PDA

View Full Version : Het solo geluid



Monster
20 augustus 2004, 13:45
Ok, mn vraag lijkt een beetje op een onderwerp wat verderop op deze site al gesteld is..
Ik zoek een DUIDELIJK geluid voor mn solo partijen!
ik speel op een randallRG75 en als ik met volle distortion solo speel verzuipt mn geluid bijna in de rest van de band, hoewel het een zeer stevig geluid is om begeleiding mee te doen.
Wat kan ik hier aan doen?
is een tubescreamer hier voor nodig? (waar dienen die dingen eigenlijk voor? :-? )
Geluid van mn gitaar kan t niet aan liggen, Jackson Roads met een EMG-81 elementen :D

SiNiSTRaL
20 augustus 2004, 13:48
een tubescreamer is denkik voor metal niet het meest ultieme sologeluid hoor, is meer een zoem dan een crunch oid, denk dat je beter een boostpedaaltje kan nemen, dat je geluid verzuipt in de band is denk ik omdat je gitaar net zo hard staat als van de andere gitarist/bassist weetikveel, maar met een boost geeft je tijdens je solo jezelf meer volume dus kom je er bovenuit :)

Negative K3 fan
20 augustus 2004, 13:48
tijdens de solo minder gain en veel meer mids in je geluid, dus misschien een eq pedaaltje met een omgekeerde v vorm

Swan
20 augustus 2004, 14:03
zowiezo niet volle distortion gebruiken...minder dist. klinkt vaak voller en duidelijker, vooral in bandsituaties...
voor je lead kan je beste idd n EQpedaaltje kopen

Negative K3 fan
20 augustus 2004, 14:10
een tubescreamer is denkik voor metal niet het meest ultieme sologeluid hoor, is meer een zoem dan een crunch oid, denk dat je beter een boostpedaaltje kan nemen, dat je geluid verzuipt in de band is denk ik omdat je gitaar net zo hard staat als van de andere gitarist/bassist weetikveel, maar met een boost geeft je tijdens je solo jezelf meer volume dus kom je er bovenuit :)

als je al met veel distortion speelt en je gooit er een volume boost overheen krijg je nauwelijks meer volume, alleen meer vervorming/gain.

SiNiSTRaL
20 augustus 2004, 14:28
dan wordt t eq'en :D

Speeddemon
20 augustus 2004, 15:04
als je al met veel distortion speelt en je gooit er een volume boost overheen krijg je nauwelijks meer volume, alleen meer vervorming/gain.
Dat ligt er maar net aan of je je boost pedaal in de fx-loop hebt zitten of VOOR de amp hebt staan.

EQ idd in fx-loop aansluiten voor solo-boost (volume!).

En EQ instellingen op je amp moeten er natuurlijk NIET zo uit zien:
Bass 8
Mid 2
Treble 7

Wat je ook doet (LIVE!), Mid minimaal op 4, als je met veel gain speelt.

andy
20 augustus 2004, 16:43
Idd Eq.

En dan verder maar zelf uitzoeken welke freq. er extra opgepompt moeten worden.

Nicci
20 augustus 2004, 18:33
@monster
waarom speel met de gain volledig open? ik ken die versterker niet, maar ik zou om te beginnen daar eens wat minderen.
en inderdaad: de EQ moet goed afgesteld staan. te weinig midden is dodelijk.
heb je jezelf weleens opgenomen als je met de band speelt? dat wil nog wel eens verhelderend werken.

Monster
21 augustus 2004, 13:12
Ja man, dit zijn mn instellingen : Gain 9, Contour 0, Bass 3, Mid 2, Treble 9. op deze manier klinkt de versterker het mooist, nou bedenk ik me wel, dat onze andere gitarist met veel meer mid speelt dan ik, waardoor ik mezelf ook af en toe er slecht kan horen, hij speelt meer met een rock geluid, terwijl we een metalband zijn :-? :P

Nicci
21 augustus 2004, 13:27
nogmaals, ik ken die versterker niet, maar die settings zijn op een gemiddelde versterker vragen om problemen. je haalt alle 'body' uit je geluid op die manier.
draai de volgende keer dat je met je band speelt er eens wat meer midden in. net zo lang tot je je zelf goed erdoor hoort komen.
wat mooi is als je lekker in je 1tje wat zit te spelen en wat bruikbaar is in een bandsituatie is niet hetzelfde.

Antal
21 augustus 2004, 13:39
Ik vind dat je hier toch een klein beetje een denkfout maakt. Het gaat er m.i. niet om hoe de versterker klinkt. Veel belangrijker is je te concentreren op hoe de amp klinkt ten opzichte van de rest van de band, en hoe hij in de mix ligt. Ik kan me voorstellen dat het met de instellingen die je noemt een redelijke brij is. Om door de mix te komen heb je toch op z'n minst wel wat mid nodig. En met de gain op 9 veroorzaak je meestal alleen maar dat het geluid ongedefinieerder wordt, en dus meer een brij.

