PDA

View Full Version : gibson is weer lekker bezig...



schwalbe
19 augustus 2004, 13:23
Gibson heeft al haar dealers een brief gestuurd waarin het ze verboden wordt om gitaren online te verkopen...
Dit is na de prs-gibson rechtzaak het zoveelste bewijs dat men er echt niets van snapt bij gibson.

Zie:
http://www.lespaulforum.com/forum/showthread.php?t=79391


en op het gibson-forum heeft men alle posts over dit onderwerp ge-delete...

Baco
19 augustus 2004, 13:29
Is dit ivm on-line verkoop en zo? Tonen van foto's en dergelijke? Is inderdaad goed gek hé. Ik begrijp niet waar ze hiermee naar toe willen. Tja, die Amerikanen, hé :wink:

schwalbe
19 augustus 2004, 13:34
ja, ze verbieden hun 'authorised dealers' om gitaren aan te bieden via internet en om foto's van gitaren op het net te zetten.... de enige authorised dealer die dat nog mag zijn Guitar Center en haar dochters.... dit is dus een soort sell-out aan Guitar center. Ik weet niet in hoeverre we hier in Europa last van gaan krijgen.

schwalbe
19 augustus 2004, 13:47
Het storendste van dit verhaal vind ik niet dat de dealers niet meer per internet mogen verkopen; er zijn meer merken met dergelijk beleid (Godin o.a), en het is gewoon zo dat ik nooit een gitaar zou kopen zonder erop gespeeld te hebben e.d . Wat mij stoort is dat niemand het mag BEHALVE dat ene enorme bedrijf (GC).... dat betekend gewoon dat het gibson niet gaat over het feit dat ze geen instrumenten willen verkopen zonder goede service bij de aankoop, maar dat ze gewoon dansen naar de pijpen van GC.

metallic
19 augustus 2004, 13:57
ik vind et raar...want er worden veel gitaren over internet gekocht...zo hebben ze toch minders winst :???:

amon
19 augustus 2004, 14:21
wtf schieten ze daar nou weer mee op....

P****Fred
19 augustus 2004, 16:23
mja...
het is wel nog toegelaten om naar een dealer te bellen en te vragen wat ze in stock hebben, en als er een bepaald model je interesseert, kan de dealer nog steeds foto's doormailen, en verkopen via mail of telefoon...

denk dat het vooral voor de dealers k*t wordt, en voor de klant enkel omdat je wat meer moeite moet doen om de gitaar te kunnen bekijken...


wel een idiote beslissing vind ik...
ze zeggen dat het is om de kleine winkels te beschermen...
maar er zijn toch ook veel kleine winkels die websites hebben en gitaren adverteren en goeie prijzen geven...?
snap het niet helemaal...

Anders Destium
19 augustus 2004, 16:25
Recently you received a letter from Gibson regarding significant changes in the company's web policy. Gibson's intent is to drive more customers into your store, thus making your store a destination location. It has always been Gibson's desire to have sales of their instruments be done on a personal level, not on a "point and click" shopping cart level. It is only when the end consumer interacts with your sales staff can the "Gibson story" be told, and an instrument be truly matched to that individual consumer's personal needs.


Pursuant to that goal, and effective immediately, all authorized Gibson & Epiphone dealers are expected to comply with the following:

Internet sales of all new Gibson Brand instruments and products, including Gibson USA, Gibson Montana, Gibson Memphis, Gibson OAI, Slingerland, Tobias, Gibson Custom/Historic, Epiphone, Valley Arts, Gibson Strings and Accessories are to cease immediately.
All authorized GMI dealers will be allowed to advertise that they are an "AUTHORIZED GIBSON DEALER" and link to the Gibson website, www.gibson.com.
Photos of "in-stock" instruments currently in dealer's inventory will not be allowed to be published on dealer's website.
Consumers are to be encouraged to actually visit the store to purchase instruments, or contact the store regarding a purchase via phone or email. Authorized GMI dealers will be allowed to email consumers photos of specific guitars in dealer's inventory.
Specific artwork and advertising templates for authorized dealers will be made available for dealer's use on their websites. These materials will be made available for download on Gibson's internet press site, www.gibson.com/press.
Advertising outside of dealer's immediate market area as specified in the Gibson Dealer Agreement will not be allowed. This includes (but not limited to) any printed materials such as catalogs, flyers, etc. If there is a question as to your specific market area, please contact XXXXXXXXXXX at Gibson, XXXXXXXXXXX, XXXX.
Sales of new Gibson brand instruments at guitar shows, music events, concerts, music festivals, etc. outside of dealer's approved market area are not allowed
Als ik een Gibson zou kopen zal dat waarschijnlijk zijn bij Willcutts (die hebben tientallen Les Pauls op voorraad), maar dit is hoe hun site er nu uitziet

Gibson USA

Gibson Musical Instruments is no longer allowing us to post our vast inventory on our website. We still have one of the largest in stock inventories in the world and we would be glad to assist you shopping for your Gibson musical instrument. We can still email photos of our in-stock instruments. Please contact us for more details.

schwalbe
19 augustus 2004, 18:00
Dit is het bewijs dat Gibson uit niet veel meer bestaat dan de 'Gibson story'; zonder dat verhaaltje klopt de prijs echt niet meer met de kwaliteit, dus mag men nu geen gibsons meer verkopen zonder het verhaaltje (via internet dus). Uiteraard zullen er nog niet-geauthoriseerde winkels zijn die via het net verkopen, maar ook daar zal de prijs hierdoor omhooggaan.
Het is wel waar dat dit goed is voor de kleine muziekwinkels maar voor de klant betekend dit wel nog hogere prijzen....

mijnechtenaamisalvergeven
19 augustus 2004, 19:24
Ik snap echt niet waarom ze dit doen. Toch om gek van te worden zoiets?
Ik heb er geen last van.... ik zou nooit een instrument kopen zonder erop gespeeld te hebben.

Misschien gaan ze zelf wel een webwinkeltje openen.... :???:

Wicked Willy
19 augustus 2004, 20:27
Stelletje idioten amerikanen......zou bijna mijn LP de deur uit doen met dat soort fratsen.....leer eerst maar eens hoe je goede gitaren bouwt, want op dit moment varieerd de kwaliteit van de verschillende modellen enorm......om het nog maar niet over de belachelijk hoge prijzen te hebben!!!!!

Nicci
19 augustus 2004, 20:44
dat betekend gewoon dat het gibson niet gaat over het feit dat ze geen instrumenten willen verkopen zonder goede service bij de aankoop, maar dat ze gewoon dansen naar de pijpen van GC.

en daar heb jij last van? ik begrijp dit soort draadjes niet. laat gibson toch gewoon lekker klooien.
waar 'gitaarland' nog wel eens last van zou kunnen krijgen is de claim die Gibson in toenemende mate legt op 'hun' les paul (fender schijnt er nu ook al rechtzaken van te maken).

Wormaap
19 augustus 2004, 20:49
De vraag is natuurlijk: Heeft Gibson 't gewoon op'n dealtje gegooid met GC, of willen ze negatieve publiciteit voorkomen die mede komt door het waardeloos afstellen waar online zaken zich nog wel eens schuldig aan maken?

schwalbe
19 augustus 2004, 21:09
Dat is inderdaad de vraag. Het is mij niet duidelijk of GC nou een authorised dealer is of niet. Als ze dat wel zijn, dan is er duidelijk sprake van een dealtje...

Anders Destium
19 augustus 2004, 21:25
en daar heb jij last van? ik begrijp dit soort draadjes niet. laat gibson toch gewoon lekker klooien.
waar 'gitaarland' nog wel eens last van zou kunnen krijgen is de claim die Gibson in toenemende mate legt op 'hun' les paul (fender schijnt er nu ook al rechtzaken van te maken).

Ik begrijp jouw soort reactie niet. Het gaat over een van de grootste gitaarmerken ter wereld, als zij zoiets ingrijpends veranderen is dat toch iets wat gitaristen waar dan ook ter wereld aangaat? Dit is een stap met waarschijnlijk grote gevolgen, want er zijn best redelijk wat Europeanen die hun Les Pauls uit de VS halen (en als je dan niet meer via internet mag kopen is dat gewoon ontzettend irritant). Ik heb een hele mooie Les Paul gezien bij een winkel in de VS, maar nu is die gitaar voor mij buiten bereik. Daar heb ik dus inderdaad last van (ik ben zo iemand die een gitaar over het internet koopt zonder erop te hebben gespeeld), al is het maar omdat de mogelijkheid om voor een redelijke prijs een Gibson te kopen ons Europeanen wordt ontnomen. Het is nu ook in een klap onmogelijk om de mooiste Gibsons te bemachtigen, er zijn een aantal modellen die normaal gesproken niet verder komen dan dealers in de VS (Historics bijvoorbeeld).

