PDA

View Full Version : 6V6 bias



emeas
21 augustus 2004, 10:56
Ik heb de 6V6 buizen in mijn de luxe sinds kort afgeregeld op een max.anodespanning van plm. 425 V.
Dit n.a.v. een artikeltje dat ik ergens heb gelezen waarin verteld werd dat Leo Fender de eindbuizen in zijn ontwerpen behoorlijk boven de nominale waardes liet werken.
Als ik de bias afregel op plm 30 mA dan loopt de anodespanning op tot ergens in de buurt van 455 tot 460 V
Ik heb dus net zolang zitten draaien aan de bias pot tot ik de gewenste spanning kon meten.
De ruststroom komt in deze situatie op 39 resp. 41 mA.
De klank van m'n de luxe is er zeker niet slechter op geworden.
Iemand hier een verklaring voor?

Mr.Jay
21 augustus 2004, 12:26
Ik heb de 6V6 buizen in mijn de luxe sinds kort afgeregeld op een max.anodespanning van plm. 425 V.
Dit n.a.v. een artikeltje dat ik ergens heb gelezen waarin verteld werd dat Leo Fender de eindbuizen in zijn ontwerpen behoorlijk boven de nominale waardes liet werken.
Als ik de bias afregel op plm 30 mA dan loopt de anodespanning op tot ergens in de buurt van 455 tot 460 V
Ik heb dus net zolang zitten draaien aan de bias pot tot ik de gewenste spanning kon meten.
De ruststroom komt in deze situatie op 39 resp. 41 mA.
De klank van m'n de luxe is er zeker niet slechter op geworden.
Iemand hier een verklaring voor?

verklaring :
ze staan behoorlijk heet > zal best goed klinken, vraag is hoe lang houden ze dit vol ?
EH's houwen het al helemaal niet lang.

JaY

emeas
21 augustus 2004, 14:51
er zitten nu nos buizen van RCA in, heb je evt. advies over hoeveel mA als max.?

mathe
21 augustus 2004, 16:31
Emeas,
Waar haal jij die 425 Volt vandaan? Toch niet uit een schema ofzo?
Hoeveel bedraagt je gloeispanning in rust?

Ik zou met die RCA buizen biassen op een kathode stroom van 25-30mA.
Zoals ze nu zijn ingesteld worden ze flink overbelast! De levensduur wordt redelijk kort op deze manier.

Marc

Frits van Mourik
22 augustus 2004, 01:43
Hallo Marc,

Ik begrijp het waarschijnlijk niet goed;
Waarom "gloeispanning in rust" meten?
Help me out!

mathe
22 augustus 2004, 10:12
Met 'gloeispanning in rust' bedoel ik de gloeispanning wanneer je geen signaal door de versterker stuurt.
Als de gloeispanning behoorlijk afwijkt van 6,3 Vac staat de primaire wikkeling van de voedingstrafo niet juist ingesteld (wanneer mogelijk uiteraard) t.o.v. de netspanning.
Dit heeft ook tot gevolg dat de voedingsspanning voor de buizen te hoog of te laag is.
In het geval van de Deluxe heb ik het idee dat hij wat hoog staat, vandaar mijn vraag.
De specificaties voor de gloeispanning van een buis zijn 6,3Vac +/- 10%, maar ik hou me altijd voor om niet onder de 6,0V en niet boven de 7,0 Volt te gaan. Het mooiste is als je bij 230Vac (nominale) netspanning exact 6,3Vac gloeispanning hebt. Dit omdat de netspanning in Nederland ter plekke wel eens kan (en mag) varieren.

Marc

emeas
22 augustus 2004, 10:26
Die 424 volt meet ik op pen 3 van de eindbuizen t.o.v. massa
de gloeispanning in rust heb ik ook nog even gemeten die is 6.4 V ac
In hoeverre en waarom kan de gloeispanning invloed hebben dan?
Ik heb n.l het idee dat als ik de ruststroom hoger maak dat de anodespanning dan lager wordt.
of zit ik dan helemaal in de cverkeerde hoek met mijn conclusies?

mathe
22 augustus 2004, 13:41
Die 424 volt meet ik op pen 3 van de eindbuizen t.o.v. massa
Dat is op de anode van de eindbuis. Als je die stroom van 40mA hebt gemeten in de kathodekring kun je ervan uitgaan dat de anodestroom ongeveer 80% hiervan bedraagt = 32mA De kathodestroom is immers de sommatie van anodestroom en keerrooster stroom). De anodedissipatie is dan 424V * 32mA = 13,5 Watt. Aangezien de anodedissipatie van een 6V6 is gespecificeerd op 12 Watt wordt de anode nu dus overbelast.


de gloeispanning in rust heb ik ook nog even gemeten die is 6.4 V ac
Da's mooi


In hoeverre en waarom kan de gloeispanning invloed hebben dan?
Dat heeft hij niet, maar het geeft wel aan of de voedingstransformator de juiste spanningen levert.


