PDA

View Full Version : Explorer hulp gevraagd



Bastin
20 augustus 2004, 13:21
Mede gitaristen,

van de lente heb ik mijn epi les paul en mijn jap telecaster verkocht om een ëchte gitaar te kopen dit is een dus een charvel model A plus geworden ( mahonie met quilted maple top, floyd, maple,ebony neck, 3 duncans (pearly gates, 2x screaming demon). geweldig ding geweldig geluid maar nu komt het.

ik speel vaker nummers in drop d drop c en ik dacht da komt wle goed met die floyd, niet dus. dom dom dom.

dus ik ben op zoek naar een 2e gitaar voor het lagere werk. de eisen waren rond de 300 euri met een vaste brug en echt hout (geen triplex oid) die gitaar moest goed zijn de elektronica nie want het brug element wordt toch vervangen door emg 81 en het hals element gebruik ik nie

nu is mijn oog gevallen op 2 modellen (dus niet met wat anders aankomen zeuren of het moet er op lijken). van huis uit altijd james hetfield gek en altijd al de droom gehad een esp explorer te hebben (of een kenny lawrence) op zoek gegaan naar een explorer model

epiphone vonk te duur (450 euri)
bleven er 2 over:

de Dean ZX zwart (229 euri in duitsland)

http://www.deanguitars.com/zx.htm

en de kramer imperial zwart (219 in duitsland)

http://www.musicyo.com/product_specs.asp?pf_id=498
maardan rechtshandig

de veschilllen zijn dat de kramer een alder boy heeft met een tunomatic bridge en de dean een basswood body met string to body.

zijn er mensen met ervaringen met deze 2 gitaren en vooral met de kramer want dit is mijn favoriet (mooiere headstock) dat ze allebei klinken geloof ik wel (vooral straks met emgs) het gaat er mij om hoe stevig zijn, trekt de hals gauw krom, is hij snel ontstemt dat soort dingen.

graag jullie reacties,

SiNiSTRaL
20 augustus 2004, 13:25
volgens mij zijn ze beide bolt on....en dat wil je niet :)

vester86
20 augustus 2004, 13:35
die eerste was string true body, en dat betekent dat de snaartrillingen meer worden doorgegeven, dus als je veel omlaag stemt heeft die wel de voorkeur... nu ziet die kramer er inderdaad gaver uit. gezien de prijs en dat je m nog gaat verbouwen zou ik dan toch voor uiterlijk gaan, hoewel ik dat normaal nooit zou doen, maar in dit geval kan het, ze zullen elkaar niet veel ontlopen

Joris

Swan
20 augustus 2004, 13:35
volgens mij zijn ze beide bolt on....en dat wil je niet :)

waar staat dat hij dat niet wil? :-?

SiNiSTRaL
20 augustus 2004, 13:45
'dat wil je niet' zeg je ook weleens als je zeker weet dat diegene t niet fijn vind, zeker bij die dean ..X series heb je een enorm neckblok waar je met je hand tegenaan zit op de hogere frets....kan je beter een set neck zoeken :) (of als je echt diehard jhames hetfield fan bent een neck through)

Swan
20 augustus 2004, 14:02
mja beetje overdreven, er zijn zat goeie bolt on gitaren, dan kan je beter zeggen dat bij deze modellen het neckblok in de weg zit

Bastin
20 augustus 2004, 17:33
als jullie voor mij een neck thru explorer kunnen vinden van rond de 300 euro ga ik mee

NeeraDJ
20 augustus 2004, 18:01
En anders ik wel :-D

Probeer dit trucje met je Floyd, dan hoef je geen andere gitaar en is het simpel om wat lager te gaan:

-Verwijder locking nut
-Stem op de normale manier de snaren drop c of lager als je nog lager wilt gaan.
-Locking nut er weer op

Het leuke van Floyds zijn natuurlijk die fijnstemmers, dus ben je het weer zat dan stem je gewoon omhoog terug naar e. Simpel zat toch?

Akira
20 augustus 2004, 18:04
Uhm, maar gaat je floyd dan niet compleet uit balans?

NeeraDJ
20 augustus 2004, 18:11
Volgens mij nog niet bij drop c, lager dan drop D stem ik meestal niet en dat gaat erg goed.