Je zou bijna zeggen dat dit koren op de molen is van PRS, die heel veel gitaren over het internet verkopen. Deze actie zorgt ervoor dat de consument minder keuze heeft, en dat is betreurenswaardig.

P****Fred
19 augustus 2004, 21:28
maar eum anders,

je kan hem wel nog kopen he...
ze mogen nog steeds verkopen via e-mail...!!

ze mogen enkel niet meer hun inventaris en foto's op de site zetten...

P****Fred
19 augustus 2004, 21:29
iig, dat is wat ik ervan uitmaak...

P****Fred
19 augustus 2004, 21:31
oh ja, en die LE in midnight manhattan staat nog op http://www.wildwoodguitars.com


ik dacht 1750 $ ;-)

Nicci
19 augustus 2004, 21:39
Dit is een stap met waarschijnlijk grote gevolgen, want er zijn best redelijk wat Europeanen die hun Les Pauls uit de VS halen (en als je dan niet meer via internet mag kopen is dat gewoon ontzettend irritant).

dat mogen ze dus best. je moet wel lezen. niemand heeft er belang bij om de tele-verkoop van Gibson plat te leggen. desnoods bestel je hem per brief, maar je kan gewoon een gitaar bestellen en laten verzenden. geen wet die dat tegenhoudt. ze mogen ze alleen niet met prijs en foto aanbieden op het net. met een 'buy-button' links onder de foto.

er zijn overigens veel meer fabrikanten die eisen stellen aan hun detailhandel. zo weet ik bijvoorbeeld dat Apple (van die computers) vrij strenge eisen (volgens verschillende detailhandels onmogelijke) stelt aan de handelaar. Apple (en in dit voorbeeld Gibson) denkt dat ze op deze manier beter de toegevoegde waarde kunnen leveren die ze beloven. en daar zit wat in.

en jammeren heeft geen zin. gewoon niet meer kopen die Gibson gitaren.
8-)

Anders Destium
19 augustus 2004, 21:44
Ze mogen zelfs hun voorraad niet meer op het internet zetten. Je moet dus vanaf nu naar elke winkel gaan melen of ze misschien die en die gitaar hebben, dat lijkt me voor de winkels ook erg vervelend. Ik noem dat niet echt klantvriendelijk, als je tenminste de voorraad nog zou kunnen zien zou ik het minder een probleem vinden. Op die manier kun je van een gitaar waar je in bent geïnteresseerd een foto opvragen en hoeven die winkels ook niet steeds emails te beantwoorden :wink:

Hier op de site http://www.willcuttguitars.com/ Een van de grootste dealers ter wereld als het gaat om duurdere gitaren.

Gibson USA

Gibson Musical Instruments is no longer allowing us to post our vast inventory on our website. We still have one of the largest in stock inventories in the world and we would be glad to assist you shopping for your Gibson musical instrument. We can still email photos of our in-stock instruments. Please contact us for more details.



Als er straks een paar winkels zijn die nog wel hun voorraad op internet mogen zetten is het gelijk duidelijk uit welke hoek de wind waait...

Theije
19 augustus 2004, 21:46
Volgens mij is het verstandig dat de mensen van Gibson even uit hun ivoren toren stappen, want ik kan me niet voorstellen dat dit serieuze voordelen voor hun heeft. bovendien ik heb de verkoopcijfers van afgelopen jaar niet gezien maar ik kan me niet voorstellen dat deze zijn wat het geweest is dus als ik hun was zou ik de klant een beetje opzoeken ipv het ze moeilijk maken.

Nicci
19 augustus 2004, 21:53
Volgens mij is het verstandig dat de mensen van Gibson even uit hun ivoren toren stappen, want ik kan me niet voorstellen dat dit serieuze voordelen voor hun heeft.

ah, weer iemand die het beter weet dan de marketingmanager van 1 van de succesvolste gitaarmerken ter wereld.

schwalbe
19 augustus 2004, 21:57
Nou, dat de marketingsectie van Gibson het niet altijd bij het rechte eind heeft hebben ze in de jaren '70 ruimschoots bewezen dacht ik zo.....

schwalbe
19 augustus 2004, 22:00
Wat Gibson doet is de markt dichtgooien: op deze manier wordt het steeds moeilijker om de prijzen van de aanbieders te vergelijken. Resultaat zal zijn dat de prijzen omhooggaan... ook bij de non-authorised dealers die nog wel op internet aanbieden.

Nicci
19 augustus 2004, 22:01
en toch lijkt me dit een slimme zet van Gibson. Gibson wil graag doorgaan voor een merk met een zeer hoge kwaliteitsstandaard. dat imago bereik je niet door bij jan en alleman op de site te staan. waardoor prijsvergelijking wel heel erg gemakkelijk wordt en dat op den duur dus het belangrijkste concurrentie middel wordt. dit laatste wil Gibson al helemaal niet.

schwalbe
19 augustus 2004, 22:07
precies! - en wie is de dupe?

de klant natuurlijk, want die betaald meer zonder dat daar een verbeterd product tegenover staat.

Nicci
19 augustus 2004, 22:14
1. dan is het toch slim van Gibson.
2. ik ben op geen enkele manier gebonden aan het merk Gibson, dus het maakt mij niets uit.

Anders Destium
20 augustus 2004, 00:18
en toch lijkt me dit een slimme zet van Gibson. Gibson wil graag doorgaan voor een merk met een zeer hoge kwaliteitsstandaard. dat imago bereik je niet door bij jan en alleman op de site te staan. waardoor prijsvergelijking wel heel erg gemakkelijk wordt en dat op den duur dus het belangrijkste concurrentie middel wordt. dit laatste wil Gibson al helemaal niet.

Zeer hoge kwaliteitsstandaard en Gibson in 1 zin :o Als er 1 merk is dat vooral op naam veel gitaren verkoopt en niet op hun QC dan is het Gibson wel. Het is niet maf om een LP standard te kopen waarbij de frets en de nut absoluut niet goed zijn afgewerkt, daarnaast zijn er visueel ook nog redelijk vaak gebreken. Dat is toch belachelijk voor een gitaar waar je meer dan E1500 voor betaalt :-?

Nicci
20 augustus 2004, 00:21
he, jij wil er graag 1 hebben. ik niet . . . . .

Anders Destium
20 augustus 2004, 00:22
De klank van een goede LP is onovertroffen, en ik hoop dat op uiterlijk te kunnen beoordelen :wink:

MazeMouse
20 augustus 2004, 00:23
De klank van een goede LP is onovertroffen, en ik hoop dat op uiterlijk te kunnen beoordelen :wink:
GOEDE LP?
Ik wens u veel succes :D

Anders Destium
20 augustus 2004, 00:29
Dat is ook het probleem met op uiterlijk beoordelen :D

Ik moet bekennen dat ik nog maar 1 keer een Gibson LP in mijn klauwen heb gehad die me echt kon bekoren, maar de prijs was dan ook belachelijk hoog. Laat ik zeggen dat het niet voor niets is geweest dat Gibson PRS heeft aangeklaagd, PRS maakte namelijk een betere en mooiere LP dan Gibson zelf voor minder geld :)

MazeMouse
20 augustus 2004, 00:33
Dat is ook het probleem met op uiterlijk beoordelen :D

Ik moet bekennen dat ik nog maar 1 keer een Gibson LP in mijn klauwen heb gehad die me echt kon bekoren, maar de prijs was dan ook belachelijk hoog. Laat ik zeggen dat het niet voor niets is geweest dat Gibson PRS heeft aangeklaagd, PRS maakte namelijk een betere en mooiere LP dan Gibson zelf voor minder geld :)
Ghe, no offence maar ik zou persoonlijk zelfs nog liever voor een Epiphone LP gaan tegenover een Gibson LP als we gewoon puur op de afwerkingen gaan bekijken die ik van beide merken gezien heb :D

Theije
20 augustus 2004, 16:34
Volgens mij is het verstandig dat de mensen van Gibson even uit hun ivoren toren stappen, want ik kan me niet voorstellen dat dit serieuze voordelen voor hun heeft.

ah, weer iemand die het beter weet dan de marketingmanager van 1 van de succesvolste gitaarmerken ter wereld.