Ik heb n.l het idee dat als ik de ruststroom hoger maak dat de anodespanning dan lager wordt.
of zit ik dan helemaal in de cverkeerde hoek met mijn conclusies?
Dat klopt. Wanneer de voeding zwaarder wordt belast (de stroom welke de eindbuizen consumeren wordt groter) zakt de voedingsspanning in (zie topic over 'Verschil geluid u.s.a. 117V 60 Hz t.o.v. europa 110V 50Hz').

Marc

PeeVee
22 augustus 2004, 13:46
Hoe meer stroom er loopt, hoe meer Voltage er "valt" over interne weerstand van de trafo dus dat is logisch. In een class AB push-pull versterker moet je bij instelling bias uitgaan van 70% van het vermogen.

Tel voor een 6V6 buisje zo'n 14W, je moet dus bias bepalen voor 9,8W. Bijvoorbeeld bij een spanning van 450VDC (wat inderdaad al ERG hoog is voor een 6V6) zou je ruststroom uitkomen op 9,8 / 450 = 22 mA !!

Je moet dus niet aan je bias gaan draaien totdat je de gewenste spanning hebt; maar je spanning bekijken (in de gaten houden want is zoals je hebt gemerkt afhankelijk van hoeveel stroom er loopt) en dan berekenen wat de ruststroom daarbij moet zijn. Ik zou 6V6-jes zeker niet heter instellen dan 25 mA.

Je zou kunnen overwegen om 6L6'en te plaatsen; die kunnen die hoge spanning fluitend aan. Bias de buizen dan gewoon als 6V6-jes dus zo'n 20 - 25 mA. Een 6L6 is feitenlijk een "opgevoerd" 6V6. Je krijgt dan wat meer headroom en hoeft niet bang te zijn dat je buizen knallen.

Andere tip: bij (te) hoge spanningen zijn het vaak de schermroosters die opbranden (en niet de platen zoals veel mensen denken) want die dissiperen dan ook relatief veel vermogen (waar ze niet voor gemaakt zijn). Om dit een beetje tegen te gaan kun je de schermroosterweerstanden (meestal bij Fender aan de buisvoeten gemonteerd) vervangen door b.v. 1K2 of 2K2. Buis wordt daar ook wat rustiger en soepeler van; breekt wat minder abrupt op. Zeker bij 6V6-jes met hoge spanning een aanrader (maar ook bij 6L6'en vind ik, gebruik in mijn eigen amps vaak 1K2).

Negative K3 fan
22 augustus 2004, 16:03
is het zonder meer mogelijk 6V6jes te vervangen door 6L6en, ook bij kathode bias enzo?

mathe
22 augustus 2004, 16:31
is het zonder meer mogelijk 6V6jes te vervangen door 6L6en, ook bij kathode bias enzo?

Nee.
Een 6L6 gebruikt 2 maal zoveel stroom (900mA i.t.t. 450mA) om de gloeidraad warm te stoken. Je voedingstrafo moet hier dus wel geschikt voor zijn.

Marc

emeas
23 augustus 2004, 00:10
Dat lijkt me wel een goed idee om de schermroosterweerstanden(scrabble)te verzwaren. ga ik deze week waarschijnlijk wel even proberen.
Heeft iemand nog tips om m',de luxe met 1 ohm weerstanden in de kathode te biasen en tevens een behoorlijke levensduur van m'n 6V6es te krijgen?

