PDA

View Full Version : Correcte berekening voor import USA gevraagd



prs
21 augustus 2004, 22:26
Wie heeft een goede complete berekening van de kosten die er allemaal bijkomen als je iets uit de USA laat komen....

Anders Destium
21 augustus 2004, 22:29
Ligt aan de waarde van de gitaar, reken op maximaal $200 verzending en dan (bedrag gitaar ($) + verzending) * 1,22 (importbelasting) * (huidige dollarkoers).

prs
21 augustus 2004, 22:45
Dank je Erik!

kort en krachtig!

R. Flagg
21 augustus 2004, 22:45
Toen ik mijn PRS uit Amerika haalde heb ik de volgende berekening gebruikt. Aankoop + Verzenden + verzekering in dollars is ongeveer hetzelde bedrag als wat men in Euro's kwijt is als de gitaar door de douane is gekomen.

Dus een voorbeeld men is totaal 1500 dollar kwijt om de gitaar te kopen en naar Nederland te verzenden, dan komt het met belasting op ongeveer 1500 euro.
Klinkt een beetje vaag maar het klopt wel, 1 dollar is 80 euro cent men betaalt over 1 dollar ongeveer 20 % belasting dus komt men in totaal op 1 dollar is 1 euro uit.

De importbelasting is bij mijn weten 3,5 % voor instrumenten en dan nog eens 19% btw. Wat je wel moet doen is ervoor zorgen dat op de shipment formulieren duidelijk het inkoop bedrag staat aangegeven want anders gaat de douane zelf nadenken en bij mij kwam dit 40 euro duurder uit. Oh ja en nog 9,95 inklaringskosten.

zjanke
21 augustus 2004, 23:12
De exacte berekening is 19% BTW over de aankoopwaarde + de transportkosten en 3,2% Invoerrechten over de aankoopwaarde. Laat de transportkosten apart vermelden, anders betaal je daar ook invoerrechten over. Afhankelijk van de vervoerder komt er ook nog een bedrag aan administratiekosten bij.

De voorgaande gevallen zijn hele goed vuistregels, vooral het rekenen met euro'e voor dollars is natuurlijk supersimpel. Op een bedrag van 1500 EUR, telt het afrondingsverschil dan ook niet meer. :wink:

Baco
22 augustus 2004, 09:14
Dus een voorbeeld men is totaal 1500 dollar kwijt om de gitaar te kopen en naar Nederland te verzenden, dan komt het met belasting op ongeveer 1500 euro.
Klinkt een beetje vaag maar het klopt wel, 1 dollar is 80 euro cent men betaalt over 1 dollar ongeveer 20 % belasting dus komt men in totaal op 1 dollar is 1 euro uit.


Yep, erg ver zal je er niet van zitten. Nu, je kan altijd een beetje winnen door hem minder te laten quoten. Dit is echter nt zonder risico, als er iets mee gebeurd is ie ook maar voor die prijs gedekt.

prs
22 augustus 2004, 13:42
Als je iets bj een particulier koopt, moet die verkoper dan ook een rekening uitschrijven? En wordt die rekening dan wel "serieus genomen" door de douane?

R. Flagg
22 augustus 2004, 14:15
De verkoper gaat naar het post bedrijf en geeft daar op een order formulier de waarde van de gitaar op en de transportkosten. En de douane beoordeeld dit formulier dan.

prs
22 augustus 2004, 14:28
thnx