Marketing managers hebben het lang niet altijd bij het rechte eind, even een voorbeeld: ik werk bij KPN Mobile 'de grootste mobiele aanbieder in nederland' KPN flikt dit soort geintjes aan de lopende band, gevolg? alle andere nederlandse aanbieders stuiven KPN voorbij en trekken met grote getale klanten bij ze weg. en dat heeft weer als gevolg dat KPN achteraf al die maatregelen weer kan gaan recht zetten om nog klanten te behouden wat ze uiteindelijk twee keer zo veel geld kost. Maar idd marketing managers hebben er voor geleerd dus die zullen wel de verstandigste keuzes maken.

Maar waar maak ik me eigenlijk druk om? ik hou helemaal niet zo van Gibson :D

Nicci
20 augustus 2004, 16:51
tuurlijk maken dat soort managers fouten. aan de lopende band zou ik zeggen, maar ik begrijp de motieven voor deze wel. of het uitpakt zoals Gibson hoopt is natuurlijk altijd nog de vraag.

The Mule
20 augustus 2004, 16:55
Volgens mij is het verstandig dat de mensen van Gibson even uit hun ivoren toren stappen, want ik kan me niet voorstellen dat dit serieuze voordelen voor hun heeft.

ah, weer iemand die het beter weet dan de marketingmanager van 1 van de succesvolste gitaarmerken ter wereld.

Ah, weer iemand die denkt dat marketingmanagers altijd goed bij de tijd, volledig toerekeningsvatbaar en hoogst intelligent zijn. Laat Gibson alsjeblieft eens bij de bron beginnen en hun kwaliteitscontrole afzetten tegen hun prijsbeleid! Ze zijn nu lullige zijsprongetjes aan het maken terwijl ze - als ze echt 'balls' zouden hebben - eens de diepte in zouden moeten duiken en zich afvragen waar het echt om gaat. Als ze een constante stroom hele goede gitaren gaan produceren betekent dat (in combinatie met de naam die ze door de jaren heen hebben opgebouwd) een marketingpositie die geen enkele marketingleugenaar *hoest* -manager ze kan bezorgen.

Dit geneuzel zal ze in elk geval geen betere naam opleveren, en betere gitaren zie ik er voorlopig ook niet van komen...

Nicci
20 augustus 2004, 17:00
iedereen loopt zo af te geven op de kwaliteit van Gibson, maar als ik het goed begrijp verkopen ze die dingen ongezien via het net. en dat moet volgens velen zo blijven, want ze willen die dingen zo graag kopen!
wat is het nu?
is Gibson een merk dat niet langer is te vertrouwen? dan zou ik me geen seconde druk maken over het beleid van Gibson.

ik heb in geen jaren een Gibson vast gehouden dus ik zou het niet weten. ik heb Gibson al een jaar of 15 gemeden vanwege hun prijzen en over het algemeen lelijke gitaren :razz:

The Mule
20 augustus 2004, 17:07
ja, ze verbieden hun 'authorised dealers' om gitaren aan te bieden via internet en om foto's van gitaren op het net te zetten....


...maar als ik het goed begrijp verkopen ze die dingen ongezien via het net

Nee dus :wink:


ik heb in geen jaren een Gibson vast gehouden dus ik zou het niet weten

Juist ja... :roll:

Nicci
20 augustus 2004, 17:42
je kan schwalbe wel citeren, maar die heeft het niet goed. zullen we eens een amerikaanse dealer mailen of we via de mail een gitaar kunnen kopen?
PS: schwalbe heeft het wel goed nu ik het nog eens lees. Gibson verbiedt niemand om gitaren via de post, mail of wat dat ook te verkopen, je mag alleen geen foto en prijs op je site zetten.

en dat 'juist ja' begrijp ik niet. wat bedoel je daarmee?

Anders Destium
20 augustus 2004, 17:55
Dit is van een van de grootste Amerikaanse gitaarboeren, ze mogen zelfs hun voorraad niet meer op de site hebben staan



Gibson USA

Gibson Musical Instruments is no longer allowing us to post our vast inventory on our website. We still have one of the largest in stock inventories in the world and we would be glad to assist you shopping for your Gibson musical instrument. We can still email photos of our in-stock instruments. Please contact us for more details.

The Mule
20 augustus 2004, 19:16
en dat 'juist ja' begrijp ik niet. wat bedoel je daarmee?

Ik dacht net "volgens mij weet je niet (helemaal) waar je het over hebt" en toen bleek je dit zelf ook te bevestigen, vandaar. Van mij mogen mensen best de kwaliteit van producten verdedigen waar ze zelf onbekend mee zijn en het beleid van een grote fabrikant puur omdat het een grote fabrikant is. Je levert op die manier toch 'een bijdrage' :-? aan de discussie zullen we maar zeggen. Begrijp me goed, we leven in een vrij land bla bla etc etc, maar een beetje vreemd vond ik het wel, da's alles...

Nicci
20 augustus 2004, 19:20
dan begrijp je iets niet helemaal. dat geeft niet, ik leg het je uit: deze discussie ging helemaal niet over de kwaliteit van Gibson. ik begrijp dat deze kwaliteit je erg bezighoudt, maar de discussie gaat er niet over.
ik zou zeggen: lees het allemaal nog maar een keer.

The Mule
20 augustus 2004, 20:26
Hey Nicci, ik heb eigenlijk helemaal geen zin in zo'n welles/nietes spelletje, en als je graag het laatste woord wilt: "be my guest"
(maar wel na dit berichtje dan :wink:)

De discussie gaat toch echt over de opvallend negatieve weg die Gibson, overigens al een tijdje terug, is ingeslagen. Eerst met die rechtzaak tegen PRS, en nu deze vreemde actie v.w.b. internetverkopen en de kennelijk exclusieve deal met GC.

Het gevolg is in elk geval NIET dat Gibson er een betere naam door opbouwt, het krijgt wereldwijd juist weinig sympathie (en dat is zacht uitgedrukt). Extra jammer als je bedenkt dat Gibson toch al moeite heeft om zijn naam hoog te houden met de teruglopende kwaliteit (daar hebben we 'em alweer) afgezet tegen de oplopende prijzen.

Men denkt blijkbaar dat een imago en teruglopende verkopen opgekrikt kunnen worden door een zeer populaire concurrent (PRS, die overigens wel in staat is constante kwaliteit te leveren) voor het gerecht te slepen en een misplaatste / virtuele exclusiviteit te scheppen door drempels op te werpen voor online verkoop van hun product.

Ik noemde dat al zijsprongetjes, terwijl de 'bron van alle kwaad' ligt in eigen huis, en dan met name de kwaliteitscontrole die op zijn minst zeer wisselend is gebleken de afgelopen jaren. Ik heb dat dus zeker niet uit de lucht gegrepen, maar met redenen omkleed als argument in de discussie willen inbrengen. Ik was trouwens niet de enige en ook niet de eerste die dat deed.

Een betere kwaliteit in combinatie met de naam die Gibson in al die tijd heeft opgebouwd zou ze absoluut een betere en gezondere concurrentiepositie t.o.v. bijvoorbeeld PRS hebben opgeleverd. Stukje constructiever ook dan rechtzaken beginnen, maar dat is slechts mijn mening. En het kenmerk van meningen is dat ze meestal verschillen. Nou, zeg het maar... :)

vulvasonic
21 augustus 2004, 00:18
Ik vind niet dat de Gibsons er slechter op geworden zijn de laatste jaren. In tegendeel, ik vind dat de kwaliteit behoorlijk wat beter is dan pak 'm beet 15 jaar geleden (dat lijkt een lange periode, maar is het niet).
Het is wel behoorlijk kloten dat ze zo verschrikkelijk duur geworden zijn. Voor de meeste 'gewone' muzikanten onder ons eigenlijk niet eens meer te betalen. Aan de andere kant, ALLES is zo belachelijk duur geworden en Gibsons zijn ALTIJD al een stuk duurder geweest dan bijvoorbeeld Fenders, dus zelfs daar kan ik inkomen.

Neemt allemaal niet weg dat ik NIETS begrijp van hun marketing-strategien. Ze raken steeds verder van de eigenlijke doelgroep, de gitarist.