Frits van Mourik
23 augustus 2004, 01:19
Met 'gloeispanning in rust' bedoel ik de gloeispanning wanneer je geen signaal door de versterker stuurt.
Als de gloeispanning behoorlijk afwijkt van 6,3 Vac staat de primaire wikkeling van de voedingstrafo niet juist ingesteld (wanneer mogelijk uiteraard) t.o.v. de netspanning.
Dit heeft ook tot gevolg dat de voedingsspanning voor de buizen te hoog of te laag is.
In het geval van de Deluxe heb ik het idee dat hij wat hoog staat, vandaar mijn vraag.
De specificaties voor de gloeispanning van een buis zijn 6,3Vac +/- 10%, maar ik hou me altijd voor om niet onder de 6,0V en niet boven de 7,0 Volt te gaan. Het mooiste is als je bij 230Vac (nominale) netspanning exact 6,3Vac gloeispanning hebt. Dit omdat de netspanning in Nederland ter plekke wel eens kan (en mag) varieren.

Marc

Juist ja!
Dus als ik het goed begrijp: de waarde van de gloeispanning van een versterker in rust is een indicatie voor de aanpassing van de voedingstrafo aan het lichtnet. Mooi; weer wat geleerd!

In verband met dat hele voedingsvraagstuk:
Zou het zin hebben, om (afgezien van kosten & moeite) de hele (hoog)spannings-ellende in een willekeurige buizenversterker te stabiliseren?

PeeVee
23 augustus 2004, 15:12
Een 6L6 gebruikt 2 maal zoveel stroom (900mA i.t.t. 450mA) om de gloeidraad warm te stoken. Je voedingstrafo moet hier dus wel geschikt voor zijn.
Klopt helemaal, sorry, dat was me even ontschoten. Meeste trafo's doen volgens mij op hun slofjes 4A - 5A maar Marc heeft wel gelijk, dat moet je wel even goed in overweging nemen.

dejohan
23 augustus 2004, 19:50
...

Mr.Jay
23 augustus 2004, 21:27
Dat lijkt me wel een goed idee om de schermroosterweerstanden(scrabble)te verzwaren. ga ik deze week waarschijnlijk wel even proberen.
Heeft iemand nog tips om m',de luxe met 1 ohm weerstanden in de kathode te biasen en tevens een behoorlijke levensduur van m'n 6V6es te krijgen?

wat is het precies voor een DLX..?
ik heb nog geen 455-460V meegemaakt in zo'n amp.

JaY

emeas
24 augustus 2004, 18:23
het is een 1968 de luxe reverb.
er is een andere trafo ingekomen (wel een origineel 1968 exemplaar)
zou er iets niet goed aangesloten kunnen zijn misschien?

Mr.Jay
24 augustus 2004, 18:25
het is een 1968 de luxe reverb.
er is een andere trafo ingekomen (wel een origineel 1968 exemplaar)
zou er iets niet goed aangesloten kunnen zijn misschien?

Zoals Mathe al noemde > als de gloeispanning juist is, zit je met de PT goed.
Als de HV écht te hoog is, zou je een ZENERDIODE kunnen proberen, maar niet iedereen is daarvan gecharmeerd.
Echter hou je dus met deze PT blijkbaar een spanningsprobleem i.c.m. 6V6's.

JaY

emeas
25 augustus 2004, 07:22
Dat met die zenerdiode dat is de truc zoals In het boek van Gerald Weber staat beschreven toch?

Al
27 augustus 2004, 02:20
ongeveer 80% hiervan bedraagt = 32mA De kathodestroom is immers de sommatie van anodestroom en keerrooster stroom).

6,3V gloeispanning als ijkpunt voor een PT is prima. Ik ga er dan wel vanuit dat dat een maximum is. Dwz 10% tolerantie naar boven (tegen de 7V) vind ik te hoog. Een mooie marge vind ik 5,8 - 6,4.

De 1 ohm/cathode meting heeft een veiligheid omdat de de afgelezen waarde feitelijk, zoals Marc al aangeeft, te hoog is. Als ik wil corrigeren hou ik daarbij liever 10% aan dan 20%, dit ook weer om aan de goede kant te zitten. Ik heb gemerkt hoe heter je biast hoe minder de winst qua toon is maar omgekeerd evenredig slijten de buizen sneller. Met name 6V6'jes kunnen snel achteruitgaan.

Al

Mr.Jay
27 augustus 2004, 09:18
6,3V gloeispanning als ijkpunt voor een PT is prima. Ik ga er dan wel vanuit dat dat een maximum is. Dwz 10% tolerantie naar boven (tegen de 7V) vind ik te hoog. Een mooie marge vind ik 5,8 - 6,4.


Helaas maak ik vaker 6,6-7 V mee bij de ouwere Fenders. Zet je de AC-switch eentje hoger, is de HV aan de lage kant.

JaY