Swan
20 augustus 2004, 18:44
ehhhh op die manier is je floyd echt nooit parallel aan de body

RRRobin
20 augustus 2004, 18:56
nee dat lijkt mij ook niet inderdaad

Bastin
20 augustus 2004, 19:15
kep het wel geprobeerd van e naar d wil wel maar weer terug, wat een pokkewerk vroeger met mn epi lespaul was het geen probleem in 2 tellen van E naar D en da geknooi wil ik nie met een floyd. dan lijkt me een 2e vele makkelijker. hij wordt voornamelijk gebruikt als slaggitaar dus im zit nooit zo hoog op de hals

maar zijn die gitaren een beetje degelijk. Kan ik er 12-56 snaren of zwaarder op gooien of wordt de hals dan krom

Bastin
20 augustus 2004, 19:31
en wat is het grote verschil tussen alder en basswood en wat lijkt het meest op mahonie

Swan
20 augustus 2004, 20:06
alder en basswood lijken veel op elkaar, alleen basswood is n stuk lichter en heeft daardoor n wat minder volle toon

NeeraDJ
20 augustus 2004, 20:07
Alder is een redelijk schel houtsoort. Met de juiste pups kan het echter ietsjes opwarmen. Wordt voornamelijk op Strats gebruikt, erg licht maar wel erg stevig.

Basswood is minder stevig, heeft een meerderheid aan middentonen, gevolgd door heldere tonen. Is niet erg stevig (redelijk zacht hout) en heeft naar mijn mening weinig karakter vergeleken met Alder en Mahonie. Komt meestal voor op low-end gitaren, maar laat zich ook kennen in zowel high-end gitaren van bijv. Ibanez.

Ik vind geen van beiden eigenlijk op mahoniehout lijken, maar als ik moest kiezen dan zou Alder hands down winnen

Bastin
20 augustus 2004, 20:16
alder in combinatie met een emg 81 in de brug is dat een goed idee voor drop D akoorden

NeeraDJ
20 augustus 2004, 20:18
Doen de heren van Metallica dat niet? :-D

Bastin
20 augustus 2004, 20:41
hahaha ja ik zie het op de esp site al de kirk hammet eps zijn van alder en met een emg 81

ik wet het nu zker ik ga die kramer halen bedankt mensen maar ervaringen met kramers (de nieuwe series dan nie de oude USA versies) zijn altijd welkom

Patrick M.
21 augustus 2004, 09:21
Ik heb een jaar of wat geleden een 7-snarige Kramer Striker bij Music-Yo gekocht. Met verzendkosten en invoerrechten erbij was het minder dan 300 euro. De gitaar ziet er leuk uit en is van massief hout (alder, word ook gebruikt in de US made Jacksons), met goto tuners. Desalniettemin ben ik er niet zo tevreden over. Toen ik 'm kreeg was de afstelling verschrikkelijk slecht, en de pick-ups zijn erg matig. Hij speelt niet lekker (is wellicht te verhelpen door 'm af te laten stellen door iemand die dat beter kan dan ikl), en klinkt niet fantastisch (kan worden verholpen met nieuwe pickups). Dat kost me dus nog eens 100-200 euro, en dat heb ik er niet voor over.
Als ik jou was zou ik eerst kijken bij Musik Produktiv of de Kramer die jij wilt nou wel echt geschikt voor je is (de laatste keer dat ik bij MP was hadden ze verschillende Kramers op voorraad)

Bastin
21 augustus 2004, 18:29
andere pickups was ik al van plan (emg 81)
en dat afstellen kunnen ze wel in de winkel doen
als de onderdelen (neck en body) maar degelijk zijn

BartL
21 augustus 2004, 18:39
Bastin je hebt een PM!

Bastin
21 augustus 2004, 19:06
misschien ben ik achterlijk maar wat is een PM

BartL
21 augustus 2004, 19:10
Kijk in je inox :) Ik heb je een bericht gestuurd.

ben???
21 augustus 2004, 19:42
ik heb nog wel een mooie explorergigbag voor je liggen. gitaarnetters krijgen m voor 5 euro minder als de marktplaatsadvertentie :wink:

guitardude
21 augustus 2004, 23:22
hee toevallig heb ik die gigbag ook , niet te koop overgens :razz:
het lijkt wel of bij die kramer de body beetje misvormd is of ligt dan aan mij? ik bedoel de achterkant waar de output jack zit.

edit: nevermind komt doordat ie linkshandig is. ik verkeek mee

Patrick M.
22 augustus 2004, 09:28
andere pickups was ik al van plan (emg 81)
en dat afstellen kunnen ze wel in de winkel doen
als de onderdelen (neck en body) maar degelijk zijn

Neck en body zijn van prima kwaliteit op mijn Kramer.

ben???
22 augustus 2004, 15:25
hee toevallig heb ik die gigbag ook , niet te koop overgens :razz:
het lijkt wel of bij die kramer de body beetje misvormd is of ligt dan aan mij? ik bedoel de achterkant waar de output jack zit.

edit: nevermind komt doordat ie linkshandig is. ik verkeek mee

behoefte aan een reserve? ik heb geld nodig :(