Zelf ben ik nogal een merkengeile zak hooi, die ten koste van alles nog eens een Gibson MOET bezitten, dus aan mij zal het niet liggen. Maar die gasten van Gibson vergeten wellicht dat ik, en met mij vele anderen, ben grootgebracht met helden die zich bedienden van Fenders en Gibsons. Verplichte kost dus. Wat ze NU bereiken is echter een pijnlijk soort antipathie dat zich uiteindelijk zal vertalen in dalende verkoopcijfers en dus een almaar kleiner wordende groep helden om een voorbeeldfunctie te kunnen vertegenwoordigen voor de beginnende gitarist.

De zwetende, hardraggende en ietwat onplezierig riekende rocker met een Gibson in de klauwen zal verworden tot een beeld uit het verre verleden. We zullen straks de Gibson hooguit tegen gaan komen in schouwburgen en theaters, om de schouders van mannen met zwarte koltruien en dito pantalons, want slechts met EEN ZWARTE KOLTRUI kan men in aanmerking komen voor SUBSIDIE. En slechts met SUBSIDIE kan een gitarist het zich veroorloven een Gibson aan te schaffen.

Het idee dat ik nu welhaast obsessief aan het sparen ben voor een GIBSON Les Paul, in de wetenschap dat ik daarmee bijna onvermijdelijk een KOLTRUIGITARISTWANNABE loop uit te stralen, stuit me werkelijk verschrikkelijk tegen de borst.
:o

Anders Destium
21 augustus 2004, 00:39
Zolang je er maar plezier van hebt toch? Koop er eentje 2ehands en kijk of het wat voor je is, desnoods kun je hem altijd weer voor hetzelfde geld verkopen en voor datzelfde geld een betere gitaar bemachtigen :)

Nicci
21 augustus 2004, 02:48
Zelf ben ik nogal een merkengeile zak hooi, die ten koste van alles nog eens een Gibson MOET bezitten, dus aan mij zal het niet liggen. Maar die gasten van Gibson vergeten wellicht dat ik, en met mij vele anderen, ben grootgebracht met helden die zich bedienden van Fenders en Gibsons. Verplichte kost dus.


en wellicht wil Gibson daar weer naar terug. vanavond toevallig een paar bandjes gezien. elke idioot heeft tegenwoordig een Gibson. het maakt niet zoveel uit hoe ze spelen, iedereen heeft er een. dat is ook niet zo vreemd, want de detailhandel weet wat de klant wil: Gibson op de headstock! dus gaan ze de markt opgooien via elk kanaal dat ze ter beschikking staat (incl. internet). en dat bevalt Gibson niet. en ik begrijp dat. Gibson wil hiermee zeggen dat een Gibson gitaar geen 13 in een dozijn produkt is dat je gewoon even van het net plukt. je moet daarvoor naar een winkel om je uitvoerig door een winkelier te laten informeren.
overigens heeft Gibson er zelf op aan gestuurd dat het een '13 in een dozijn gitaar' is geworden, maar hoe dan ook, ze lijken daar van terug te komen.

P****Fred
21 augustus 2004, 17:53
bij willcutt staan de fotootjes terug online... misschien is het hele gebeuren afgeblazen..??

vinni
21 augustus 2004, 22:24
Laat ik me dr ook eens mee bemoeien.......

Ik wordt schijtziek van deze marktintimidatie. Dr zal wel een brilliante marketingstrategie aan ten grondslag liggen maar dit beschouw ik als middeleeuws ivoren toren werk. Nou....van mij mag vriend Bin dat hoofkantoor van Gibson eens met een bezoekje vereren.
Ik heb altijd al een hekel gehad aan "The american way of live" maar dit spant in gitaarland toch de kroon. Ik heb Gibson al laten weten dat ik nooit-en-te-nimmer meer wat van Gibson zal kopen....nog geen snaartje!
Niet dat ze dat ook maar iets zal interesseren overigens.....ze hebben door hun acties maar al te goed laten blijken totaal geen rekening te houden met hun clienten.

Goed....de brand in die bijlen!

Groet,
Vinni

Droffie
24 augustus 2004, 15:35
Ik vind de kwaliteit van de LP's met de nieuwe modellen erg verbetert. Gibson is duidelijk een nieuwe weg ingeslagen. Kwaliteitverbetering en heroveren van hun verloren marktaandeel. Die rechtzaak tegen PRS is 100% terecht. PRS vaart al een tijdje op het succesvolste model van Gibson. En omdat PRS in het prijssegment van Gibson zit is dat direct een concurrent. Gibson doet iets wat heel normaal en logisch is namelijk bescherming van het marktaandeel. Kijk om je heen het gebeurt overal in elke branche.
De stap die ze genomen hebben richting hun dealers is waarschijnlijk een stuk exclusiviteit terug brengen aan hun merk. Vroeger was een LP al niet te betalen en niemand wordt of is er de dupe van. Als je geen LP kan of wilt betalen moet je je niet gelijk gedupeerd voelen.
Als BMW of Mercedes de prijzen met 10% verhoogd ga ik ook niet janken of demonstreren omdat ik me gedupeerd voel.

Gitaristen zijn zulke ongelofelijke jankers. Er zijn genoeg andere merken koop die!!

Wormaap
24 augustus 2004, 15:57
Heb je het topic überhaupt gelezen... Leuke rant op zich maar't heeft er helemaal niks mee te maken.
Het gaat erom dat Gibson niet meer met foto en voorraad op i.net aangeboden mag worden, niet over de prijs...

Droffie
24 augustus 2004, 16:04
Heb je het topic überhaupt gelezen... Leuke rant op zich maar't heeft er helemaal niks mee te maken.
Het gaat erom dat Gibson niet meer met foto en voorraad op i.net aangeboden mag worden, niet over de prijs...
Ja ik heb het topic gelezen. Ik leg toch vrij duidelijk uit waarom ik denk dat Gibson dat doet :???:
Ik las dat de rechtzaak tegen prs continue werd gebruikt in de strijd vandaar mijn verwijzing daar naar toe.
Ik ben van mening dat Gibson dat allemaal doet om de markt terug te veroveren. Ik geef ze geen ongelijk.

Nicci
24 augustus 2004, 16:07
hey wormaap, heb jij het topic uberhaupt wel gelezen? droffie slaat de spijker redelijk op zijn kop . . . .
ik begrijp alleen 1 ding niet van die rechtzaken en misschien kan iemand me dat uileggen.
Gibson schijnt patent te hebben op een model? een vorm? ik vind dat vreemd. ik ken eerlijk gezegd weinig voorbeelden (behalve logo's ofzo) waarbij iemand een patent op een vorm heeft. het lijkt me terecht dat je een patent aanvraagt op een techniek, maar een vorm? elke sax van willekeurig merk ziet er toch precies hetzelfde uit? en dat geldt voor elk instrument. waarom is dat in elctrisch gitaarland anders?

Droffie
24 augustus 2004, 16:07
Heb je het topic überhaupt gelezen... Leuke rant op zich maar't heeft er helemaal niks mee te maken.
Het gaat erom dat Gibson niet meer met foto en voorraad op i.net aangeboden mag worden, niet over de prijs...
Ik snap wat je bedoelt. Dat was meer voor de zeikers die zich gedupeerd voelen. Las ik ook in meerdere treads. Had ik misschien beter weg kunnen laten.

Droffie
24 augustus 2004, 16:09
hey wormaap, heb jij het topic uberhaupt wel gelezen? droffie slaat de spijker redelijk op zijn kop . . . .

Thanks :wink:

Wormaap
24 augustus 2004, 16:11
Ik vond de onderste helft van de post meer een rant op mensen die zeggen dat Gibson te duur is, en daar gaat't topic niet bepaald over :)

Edit: Gibson heeft patent op de dubbele volume- en toonknoppen in ruitvorm, de LP vorm, de pup selector switch bovenaan en nog'n paar andere dingen. Apart is dat niet genoeg voor'n rechtszaak maar PRS had een hoop patenten tegelijk geschonden met de singlecut, en dat was wel genoeg.

Droffie
24 augustus 2004, 16:16
Laat ik me dr ook eens mee bemoeien.......

Ik wordt schijtziek van deze marktintimidatie. Dr zal wel een brilliante marketingstrategie aan ten grondslag liggen maar dit beschouw ik als middeleeuws ivoren toren werk. Nou....van mij mag vriend Bin dat hoofkantoor van Gibson eens met een bezoekje vereren.
Ik heb altijd al een hekel gehad aan "The american way of live" maar dit spant in gitaarland toch de kroon. Ik heb Gibson al laten weten dat ik nooit-en-te-nimmer meer wat van Gibson zal kopen....nog geen snaartje!
Niet dat ze dat ook maar iets zal interesseren overigens.....ze hebben door hun acties maar al te goed laten blijken totaal geen rekening te houden met hun clienten.

Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat vriend. Wat een onzin tread. Zonder die American Way of LiFe had je nu Duits gelult en dagelijks de Hitlergroet aan je baas moeten doen. Niet te spreken van al die mooie gear en Rock die uit de States in overgewaaid in de jaren 50. Ook al speel je geen Gibson je profiteert van de techniek die daar uitgevonden en ontwikkelt is...Hypocriet!

Nicci
24 augustus 2004, 16:22
Ik vond de onderste helft van de post meer een rant op mensen die zeggen dat Gibson te duur is, en daar gaat't topic niet bepaald over :)

Edit: Gibson heeft patent op de dubbele volume- en toonknoppen in ruitvorm, de LP vorm, de pup selector switch bovenaan en nog'n paar andere dingen. Apart is dat niet genoeg voor'n rechtszaak maar PRS had een hoop patenten tegelijk geschonden met de singlecut, en dat was wel genoeg.

ok. toch vreemd dat je patent aan kan vragen op de 'pupselector bovenaan'. alsof het uitmaakt waar hij zit . . . is er bijvoorbeeld ook iemand die het patent heeft aangevraagd op de pickupselector onderaan?
ik begrijp niet dat ze dit soort patentaanvragen honoreren.

Wormaap
24 augustus 2004, 16:25
Niet op alle pupselectors bovenaan natuurlijk, maar op het bovenste stuk van 'n LP model :P

Anders Destium
24 augustus 2004, 16:36
Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat vriend. Wat een onzin tread. Zonder die American Way of LiFe had je nu Duits gelult en dagelijks de Hitlergroet aan je baas moeten doen. Niet te spreken van al die mooie gear en Rock die uit de States in overgewaaid in de jaren 50. Ook al speel je geen Gibson je profiteert van de techniek die daar uitgevonden en ontwikkelt is...Hypocriet!

Pas wel een beetje op je woorden als je mensen hypocriet noemt, je bent overduidelijk flink bevooroordeeld. Jij vindt dit misschien een onzinthread omdat Gibson in jouw ogen niets fout kan doen (zo komt het over in ieder geval). Als ik het nu bekijk zou ik liever hebben dat we worden bestuurd door Duitsers dan door maffe Texanen.

Gibson heeft hun glorietijd achter zich, ze worden nu ingehaald door merken die wel in staat zijn consistente kwaliteit te leveren. Dat ze het probleem niet bij zichzelf zoeken en al hun aandacht schenken aan marketing en dit soort onzin is toch typisch :wink:

Anders Destium
24 augustus 2004, 16:38
Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat vriend. Wat een onzin tread. Zonder die American Way of LiFe had je nu Duits gelult en dagelijks de Hitlergroet aan je baas moeten doen. Niet te spreken van al die mooie gear en Rock die uit de States in overgewaaid in de jaren 50. Ook al speel je geen Gibson je profiteert van de techniek die daar uitgevonden en ontwikkelt is...Hypocriet!

Pas wel een beetje op je woorden als je mensen hypocriet noemt, je bent overduidelijk flink bevooroordeeld. Jij vindt dit misschien een onzinthread omdat Gibson in jouw ogen niets fout kan doen (zo komt het over in ieder geval). Als ik het nu bekijk zou ik liever hebben dat we worden bestuurd door Duitsers dan door maffe Texanen.

Gibson heeft hun glorietijd achter zich, ze worden nu ingehaald door merken die wel in staat zijn consistente kwaliteit te leveren. Dat ze het probleem niet bij zichzelf zoeken en al hun aandacht schenken aan marketing en dit soort onzin is toch typisch :wink:

Nicci
24 augustus 2004, 16:47
Gibson heeft hun glorietijd achter zich, ze worden nu ingehaald door merken die wel in staat zijn consistente kwaliteit te leveren. Dat ze het probleem niet bij zichzelf zoeken en al hun aandacht schenken aan marketing en dit soort onzin is toch typisch :wink:

is dat nu werkelijk zo? ik zie doorlopend tevreden Gibson gebruikers en ben zelf in het verleden een tevreden Gibsongebruiker geweest. of heb je dit beeld van de paar 'horror-verhalen' die over het net zweven.

Anders Destium
24 augustus 2004, 17:02
Ik heb zelf weleens op LP standards gespeeld in winkels waarbij ik dacht: voor dat geld zo'n afwerking :o Tel daarbij de horrorstories op (en bijvoorbeeld een foto als die een paar maanden terug met die neckjoint (die erna snel weer van het net is gehaald), dan krijg je toch steeds meer het idee dat Gibson alleen nog om de naam draait.

Vexx
24 augustus 2004, 17:13
Laat ik me dr ook eens mee bemoeien.......

Ik wordt schijtziek van deze marktintimidatie. Dr zal wel een brilliante marketingstrategie aan ten grondslag liggen maar dit beschouw ik als middeleeuws ivoren toren werk. Nou....van mij mag vriend Bin dat hoofkantoor van Gibson eens met een bezoekje vereren.
Ik heb altijd al een hekel gehad aan "The american way of live" maar dit spant in gitaarland toch de kroon. Ik heb Gibson al laten weten dat ik nooit-en-te-nimmer meer wat van Gibson zal kopen....nog geen snaartje!
Niet dat ze dat ook maar iets zal interesseren overigens.....ze hebben door hun acties maar al te goed laten blijken totaal geen rekening te houden met hun clienten.

Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat vriend. Wat een onzin tread. Zonder die American Way of LiFe had je nu Duits gelult en dagelijks de Hitlergroet aan je baas moeten doen. Niet te spreken van al die mooie gear en Rock die uit de States in overgewaaid in de jaren 50. Ook al speel je geen Gibson je profiteert van de techniek die daar uitgevonden en ontwikkelt is...Hypocriet!

Dat je nu de Tweede Wereldoorlog erbij haalt, vind ik ronduit belachelijk. Dat is nu al zo'n tijd geleden. Wie zegt dat het Derde Rijk sowieso het zo lang had uitgehouden. Je kan dan wel blij zijn dat de Amerikanen ons 'gered' hebben, ze hebben daarna zoveel oorlogen gevoerd (waarvan ze voor het grootste deel niets mee te maken hadden: ik noem Vietnam), dat hun krediet op dat gebied nu wel ruimschoots op is.

Het feit dat wij nu profiteren van hun technieken geldt ook andersom, want zij rijden vrijwel alleen in auto's met automatische transmissie, die, jawel, is uitgevonden door een Nederlander. Het mooie van nieuwe technieken is dat iedereen ze mag gebruiken (zolang je maar genoeg geld ervoor betaalt).

Ontopic:
Ik vind het hele patentrecht gebeuren op gitaren slap geouwehoer: als een bepaalde firma (bijvoorbeeld Fender) een bepaald model heeft bedacht (bijvoorbeeld de strat), dan vind ik dat elk ander bedrijf diezelfde strat ook mag maken. Als dat bedrijf dat slechter doet dan Fender, dan heeft Fender geluk, maar als de kopiën beter zijn dan het origineel, dan moet Fender maar eens bij zichzelf te rade gaan hoe ze dat kunnen gaan oplossen (zonder rechtzaken aan te gaan spannen, alhoewel dat wél dé Amerikaanse manier van doen lijkt). Waarom zou een bedrijf niet een (kwalitatief) betere versie van de strat mogen uitbrengen, voor minder geld. Voor de consument heeft het alleen maar voordelen, want door de concurrentie gaat dan wel de kwaliteit omhoog, dan wel de prijs omlaag.

Bovendien vind ik dat PRS de rechtzaak moet winnen (alleen al vanuit het principe). Je zou natuurlijk kunnen zeggen dat een n00b een PRS SC zou kunnen aanzien voor een Gibson LP, maar is dat niet ook zo in andere branches? Bijvoorbeeld de autobranche: De nieuwe Peugeot 407 heeft best wat weg van de Citroën C5 (voor een n00b). Citroën gaat dan toch ook geen rechtzaak aanspannen?

