen of aanvullingen heeft...?

Fvddungen
22 augustus 2004, 12:14
Het gaat mij puur om de echte usa fenders. Dat het een squier, samick, stagg of ander merk is, zie ik ook nog wel. Het verschil tussen een mexicaanse en amerikaanse Fender zie ik ook nog wel.

Maar dan nog blijft de verscheidenheid groot. Neem zelf maar 's een kijkje op de Fender site. Waar het mij om gaat is dat als iemand op marktplaats een usa fender aanbiedt van een bepaald type dat het dan ook echt dat type is. Is het een american deluxe, een 50th anniversary, een vintage, een 70'er jaren model, whatever. Wat dat betreft zou ik dus niet weten hoe ik kan zien dat het daadwerkelijk zo'n model is als wat de aanbieder zegt. En zodoende kan ik dus ook niet weten of de prijs gerechtvaardigd is.

Luuk'm
24 augustus 2004, 21:14
Je kunt aan het serienummer vaak zien wat het is.
Daar kun je het jaartal in ontcijferen en vaak ook het type gitaar.
Zoek even op google op fender serial numbers ofzo, dat zal je n stuk helpen.

vulvasonic
24 augustus 2004, 21:58
Maar dan nog blijft de verscheidenheid groot. Neem zelf maar 's een kijkje op de Fender site. Waar het mij om gaat is dat als iemand op marktplaats een usa fender aanbiedt van een bepaald type dat het dan ook echt dat type is. Is het een american deluxe, een 50th anniversary, een vintage, een 70'er jaren model, whatever. Wat dat betreft zou ik dus niet weten hoe ik kan zien dat het daadwerkelijk zo'n model is als wat de aanbieder zegt. En zodoende kan ik dus ook niet weten of de prijs gerechtvaardigd is.

Op de site van Fender zie je ook wat de specificaties van de betreffende modellen zijn, zo heeft de 50th anniversary vergulde hardware en een afgeplat hielblok plus een '50th anniversary' logo op het halsplaatje (meen ik). Alle modellen hebben een aantal specifieke kenmerken die zich onderscheiden van andere modellen.
Dus als iemand een bepaald type strat aanbiedt, kun je dat gewoon terugvinden op de site. Op dezelfde site kun je ook de prijslijsten downloaden. Dit zijn adviesprijzen en dus veel duurder dan de prijzen die je ervoor in de winkel betaald. Je kunt er echter wel uit afleiden hoe de prijsverhoudingen liggen van het ene model t.o.v. het andere.
Oudere modellen worden qua prijs pas interessant vanaf 1986 en daarvoor (althans voor de meest gangbare modellen). De beste manier om te kijken wat de gemiddelde prijzen zijn voor deze oudere modellen is googlen en te zoeken naar vergelijkbare modellen.

Chris Wolstenholme
24 augustus 2004, 22:02
tegenwoordig komen er ook veel fenders uit korea zag ik bij de feedback, hoe staan die op de ladder?

dejohan
25 augustus 2004, 17:11
Nog een tip:
USA re-issues ('72 tele, '62 strat, enzovoort), die doorgaans duurder zijn dan de 'niet-reissue" USA fenders, hebben allemaal een serienummer dat begint met AV (van American Vintage). Dat serienummer staat op het halsplaatje waar de hals in de body komt. Het logo op de headstock is water decal (zoals dat vroeger echt was), en kan je er dus gewoon afprutsen als je wil (of vervalsen).

Bij "moderne" USA fenders zit het serienummer ingebakken in de lak. Meestal samen met het logo op de headstock, en de vermelding "Made in USA".

Casey
25 augustus 2004, 18:13
De nieuwe American De Luxe series komen weer uit Corona-California .