PDA

View Full Version : strak geluid, elementen ?



arie-ot
10 mei 2002, 23:20
ik heb een squier stratocaster, ben niet bekend in de wereld van randapparatuur, probeer punk in oefenruimte te spelen. ik wil zowel dat ouwe rammelpunk-geluid, als het 'skatepunk'-geluid te laten klinken.
het 'rammelpunk'-geluid lukt aardig maar dat 'skatepunk'geluid lukt me niet.. ik speel met een distortionpedaal. Moet ik aan andere elementen denken? welke dan?, een equalizer aanschaffen? of zijn er andere mogelijkheden? ik hoor het graag....

InVein
10 mei 2002, 23:23
Licht waarschijnlijk aan je element, de lekkere punkrock sound van skate-punk krijg je sneller met een Humbucker (dubbel element) dan met single-coils die standaard op een strat zitten.

arie-ot
10 mei 2002, 23:50
bedankt voor je snelle antwoord Invein!
kun je mij het verscil tussen een humbucker en het element en de elementen die ik heb vertellen?
en, kan ik humbuckers op mijn strat zetten?

pimmetje
11 mei 2002, 15:35
Humbuckers hebben 2 spoelen, single-coil elementen slechts 1 (zoals de naam al zegt). Dit betekent niet dat humbuckers per definitie beter zijn, omdat ze een extra spoel hebben! Het geluid is wel heel anders.

Je kan met wat freeswerk een humbucker in je gitaar (laten) zetten. Misschien is 't zelfs zonder freeswerk mogelijk... ik heb zelf de wereld van de stacked humbuckers en de mini-humbuckers nog niet betreden. Onthoud echter wel dat een element in iedere gitaar anders klinkt. Dit heeft te maken met het soort hout, het gewicht van de gitaar, etc. Je zou voor de gein eens kunnen kijken naar de tone-wizard van Seymour Duncan:
http://www.seymourduncan.com/website/SDToneWizard/index.htm

Ic3gl0vE
12 mei 2002, 17:40
in een squier gaan frezen en andere elementen erin zetten zou ik niet doen, dan kan je deze gitaar beter als reserve/decoratie gitaar houden en een andere kopen mèt humbucker

Quink
12 mei 2002, 22:21
Waarom zou je in een Squier niet gaan frezen?? Gaat toch prima???
Als je niet *wil* frezen, zet er een paar humbuckers in die op de plaats van de originele single coil passen (bv. Seymour Duncan Cool of Hot Rails).

lars
13 mei 2002, 10:31
elementen die net zo duur zijn als de gitaar erinzetten......

Quink
13 mei 2002, 11:17
Betere elementen in Squier is ongeveer 200 Euro. Nieuwe beter gitaar kost....

lars
13 mei 2002, 14:56
bedoel alleen te zeggen dat een gitaar van 100 euro niet in een keer geweldig gaat worden als je er elementen van 200 euro ingooit

pimmetje
13 mei 2002, 15:16
Als ik de frees in een gitaar zet, doe ik dat liever met eentje van 100 euro dan van 1000. Maar 't is altijd afwachten wat het resultaat is. Zelfs stinkend dure elementen in een al stinkend dure gitaar zetten, is geen garantie voor goed geluid.

Quink
13 mei 2002, 18:15
lars schreef: bedoel alleen te zeggen dat een gitaar van 100 euro niet in een keer geweldig gaat worden als je er elementen van 200 euro ingooit

Nee, daar heb je gelijk in, maar hier gaat het niet over. Het gaat erover of je humbuckers op een strat kunt zetten en of je al dan niet moet/kunt frezen.

arie-ot
14 mei 2002, 00:01
bedankt voor jullie reacties, ik ga me orienteren op elementen die zonder veel moeite op mijn gitaar passen. Daarnaast vraag ik mij nu ook af of ik mijn bedoelde sound niet met mijn chorus/flanger en distortion pedalen zou kunnen maken...
Zal het misschien helpen een equalizer pedaal en distortion te koppelen?
Ik zou dan alleen een goed equalizer pedaal kunnen kopen??? Of is er misschien een ander pedaal wat de punk-sound wat meer power geeft????