De tweede reden waarom PRS moet winnen, is omdat de Singlecut gewoon veel mooier is dan de Les Paul. :razz:

Damn... wat een lap tekst... :o

Anavrin
24 augustus 2004, 17:14
als mensen op internet bestellen, dan kopen ze natuurlijk wel eerder een goedkoper model. Op internet klik je op wat je wil hebben, en in de winkel kan zo'n verkopertje zeggen: oh je wil een Les Paul Junior? Ja, maar de classic is veel beter (=duurder=meer winst). Op internet heb je geen verkopers die je naar een duurder model toe kunnen pushen, dus op zich snap ik het wel.
Aan de andere kant verliest Gibson zo een hoop klanten lijkt mij, want dat beetje wat er op een Junior verdient zit, krijgen ze nu dus ook niet meer binnen. Mensen die wel graag via internet bestellen, zouden nu misschien een ander merk kopen ipv een Gibson.

Negative K3 fan
24 augustus 2004, 17:18
Ontopic:
Ik vind het hele patentrecht gebeuren op gitaren slap geouwehoer: als een bepaalde firma (bijvoorbeeld Fender) een bepaald model heeft bedacht (bijvoorbeeld de strat), dan vind ik dat elk ander bedrijf diezelfde strat ook mag maken. Als dat bedrijf dat slechter doet dan Fender, dan heeft Fender geluk, maar als de kopiën beter zijn dan het origineel, dan moet Fender maar eens bij zichzelf te rade gaan hoe ze dat kunnen gaan oplossen (zonder rechtzaken aan te gaan spannen, alhoewel dat wél dé Amerikaanse manier van doen lijkt). Waarom zou een bedrijf niet een (kwalitatief) betere versie van de strat mogen uitbrengen, voor minder geld. Voor de consument heeft het alleen maar voordelen, want door de concurrentie gaat dan wel de kwaliteit omhoog, dan wel de prijs omlaag.


ontopic: je ziet iets over het hoofd> research en beloningen voor creativiteit. Leo fender heeft zelf een hele hoop kosten gestoken in de research voor een bepaald model (net als gibson bij de les paul) en die mensen die het uiteindelijk hebben ontworpen hebben daar ook een zekere mate van creativiteit in gestopt. Daarom bestaan copyrights, kopieren is natuurlijk geen moeite, maar iets ontwerpen/bedenken/uitvinden wel en daar mag naar mijn mening wel een beloning tegenover staan, al ben ik het niet eens met de rechtzaken van gibson nu.

Anavrin
24 augustus 2004, 17:26
Laat ik me dr ook eens mee bemoeien.......

Ik wordt schijtziek van deze marktintimidatie. Dr zal wel een brilliante marketingstrategie aan ten grondslag liggen maar dit beschouw ik als middeleeuws ivoren toren werk. Nou....van mij mag vriend Bin dat hoofkantoor van Gibson eens met een bezoekje vereren.
Ik heb altijd al een hekel gehad aan "The american way of live" maar dit spant in gitaarland toch de kroon. Ik heb Gibson al laten weten dat ik nooit-en-te-nimmer meer wat van Gibson zal kopen....nog geen snaartje!
Niet dat ze dat ook maar iets zal interesseren overigens.....ze hebben door hun acties maar al te goed laten blijken totaal geen rekening te houden met hun clienten.

Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat vriend. Wat een onzin tread. Zonder die American Way of LiFe had je nu Duits gelult en dagelijks de Hitlergroet aan je baas moeten doen. Niet te spreken van al die mooie gear en Rock die uit de States in overgewaaid in de jaren 50. Ook al speel je geen Gibson je profiteert van de techniek die daar uitgevonden en ontwikkelt is...Hypocriet!
die opschepperij van die amerikanen dat ze Europa hebben gered en dat we daar blij mee moeten zijn, slaat sowieso nergens op, want zonder de Europeanen waren er nog steeds alleen Indianen in Amerika, en dat wij profiteren van de techniek die daar vandaan komt, slaat ook nergens op, want wie zegt dat die techniek hier niet zou zijn uitgevonden? ALs je nu Duits moest praten, dan had je daar niks van gemerkt, want het verschil ken je dan niet. Kinderen die alleen de euro kennen zullen ook niet gaan zeuren over dat de gulden beter was, dus mensen die vanaf hun geboorte Duits moeten praten zeuren daar ook niet over. Dat je iedere dag de Hitlergroet zou moeten brengen aan je baas lijkt me vrij unlikely, en stel dat het zo was, dan maakt het nog niks uit, want nu moet je ook gewoon respect tonen tegenover je baas, maar dan op een andere manier. Je kunt nu ook niet je baas begroeten met: "goedemorgen boerenlul"
The american way of life verwijst volgens mij ook niet zozeer naar de technieken die in dat land ontwikkeld zijn, maar meer naar een instelling van de mensen daar, dat je in Amerika alles kan bereiken wat je wil (van vuilnisman naar multimediamagnaat). Feit is gewoon dat in Amerika een hoop mis is op het menselijke gebied. De gezondheidszorg is alleen voor de rijken, en de 24-uursconsumptiemaatschappij die z'n oorsprong in Amerika heeft is niet persé een voordeel. Vroeger kon iedereen ook wel gewoon tot de openingstijd van de winkels wachten om een zak brood te kopen, waarom kunnen mensen dat nu dan niet meer?

Mensen, onthaast!!!

Nicci
24 augustus 2004, 17:50
ontopic: je ziet iets over het hoofd> research en beloningen voor creativiteit. Leo fender heeft zelf een hele hoop kosten gestoken in de research voor een bepaald model (net als gibson bij de les paul) en die mensen die het uiteindelijk hebben ontworpen hebben daar ook een zekere mate van creativiteit in gestopt.

tsja, er is ooit iemand geweest die de koelkast heeft bedacht. ik neem aan dat het alsvolgt gegaan is: ze hebben de techniek waarmee gekoeld wordt gedeponeerd en de vorm van de koelkast niet . . . . en nu zien alle koelkasten er min of meer hetzelfde uit. net als gitaren. niks mis mee.
en dat is waar het om gaat; niet om technieken, maar om vormen, die nu veel geld waard blijken te zijn. persoonlijk vind ik het allemaal een beetje onzinnig. maar goed, ik ben geen rechter in de USA.

Wormaap
24 augustus 2004, 18:01
Het is sowieso USA style om iedereen maar aan te klagen, als er maar een kans op geld in zit, daar is weinig aan te doen denk ik.

vinni
24 augustus 2004, 19:25
Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat vriend. Wat een onzin tread. Zonder die American Way of LiFe had je nu Duits gelult en dagelijks de Hitlergroet aan je baas moeten doen. Niet te spreken van al die mooie gear en Rock die uit de States in overgewaaid in de jaren 50. Ook al speel je geen Gibson je profiteert van de techniek die daar uitgevonden en ontwikkelt is...Hypocriet!
die opschepperij van die amerikanen dat ze Europa hebben gered en dat we daar blij mee moeten zijn, slaat sowieso nergens op, want zonder de Europeanen waren er nog steeds alleen Indianen in Amerika, en dat wij profiteren van de techniek die daar vandaan komt, slaat ook nergens op, want wie zegt dat die techniek hier niet zou zijn uitgevonden? ALs je nu Duits moest praten, dan had je daar niks van gemerkt, want het verschil ken je dan niet. Kinderen die alleen de euro kennen zullen ook niet gaan zeuren over dat de gulden beter was, dus mensen die vanaf hun geboorte Duits moeten praten zeuren daar ook niet over. Dat je iedere dag de Hitlergroet zou moeten brengen aan je baas lijkt me vrij unlikely, en stel dat het zo was, dan maakt het nog niks uit, want nu moet je ook gewoon respect tonen tegenover je baas, maar dan op een andere manier. Je kunt nu ook niet je baas begroeten met: "goedemorgen boerenlul"
The american way of life verwijst volgens mij ook niet zozeer naar de technieken die in dat land ontwikkeld zijn, maar meer naar een instelling van de mensen daar, dat je in Amerika alles kan bereiken wat je wil (van vuilnisman naar multimediamagnaat). Feit is gewoon dat in Amerika een hoop mis is op het menselijke gebied. De gezondheidszorg is alleen voor de rijken, en de 24-uursconsumptiemaatschappij die z'n oorsprong in Amerika heeft is niet persé een voordeel. Vroeger kon iedereen ook wel gewoon tot de openingstijd van de winkels wachten om een zak brood te kopen, waarom kunnen mensen dat nu dan niet meer?

Mensen, onthaast!!![/quote]

I rest my case......

En kom op mensen.....zolang Bush aan de macht is kan je dat land zo-wie-zo niet serieus nemen.