Antal
21 augustus 2004, 13:41
nogmaals, ik ken die versterker niet, maar die settings zijn op een gemiddelde versterker vragen om problemen. je haalt alle 'body' uit je geluid op die manier.
draai de volgende keer dat je met je band speelt er eens wat meer midden in. net zo lang tot je je zelf goed erdoor hoort komen.
wat mooi is als je lekker in je 1tje wat zit te spelen en wat bruikbaar is in een bandsituatie is niet hetzelfde.

euh... dat is eigenlijk wat ik ook bedoelde, maar ik had ff zitten slapen, dus eigenlijk is mijn post nu een beetje overbodig :oops:

vester86
21 augustus 2004, 14:03
hej, ik heb zelf de RG 100. wat je moet doen is het volgende...

voor je lead-partijen gebruik je gain 1. solo's gebruik je gain 2, waarbij je de PRESENCE knop voorbij de 6 draaien.

overigens zou ik ook de rest van je band eens onder de loep nemen, als jou geluid in de rest verzuipt dan doe je met de dynamiek iets niet goed. laat ze eens zachter spelen als jij moet soleren en dat soort dingen (zeker als je met 2 gitaristen bent)

Joris

Harry
21 augustus 2004, 15:43
ik ken dat geluidje van monster wel, dat hoor je vaker bij metalbands. Hoor je alleen maar een soort ruis, in plaats van een gitaarpartij. Je zou het beste de bovenstaande tips opvolgen, dan wordt je geluid er alleen maar beter op. En gaat het publiek jou ook horen.

Monster
21 augustus 2004, 16:14
Hmmm ja dat zou ik inderdaad eens kunnen proberen, maar t probleem met de kanalen van die RG75 is; als ik m op gain 1 zet (vintage) komt er geen lekker geluid uit voor me, het is niet eeeeh "heavy" genoeg om er een beetje fatsoenlijke solo mee te spelen, harmonics klinken niet echt bijtend enzo.. , zou t helpen als ik bij dat kanaal dan een boost gebruik? :???:

Speeddemon
21 augustus 2004, 16:21
een boost ervoor of een EQ of een compressor.

Maar wat je ook doet, probeer je amp's EQ tenminste zo te zetten:
bass 5
mid 4
treble 7

misschien klinkt 't thuis te neuzig, maar in de band zul je er profijt van hebben.

Trouwens perfect voorbeeld hierop is de "Live in London" plaat van Judas Priest. Glenn Tipton heeft nog steeds een ouderwets hard-rock geluid, Strat, niet te veel gain, en is dus altijd goed hoorbaar.

KK Downing heeft een overdreven modern scooped metal-geluid met veel chorus en andere effecten. Als hij soleert is 't bijna altijd 1 grote brij.

Waarom denk je dat Slayer na Reign In Blood zo'n duidelijk geluid heeft? Allebij heel veel mid en relatief (!) weinig gain (ze spelen op JCM 800's).

Nocki
21 augustus 2004, 21:58
Een Chorus en een delay helpt ook erg. je geluid wordt romiger wordt er in de solo's beter mee. ik heb een ch-1 van boss. die geeft ook nog een beetje volume mee. maar dit klink alleen in de FX-loop bij mij...

Nocki

Shaggy
23 augustus 2004, 07:35
Een Chorus en een delay helpt ook erg. je geluid wordt romiger wordt er in de solo's beter mee. ik heb een ch-1 van boss. die geeft ook nog een beetje volume mee. maar dit klink alleen in de FX-loop bij mij...

Nocki

ai

mijn ervaring is juist dat de solo geluid wat dunner wordt met een chorus .. en idd delay is bijna niet weg te denken .. alleen wel schappelijk houden, dus niet een delay van 3 sec instellen

Speeddemon
23 augustus 2004, 14:58
[
mijn ervaring is juist dat de solo geluid wat dunner wordt met een chorus ..
+1
En ik heb genoeg chorussen getest om tot die conclusie te komen.

Of je moet echt in stereo spelen (met 2 amps), maar anders haalt een chorus veel van je rauwheid en punch weg.

Mijn idee is ook dat een chorus is uitgevonden om distortion 'vrouwelijk-luisterpubliek-vriendelijk' te maken. :wink:
Ga maar na, hoeveel 'mainstream' vrouwen in de jaren '80 ineens wel naar rock/metal luisterden, (afgezien dat de zangers en gitaristen gezien werden als mooie jongens), want al die bands (Bon Jovi, Toto, Boston, Foreigner, Europe, Ratt, Poison!) hadden zo'n overdreven chorus-distortion sound.