Vinni

vulvasonic
24 augustus 2004, 23:33
Ik dacht dat we het over gitaren hadden......

uuuuuhhhhhh, ik vond de snor van Pamela Anderson uuuuuhhhhh aandoenlijker dan die van Hitler..... :o

Nicci
24 augustus 2004, 23:43
het aankoopgedrag is kennelijk historisch bepaald.
amerikaanse gitaren liggen kennelijk niet goed.
maar . . . wie heeft er hier een Duitse gitaar? :???:

Droffie
25 augustus 2004, 00:37
Ik vind dat je de plank behoorlijk misslaat vriend. Wat een onzin tread. Zonder die American Way of LiFe had je nu Duits gelult en dagelijks de Hitlergroet aan je baas moeten doen. Niet te spreken van al die mooie gear en Rock die uit de States in overgewaaid in de jaren 50. Ook al speel je geen Gibson je profiteert van de techniek die daar uitgevonden en ontwikkelt is...Hypocriet!

Pas wel een beetje op je woorden als je mensen hypocriet noemt, je bent overduidelijk flink bevooroordeeld. Jij vindt dit misschien een onzinthread omdat Gibson in jouw ogen niets fout kan doen (zo komt het over in ieder geval). Als ik het nu bekijk zou ik liever hebben dat we worden bestuurd door Duitsers dan door maffe Texanen.

Gibson heeft hun glorietijd achter zich, ze worden nu ingehaald door merken die wel in staat zijn consistente kwaliteit te leveren. Dat ze het probleem niet bij zichzelf zoeken en al hun aandacht schenken aan marketing en dit soort onzin is toch typisch :wink:
Sorry maar ik begin niet over Bin Laden die Gibson wel even mag torpederen. zo'n tread kan je toch niet serieus nemen. Ik wijs hem alleen maar even op het feit dat onze way of life niet zo veel verschilt met de american way. Ik heb 't ook niet zo op Amerikanen maar we hebben veel aan ze te danken...Vrijheid bijvoorbeeld :???:
Wat Gibson aangaat ben ik zeker niet bevooroordeeld. Ben zeker bewust van hun kwaliteits problemen.
Maar de gitaarbranche is gewoon een harde wereld net zo als in alle branches. Ze bevechten elkaar op elke manier mogelijk. Heel normaal in mijn ogen.
Dat de consument daar niet altijd beter van wordt, het zij zo...


Gibson heeft hun glorietijd achter zich, ze worden nu ingehaald door merken die wel in staat zijn consistente kwaliteit te leveren. Dat ze het probleem niet bij zichzelf zoeken en al hun aandacht schenken aan marketing en dit soort onzin is toch typisch
Ben ik het niet mee eens. Je kan ze toch niet verwijten dat ze proberen hun prominente marktposititie terug veroveren. Daarnaast ik wil ook prs nog wel eens zien of hun kwaliteit nog konstant is als ze net zo veel produceren als gibson.

AART
25 augustus 2004, 00:47
he, gelukkig gas ik op Ibanez :-D

Droffie
25 augustus 2004, 00:56
De gezondheidszorg is alleen voor de rijken, en de 24-uursconsumptiemaatschappij die z'n oorsprong in Amerika heeft is niet persé een voordeel. Vroeger kon iedereen ook wel gewoon tot de openingstijd van de winkels wachten om een zak brood te kopen, waarom kunnen mensen dat nu dan niet meer?
Kijk nu sla je precies de spijker op z'n kop...Gibson wil juist met de aangekondigde maatregel de verkoop van hun produkt via de traditionele verkoopkanalen stimuleren. Weg van het Internet. Zou jou erg moeten aanspreken als tegenstander van de 24 uur economie...of niet?


die opschepperij van die amerikanen dat ze Europa hebben gered en dat we daar blij mee moeten zijn, slaat sowieso nergens op, want zonder de Europeanen waren er nog steeds alleen Indianen in Amerika.
Zonder ons waren er nog Indianen in Amerika...Ook zo'n verleden waar wij als Europeanen trots op mogen zijn...


ALs je nu Duits moest praten, dan had je daar niks van gemerkt, want het verschil ken je dan niet. Kinderen die alleen de euro kennen zullen ook niet gaan zeuren over dat de gulden beter was, dus mensen die vanaf hun geboorte Duits moeten praten zeuren daar ook niet over. Dat je iedere dag de Hitlergroet zou moeten brengen aan je baas lijkt me vrij unlikely, en stel dat het zo was, dan maakt het nog niks uit, want nu moet je ook gewoon respect tonen tegenover je baas, maar dan op een andere manier. Je kunt nu ook niet je baas begroeten met: "goedemorgen boerenlul"
Ben jij wel goed bij je hoofd :???: Dus het had jou niets uitgemaakt of we nog bezet waren geweest? Sorry hoor maar deze opmerkingen plaatst jou in een dubieus hoekje...

AART
25 augustus 2004, 01:09
en Hiter was een vieze klotenkwal....

bert k
25 augustus 2004, 01:10
Kan deze thread misschien on topic blijven? (Ik hou het nog maar ff algemeen.)

Zo niet, dan verwijder ik hem, of ik pleur hem in off-topic neer.

Droffie
25 augustus 2004, 01:12
Off topic.

Dat je nu de Tweede Wereldoorlog erbij haalt, vind ik ronduit belachelijk. Dat is nu al zo'n tijd geleden. Wie zegt dat het Derde Rijk sowieso het zo lang had uitgehouden. Je kan dan wel blij zijn dat de Amerikanen ons 'gered' hebben, ze hebben daarna zoveel oorlogen gevoerd (waarvan ze voor het grootste deel niets mee te maken hadden: ik noem Vietnam), dat hun krediet op dat gebied nu wel ruimschoots op is.
En ons krediet? Wij zijn de grootste misdadigers geweest in het verleden. Denk je dat de Vietnam het haalt bij het koloniale verleden van Europa? de slavenhandel? en ga zo maar door. Amerikanen zijn lievertjes bij wat onze voorouders allemaal geflikt hebben.


Ontopic:

Ik vind het hele patentrecht gebeuren op gitaren slap geouwehoer: als een bepaalde firma (bijvoorbeeld Fender) een bepaald model heeft bedacht (bijvoorbeeld de strat), dan vind ik dat elk ander bedrijf diezelfde strat ook mag maken. Als dat bedrijf dat slechter doet dan Fender, dan heeft Fender geluk, maar als de kopiën beter zijn dan het origineel, dan moet Fender maar eens bij zichzelf te rade gaan hoe ze dat kunnen gaan oplossen (zonder rechtzaken aan te gaan spannen, alhoewel dat wél dé Amerikaanse manier van doen lijkt). Waarom zou een bedrijf niet een (kwalitatief) betere versie van de strat mogen uitbrengen, voor minder geld. Voor de consument heeft het alleen maar voordelen, want door de concurrentie gaat dan wel de kwaliteit omhoog, dan wel de prijs omlaag.
Wat een onzin. Het creative ontwerp van een gitaarmodel is niet te vergelijken met twee auto's die op elkaar lijken. Als Fiat de Porsche 911 exact nabouwt voor de helft van de prijs krijgt Fiat logischerwijs een rechtzaak aan z'n broek. Het zelfde geld in dit geval prs en gibson.
Daarnaast ondermijnt het ook de lokale economie als produktie zonder pardon in lage lonen landen gekopieerd kunnen worden. Als dat zou mogen kunnen we wel inpakken in het westen en alles overdragen aan Azie of 't Oostblok.


De tweede reden waarom PRS moet winnen, is omdat de Singlecut gewoon veel mooier is dan de Les Paul.
Goed argument...je hebt me overtuigd...

Droffie
25 augustus 2004, 01:15
het aankoopgedrag is kennelijk historisch bepaald.
amerikaanse gitaren liggen kennelijk niet goed.
maar . . . wie heeft er hier een Duitse gitaar? :???:
Ik...Een oude Klira :D

Wormaap
25 augustus 2004, 01:21
Daarnaast ondermijnt het ook de lokale economie als produktie zonder pardon in lage lonen landen gekopieerd kunnen worden. Als dat zou mogen kunnen we wel inpakken in het westen en alles overdragen aan Azie of 't Oostblok.

Dus PRS wordt tegenwoordig in lage lonenlanden gemaakt? :o

vulvasonic
25 augustus 2004, 01:49
uuuuuh heren....., de gitaar weetjewel???? :o

Droffie
25 augustus 2004, 10:45
Daarnaast ondermijnt het ook de lokale economie als produktie zonder pardon in lage lonen landen gekopieerd kunnen worden. Als dat zou mogen kunnen we wel inpakken in het westen en alles overdragen aan Azie of 't Oostblok.

Dus PRS wordt tegenwoordig in lage lonenlanden gemaakt? :o

Dat zeg ik niet...Je quote een zin en trekt die uit z'n verband. Erg subtiel. :roll:

Anders Destium
25 augustus 2004, 13:26
Dat heb jij natuurlijk helemaal niet gedaan een paar pagina's terug :wink:

Volgens mij was de bottom line in dit topic dat Gibson op deze manier niet echt vrienden maakt, zowel niet bij gitaristen als bij dealers. Het is momenteel zo dat geen enkele winkel nog Gibsons op de website mag hebben (principieel), maar nu blijkt dat er een paar supergrote dealers dat nog wel mogen. Zo lijkt het toch al snel op een 1-2tje van Gibson met de grote dealers, "wij zijn uit principe tegen internetverkopen behalve als je bij winkel x en y koopt". Ik voel me als gitarist dan behoorlijk genaaid, is best begrijpelijk toch?

Akira
25 augustus 2004, 13:36
Off topic.

Dat je nu de Tweede Wereldoorlog erbij haalt, vind ik ronduit belachelijk. Dat is nu al zo'n tijd geleden. Wie zegt dat het Derde Rijk sowieso het zo lang had uitgehouden. Je kan dan wel blij zijn dat de Amerikanen ons 'gered' hebben, ze hebben daarna zoveel oorlogen gevoerd (waarvan ze voor het grootste deel niets mee te maken hadden: ik noem Vietnam), dat hun krediet op dat gebied nu wel ruimschoots op is.
En ons krediet? Wij zijn de grootste misdadigers geweest in het verleden. Denk je dat de Vietnam het haalt bij het koloniale verleden van Europa? de slavenhandel? en ga zo maar door. Amerikanen zijn lievertjes bij wat onze voorouders allemaal geflikt hebben.
..

Klopt, maar wij hangen nergens de klootzak uit onder het mom van "zonder ons hadden jullie duits gesproken", en "wij gaan jullie onze versie van vrijheid opdringen, of je nou wilt of niet".

Ontopic:

Ik heb het allemaal gelezen, maar ik snap nog steeds niet helemaal waarom gibson dit nou eigenlijk doet.
Klinkt allemaal als met paard en wagen willen blijven rijden terwijl de auto het toch echt beter en sneller kan.

Droffie
25 augustus 2004, 13:49
Dat heb jij natuurlijk helemaal niet gedaan een paar pagina's terug :wink:

Volgens mij was de bottom line in dit topic dat Gibson op deze manier niet echt vrienden maakt, zowel niet bij gitaristen als bij dealers. Het is momenteel zo dat geen enkele winkel nog Gibsons op de website mag hebben (principieel), maar nu blijkt dat er een paar supergrote dealers dat nog wel mogen. Zo lijkt het toch al snel op een 1-2tje van Gibson met de grote dealers, "wij zijn uit principe tegen internetverkopen behalve als je bij winkel x en y koopt". Ik voel me als gitarist dan behoorlijk genaaid, is best begrijpelijk toch?
Ik ontken ook niet dat het vreemde bedrijfsvoering is. Ze zullen zichzelf uiteindelijk dan ook in de voet schieten. Helemaal mee eens. Het enige wat ik niet begrijp is dat gitaristen (ook jij begrijp ik) zich genaaid voelen, en dat terwijl ze toch nooit Gibson zouden kopen. Gibson is telkens de lul op dit forum en vaak met onredelijk commentaar. Mensen die elkaar klakkeloos napraten en alle oude cliche's in de strijd gooien. Blijkbaar forumgasten die 't een beetje opnemen voor Gibson vallen onmiddellijk uit de gratie. Dat stoort mij een beetje, niet heel erg maar een beetje... :wink:
Ach, waarschijnlijk zal van deze maatregel op termijn weinig terecht komen en ze weer vrijelijk online te koop zijn. Ik vertrouw erop dat de Gibson haters dan wel weer andere redenen vinden om Gibson te blijven haten :D

Vraag aan jou Anders...Wat denk jij dat Gibson moet doen om dit negative sentiment te doorbreken? Wat zouden ze moeten doen om bijv jou van gedachten te laten veranderen?

Anders Destium
25 augustus 2004, 16:12
Ik ben eigenlijk helemaal niet anti-Gibson (ik heb er eentje gehad, even :) ), ik weet ook zeker dat ik ooit nog wel eens een mooie LP aan de muur heb hangen :lol: Wat me stoort aan de bedrijfsvoering is dat ze in plaats van hun aandacht besteden aan het maken van goede gitaren ze hun tijd en moeite lijken te steken in of PR-acties en de marketing van de naam (de rechtzaak tegen PRS is wel terecht in mijn ogen). Door dit soort nieuws komen ze alleen slecht in het nieuws en raken ze de sympathie kwijt van de groep waar het om gaat, gitaristen die bereid zijn veel geld te steken in gitaren. De prijs/kwaliteit verhouding is een beetje zoek, als ze ervoor kunnen zorgen dat de kwaliteit van een Gibson hetzelfde is als van een vergelijkbare gitaar van hetzelfde geld is er niets aan de hand wat mij betreft :)

Droffie
26 augustus 2004, 19:22
Ik ben eigenlijk helemaal niet anti-Gibson (ik heb er eentje gehad, even :) ), ik weet ook zeker dat ik ooit nog wel eens een mooie LP aan de muur heb hangen :lol: Wat me stoort aan de bedrijfsvoering is dat ze in plaats van hun aandacht besteden aan het maken van goede gitaren ze hun tijd en moeite lijken te steken in of PR-acties en de marketing van de naam (de rechtzaak tegen PRS is wel terecht in mijn ogen). Door dit soort nieuws komen ze alleen slecht in het nieuws en raken ze de sympathie kwijt van de groep waar het om gaat, gitaristen die bereid zijn veel geld te steken in gitaren. De prijs/kwaliteit verhouding is een beetje zoek, als ze ervoor kunnen zorgen dat de kwaliteit van een Gibson hetzelfde is als van een vergelijkbare gitaar van hetzelfde geld is er niets aan de hand wat mij betreft :)
Fair enough... :)
Maar is die kwaliteit nou zo slecht als iedereen zegt? Kep er toch aardig wat in mijn handen gehad en daar zat toch echt geen slechte bij. Zeker niet de laatste paar jaren met de nieuwe standard. Er zitten een hoop napraters tussen. En dan bedoel ik niet jou mee... :)

bat
26 augustus 2004, 20:48
Dat Gibson een soort aura van exclusiviteit en vakmanschap omhoog wil houden is marketingtechnisch niet zo vreemd. En zeg nou eerlijk: vinden we eigenlijk niet allemaal dat je een gitaar met zo'n hoge prijs toch minstens goed geprobeerd moet hebben voor 'm te kopen? Dus: voor die gitaar moet je naar de muziekwinkel, waar je goede voorlichting krijgt en alle gelegenheid om die gitaar uit te proberen. (valt dat in de praktijk toch even flink tegen overigens, ik ken iets teveel winkels waar ze je bijna bij de vitrine met Gibsons wégkijken...)

Tja, dat er toch een (paar) grote muziekwinkel(s) in de USA op internet mogen blijven adverteren met "in stock" Gibsons is ook niet zo vreemd. Waarschijnlijk haalt Gibson een groot deel van de omzet via die zaak. Die dus redelijk wat macht over Gibson heeft waardoor een wankel evenwicht in macht ontstaat tussen fabrikant en verkoper... De kleinere winkels hebben die macht niet en moeten wel Gibson verkopen omdat ze een deel van hun toch al niet monsterachtige omzet kwijtraken... Dus moetne die gewoon naar de pijpen van Gibson dansen.

Voor ons als consument is het overigens wel vervelend. Want even snel vergelijken wie wat heeft hangen en waar het het goedkoopst is, is vrijwel niet meer mogelijk. Maar wacht eens... wat merken we er van in Nederland/Europa? Bij de grote Duitsers kan ik nog gewoon Gibsons bekijken, inclusief "bij ons de laagste!" prijzen...

Daarnaast ben ik voorlopig nog niet in de markt voor een Gibson, dus eigenlijk zal het me aan de reet roesten...